Omituinen isovarpaan kipu? (Ei kihti, nivelrikko, vaivaisenluu jne)
Hei onkohan kenelläkään täällä ollut samanlaista kipua isovarpaassa kuin minulla?
Minulta on hiljattain tutkittu kihti, nivelrikko, vaivaisenluu, seesamiluut tai muut muutokset jalassa, jotka kipua voisivat aiheuttaa. Niiden osalta kaikki on kunnossa. Kenkinä käytän vain matalia, yleensä laadukkaita lenkkari-tyyppisiä. En syö sianlihaa enkä juo olutta tai muutenkaan elä erityisen epäterveellisesti. Mitään onnettomuutta ei ole ollut ja olen nyt levännyt kuukauden päivät kaikesta liikunnasta. Kipu silti vain jatkuu.
Kipu tuntuu sekä tyvi- että keskinivelessä. Pahimmillaan se on jos varvasta nostaa ylöspäin, silloin keskinivel tuntuu siltä kuin piikillä pistettäisiin. Samoin jos kaikkia varpaita taivuttaa ylös 90 asteen kulmaa tavoitellen, kipu tuntuu koko varpaassa sekä tyvinivelessä. Jos isovarpaan pitää suorana ja sitä taivuttaa kädellä alaspäin, keskiniveleen sattuu erittäin voimakkaasti.
Pahimpina hetkinä kävely ei onnistu lainkaan, joten tämä alkaa jo vaikuttaa elämänlaatuun. Välillä kuitenkin kipu katoaa lähes kokonaan päiväksi-pariksi. Levossa ei särje lainkaan, eikä varvasta kuumota eikä se turpoa.
Jonotan aikaa fysioterapiaan, mutta siihen mennee ikuisuus, joten ajattelin kysellä onko kenelläkään kokemusta tällaisesta. Netistä löytyy vain nuo otsikossa mainitut vaivat.
Kommentit (52)
Millainen nilkka sinulla on? Jos on virheasentoa nilkassa ja jalkaholvi "katoaa", tämä voi iän myötä alkaa kuormittaa liikaa isovarvasta, joka sitten ärtyy. Tähän auttaa fysioterapia ja treeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minulla oli samanlainen kipu, mutta pikkuvarpaassa. Sitä ei sen kummemmin tutkittu, rtg-kuvat otettiin, kun lääkärikin totesi, että se on selvästi kipeä. Mitään ei löytynyt niistä. Vaiva meni ohi tulehduskipulääkekuureilla, joissa tauko välissä. kuukausia se jatkui, mutta meni sitten ohi itsestään. jälkeenpäin tajusin, että minulla oli myös ns. liikkuva ihottuma samassa jalassa ja on sitten pohdittu olisiko ollut borrelioosi, mutta sitä oli hyödytöntä tutkia enää silloin kun oireet oli poissa. Soviittiin lääkärin kanssa, että jos se toistuu ihottuman kera, niin sitten otetaan borrelioositutkimukset.
Hyvä pointti tämäkin, asun kyllä erittäin punkikkaalla (ei taida olla sana?) alueella, mutta en ole koskaan nähnyt punkkia itsessäni eikä ihottumiakaan ole ollut. Mutta ainahan on mahdollista että ei ole huomannut puremaa eikä ihottumaa tullut.
juuri näin. Ihottumaa ei tule jokaiselle ja punkkia ei aina itse huomaa. Kannattaa pitää mielessä sekin, joskin borrelioosi ei kai kuitenkaan kovin yleinen ole.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli isovarpaan kipua silloin, kun kantakalvon tulehdus oli pahimmillaan ja lisäksi tuli syötyä paljon suolaista jouluruokaa (nestettä kertyy niveliin). Onko ylipainoa? Virheellinen askellus? Epäterveellinen ruokavalio? Liikaa tai liian vähän liikuntaa? Lättäjalat? Liian pienet kengät (kenkä voi olla oikean pituinen, mutta se ei istu oikein ja tätä on vaikea huomata)? Fysioterapeutti kyllä kertoo mitä niissä jaloissa on vikana, kun kihti ym. on suljettu pois laskuista.
Ylipainoa ei ole. Virheellinen askellus täysin mahdollinen, tätä ehkä epäilen eniten (mutta toisaalta miksi kipu ei ole helpottanut lainkaan kuukauden levossa). Epäterveellinen ruokavalio, ei mielestäni, kotiruokaa lähinnä, kihtiä aiheuttavia ei käytännössä lainkaan. Liian vähän liikuntaa, on mahdollista tosin olen arjessa aktiivinen päivittäin. Lättäjalat, ehkä, en ole varma. Kengät, kaipa se mahdollista on, tosin kenkien laittaminen ei pahenna tunnetta ollenkaan.
Fyssarille pitää siis suunnata, kiitos vinkeistäsi.
Vierailija kirjoitti:
Millainen nilkka sinulla on? Jos on virheasentoa nilkassa ja jalkaholvi "katoaa", tämä voi iän myötä alkaa kuormittaa liikaa isovarvasta, joka sitten ärtyy. Tähän auttaa fysioterapia ja treeni.
Hmm, hyvä pointti, en ole ikinä kiinnittänyt huomiota nilkkoihini. En osaa edes sanoa voisiko virheasentoa olla kun en tiedä mikä olisi oikea asento 😁.
Alkava nivelrikko, joka äitynyt esim. liiasta rasituksesta /väärästä askelluksesta/ huonoista kengistä.
Kipu voi kestää kuukausia, ja sitten hävitä vuosiksi tai sitten uusii aina välillä. Tulehduskipulääkekuuri, mutta ei jatkuvaa kipulääkkeen käyttöä, voideltavat kipugeelit, mobilat-voide (ei geeli) peittositeen alle yöksi muutamana iltana (mobilat-voidetta reilusti, talouskelmun kappale päälle, kevyt side päälle, että paketti pysyy koossa, aamulla pyyhitään voiteet pois); mummovoidehan se on, mutta merkillisen tehokas...Kylmäpakkaus /lämmin, kumpi tuntuu paremmalta. Kunnon pohjalliset kenkiin.
Eikä liikuntaa saa unohtaa: jos et pysty kävelemään, niin sitten kuntopyörä, kuntosali, uinti, reisilihasjumppa...
Multa isovarpaan kynttä poistettaessa lääkäri laittoi veripumpun ja kuului rusahdus. Sanoi, että tiedoksi sitten, että siinä on nivelrikko.
Varvas haluaisi kääntyä vinoon ja kieroon mielellään, niin joudun käyttämään sellaista levitintä (silikoninen pehmyt laite iso- ja seuraavan varpaan välissä. Estää varpaan kiertymisen ja siten kynnen kasvamisen lihaan.
sokeri..itsellä ihan sama juttu - lääkäri ehdotti kihtiä aikoinaan vaan eihän se sitä ollut. Tässä vuosien mittaan on tullut tarkkailtua noita kipukohtauksia ( ne kestävät muutamasta päivästä viikkoon noin) ja loppupäätelmä olikin sitten outo - eli aina, kun tuli nautittua sokerisia juttuja vähän enemmän niin vähän ajan kuluttua alkoi varpaan sietämätön kipu - ihan aina. Nyt vältän sokeria eikä kipuja ole tullut - tosin jouluna suklaan myötä ( ja muiden vastustamattomien herkkujen) tuli kipua, mutta häipyi parissa päivässä. En tiedä mistä johtuu - ei ole diapetestä, mutta sokerin välttäminen on auttanut lähes 100%..hiilihydraattienkaan kanssa ( siis muiden kun puhtaan sokerin) en enää niin paljon toimi ja se on vaikuttanut painoon alentavasti mikä on ollut ihan hyvä juttu. Kokeiles jättää sokeri pois kokonaan vähänksi aikaa ja testaa sitten sokerin kanssa miten käy - ja tee se useampaan kertaan niin voit olla varma. Jos joku viisaampi tietää mitä tämä on otan tiedon mielelläni vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Alkava nivelrikko, joka äitynyt esim. liiasta rasituksesta /väärästä askelluksesta/ huonoista kengistä.
Kipu voi kestää kuukausia, ja sitten hävitä vuosiksi tai sitten uusii aina välillä. Tulehduskipulääkekuuri, mutta ei jatkuvaa kipulääkkeen käyttöä, voideltavat kipugeelit, mobilat-voide (ei geeli) peittositeen alle yöksi muutamana iltana (mobilat-voidetta reilusti, talouskelmun kappale päälle, kevyt side päälle, että paketti pysyy koossa, aamulla pyyhitään voiteet pois); mummovoidehan se on, mutta merkillisen tehokas...Kylmäpakkaus /lämmin, kumpi tuntuu paremmalta. Kunnon pohjalliset kenkiin.Eikä liikuntaa saa unohtaa: jos et pysty kävelemään, niin sitten kuntopyörä, kuntosali, uinti, reisilihasjumppa...
Alkava nivelrikko yhtä aikaa kahdessa nivelessä, vaikka ei näy röntgenissä? Kuinkahan yleistä tämä on? Olen tosiaan vasta 40v, lääkäri sanoi että olisin nuorimpia potilaitaan jos nivelrikko olisi, mutta tosiaan hänen mukaansa ei ole. Milloinkohan nivelrikko alkaa näkyä kuvissa, jos näinkin kova kipu voi olla ilman että näkyy?
Paikallisia voiteita en olekaan kokeillut, täytyy hakea semmoista. Tulehduskipulääkekuuri ei auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kipu voi kestää kuukausia, ja sitten hävitä vuosiksi tai sitten uusii aina välillä. Tulehduskipulääkekuuri, mutta ei jatkuvaa kipulääkkeen käyttöä, voideltavat kipugeelit, mobilat-voide (ei geeli) peittositeen alle yöksi muutamana iltana (mobilat-voidetta reilusti, talouskelmun kappale päälle, kevyt side päälle, että paketti pysyy koossa, aamulla pyyhitään voiteet pois); mummovoidehan se on, mutta merkillisen tehokas...Kylmäpakkaus /lämmin, kumpi tuntuu paremmalta. Kunnon pohjalliset kenkiin.Eikä liikuntaa saa unohtaa: jos et pysty kävelemään, niin sitten kuntopyörä, kuntosali, uinti, reisilihasjumppa...
Alkava nivelrikko yhtä aikaa kahdessa nivelessä, vaikka ei näy röntgenissä? Kuinkahan yleistä tämä on? Olen tosiaan vasta 40v, lääkäri sanoi että olisin nuorimpia potilaitaan jos nivelrikko olisi, mutta tosiaan hänen mukaansa ei ole. Milloinkohan nivelrikko alkaa näkyä kuvissa, jos näinkin kova kipu voi olla ilman että näkyy?
Paikallisia voiteita en olekaan kokeillut, täytyy hakea semmoista. Tulehduskipulääkekuuri ei auttanut.
Minä olen 41-vuotias nainen.
Viestin 28 kirjoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Magneettikuva.
Jaa'a, siihen ei taida päästä ennen kuin on koko raaja irti... :D
Mulla oli isovarpaan kipua silloin, kun kantakalvon tulehdus oli pahimmillaan ja lisäksi tuli syötyä paljon suolaista jouluruokaa (nestettä kertyy niveliin). Onko ylipainoa? Virheellinen askellus? Epäterveellinen ruokavalio? Liikaa tai liian vähän liikuntaa? Lättäjalat? Liian pienet kengät (kenkä voi olla oikean pituinen, mutta se ei istu oikein ja tätä on vaikea huomata)? Fysioterapeutti kyllä kertoo mitä niissä jaloissa on vikana, kun kihti ym. on suljettu pois laskuista.