Omituinen isovarpaan kipu? (Ei kihti, nivelrikko, vaivaisenluu jne)
Hei onkohan kenelläkään täällä ollut samanlaista kipua isovarpaassa kuin minulla?
Minulta on hiljattain tutkittu kihti, nivelrikko, vaivaisenluu, seesamiluut tai muut muutokset jalassa, jotka kipua voisivat aiheuttaa. Niiden osalta kaikki on kunnossa. Kenkinä käytän vain matalia, yleensä laadukkaita lenkkari-tyyppisiä. En syö sianlihaa enkä juo olutta tai muutenkaan elä erityisen epäterveellisesti. Mitään onnettomuutta ei ole ollut ja olen nyt levännyt kuukauden päivät kaikesta liikunnasta. Kipu silti vain jatkuu.
Kipu tuntuu sekä tyvi- että keskinivelessä. Pahimmillaan se on jos varvasta nostaa ylöspäin, silloin keskinivel tuntuu siltä kuin piikillä pistettäisiin. Samoin jos kaikkia varpaita taivuttaa ylös 90 asteen kulmaa tavoitellen, kipu tuntuu koko varpaassa sekä tyvinivelessä. Jos isovarpaan pitää suorana ja sitä taivuttaa kädellä alaspäin, keskiniveleen sattuu erittäin voimakkaasti.
Pahimpina hetkinä kävely ei onnistu lainkaan, joten tämä alkaa jo vaikuttaa elämänlaatuun. Välillä kuitenkin kipu katoaa lähes kokonaan päiväksi-pariksi. Levossa ei särje lainkaan, eikä varvasta kuumota eikä se turpoa.
Jonotan aikaa fysioterapiaan, mutta siihen mennee ikuisuus, joten ajattelin kysellä onko kenelläkään kokemusta tällaisesta. Netistä löytyy vain nuo otsikossa mainitut vaivat.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Oletko minkä ikäinen? Itsellä selkärankareuma alkoi oireilla ensin päkiän nivelten kipuina. Ensin hoidettiin Mortonin neuroomana, mutta kun vaiva uusi aina vaan ja paheni, niin alettiin tarkemmin tutkia. Selkärankareumassa ensimmäinen oire on yleensä aamuöinen selkäkipu, mutta itsellä ei ollut tätä ollenkaan. Selkä on ollut heikko kohtani teini-iästä asti, mutta ei mulla mitään aamuöisiä kipuun heräämisiä ollut. Ensin useamman vuoden aikana päkiöiden ja varpaiden nivelet kipeytyivät ja välillä helpotti ja siitten taas paheni. Sitten sormien nivelet. Reumatekijää ei ollut veressä (selkärankareumassa ei sitä olekaan), mutta multa löytyi selkärankareumalle altistava geenimuunnos ja sitten pääsin s-nivelen kuvaukseen (magneettikuvaus) ja sieltähän ne muutokset löytyi myös. Sopivan lääkityksen löytyminen on oma tarinansa, mutta ap:lle siis tämä hoksauttamaan että selkärankareumassa ei näy veressä reumatekijää ja se voi alkaa raajojen nivelten oireiluna ensin.
Kiitos kokemuksesi jakamisesta, toivottavasti pärjäilet sairauden kanssa. Ja mielenkiintoista tietoa, tästä ei ollut vielä lääkärin kanssa mitään puhetta. Siis ei Mortonin neuroomasta eikä selkärankareumasta, täytyy lukea lisää kummastakin.
Olen 40-vuotias nainen.
Itselläni oli samanlaista puolitoista vuotta sitten - enkä muista satuttaneeni varvasta, mutta olen alkanut epäillä kuitenkin lyöneeni sen johonkin huomaamatta. Samaan aikaan oli kokeilussa myös uudet kengät, joten on voinut liittyä niihinkin.
Pientä jalkapöydän turvotusta oli muutaman päivän, mutta ei mustelmaa. Kävin työterveyslääkärillä, joka arveli vaivan menevän ohi itsekseen. Käski palata jos menee pahemmaksi, muttei onneksi siitä pahentunut.
Tosin aika vähitellen kipu on helpottanut, nyt 1,5v myöhemmin enää vain välillä tuntuu pientä kipua. Isovarvas ei taivu enää 90 astetta ylöspäin kuten toisessa jalassa, vaan ehkä 60, joten siltä osin jäi pysyvää haitta, mutta eipä tuo juuri mihinkään vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Käy myös aiheeseen perehtyneen fysioterapeutin vastaanotolla. Hanki tennispallo ja pyörittele sitä varpaista kantapäähän eestaas muutaman minuutin ajan päivittäin. Kuulostele avaako se joitakin lukkoja. Vaikkei se varpaaseen autakaan, se tekee hyvää koko kropalle.
Kiitos vinkistä ja ihan totta - tarvitsen varmasti ylipäätään koko kropan huoltoa. Lihaksia kolottelee, hartiat on ainakin ihan jumissa (työ tietokoneella...) ja lihaskunto ei ole sillä tasolla kuin pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kuvattu? Itselläni oli kova ukkovarpaan kipu ja oli sesamluun murtuma
On kuvattu muutama kuukausi sitten, kun kipu oli vähäisempää. Mutta ei nyt kuukauden sisään kun kipu on voimistunut moninkertaiseksi entisestä. Varpaaseen on siis sattunut vähän jo pitemmän aikaa, nyt on ensimmäinen kerta kun se on äitynyt näin pahaksi. Mutta pitää ehkä pyytää uutta kuvaa nyt.
Se kihti pitäisi tutkia nivelnestenäytteestä, ja mielellään juurikin silloin kun on kipua.
Totta, mutta oireet eivät sovi kihtiin:
"Akuutti kihtikohtaus alkaa nopeasti (usein yöllä), ja kipu saavuttaa huippunsa noin puolen vuorokauden kuluessa." Kipu on alkanut hiljalleen ja pahentui vasta joulukuussa, eikä silloinkaan näin.
"Useimmiten tulehtuu ukkovarpaan tyvinivel" Myös keskiniveleen sattuu, pahemmin kuin tyveen.
"Nivel ja sen ympäristö punoittavat, turpoavat ja kuumoittavat." Ei ole tapahtunut missään vaiheessa.
"Pahimmillaan kihtinivel (esim. ukkovarpaan tyvi) on niin arka, että lakanan paino ja pienikin hipaisu tuottaa kipua. Jalalla on tuolloin vaikea kävellä." Ei ole tapahtunut, jalalla on ollut vaikea kävellä koska varpaan taipuminen aiheuttaa kipua, mutta ei arkuus noin ole ilmennyt.
Voisiko siis silti olla kihtiä, vaikka mikään tyypillisistä oireista ei sovi?
No voihan se hyvinkin olla. Itsellänikin oli näin. Mutta vaikka minulla kihti olikin, sinulla ei välttämättä ole. Mutta pitäähän se poissulkea. Kai sulta nyt sentään uraattiarvot oli otettu?
Minulla tuo aiheutuu jalan virheellisestä asennosta.
Oireet viittaavat jalkaterän pienten nivelten nivelrikkoon. Ei ehkä vielä näkynyt röntgenissä? Särkylääke ainoa apukeino.
Itselläni oli täysin sama vaiva ja vasta erikoislääkäri osasi pyytää oikeassa asennossa tehtävän rtg-tutkimuksen jossa nivelrikko paljastui. Ensimmäisessä ei näkynyt.
Sinänsä vähän ikävä juttu että oli siellä varpaassa mitä tahansa niin sitähän ei voi korjata. Varpaiden leikkaukset ovat aina jäykistysleikkauksia eikä jäykän etuvarpaan kanssa voi kävellä. Ainoa hoito on särkylääke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kuvattu muutama kuukausi sitten, kun kipu oli vähäisempää. Mutta ei nyt kuukauden sisään kun kipu on voimistunut moninkertaiseksi entisestä. Varpaaseen on siis sattunut vähän jo pitemmän aikaa, nyt on ensimmäinen kerta kun se on äitynyt näin pahaksi. Mutta pitää ehkä pyytää uutta kuvaa nyt.
Se kihti pitäisi tutkia nivelnestenäytteestä, ja mielellään juurikin silloin kun on kipua.
Tarkoittaako tämä että varpaaseen pistetään joku piikki?? Taju lähtee jo pelkästä ajatuksesta... :O
minulla oli samanlainen kipu, mutta pikkuvarpaassa. Sitä ei sen kummemmin tutkittu, rtg-kuvat otettiin, kun lääkärikin totesi, että se on selvästi kipeä. Mitään ei löytynyt niistä. Vaiva meni ohi tulehduskipulääkekuureilla, joissa tauko välissä. kuukausia se jatkui, mutta meni sitten ohi itsestään. jälkeenpäin tajusin, että minulla oli myös ns. liikkuva ihottuma samassa jalassa ja on sitten pohdittu olisiko ollut borrelioosi, mutta sitä oli hyödytöntä tutkia enää silloin kun oireet oli poissa. Soviittiin lääkärin kanssa, että jos se toistuu ihottuman kera, niin sitten otetaan borrelioositutkimukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako tämä että varpaaseen pistetään joku piikki?? Taju lähtee jo pelkästä ajatuksesta... :O
Joo. Ei se kyllä tunnu juuri missään. Vähän samaan tapaan kuin niveleen pistetään vaikka kortisonia, niin tässä tapauksessa sieltä imetään hieman sitä nestettä ja se tutkitaan mikroskoopilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Ei se kyllä tunnu juuri missään. Vähän samaan tapaan kuin niveleen pistetään vaikka kortisonia, niin tässä tapauksessa sieltä imetään hieman sitä nestettä ja se tutkitaan mikroskoopilla.
Ok, mulle ei ole ikinä pistetty kortisoniakaan, jotenkin ajatus kipeään niveleen pistämisestä vaikuttaa aivan karsealta... Kuvittelen jonkun järkyttävän kivun, vähän piikkikammoinen kun olen :D.
Vierailija kirjoitti:
minulla oli samanlainen kipu, mutta pikkuvarpaassa. Sitä ei sen kummemmin tutkittu, rtg-kuvat otettiin, kun lääkärikin totesi, että se on selvästi kipeä. Mitään ei löytynyt niistä. Vaiva meni ohi tulehduskipulääkekuureilla, joissa tauko välissä. kuukausia se jatkui, mutta meni sitten ohi itsestään. jälkeenpäin tajusin, että minulla oli myös ns. liikkuva ihottuma samassa jalassa ja on sitten pohdittu olisiko ollut borrelioosi, mutta sitä oli hyödytöntä tutkia enää silloin kun oireet oli poissa. Soviittiin lääkärin kanssa, että jos se toistuu ihottuman kera, niin sitten otetaan borrelioositutkimukset.
Hyvä pointti tämäkin, asun kyllä erittäin punkikkaalla (ei taida olla sana?) alueella, mutta en ole koskaan nähnyt punkkia itsessäni eikä ihottumiakaan ole ollut. Mutta ainahan on mahdollista että ei ole huomannut puremaa eikä ihottumaa tullut.
En ole millään tasolla asiantuntuja, mutta koin itse muutaman kerran samanlaisen oireen kuin ap noin vuosi sitten ja kerran koko jalkaterä kipeytyi ja turposi. Harrastan liikuntaa kohtalaisen paljon. Jätin sinällään kait melko terveellisestä kasvispainotteisesta ruokavaliostani maito- ja vehnätuotteet kokonaan pois (myös sokeria vain vähän) ja oireet hävisivät aika äkkiä eikä niitä ole sen jälkeen tullut.
Alkava nivelrikko. Mulla samanlainen kokemus, ei näkynyt röntgenissä.
Vaivaisenluuhun auttaa pohjallinen jossa on poikittaistuki siis kohouma keskellä joka nostaa isovarpaan tyviniveltä.
Pyöritä siilipalloa jalan alla
https://www.google.com/aclk?sa=l&ai=DChcSEwj4vsWh_638AhWiRpEFHesCDkAYAB…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta oireet eivät sovi kihtiin:
"Akuutti kihtikohtaus alkaa nopeasti (usein yöllä), ja kipu saavuttaa huippunsa noin puolen vuorokauden kuluessa." Kipu on alkanut hiljalleen ja pahentui vasta joulukuussa, eikä silloinkaan näin.
"Useimmiten tulehtuu ukkovarpaan tyvinivel" Myös keskiniveleen sattuu, pahemmin kuin tyveen.
"Nivel ja sen ympäristö punoittavat, turpoavat ja kuumoittavat." Ei ole tapahtunut missään vaiheessa.
"Pahimmillaan kihtinivel (esim. ukkovarpaan tyvi) on niin arka, että lakanan paino ja pienikin hipaisu tuottaa kipua. Jalalla on tuolloin vaikea kävellä." Ei ole tapahtunut, jalalla on ollut vaikea kävellä koska varpaan taipuminen aiheuttaa kipua, mutta ei arkuus noin ole ilmennyt.
Voisiko siis silti olla kihtiä, vaikka mikään tyypillisistä oireista ei sovi?
No voihan se hyvinkin olla. Itsellänikin oli näin. Mutta vaikka minulla kihti olikin, sinulla ei välttämättä ole. Mutta pitäähän se poissulkea. Kai sulta nyt sentään uraattiarvot oli otettu?
Kyllä, otettiin erittäin laajasti kaikki mahdolliset kokeet ja lääkärin mukaan mikään ei viittaa kihtiin, ei oireet eikä verikokeet (vain näytettä nivelestä ei siis otettu koska ei ollut syytä epäillä).
Vierailija kirjoitti:
Vaivaisenluuhun auttaa pohjallinen jossa on poikittaistuki siis kohouma keskellä joka nostaa isovarpaan tyviniveltä.
Pyöritä siilipalloa jalan allahttps://www.google.com/aclk?sa=l&ai=DChcSEwj4vsWh_638AhWiRpEFHesCDkAYAB…
Vaivaisenluu ei ole ongelmani, se on jo poissuljettu. Jalkateräni on röntgenissä "täydellinen", spesialistin mukaan :D.
J.K kirjoitti:
En ole millään tasolla asiantuntuja, mutta koin itse muutaman kerran samanlaisen oireen kuin ap noin vuosi sitten ja kerran koko jalkaterä kipeytyi ja turposi. Harrastan liikuntaa kohtalaisen paljon. Jätin sinällään kait melko terveellisestä kasvispainotteisesta ruokavaliostani maito- ja vehnätuotteet kokonaan pois (myös sokeria vain vähän) ja oireet hävisivät aika äkkiä eikä niitä ole sen jälkeen tullut.
Kiitos vinkistä. Maitotuotteita käytän päivittäin, vehnää vain harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Alkava nivelrikko. Mulla samanlainen kokemus, ei näkynyt röntgenissä.
Oliko se kahdessa nivelessä yhtä aikaa?
Tuosta reuman aamujäykkyydestä että mulla ei ollut myöskään aamujäykkyyttä, kuten ei niitä yöllisiä kipujakaan. Aamujäykkyyttä on jonkin verran tullut vasta viime vuosina, selkärankareuma mulla todettiin yli 10 vuotta sitten ja ennen diagnoosia oireilin useamman vuoden. T. Selkärankareumasta kertonut