UMK 2023 official
Ovatko fanit valmiina? 11. 1. julkistetaan tämän vuoden kilpailijat.
Kommentit (34469)
Tottakai Käärijä voittaa suomessa ja hyvin sijoittuu myös Liverpolissa.
Onko aikuisen naisen normaalia käydä ihan ns kierroksilla johonkin UKM esiintyjään? 🔥 Vastaan:Ei ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska Käärijä on kova Rammstein-fani, hän saattaa hakea inspiraatiota Rammsteinin live-esityksistä, kun pääsee kerrankin mukaan suunnittelemaan vähän isompaa show'ta.
En ole itse juurikaan kuunnellut Rammsteinia, mutta katsoin YouTubesta pätkän heidän live-esityksistään ja niissä toistuvia elementtejä tuntuvat olevan tuli, metalli ja nahka. Ne voisivat hyvinkin sopia Cha Cha Cha -biisin tunnelmaan.
Käärijä on muistellut haastattelussa lämmöllä Rammsteinin keikalla ollutta valtavaa ruikkivaa tekopenistä. Ehkä jotain sellaista on suunnitelmissa ja jos rakennelma on kallis, Benkun esityksessä voidaan käyttää samaa.
Reps kops !
Benkun kappalettahan ei ole määritelty jonkun yhden seksuaaliryhmän edustajille. Voit olla vaikka panseksuaali eläkeläisnainen ja laulaa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keira on ihana ja lahjakas. Hän on lupaava tähden alku, joka ei vielä tuiki kirkkaasti. Jos hän saa vielä muutaman vuoden kasvaa ja kehittyä, niin hänestä tulee loistava edustaja Suomelle Euroviisuissa ja muutenkin musiikin saralla.
Keiralla kykyjä vaikka mihin. Toivon, että biisinkirjoittajat ovat ahkerina. Kannattaa muistaa, että jos kotimaiset eivät osaa niin nykymaailmassa voi tehdä Erika Sirolat ja päätyä yhteistyöhön ulkomaalaisten kanssa. Erika Sirola on varmaan tunnetumpi Saksassa kuin Suomessa?
No hei Robin ja Keira vetäisee yhteisen viisain englanniksi. Johan tuosta Viivin kanssa lauletustakin tuli Suomessa radiosoiton ykköshitti.
Girls like you do have no business on the dancefloor?
Tässä olis yksi uusi ehdotus: Girls like to dance like Harry Potter?
Girls like you just dance like Harry Potter
Jos kappaleiden oikeuksia ei olisi annettu Ylelle, niin kuka heitä kieltäisi tekemästä sellaista mashup-versiota? Voisi olla todella hyvä.
Tulipahan tämä taas mieleen kun mashupin mainitsit :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luotan Käärijän arvostelukykyyn, ja, en olisi koskaan uskonut sanovani tätä, mutta myös Yleen enenevissä määrin!
Tuli tosta haastattelusta vaan mieleen se, että Käärijän täytyy oikeasti treenata median kanssa työskentelyä. Liverpoolissa ei voi vaan unohtaa Verka Serduckan nimeä :/ lemppariviisut kuuluu ihan vakkarikysymyksiin siellä isoissa juhlissa
Ei Käärijän kannata noosta ulosannillisista lähtökohdista enää mitään lähteå mielistelemään ja "treenaamaan". Vetää vaan jonkun "hahmon" päälle. Että tarttee yhden pina coladan, ennen kuin pää alkaa toimia. Mutta muuten "feels yes yes"
Mä vähän pelkään että tällä mentaliteetilla mennään. Eihän hahmoa tarvitse unohtaa vaikka ns. viisuetikettiä noudattaisikin. Seuraatko itse viisuja? Noita haastatteluja katsoo etupäässä viisufanit, joille on todellakin merkitystä sillä millainen suhtautuminen edustajalla on viisuihin ja viisulegendoihin. Kyseessä ei ole mikään marginaaliryhmä. Harva viisufani katsoo hyvällä jotain perseilijää, joka ei kunnioita sen vertaa rakastettuja hahmoja että muistaisi edes nimen kunnolla.
Ja tämä kaikki siis Käärijä-fanilta.
Sandjan emämoka Israelissa selostaa lehdotötilaisuudessa, ettei tiedä viisumusiikista mitään kun ei ole ollut koskaan niitä seurannut. Hänellä olisi ollut aikaa lukea niistä voittonsa jälkeen ja kuunnella ainakin jokaisen maan biisejä jonkun verran, että voi edes hyräillä kyseisen maan toimittajalle jotain hänen maansa biisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska Käärijä on kova Rammstein-fani, hän saattaa hakea inspiraatiota Rammsteinin live-esityksistä, kun pääsee kerrankin mukaan suunnittelemaan vähän isompaa show'ta.
En ole itse juurikaan kuunnellut Rammsteinia, mutta katsoin YouTubesta pätkän heidän live-esityksistään ja niissä toistuvia elementtejä tuntuvat olevan tuli, metalli ja nahka. Ne voisivat hyvinkin sopia Cha Cha Cha -biisin tunnelmaan.
Käärijä on muistellut haastattelussa lämmöllä Rammsteinin keikalla ollutta valtavaa ruikkivaa tekopenistä. Ehkä jotain sellaista on suunnitelmissa ja jos rakennelma on kallis, Benkun esityksessä voidaan käyttää samaa.
Reps kops !
Benkun kappalettahan ei ole määritelty jonkun yhden seksuaaliryhmän edustajille. Voit olla vaikka panseksuaali eläkeläisnainen ja laulaa mukana.
Totta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luotan Käärijän arvostelukykyyn, ja, en olisi koskaan uskonut sanovani tätä, mutta myös Yleen enenevissä määrin!
Tuli tosta haastattelusta vaan mieleen se, että Käärijän täytyy oikeasti treenata median kanssa työskentelyä. Liverpoolissa ei voi vaan unohtaa Verka Serduckan nimeä :/ lemppariviisut kuuluu ihan vakkarikysymyksiin siellä isoissa juhlissa
Ei Käärijän kannata noosta ulosannillisista lähtökohdista enää mitään lähteå mielistelemään ja "treenaamaan". Vetää vaan jonkun "hahmon" päälle. Että tarttee yhden pina coladan, ennen kuin pää alkaa toimia. Mutta muuten "feels yes yes"
Mä vähän pelkään että tällä mentaliteetilla mennään. Eihän hahmoa tarvitse unohtaa vaikka ns. viisuetikettiä noudattaisikin. Seuraatko itse viisuja? Noita haastatteluja katsoo etupäässä viisufanit, joille on todellakin merkitystä sillä millainen suhtautuminen edustajalla on viisuihin ja viisulegendoihin. Kyseessä ei ole mikään marginaaliryhmä. Harva viisufani katsoo hyvällä jotain perseilijää, joka ei kunnioita sen vertaa rakastettuja hahmoja että muistaisi edes nimen kunnolla.
Tuskin Pertti Kurikaltakaan mitään monimutkaisia kaksoiskonsonantteja odotettiin. Käärijän mentaalitasohan on sama
Lapsena englanninkielisessä maassa asuvana Sami puhui sujuvaa englantia.
Kärtsähän on laittanu TikTokiinkin videon, missä oman keikkaliven taustalla soi tuo Verka Whateverin kappale.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin Pertti Kurikaltakaan mitään monimutkaisia kaksoiskonsonantteja odotettiin. Käärijän mentaalitasohan on sama
Viisuja ympäröivät viralliset ja epäviralliset mediakanavat ja -tapahtumat ovat ihan eri luokkaa kuin 2015 niin kuin jokainen viisuja seurannut tietää. Ei noiden välillä voi tehdä mitään vertailua. Nykyään on paljon suurempi merkitys, millaisen mediaimagon luo viisulavan ulkopuolella, mikä voi joko haitata tai sitten auttaa kisassa. Esimerkiksi Tix ja Efendi hyödynsivät ihan kivasti toissa vuonna somea.
Itsekään en PKNstä tykännyt muttei niitä tarvitse joka kommentissa halventaa
Joo, on kyllä isosti merkitystä millaisen mediaimagon luo viisulavan ulkopuolella. Se että osaa ottaa lavan haltuun, pitää osata ottaa myös media haltuun.
V-sanoja viljelemällä, räkättämällä, kännissä tai muuten sekopäisesti esiintymällä - häpeää tuottaa.
Täyttä pskaa. Suomi on iät ajat ottanut siellä 'mediaa haltuun". Laura voutilainen oli median suosikkityttöjä. Ja kuinkas kävi.
Lavalla se vaikutus tehdään. Lordi laittoi naamatin päälle lavalla ja se oli siinä. Eikä media tiennyt edes onko Lordi homo vai ei
Ainahan Suomen edustaja on Suomen medioiden suosikkiedustaja. Ei mikään yllätys. Skippaan aina nuo jutut.
Vierailija kirjoitti:
Kärtsähän on laittanu TikTokiinkin videon, missä oman keikkaliven taustalla soi tuo Verka Whateverin kappale.
On todella epäkunnioittavaa, mielestäni.
Oma top7 UMK-biiseistä tänä vuonna:
1. Käärijä
Hän on jo tässä lyhyessä ajassa niittänyt niin paljon mainetta, että olisi jo ihme että ei voita UMK:ta(ellei lavashow kuse täysin). Biisi on iskevä, hyvällä tavalla aggressiivisesti mukaansatempaava, mutta lopussa yllättävä. Mietin toisinaan onko biisin alku vähän itseään toistava ja liiankin yksinkertainen ja "hakkaava" musiikillisesti(mikä toisaalta on hyvällä tavalla myös biisin parhautta) mutta lopun yllätys on biisin juju joka iskee minuun. Plus huumori. Olen saattanut vähän ylikuunnella jo tämän biisin. Tai itseasiassa ylikatsoa videon. Mielestäni videon visuaalisuus yhdistettynä biisiin on parhautta miksi odotukset esityksen visuaalisuudelle on suuret ja valitettavasti se varmaan johtaa pettymykseen. Spotifyssä ei tämä ole itselläni soinut niin paljon. Tämä voisi olla se tämän vuoden häkellyttävä omanlaisensa biisi joka herättää ihmisissä reaktioita viisuissa. Se WTF biisi hyvällä tavalla mikäli biisi saa arvoisensa esityksen. Sanoituksissa juomalaulu-tyyppiset biisit ei välttämättä kolahda minuun monesti, mutta biisiin sisältyy hauskasti tarina jossa ei ole alkoholi edes pääosassa loppupeleissä vaan itsensä voittaminen ja vapautuminen jota haetaan pina colada kädessä. Tämä biisi tuo jotain suomimusiikin saundeja viisuihin jota siellä ei ole kuultu. Joten vahva ääni Käärijälle.
2. Benjamin - Hoida mut
Tämä jää päähän soimaan ja yllättävän tarttuva heti iskevä melodia. Ei yllä millekään Cicciolina - Rampampam -tasolle valitettavasti minun mielessäni(vieläkin harmittaa kun näitä ei valittu). Biisin kasarivaikutteet ja kivat biisiin kehitellyt saundit on biisin parhautta mutta itselle huippukohta jää silti jollaintavoin puuttumaan. Sitä kompensoi tarttuva kertosäe. Sanat on vähän karkeat, ei siinä mitään että seksuaalisuutta nostetaan esiin mutta siis jotenkin en tiedä mikä tökkii sanoituksien ehkä liiassakin suoruudessa. Kukkahattutätikö olen?. Isaakin biisinkin sanat voitti tän kyllä. Hyvä biisi kuiten melodialtaan, korvamato.
3. Keira- No business on the dancefloor
Keira on oikein ihana. Ekakuuntelulla tämä biisi tuntui hyvältä ja peukut ylös, mutta isommalla kuuntelumäärällä tämä on jotenkin kokenut itsellä inflaation. Sanat on ihanan höpsöt. jotain kepeän huoletonta ja nuorta intoa biisissä on. Minusta tuntuu, että näitä huilutiluttelu+naislaulaja mixejä on kuultu viisuissa liikaa ja taitaisi Keira jäädä varjoon jos sieltä tulee joku tukkaansa heilutteleva akrobaattitanssijanainen a la Eleni tai Chanel. Tai kukaties jos Keira kaikella söpöydellään sulattaisi sydämet.
4. Kuumaa - Ylivoimainen. Jollain tavoin hypnotisoiva kappale. Mukava nostalginen olo katsoessa. En osannut täysin päättää olisiko tämä kolmas vai neljäs. Kertsi iski melkein heti eli biisi on helppo omaksua. Biisi ei kuitenkaan ollut mikään instant bangeri vaan kasvaa ajan kanssa mikä on positiivista. Tämän kehtaisi lähettää viisuihin vaikkakin en tiedä yltäisikö sijoituksissa minne. Biisin huippu jää puuttumaan ehkä. Olen kuunnellut tätä Spotifyssä ja se on radioystävällinen pidettävä biisi. Mitään suurta ihastunista biisiin minulla ei ole tullut (vielä ainakaan) mutta se on riittävän hyvä että sitä haluaa kuulla uudelleen.
5. Robin - Ei jatkoon valitettavasti vaikka on tämäkin jonain päivinä päässä soinut. Artistilla ei ole tasoisensa kappale. Biisi on ihan kiva mutta se ei riitä. Robin varmaan pystyy esiintymiskokemuksellaan kompensoimaan tätä esityksissä. Uskon että tulee hyvä esitys.
6. Lxandra - viimevuosina kuultu parempia balladeja. Ihan ok mutta itsellä ei herätä suuria tunteita. En ole balladifani. Pitäisi olla tosi iskevä balladi, että minussa herättäisi tuntemuksia. Voi olla, että en edes ole antanut kappaleelle mahdollisuutta.
,7. Portion Boys. Tämä sopisi viisuihin, en kiellä vaikka en itse PB-fani ole. Siellä se menisi joukon jatkeena eurohumppana tosin en tiedä mikä olisi sijoitus. Se voisi olla mitä vain, huono tai päästä jopa jatkoon. Olen aina viisuissa ihmeissäni että vaikka minkälaiset humpat saa ääniä.
Ehkä tämä on liian viisuihin askarreltu biisi lyriikoineen, että se ei minuun iske ja stereotyyppien vääntäminen ja eri maista puhuminen jotenkin on. Ääh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Instassa julkaistuista akustisista pätkistä Käärijä ja Benjamin autotunetettu. Kuumaa, Lxandra ja Keira laulavat livenä - ja hyvin.
Omat suosikit ovat Käärijä ja Benjamin, joten pelottaa mitä tämän kaksikon livelaulusta tulee, kun autotunea ei ole käytössä. Siihen päälle Ylen perinteinen sekamelskashow niin katastrofi on valmis.
Toivon todella että livet onnistuvat kaikilta, mutta eritoten tältä kaksikolta. Odotukset eivät vaan valitettavasti ole kovin korkealla.
Yle on suunnitellut ja toteuttanut myös Käärijä Youtube "sekamelskavideon" . Nyrkkeilykehä oli Ylen idea. Vain valkoinen peruukki lopussa oli Käärijän toive
Jostain syystä live-esityksiä ei osata tehdä samalla ammattitaidolla kuin lyriikkavideoita, vaikka saman talon porukka hoitaa molemmat puolet.[/quote
Onko täysin sama porukka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisuja ympäröivät viralliset ja epäviralliset mediakanavat ja -tapahtumat ovat ihan eri luokkaa kuin 2015 niin kuin jokainen viisuja seurannut tietää. Ei noiden välillä voi tehdä mitään vertailua. Nykyään on paljon suurempi merkitys, millaisen mediaimagon luo viisulavan ulkopuolella, mikä voi joko haitata tai sitten auttaa kisassa. Esimerkiksi Tix ja Efendi hyödynsivät ihan kivasti toissa vuonna somea.
Itsekään en PKNstä tykännyt muttei niitä tarvitse joka kommentissa halventaa
Joo, on kyllä isosti merkitystä millaisen mediaimagon luo viisulavan ulkopuolella. Se että osaa ottaa lavan haltuun, pitää osata ottaa myös media haltuun.
V-sanoja viljelemällä, räkättämällä, kännissä tai muuten sekopäisesti esiintymällä - häpeää tuottaa.
Täyttä pskaa. Suomi on iät ajat ottanut siellä 'mediaa haltuun". Laura voutilainen oli median suosikkityttöjä. Ja kuinkas kävi.
Lavalla se vaikutus tehdään. Lordi laittoi naamatin päälle lavalla ja se oli siinä. Eikä media tiennyt edes onko Lordi homo vai ei
Ainahan Suomen edustaja on Suomen medioiden suosikkiedustaja. Ei mikään yllätys. Skippaan aina nuo jutut.
Tottakai suomalainen media antaa kuvan että Suomi on kaikkien medioiden suosikki.
Mites ulkomainen media? Ei todellakaan ole aina ollut niin, että Suomi myös ulkomaisen median suosikki.
Median lukutaito on tarpeellinen ominaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huitomisrapille avolava on erittäin huono estradi. Siinä kun olennaista ovat "f*ck off" eleet ja ilmeet, jotka eivät välity, niinkuin räppiluolissa.
Itse mietin mitä Cha cha cha on ilman sen huippua videota. Haluaisin niin yllättyä positiivisesti. Käärijällä on karismaa, joten jos tuotaisiin lähikuvia esityksessä ne voisi auttaa paljon.
Agressiivinen örveltäjä, joka olettaa olevansa hauska ja kova duunari nyrkkeilyelkein. Lopuksi vetää sitten peruukin päähänsä. Että niin kova ja uskottava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reps kops !
No kyllä jos Benkku haluaa repiä verkkopaidan jonkun päältä, niin harvemmin niitä naisilla on. Eli kyllä se vaan edelleen liian hin tti laulu on.
(Sanon näin, sillä jopa homomiehet ovat sitä mieltä)
Harmi, hyvä sävel
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin haukuttiin PB, nyt haukutaan Käärijä. Kukahan seuraavaksi.
Ja tämä kaikki vuonna, jolloin UMK: ssa on varmaan paras kattaus ikinä.
No johtuu pelkästään Käärijänkin kohdalla siitä että on selvä ennakkosuosikki, ja oma suosikki jäämässä rannalle. Epätoivoisena koitetaan kampata mm. etsimällä draamaa vitsillä heitetyistä bensan haisteluista ja "woou kylläpä se kimittää tuossakin podcastissa". Nyt on kovat piipussa 🤓
Tai sitten myötähävettää Käärijän puolesta häneen kohdistuvat epärealistiset odotukset, yhden Ylen panostaman Youtubevideon perusteella.
Veit sanat suustani. Olet täysin oikeassa.
Ootteko muuten hokanneet, että Benjaminin biisin voi yhdistää yhdessä kohdassa Katri Helenan "Lapsella vaan voi silmä niin loistaa" biisiin! 😄 Aion tehdä siitä klipin Tiktokiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko käsitelty plagiaattiasia?On käsitelty.
No oliko? Pottapäätä myöten samaa kauraa. Paitsi että toi ulkomainen otus teki sen tyylillä.
Minusta tuon Electctronic Callboys tökkii videoissa kun aina pitää olla jonkun naisen tai naisten voimistelua vähissä vaatteissa olla kuvaamassa. EC ei ikäänkuin riitä itsenään videon kuvitusta täyttämään vaan se vähissä vaatteissa tai paljastavissa vaatteissa oleva naisoletetun vartalo on ikäänkuin pakko ympätä videoon, että siitä on saatu myyvä. Tuo laskelmointi ällöttää minua.
Kuinka monet ihan oikeasti lähtevät vaikkapa jumppaan tai joogaan kyttäämään muiden vartaloita? Siis ihan oikeasti? Eikö se oma suoritus ja tekeminen ole tärkeintä vuonna 2023?
Käärijän viisuvideon lopusta voi päätellä että hän itse on se naisoletettu. Kaapista tulo?
Olisiko tämä sinulle turn-off? Onko seksuaaliselta suuntautumisella väliä, etenkään Euroviisuissa? Vai onko tämä vain tulkintasi videon sanomasta? En ymmärtänyt tätä kommenttia.
Elämäni on ollut mielenkiintoisen sateenkaarenvärinen värikkäine ihmisineen. Kommenttini on oma tulkintani videon sanomasta.
Jos kappaleiden oikeuksia ei olisi annettu Ylelle, niin kuka heitä kieltäisi tekemästä sellaista mashup-versiota? Voisi olla todella hyvä.