Poika 11v kertoi, että hänelle on monesti ihmetelty ja pöllistelty koulussa, koska hän on ainoa lapsi.
Niin, poikani on meidän ainoa lapsi. Ei asuta missään Pohjanmaalla, vaan varsinais-suomessa vielä aika varakkaalla alueella, vaikkemme itse olekaan. Poika tuossa päivänä eräänä kertoi mulle, että häntä ärsyttää kun hänelle luokkakaverit pöllistelee ja ihmettelee joskus, että miksi hänellä ei ole sisaruksia. Kysyin sitten, että onko se muka jotenkin harvinaista vai ja hän sanoi, ettei tiedä luokallaan ketään muuta tällaista.
Jotenkin olin ajatellut ettei se enää nykypäivänä olis mitään ihmeellistä, mutta onko se sitten ihmisten asenteissa ja muutenkin vielä outoa, että on ainoa lapsi??
Kommentit (39)
Nyt kun ajattelen omaa koululuokkaani, niin isossa luokassamme ei tainnut olla yhtäkään ainoaa lasta. Kaikissa perheissä oli 2 tai 3 lasta, ehkä jossain 4.
Lastemme luokalla oli 1, ehkä 2 perheensä ainokaista. Eli aika harvinaista se oli.
"Eikä asuta missään Pohjanmaalla." Miten Pohjanmaa liittyy mihinkään?? Ymmärtääkö joku? :D
Vierailija kirjoitti:
"Eikä asuta missään Pohjanmaalla." Miten Pohjanmaa liittyy mihinkään?? Ymmärtääkö joku? :D
Ehkä "pöllistely" on Pohjanmaalla osa normaalia käyttäytymistä? Pöllistellään jussipaita päällä ja puukot tanassa?
Kateellisia ne kaverit on. Niillä kun on ärsyttävä pikkusisar (iltatähti) ja kiukutteleva isompi teini sisar.
Ehkä asutte jollain prototyyppisellä varakkaalla alueella, jossa kaikilla on samanlaiset autot, talot, ammatit, harrastukset ja lapsimäärä. Nyt, paratkoon, olette kyseenalaistaneet idyllin yhden lapsen perheenä.
Vierailija kirjoitti:
No niin teinit, älkääpä nyt tarttuko yhteen sanaan vaan käyttäkää aivojanne ja päätelkää, mitä ap on sillä tarkoittanut. Sivusta. Ei pitäisi olla nykyään mikään ihme, että ei ole sisaruksia. Itselläni tosin oli kolme, siskollani on kaksi lasta ja veljelläni yksi. Toisaalta, jos olisi vähintään nelilapsisia perheitä, niin ehkä ei olisi tätä niin paljon parjattua kestävyysvajettakaan.
Teinit? Nehän nimenomaan eivät enää osaa suomen kieltä ja käyttävät tuollaisia ihmeellisiä sanoja.
En ole koskaan kuulut ainakaan. Sitä on tosin ihmetelty, että tytär haluaa isona seksityöläiseksi ja minä tuen häntä uravalinnoissa, mitä hän päättääkään. Hän on saanut alentavia viestejä muilta luokkalaisilta. Onneksi on vahva naisenalku ja uskaltaa tavoitella sitä mitä haluaa.
Ällistelty. Ei pöllistelty. Mutta ymmärsitte varmaan aloittajan pointin kuitenkin, eikö. Eteenpäin!
Kaikkitietävä google taas pelasti. "Pöllistellä" on Laitilan (pieni pitäjä Varsinais-Suomessa) murretta, ja sen merkitys on "ihmetellä". Kaverit siis ihmettelevät ja ihmettelevät, miksei 11-vuotiaalla ole sisaruksia. :)
Meidän lapsen luokkakaverit on enimmäkseen ainoita lapsia. Jollakin saattaa olla yksi sisarus. Yhdellä kaksi. Asumme ruuhka-Suomessa.
Meidän tyttö on myös ainoa lapsi, ja luokallaan on hänen lisäkseen vain yksi toinen ainokainen. Eli melko harvinaista taitaa olla. Vaikka itsekin olen kuvitellut normaaliksi nykyään.
Asutaan Pohjois-Pohjanmaalla. Täälläkin paljon yksilapsisia perheitä nykyään.
Oma ainoa on pari vuotta nuorempi ja siinä ikäluokassa on jo useampi ainoa lapsi, jonka tiedämme eri yhteyksistä. Siitä nuoremmissa on koko ajan enemmän ja enemmän. Varmaan piireistä kiinni myös, mutta itse tunnen melkeinpä enemmän sellaisia perheitä, joissa on ja tulee olemaan yksi lapsi kuin isompia perheitä. Esim. Todella monella työkavereistani on vain yksi lapsi. Samoin kaikilla lapsuuden/nuoruuden kavereilla.
Pikaisesti kun mietin omaa tuttavapiiriä niin tulee vain 2 perhettä mieleen jossa 1 lapsi.
Eipä se kyllä ollut mitenkään ihmeellistä olla ainoa lapsi silloin kun itse olin 80-luvulla lapsi, outoa, jos sitä nykyään pidetään erikoisena. Ainahan sitä on yksilapsisia perheitä ollut.