UMK 2023 official
Ovatko fanit valmiina? 11. 1. julkistetaan tämän vuoden kilpailijat.
Kommentit (34469)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Portion Boys taas edustaa minusta sellaista suomalaisten makua, jota ei kansainvälisesti yhtä hyvin ymmärretä. Esim. PBn tyypillinen huumori ei oikein aukea muille kuin meille.
jep, ja suomalaisena täytyy sanoa ettei se oikeen mullekkaan aukee :D
PB itse biisin tarina-videossaan (löytyy Areenasta) totesi, että tuli niin huono että se on jo hyvä. Muutenkin vaikuttavat suhtautuvan UMKiin siten, että se on puuhastelua mutta käyvät mainostamassa UMKissa itseään ja siten hankkimassa lisää heidän musiikistaan kiinnostuneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keiran biisiä ei kai kukaan ole vielä väittänyt plagiaatiksi, vaikka juuri tuon lajin musiikkia on tarjolla pilvin pimein ja kaikki rihannat, mabelit, dualipat jne on kuin samasta puusta veistettyjä. Luultavasti suurin syy on se, ettei Keiran biisi ole erikoisen kiinnostava.
Paitsi huiluosuuksia on verrattu Ukrainan kahteen viimeisimpään esc-kappaleeseen.
Huilua soitetaan joka maassa. Eniten tuo huilu vaikuttaa ihan sellaiselta lähiidän musiikissa olevalta huilulta. Ei tuosta tule mikään slaavifolkin huilumusiikki mieleen.
Jonkun pitää näköjään tehdä video suomalaisesta kansanmusiikin kappaleesta Tein minä pillin pajupuusta. Täällä on soitettu paju- ja kukkopillejä satoja vuosia. Ei puhallissoitin ole mikään ukrainalainen keksintö. Toki Kalush Orchestran huilunsoittaja on todella lahjakas ja pro etenkin kansanmusiikin soittamien soitossa.
Eiköhän kyse ole enemmän siitä, että tuntuu heti seuraavana vuonna liian "laskelmoidulta" kuin siitä että mitä saa olla ja mitä ei. Moni ulkomaalainen on myös ihmetellyt että "ei kuulosta suomalaiselta". Ei tietysti tarvitsekaan kuulostaa, mutta ehkä Euroviisuissa odotetaan biisien jollain tapaa ilmentävän maata, jota edustavat.
No mutta mikä voisi muutenkaan olla kauempana suomalaisesta kansanmusiikista kuin englanniksi laulettu pop-tanssibiisi. Kyllä tähän maailmaan ääntä mahtuu, huilunkin.
Suomennan Keiran kappaleen sanat jos se tekisi sitten kappaleesta jotenkin enemmän suomalaisen:
Ei asiaa tanssilattialle
(Hei, hetkuta kroppaas,)
(Ihan ku oisit joku,)
Revohka bailaa
Sä vasta lämmittelet
Älä vaan ujostele,
kuin ei ois sunki bileet.
On pareen olla noheva,
Meil ei oo koko yöt, koko yöt, koko yö-ööt
Kulta, sun asetukset, pitää päivittää, sit ne paremmin pelittää
Poksu kuin skumppa pullois, jee-ee
Hyrrää kuin Potterin Hartsa,
Hikoo kuin pieni eläin
Näytä supermallilt, ou jee!
Hei, nyt muuvit haltuun,
kuin oisit ihan joku
Hytkytä sitä osasitpa tai sitte, et tätä
Hommaa tanssilattial
Hei, anna kroppas heiluu
Jee, näytä kuinka oot kuin Cardi
Näytä niille, et niil ei laisin oo
Asiaa tanssilattialle
Näytä niille, et niil ei laisin oo
Asiaa tanssilattialle
Hei, sä rahankäärijä
Lopeta toi kiusoittelu
Joku raja käytökseen
Oi, anna mun nähdä et osaat sen
Pelaa muut pussiin
Kieri siin tuntees, tuntees, tuntees
Hei, nyt muuvit haltuun jne
(Ei asiaa tanssilattialle)
Jee-ee, näytä niille et nyt on nii
Ettei asiaa tanssilattialle
Näytä niille, et nyt niil on nii
Et ei oo asiaa tanssilattialle
(No olisiko tämä suomeksi laulettuna parempi eli siis suomalaisempi???)
Tuohon se huilu vielä paju- tai kukkopillillä: tilulilulii ti-lu-li-lu ti-lu-ti-lu-li-lu. Keiralle vaikka joku kansallispuvun yksittäinen vaate päälle. Kansallispukuseurahan kannustaa käyttämään arkisinkin vaikka yhtä kansallispuvun osaa muun vaatetuksen kanssa. Esimerkiksi kansallispuvun liivi muuten modernin asun kanssa.
Heh heh. ja naamaan perunajauhoa. Juupa juu. Siipä sii.
Jokuhan ihmetteli tuolla kimpparaativideolla, että voiko Keira olla oikeasti suomalainen. Aivan kuin Suomessa ei asuisi kaikennäköisiä ihmisiä. Inhottaa kun alaikäistä lukiolaista eksotisoidaan tuolla tavalla. Eivät suomalaiset ole mikään homogeeninen ryhmä, jossa kaikki ovat auringossa palavia sinisilmäisiä pellavapäitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Portion Boys taas edustaa minusta sellaista suomalaisten makua, jota ei kansainvälisesti yhtä hyvin ymmärretä. Esim. PBn tyypillinen huumori ei oikein aukea muille kuin meille.
JUNTTIMUSAA.
Pitäisi olla kovassa nousuhumalassa ja juhlia jotain suomalaisten voittoa torilla niin silloin kappaleelle olisi jotain käyttöä kunhan ymmärtää sanoituksen ironisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa nuo IS ja IL -kommentoijat. Kaikki kappaleet ihan k*kkaa, kuka tätä kuuntelee, ei menestytä kyllä ja niin kuka tän siis maksaa... Ja suosikkini: en kyllä seuraa. Niin, paitsi että seuraat ja kommentoit kuitenkin.
Kuka maksaa? No, Suomi kuuluu EBUun eli Euroopan yleisradioliittoon. Suomen viisuedustajalle/viisuedustajille on aina jyvitetty oma osuutensa. Olisi todella noloa etenkin näinä aikoina, ettei Suomi osallistuisi viisuihin.
Yksi Euroviisujen ajatuksista on lähtenyt osittain liikkeelle toisen maailmansodan jälkeen ihan yhteisenä rauhanprojektina, jossa kilpaillaan leikkimielisesti ja tutustutaan muiden maiden musiikkiin.
Toinen syy oli puhtaasti käytännöllinen: piti saada TV-ohjelmaa kun kerran laitteita ja tekniikka saatiin toimimaan. Euroviisut ovat ohjelma, jota voi katsella useassa maassa.
Nämä viisuista kitisijät eivät ymmärrä Euroviisujen hienoa taka-ajatusta eivätkä kestä sitä jos Suomi ei voita viisuissa. Sehän on lapsellista. Viisuja tulee vuoden aikana kotimaan karsinnan mukaanlaskien neljänä iltana viikossa. Onko se muka paljon? Varmaan urheiluakin tulee enemmän kuin musiikkiohjelmia Ylen TV-kanavalta.
Hei ei sun tänne tarvitse todistella! Vaan sinne Iltakakkojen kommentoijille.
Minulla on parempaakin tekemistä kuin paukuttaa pöntöille päähän viisujen historiaa. He eivät tajua, kuinka nollasta Eurooppa lähti toisen maailmansodan jälkeen. On luontevaa, että sen kokemuksen jälkeen pohdittiin kaikkia mahdollisia keinoja rauhan säilyttämiseksi Euroopassa.
Nythän teema on vieläkin ajankohtainen kun vihulainen sotii eurooppalaista maata vastaan.
Vierailija kirjoitti:
7. Lxandra
Kaunis ääni, kaunis kappale
Kaikkea muuta kuin kaunis ääni. Tai voisi olla kaunis, jos laulaisi luonnollisesti, eikä tuota nasaalia lässytystä, joka on nykyajan naispopparien viheliäinen maneeri.
Muuten minulla taitaakin olla biisit samassa järkässä kuin sinulla. Käärijä viisuihin! Tietysti live kaiken muuttaa voi vielä.
Minusta Portion Boysin kappale on ihan linjassa heidän muun musiikkinsa kanssa. Ilman cha cha chaata äänestäisin heitä. Euroviisuihin sopii hyvin reipas meno, ilo ja huumori. Jopa kliseet. Ei se niin vakavaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PB itse biisin tarina-videossaan (löytyy Areenasta) totesi, että tuli niin huono että se on jo hyvä. Muutenkin vaikuttavat suhtautuvan UMKiin siten, että se on puuhastelua mutta käyvät mainostamassa UMKissa itseään ja siten hankkimassa lisää heidän musiikistaan kiinnostuneita.
Katsoja- ja kuuntelulukujen perusteella kiinnostus ei ole ilmeisesti lisääntynyt ainakaan räjähdysmäisesti. Jotenkin kuvitteli, että olisivat keikkuneet komeasti ykkösinä kaikilla listoilla, koska heillä on vankka ja uskollinen fanikunta.
Työnnänpä minäkin lusikkani soppaan. Muutama päivä sitten tutustuin kaikkiin tämän vuotisiin UMK biiseihin ja siitä lähtien olen niitä kuunnellut, toisia enemmän ja toisia vähemmän. Ihan ensimmäisenä sanottakoon, että olen tosi yllättynyt ja iloinen UMK:n tasosta tänä vuonna. Tässäpä minun mielipiteeni:
Keira: Hieno esitys nuorelta artistilta. Tanssittava kansainvälinen soundi. Hieman ehkä liian geneerinen tanssibiisi omaan makuuni, mutta en todellakaan olisi pahoillani, jos Keira päätyisi edustajaksi.
Benjamin: Biisi jää soimaan mieleen. Hieman jännittää, millainen ääni Benjaminilla on livenä. Ääni kuulostaa videossakin aika ohuelta. Sanoitus, noh, ei ole ehkä minuun vetoava, mutta ei mikään ongelmakaan. En olisi pahoillani myöskään Benjaminin voitosta.
Robin: Onpa harmi, että Robin on saanut niin paljon kritiikkiä osakseen, vaikka varmaan siihen osasi varautuakin. Robin vaikuttaa ihmisenä hienolta edustajalta. Biisi oli alkuun pettymys ja jotenkin tarttumapinta jäi puuttumaan. Muutaman kuuntelukerran jälkeen täytyy kuitenkin myöntää, että olen alkanut lämpenemään tälle biisille. Mukavan groovi tunnelma ja Robin taitaa olla aika varma live-esiintyjä. En olisi pahoillani, jos Robin voittaisi.
Käärijä: No, tämähän yllätti. Ensimmäiset sekunnit kiemurtelin epämukavuudesta, sitä seurasi epäuskoinen huvitus, mikä vaihtui pian kunnon biletykseen. On keskusteltu siitä, onko alku vai loppu parempi, mutta itse näkisin biisin olevan tylsä, jos siinä ei olisi tätä twistiä ja molempia puoliskoja tarvitaan. Tyylilajin muutos toiseksi tekee biisistä hienon ja Käärijän olemus vaikuttaa vangitsevalta. Suosikkini.
Lxandra: Taiteellinen, kaunis ja koskettava esitys. Jotain kasvua olisin kaivannut biisiin ja valitettavasti tämä on jäänyt itsellä vähälle kuuntelulle. Hieman olisin pettynyt, jos tämä voittaisi.
KUUMAA: Vaikutti alkuun ihan tavalliselle, hieman tylsälle radioystävälliselle suomibiisille. Mutta päivien saatossa olen lämmennyt tälle yllättävän paljon. Kaunis kappale. En olisi pahoillani, jos tämä voittaisi.
Portion Boys: Tässäkin on paljon hyvää, sanat on ikävä kyllä se kompastuskivi. Hieman olisin pettynyt, jos tämä voittaisi.
Kaikkiaan siis aivan upea taso UMK:ssa! Meillä on paljon hienoja artisteja Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Työnnänpä minäkin lusikkani soppaan. Muutama päivä sitten tutustuin kaikkiin tämän vuotisiin UMK biiseihin ja siitä lähtien olen niitä kuunnellut, toisia enemmän ja toisia vähemmän. Ihan ensimmäisenä sanottakoon, että olen tosi yllättynyt ja iloinen UMK:n tasosta tänä vuonna. Tässäpä minun mielipiteeni:
Keira: Hieno esitys nuorelta artistilta. Tanssittava kansainvälinen soundi. Hieman ehkä liian geneerinen tanssibiisi omaan makuuni, mutta en todellakaan olisi pahoillani, jos Keira päätyisi edustajaksi.
Benjamin: Biisi jää soimaan mieleen. Hieman jännittää, millainen ääni Benjaminilla on livenä. Ääni kuulostaa videossakin aika ohuelta. Sanoitus, noh, ei ole ehkä minuun vetoava, mutta ei mikään ongelmakaan. En olisi pahoillani myöskään Benjaminin voitosta.
Robin: Onpa harmi, että Robin on saanut niin paljon kritiikkiä osakseen, vaikka varmaan siihen osasi varautuakin. Robin vaikuttaa ihmisenä hienolta edustajalta. Biisi oli alkuun pettymys ja jotenkin tarttumapinta jäi puuttumaan. Muutaman kuuntelukerran jälkeen täytyy kuitenkin myöntää, että olen alkanut lämpenemään tälle biisille. Mukavan groovi tunnelma ja Robin taitaa olla aika varma live-esiintyjä. En olisi pahoillani, jos Robin voittaisi.
Käärijä: No, tämähän yllätti. Ensimmäiset sekunnit kiemurtelin epämukavuudesta, sitä seurasi epäuskoinen huvitus, mikä vaihtui pian kunnon biletykseen. On keskusteltu siitä, onko alku vai loppu parempi, mutta itse näkisin biisin olevan tylsä, jos siinä ei olisi tätä twistiä ja molempia puoliskoja tarvitaan. Tyylilajin muutos toiseksi tekee biisistä hienon ja Käärijän olemus vaikuttaa vangitsevalta. Suosikkini.
Lxandra: Taiteellinen, kaunis ja koskettava esitys. Jotain kasvua olisin kaivannut biisiin ja valitettavasti tämä on jäänyt itsellä vähälle kuuntelulle. Hieman olisin pettynyt, jos tämä voittaisi.
KUUMAA: Vaikutti alkuun ihan tavalliselle, hieman tylsälle radioystävälliselle suomibiisille. Mutta päivien saatossa olen lämmennyt tälle yllättävän paljon. Kaunis kappale. En olisi pahoillani, jos tämä voittaisi.
Portion Boys: Tässäkin on paljon hyvää, sanat on ikävä kyllä se kompastuskivi. Hieman olisin pettynyt, jos tämä voittaisi.
Kaikkiaan siis aivan upea taso UMK:ssa! Meillä on paljon hienoja artisteja Suomessa.
Kiitos kauniisti ja rakentavasti esitetystä mielipiteestä.
Pitikö sen kilpailijoiden biiseihin reagointivideon tulla tänään?
Vierailija kirjoitti:
Pitikö sen kilpailijoiden biiseihin reagointivideon tulla tänään?
Ei kai ole pitänyt tulla milloinkaan, mutta on veikattu tulevan tänään, koska Areenassa lukee uudesta jaksosta 25.1. Biisitkin julkaistiin keskiyöllä, joten voi olla että joutuu koko päivän odottamaan, jos siis edes tänään tuleekaan.
Suomen viisuhistorian parhaimmistoon kuuluu ehdottomasti Satin Circus bändin Crossroads v.2015. Ihana melodinen raikas popbiisi. Harmi vaan kun ei päässyt Itävaltaan vaan jäi kakkoseksi. Olisi pärjännyt hyvin uskoisin. Bändin basisti Paul Uotila joka biisin lauloi on nykyisin soolouralla nimellä Paul Eliot.
Vierailija kirjoitti:
1. Käärijä
2. Kuumaa
3. Keira
4. Lxandra
5. Robin
6. Benjamin
7. Portion Boys
Miten Lxandra noin korkealla? Sehän on flopannut kaikkein pahiten
Käärijän muu oma tuotanto on kyllä ....öhh...
Käärijän biisistä ja videosta tuntuu koko ajan löytyvän uutta. Nyt vasta huomasin, että valmentaja heilauttaa kättään ja huudahtaa Vou! juuri ennen kuin tyyli vaihtuu.
Toivottavasti videon tekijätkin saa ansaitsemaansa huomiota. Jos Suomessa on musavideoillekin joku kilpailu, niin Cha Cha Cha ansaitsisi sielläkin ehdottomasti voiton.
Nyt on julkastu kilpailijoiden reaktiot toisiensa biiseihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Käärijä
2. Kuumaa
3. Keira
4. Lxandra
5. Robin
6. Benjamin
7. Portion BoysMiten Lxandra noin korkealla? Sehän on flopannut kaikkein pahiten
Niin tekotaiteellinen viritys sekä artisti että tämä biisi, että ei pysty. Radiossa kääntyy kanava heti tämän vinkumisen alettua. Miksi pitää määkiä tuolleen kun voisi laulaa ihan normaalilla omalla äänellään? Ja miksi tuo hirveä valkoinen kynitty mullet? Huokaus.
Olipas jotenkin kiusallista katsottavaa tuo reaktiovideo
Mä tykkään paljon tuosta Lxandrasta, vaikkei se kovin suurta suosiota saanutkaan. Biisi on simppeli eikä mielestäni kaipaa sen suurempaa kasvua tai revittelyä, vaan yksinkertainen melodia ja hyvä sanoitus tekevät jo tarpeeksi. Tuossa kappaleessa on minusta lohdullinen ja toiveikas tunnelma. C-osa on myös hieno. Umk:n aiempina huonoina vuosina tää ois ollut todella hyvä ehdokas, mutta nyt oli monia muitakin hyviä.
1. Käärijä
Sille lähtee äänet meidän porukalta. Muita en oikeestaan osaa laittaa järjestykseen, mutta Portion Boys aiheuttaa itsessäni myötähäpeää sanoituksillaan eli toivottavasti ei sitä ainakaan lähetetä.