yksinhuoltajia paapotaan
ihan liikaa suomessa.ihmettelen kuinka naapuritalossakin kaksi yh äitiä kehtaavat valittaa ihan turhista asioista.kotona ovat päivät pitkät,osa lapsista viedään ilmaisiin hoitoihin,sossu maksaa laskut,ostetaan taulu tv ym viimesen päälle mööpelit. itse käymme töissä eikä olla ikinä sossun luukuille poikettu vaikka tarvettakin ois ollu. olen sitä mieltä että noita tukiakin maksetaan ihan turhiakin....
Kommentit (32)
t. korkeasti koulutettu ja hyvin toimeentuleva yh
että isovanhemmat suosivat yhden perheen lapsia ohi muiden. Ei siihen tarvita yksinhuoltajuutta. Siihen on vaikka millaisia syitä: läheisempi suhde k.o. omaan lapseen tai tämän puolisoon, lasten sukupuoli, perheen uskonto, perheen koko jne jne....
t. yksi joka oli omalle mummolleen väärän äidin lapsi ja vielä lisäksi väärää sukupuolta
ainoa mikä on olemassa on lapsilisän yh-korotus, joka on n. 40e kuussa. Muuten yh saa aivan samoja tukia kuin kahden vanhemman talous. Oli kyseessä sitten asumistuki tai mikä vain niin siihen on oikeuttu jos perheen yhteenlasketut tulot alittavat tietyn rajan - eli yh:t saavat aivan samoja tukia kuin ydinperheetkin.
Olen yh enkä ole oikeutettu minkäänlaisiin tukiin (tuota lapsilisäkorotusta lukuunottamatta) Naapurissa asuu ydinperhe, jotka saavat jos jonkinlaista tukea.
Mutta suoraan sanoen törmään aina silloin tällöin tähän ennakkoluuloon, että yh elättää itsensä ja lapsensa tukien kanssa. Useampaan kertaan olen kuullut ihmettelyä, miten sossu voi maksaa ulkomaanmatkamme, kesämökin tai kalliit vaatteet =) Juu, sossuhan ne toki maksaa, eihän tietenkään ole mahdollista että yh voisi tienata hyvin ja olla varakas.
Ja ihmettelen kyllä suuresti jos joku kahden vanhemman perheen edustaja kadehtii yksinhuoltajan elämää. Tässä kun pyöritetään arkea 24/7 ja ollaan kaikesta vastuussa täysin yksin. Käytännön pyörittäminen on toki rankkaa, mutta itse koen rankimmaksi kuluttavimmaksi henkisen yksinäisyyden: kaikki lapsiin ja kotiin liittyvät päätökset, ilot ja surut kohtaa yksin, ei ole toista jakamassa henkistä jaksamista jne.
Toivon sitä sydämmestäni ap:lle, en tosin ap:n lapsille. Voiko näin tyhmää ihmistä maanpäältä löytyä?
Kun itse olin 3 lapsen yh 15 vuotta sitten ainoa mitä yhteiskunnalta sain extraa oli mitätön korotus lapsilisiin (olisko ollut 300 mk/kk??)
Sossu LAINASI minulle 1 kk vuokran muuttovaiheessa, mutta senkin jouduin palauttamaan heti takaisin. Siinä ensimmäinen ja viimeinen kokemukseni suomalaisen sossun kanssa.
täällä.ei tarvi toivoa minulle mitään.kaksi lasta ollaan mieheni kanssa koulutetu jo aikuisiksi ja hyviin ammatteihin.tämä nykytouhu suomessa vaan huolettaa ja juuri tuo kuinka millään ei mitään väliä KYLLÄ SOSSUSTA SAA ja me veronmaksajat ihmetellään...
asiat eivät ole noin Suomessa. Köyhät yksinhuoltajat kurjistuvat, ja se on kaikkien yhteinen yhteiskunnallinen ongelma.
Ihan töissä käyn ja pienellä palkallani maksan kaiken itse.
niin se nyt ainakin on "toimi", johon jokaisella on mahdollisuus päästä. Eli kuten joku jo sanoi, niin eropaperit vain vireilla ja nauttimaan yhteiskunnan tukipaketeista.
Sossusta saa kuka sitä tarvii...Turha yleistää yksinhuoltajia tähän juttuun.
täällä.ei tarvi toivoa minulle mitään.kaksi lasta ollaan mieheni kanssa koulutetu jo aikuisiksi ja hyviin ammatteihin.tämä nykytouhu suomessa vaan huolettaa ja juuri tuo kuinka millään ei mitään väliä KYLLÄ SOSSUSTA SAA ja me veronmaksajat ihmetellään...
Silloin kun nämä syntymäpäivätkin jätettiin väliin niin päätein, etten jaksa enää edes kertoa lasteni kuulumisia tms. tai en edes kerro lapsilleni mitään, että mummo ja pappa on tulossa kylään koska kokemuksen mukaan saattavat perua sen juuri ennen tapaamista tämän toisen lapsenlapsen takia. Arvatkaa monta kertaa lapseni ovat joutuneet pettymään. Joten mun puolesta saavat olla ihan omassa arvossaan tästä lähin. Mutta kerroin vaan teille, kuinka paljon minua harmittaa lasteni puolesta. Ehkä muilla ei ole tälläistä, mutta eniten tästä lapseni kärsivät ja minua harmittaa kun pettyvät kerta toisensa jälkeen. Mutta se siitä.
Nyt voitte keskustella yksinhuoltajien rahallisista asioista ym. niihin en ota kantaa=)