Paljonko ero tuli sinulle maksamaan?
Jos lasketaan muuttokustannukset, jaossa menetetty omaisuus, uusien pakollisten huonekalujen hankinta, mahdolliset juristikulut ja muut mitä näitä nyt on, mitkä suoraan liittyy eroon. Kiinnostaa erittelyineen miten ihmisillä on mennyt nämä ja kuinka kalliiksi tuli ja mikä siinä maksoi eniten.
Kommentit (62)
Käräjäoikeuden kulut, olikohan 300€? Väliaikaisen asunnon vuokra reilulta puolelta vuodelta noin 10000 €. Uusia kalusteita ja kodin tarvikkeita ehkä 5000€. Osituksessa sovittiin, että molemmat pitää oman omaisuutensa ja exä osti mun puolikkaan asunnosta, joten tasinkoa ei maksettu kumpaankaan suuntaan. Ositussopimuksen teki juristiystävä ilmaiseksi.
Ei maksanut, huomasin että rahaa alkoi kertyä
Mites jos asunto on molempien nimissä mut mökki vain miehen?
Tietääkö joku?
Vierailija kirjoitti:
Mites jos asunto on molempien nimissä mut mökki vain miehen?
Tietääkö joku?
Jos ei ole avioehtoa, niin kaikki puoliksi.
Yli 45 000€.
Mies höyläsi avioliiton aikana pelikoneista alas kulutusluoton toisensa perään. Kun ilmoitin, että en kestä enää, hän ilmoitti, että ei aio maksaa mistään enää.
Asuntolainat, autot ym, kaikki yhteisiä. Asunnon myynnissä kesti, jouduttiin myymään liian halvalla, kun mies ei tosiaan maksanut yhteisistä menoista enää mitään. Pankkia kiinnosti lähinnä, että jollain (minulla) on vielä luottotiedot kunnossa ja rahat voidaan periä minulta.
Oli hirveä tilanne, mutta onneksi pääsin eroon. Ei vahvasti mene sillä vieläkään, tietysti harmittaa, että en sen vuoksi saa omiani koskaan takaisin, koska joudun perimään niitä exältä.
Kiitos 45.
Oon hädissään kun mies uhkaa jättää.
Mies maksattaa reteästi kaikki kulut minulla, vaikka tienaa kaksi kertaa enemmän. Mutta täytyy sanoa, että ajatuksella että kunhan pääsen eroon, maksan mitä täytyy.
Ositus ja eronvireillelaitto 700+200+100=1000.
Maksan nyt sille vuokraa ja puolet kuluista, sekä kaikki ruoat ja lasten menot. Reilua?
Mökistä sain 5000 pitkän nikottelun jälkeen. Talo ja muut miehen nimissä, joten 0.
Pankin mukaan jäin tappiolle 20 000 osituksessa. Elareita ei aio maksaa, kun nyt on kuulemma niin paljon kuluja. Sinänsä en ole yllättynyt, ei se ole tähänkään mennessä maksanut lasten kuluja tai antanut rahaa. Mikä aarre. Kuten sanoin, maksan mielelläni vielä tämän kuukauden ja sitten olen vapaa. Onnea seuraavalle naiselle.
Kokonaisuudessaan luulen, että ero tuli maksamaan minulle n. 40 000 e. Mutta on joka pennin arvoinen.
0e
Ex halusi eron ja maksoi kulut.
Varovaisesti laskien 35 - 40 tuhatta euroa tuli tappiota
Mä en ole ollut kuin avoliitossa ja se oli minulle kyllä kallis juttu, ei toki vedä vertoja noille puolen miljoonan ihmisille. Onneksi ei asuttu kuin vuokralla. Jätin miehelle lähes koko sisustuksen eli noin 10 000 euron arvoista tavaraa, ostin uuden 2 hengen Iittalan astiaston hänelle, plus maksettavikseni tuli nimissäni olevaa luottolainaa miehen elättämiseen noin 3000 euron edestä ja kuulemma rikkomani auton vanteet, joiden yhteisarvo oli 2570 euroa. Lisäksi maksoin pakun vuokran (100 euroa), että saan omat henkilökohtaiset tavarat pois asunnosta.
Yritti huijata nimiinsä vuokravakuuden, mutta onneksi olin fiksu jo muuttaessa ja laitoin silloin sihteerille viestiä, että tässä on tiliote pankkitilistä, jolta se vakuus on maksettu ja mitä ikinä tapahtuu niin se tulee takaisin minulle. Sain vakuuden siis itselleni takaisin kun hän muutti pois. Narisi kyllä pitkään sitä, että miten voin jättää hänet maksamaan vuokraa ja hänen pitäisi saada asua asunnossa puolikkaalla vuokralla, vaikka olen lähtenyt. Kysyin, että eikö hyvin toimeentulevalla (netto hänellä oli tuolloin noin 4500 euroa/kuukaudessa) ole varaa maksaa 600 euroa vuokraa kun minulla, 1400 euroa nettona saavalla oli varaa maksaa se kokonaan. Keskustelkoot vuokraisännän kanssa siitä, ei minun kanssa. Lisäksi yritti periä minulta autonsa naarmutuskuluja (3500 euroa ja sai vakuutuksesta korjauksen omavastuulla, kuulin jälkeenpäin ystävältämme kun en maksanut). Naarmuista, jotka ovat tulleet sen jälkeen kun olen asunnosta muuttanut. Ja tämän lisäksi terassin korjaus- ja rakennuskuluja (1000 euroa), vesilaskun (kuukaudelta 600 euroa, koska oli pessyt kavereidensa autoja), vaikka olin asunnosta muuttanut. En maksanut.
Siis jos asunto miehen nimissä ja tulee ero niin minulle kuuluu puolet?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, jos olette aviossa eikä avioehtoa ole. Myös auto ja säästötili ja osakkeet puoliksi, oli ne kenen nimissä hyvänsä.
Ero ei maksanut mitään. Ennen meni koko palkka kuussa eikä riittänytkään. Eron jälkeen on jäänyt tasaisesti 1000-1200€/kk tilille. Ei lapsia. Sanoisin siis että tuli minulle halvemmaksi erota, huomattavasti, mutta teille muille se tuli ja tulee nyt maksamaan tuon mitä itse saan säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, jos olette aviossa eikä avioehtoa ole. Myös auto ja säästötili ja osakkeet puoliksi, oli ne kenen nimissä hyvänsä.
Näin sillä edellytyksellä, että mies ei ole saanut asuntoa (tai rahoja, jolla se on ostettu) perintönä tai lahjana niin, että testamentissa/lahjakirjassa puolison avio-oikeus on suljettu pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin sillä edellytyksellä, että mies ei ole saanut asuntoa (tai rahoja, jolla se on ostettu) perintönä tai lahjana niin, että testamentissa/lahjakirjassa puolison avio-oikeus on suljettu pois.
Niin toki näin, vanhempien testamentti voi rajata jotain pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ero maksoi osituksessa noin 400,000€
+ Ne muut juoksevat vuosittaiset kulut vielä tuon edellisen summan päälle.
Sanoisin pyöreillä summilla että eukon pito maksoi noin 50,000€/v.
Tyhjin taskuin saapui taloon ns. kotirouvaksi.Niin että tervemenoa vaan naimisiin. No, elämä on.
Siis mitä nuo juoksevat vuosittaiset kulut on? En ymmärrä. Eikö ero ja omaisuuden ositus tai jako hoideta kerralla kuntoon?
Ap
Pers aukisena tuli taloon ja eli sen jälkeisen ajan minun kustannuksella. Kallis maku ja sillä oli pienet tulot. Eli huono yhtälö jos ne asiat yhdistetään?
Annoin ihan suosiolla puolet omaisuudesta että pääsin vaan mahdollisimman äkkiä eroon.
Sain velattoman, talon, auton ja mökin, irtaimisto jäi minulle. Maksoi sen verran, kun hain ositukselle lainhuudon, en enää muista sen hintaa, erosta on aikaa.
En ole koskaan ymmärtänyt elatusmaksuja. Kun nainen riistää mieheltä lapset, niin mies joutuu maksamaan siitä naiselle???
Jos nainen vie erossa miehen auton, niin pitääkö miehen maksaa auton vakuutukset, bensat, katsastukset ym seuraavat 18 vuotta?
Huh, onneksi meillä on avioehto, jos ero jossain vaiheessa tulee.
Olin saamapuolella, sillä meillä ei ollut avioehtoa. Mutta aloitusten kysymyksiin:
Muuttokustannukset 0 e, sillä otin mukaani vain omat tavarani, ja vain vähän muita, ja vanhempani auttoivat muutossa
Uudet tavarat maksoivat ehkä 6000? Kirjahylly boknäs maksoi 3000 e.
Juristikulut 0 e. Teimme itse osituksen ja hyväksytimme sen tutulla, joka katsoi, että kaikki ok.
Uusi asunto maksoi eniten, mutta sain sen sillä, kun myin oman osuuteni vanhasta miehelle.