Vauvalla pehmustettu kypärä päässä koko ajan
Eräs sukulainen sai vauvan syksyllä ja aina siitä asti kun vauva oppi ryömimään niin äiti pitää vauvalla pehmustettua "kolhukypärää" päässä sisällä ja ulkona. Vauva ei siis vielä kävele vaan vasta konttaa ja jonkin verran seisoo tuen varassa. Kypärä siis on sellainen avomallinen, jossa lähtee neljä puskuria, 2 sivuille, 1 eteen ja 1 taakse, jotka yhdistyy otsapantapuskuriin. Onko tuollainen mielestänne hyvä ja tarpeellinen vai onko kyseessä ylisuojelu. En osaa itse päättää miten tuohon suhtaudun. Vauva on siis ihan täysin normaalisti kehittyvä.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Jos vauva syntyi syksyllä, hän on nytkorkeintaan 4 kk. Ei varmanavielä ryömi.
Provohan aloitus onkin. Tosin mulla 9 kk lähti kävelemään. Oli melkoista menoa. Ei hän muuten lähtenyt esim ryömimään normaalia aiemmin tuo kävely vain tuli aikaisin. Hänellä onkin ADHD. Ja toisaalta, hän ei puhunut sanaakaan ennen kuin kolmevuotiaana. Mitään syytä tähän ei löydetty, ja ihan normaali nuori aikuinen hän jo on.
Minu kypäräni on pehmustettu solumuovilla, ei vauvalla.
Ei ole muiden asia onko lapsella kypärä vai ei. Meillä oli käytössä kun lähti hyvin nuorena kävelemään vielä mitään ymmärrystä "mistään" ja päätä kolhi paljon. Toi hieman pehmustetta eikä tarvinnut sitä päätä niin paljoa kolhia.
Miksi tähän tarvittaisiin jonkun mielipide? Lapsesta ilmeisesti huolehditaan, kun vanhemmat toivovat, ettei lapsi satuta itseään. Omilla lapsillani en kypärää käyttänyt, mutta esikoisen kanssa se olisi ollut kätevä. Hän kaatui aina suorilta jaloilta selälleen ja päälleen. Piti vahtia jatkuvasti kuin haukka. Muut lapsemme tulivat pepulleen alas, joten kypärä olisi ollut heillä tarpeeton.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tehnyt lasuja noita käyttävistä lapsista. Suosittelen samaa Ap:lle.
Minä suosittelen sekä sinulle että Ap:lle, että pidätte omista asioistanne huolta! Voi kiesus!
Vierailija kirjoitti:
Pehmustaisin kypärän mieluummin vaikka vaahtomuovilla kuin vauvalla.
Tuo on tosiaan parempi tapa toimia. Vauvalla pehmustaminen kuulostaa aika rajulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi jota varmaan imeytetään 15-vuotiaaksi.
Imeytetään, oikeesti?
Imettämisellä ja konttauskypärällä ei oo mitään tekemistä keskenään.
Onpas. Kummatkin on mainittu tässä ketjussa. Ja tarkemmin ajateltuna, konttauskypärän ja imettämisen tarve lienee lähellä toisiaan ajallisesti. Imeyttäminen sen sijaan oudoksuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Pehmustaisin kypärän mieluummin vaikka vaahtomuovilla kuin vauvalla.
Huokaus, niin minäkin! t.Kirjaston täti
Hankin myös mutta ei sitten tarvinnutkaan käyttää.
Vaikeaa sanoa oppiiko sitten kolauttamaan päätään jos ajattelee että pehmuste suojaa. Sitten jonain päivänä ei olekaan suojus päässä ja muksauttaa itsensä johonkin.
Täällä vauva ei vielä halua kävellä ilman tukea mutta tuetusti kävelee hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä ihme. Konttauskypärät olivat minun aikanani yleinen naurunaihe. Lapset siis teinejä.
Minulla on aikuiset lapset, nykyisin yli 30 vuotiaalla oli konttauskypärä kotona, oli niin vilkas pienenä. Ei ollut mikään naurun aihe, mutta ei sitä ulkona pidetty
Vierailija kirjoitti:
Ei saisi varmaan pitää koko ajan? Hetken ajan ehkä. Aikuisen pitää itse vahtia lasta, jomman kumman tai vaikka mummo. Lattioita voi pehmustaa osaksi. Onko mitään muita vaihtoehtoja kuin se kypärä, tuleeko kuuma.
Nuo on melko avonaisia, ei kaikilla ole mahdollisuutta vahtia lasta 24/7 ja jos vessaan menee niin soittaa joku vahtimaan lasta ? Entä kun teet ruokaa, ei silloinkaan soitella jotakuta vahtimaan lasta
Sama se mulle mitä muut tekevät. Meillä kypärä oli hetken aikaa ja jäi kunnes lähti seuraavaan kotiin. Itseasiassa meidän tenava alkoi kunnolla kolhia opittuaan kävelemään tuetta ja vauhti oli kokoajan mallia kovaa. Aika maltillisesti nousi pystyyn 8kk ja harjoitteli.
En käyttänyt kummallakaan lapsella,kyllähän sitä päät paukkui seiniin kontatessa mutta ihan fiksuja niistä kasvoi :D
No niin. Kun lapsi oppii nousemaan ylös, hän tavallisesti alas tullessaan muksahtaa ensin pyllylleen ja jos siitä kellahtaa ja kalauttaa päänsä, oppii nopeasti tekniikan. Yksi lapsistani, varhainen liikkuja ja kiipeilijä, kaatui suorin vartaloin pääedellä selälleen: niinpä hankin hänelle pariksi viikoksi kypärän ja opetin alastuloa. Että ensin pyllylleen..
Ap:n kuvaamassa tilanteessa tärkeintä olisi, että ap hankkii ihan oman elämän.
Vierailija kirjoitti:
Ei saisi varmaan pitää koko ajan? Hetken ajan ehkä. Aikuisen pitää itse vahtia lasta, jomman kumman tai vaikka mummo. Lattioita voi pehmustaa osaksi. Onko mitään muita vaihtoehtoja kuin se kypärä, tuleeko kuuma.
Mummo? Miksei ikinä pappa?
Mitä haittaa konttauskypärästä sitten on vauvalle? Jos sen käyttö kerran ei ole suotavaa kuin poikkeustilanteissa?