Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Otin opintolainaa, mutta en valmistunut

Vierailija
05.01.2023 |

Jouduin ottamaan opintolainaa ja kaiken lisäksi en valmistunut. Ottaako pankki yhteyttä lainanmaksun aloittamisesta miten nopeasti? Ottaa päähän, mutta ei voi minkään, elämä tuli väliin. Lainaa on kymppitonni ja täytyis miettiä mistä revin lyhennykset. Onko muita kohtalotovereita, lainan ottaneet, ei-valmistuneet?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita Kelaan ja kysy. Parempia neuvoja saat sieltä. Tai lähetä omakelassa viesti niin on mustaa valkoisella paikkaansapitävyydestä.

Vierailija
22/33 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän opintolainaa anteeksi saa. Muistaakseni jopa 40%, jos valmistuu ajallaan. Se onkin ainoita lainoja, joissa jonkinlaista joustoa on. Kannattaa kirjautua Kelan asiointiin ja lähettää viestillä selostus tilanteesta, niin sieltä kyllä neuvotaan mitä tehdä seuraavaksi tai mihin ottaa yhteyttä. Ei hyvitystä toki ihan syyttä tai huvin vuoksi saa, mutta vakava sairastuminen ja siitä johtuva työkyvyttömyys ovat kyllä syitä, jotka voivat mahdollistaa hyvityksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovit kelan ja pankin kanssa lainanmaksusta. En näe oikeudenmukaisena, että se annettaisiin sinulle anteeksi. Laina on lainaa ja se täytyy maksaa takaisin. Lainaa ottaessaan olisi kannattanut arvioida riskit, sille pystyykö esimerkiksi valmistumaan ja onko ala sellainen, että töitä on tarjolla. Viisas opiskelija ottaa lainan, sijoittaa sen ja käy samalla töissä, jolloin laina ei mene elämisen kustantamiseen vaan poikii lisää rahaa. Vakuudellisena luottona opintolainaa voi myös laittaa ensiasunnon käsirahaksi jos sen säästää, eikä tuhlaa menemään elinkustannuksiin.

Vierailija
24/33 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sovit kelan ja pankin kanssa lainanmaksusta. En näe oikeudenmukaisena, että se annettaisiin sinulle anteeksi. Laina on lainaa ja se täytyy maksaa takaisin. Lainaa ottaessaan olisi kannattanut arvioida riskit, sille pystyykö esimerkiksi valmistumaan ja onko ala sellainen, että töitä on tarjolla. Viisas opiskelija ottaa lainan, sijoittaa sen ja käy samalla töissä, jolloin laina ei mene elämisen kustantamiseen vaan poikii lisää rahaa. Vakuudellisena luottona opintolainaa voi myös laittaa ensiasunnon käsirahaksi jos sen säästää, eikä tuhlaa menemään elinkustannuksiin.

Mun mielestä taas nimenomaan olisi oikeudenmukaista, jos sairastunut saisi sen saman prosenttiosuuden lainasta anteeksi kuin suunniteltuun aikaan valmistuneetkin saavat. Sairastunuthan voi olla ollut vaikka kuinka motivoitunut ja tehokas opiskelija, mutta valitettavasti sairaudesta johtuen kyvytön jatkamaan opintoja.

Vierailija
25/33 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintolainan saa anteeksi kokonaan korkoineen jos elämässä kaikki ei mene niin kuin piti. Itse sain 16000 euroa anteeksi.

No en minä kyllä saanuut sairastumisesta huolimatta vaan meni ulosottoon.

Enää en voi opiskella haluamaani alaa loppuun koska en saa uutta opintotukea (opintoraha+opintolaina) tuon ulosoton takia.

Viimevuonna pääsin unelmieni koulutusalalle mutta kelan muutoslautakunta tutki tilannettani 8kk ja sain silti hylsyn ja jouduin hylkäämään opinnot. Nyt en tiedä mitä tekisin, paitsi osa-aika töitä kun paikkakunnalla ei muuta ole.

Tulevaisuus ja mahdollisuus päästä kiinni työelämään meni diinä.

Ihme illuusio kaikilla että Suomessa saisi apua kun itse on heikoimmillaan ja että opiskelu olisi jotenkin ilmaista.

Vierailija
26/33 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Pankki alkoi automaattisesti veloittamaan lyhennyksiä parin vuoden päästä siitä kun opiskelut jäivät kesken. Onneksi kuukausilyhemnys on vain ~80e.

Vierailija
27/33 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintolainan saa anteeksi kokonaan korkoineen jos elämässä kaikki ei mene niin kuin piti. Itse sain 16000 euroa anteeksi.

Enää en voi opiskella haluamaani alaa loppuun koska en saa uutta opintotukea (opintoraha+opintolaina) tuon ulosoton takia.

Viimevuonna pääsin unelmieni koulutusalalle mutta kelan muutoslautakunta tutki tilannettani 8kk ja sain silti hylsyn ja jouduin hylkäämään opinnot. Nyt en tiedä mitä tekisin, paitsi osa-aika töitä kun paikkakunnalla ei muuta ole.

Ihme illuusio kaikilla että Suomessa saisi apua kun itse on heikoimmillaan ja että opiskelu olisi jotenkin ilmaista.

Minä sain opintolainan kokonaan anteeksi. Korkoineen. Vaatimus 5 vuotta työkyvytön ja ei maksukykyä.

Vierailija
28/33 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko historian ajan maailmassa on ollut kolmenlaisia ihmisiä...

Rikkaita, köyhiä ja ihmisiä heidän välissään...

Nyt maailma on muuttumassa..

Portit rikkaiden ja keskiluokan välillä ovat sulkeutumassa.

Kohta jäljellä on enää rikkaat ja köyhät...

Lue lisää, https://1stman.info

Vierailija
29/33 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet niin tyhmä ettet osaa hakea toimeentulotukea opintoja varten, on ihan hyvä, että et edes yritä opiskella - siihen kun vaaditaan jonkinlaista älliä.

Vierailija
30/33 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa-aikaisesti työskentelemällä opintojen rahoittaminen? Niin monet tekee, kun opintotuki päättyy. Entä oletko työkkärin kautta yrittänyt päästä työttömyyskorvauksella opiskelemaan, se on ainakin vielä yksi vaihtoehto.

Vierailija
31/33 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et kykene maksamaan lyhennyksiä niin ulosottoonhan se pukataan. Itsekkin makselin n. 10 tonnin aikoinaan ulosottomiehelle. 1500 netto palkka/kk ja 500 vouttille. Kivaa oli kaksi vuotta, kun ei voinut ostaa mitään muuta kuin halpaa ruokaa. Asuminen ja auto söi tarkkaan tuon "tonnin". Töissä olin ihan amis alalla ja tuo opintolaina oli amk:sta joka meni viduiks.

Parin vuoden päästä kai ne lyhennykset silloin alkoi. jotain alle satasen  mahtaa olla kk, jos maksat etkä päästä perintään.

Ei pukata usko jo. Jos ei pysty maksamaan käymään töissä niin sen opintolainan saa anteeksi.

Jaa, milläköhän tavalla?

Mulla ainakin meni kelan kautta ulosottoon ja on siellä melkein tonnin kasvanut korkoja ja kuluja.

Olen vakavasti mt-ongelmainen ja pitkäaikaistyötön, koulusta en ikinä valmistunut ja mulla on varattomuusmerkintä. Velkajärjestelyyn en päässyt "nuoren iän" takia ja ulosotto ei hyväksynyt minkäänlaista maksuunnitelmaa koska olen toimeentulotuella.

Mitenkähän tuo käytännössä tapahtuu ja minkälainen prosessi se on?

Vierailija
32/33 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et kykene maksamaan lyhennyksiä niin ulosottoonhan se pukataan. Itsekkin makselin n. 10 tonnin aikoinaan ulosottomiehelle. 1500 netto palkka/kk ja 500 vouttille. Kivaa oli kaksi vuotta, kun ei voinut ostaa mitään muuta kuin halpaa ruokaa. Asuminen ja auto söi tarkkaan tuon "tonnin". Töissä olin ihan amis alalla ja tuo opintolaina oli amk:sta joka meni viduiks.

Parin vuoden päästä kai ne lyhennykset silloin alkoi. jotain alle satasen  mahtaa olla kk, jos maksat etkä päästä perintään.

Ei pukata usko jo. Jos ei pysty maksamaan käymään töissä niin sen opintolainan saa anteeksi.

Jaa, milläköhän tavalla?

Mulla ainakin meni kelan kautta ulosottoon ja on siellä melkein tonnin kasvanut korkoja ja kuluja.

Olen vakavasti mt-ongelmainen ja pitkäaikaistyötön, koulusta en ikinä valmistunut ja mulla on varattomuusmerkintä. Velkajärjestelyyn en päässyt "nuoren iän" takia ja ulosotto ei hyväksynyt minkäänlaista maksuunnitelmaa koska olen toimeentulotuella.

Minulla prosessi oli, että jätin lainan maksamatta 3 kk ajan pankille... Sitten se meni KELAn haltuun  ja sieltä tuli kysely miten edetään? No sinne vapaamuotoinen kirjelmä ja lääkärin todistus.

Vierailija
33/33 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, milläköhän tavalla?

Miten voit olla vakavasti mt-ongelmainen ja toimeentulotuella? Eikös sinun pitäisi olla sairaseläkkeellä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi