Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kaikkea kannattaa ostaa kun vauva tulossa?

Vierailija
04.01.2023 |

Olen raskaana nyt tulee eteen se, että pitää alkaa ostelemaan tarvikkeita. Vaikka ikää on 30 niin minulla ei ole hajuakaan mitä kaikkea tarvitsee ja mitään turhaakaan en halua ostaa.

Ensimmäisenä äitiysvaatteet. Onko niissä samat koot kuin ei-äitiysvaatteissa? Ostetaanko eri kokoiselle mahalle eri vaatteet? Onko imetysrintaliivit hyvä olla myös raskaana, ovatko tarpeeksi tukevat? Paljonko rinnat saattaa suureta?

Onko vinkkejä elämää helpottavista tuotteista, kuten vartalotyyny tai rintapumppu? Millä kannattaa ehkäistä raskausarpia?

Tai mitä olette huomanneet turhaksi ostoksesi?

Mitä kirjoja kannattaa lukea?
Kenelläkään ystävälläni ei vielä ole lapsia minkä voitte varmaan arvata.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkiehkäisypilleri

Vierailija
22/34 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitivuosi kirja oli hyvä! Myös kirja: äitiyden jälki

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on riittänyt tavalliset vaatteet. Yhdet äitiyshousut olen ostanut. Rv34 ja käytän vanhoja kollareitani ja paitoja, jotka venyvät. Ostettiin raskauden puolessa välissä vaunut, sänky, sitteri, kantoreppu ja unipesä. Vauvanvaatteita aloin ostelemaan nettikirpparilta aika alussa jo. Äitiyspakkauksessa on paljon kaikkea tarpeellista ainakin omasta mielestäni. Saatiin tutulta lastenvaatteita vuodeksi niin niitä ei tarvitse enää ostaa yhtään. Turvakaukalo, tutteja, harsoja, tuttipullo, amme ja itkuhälytin on ostettu tässä kuukauden sisällä. Hoitopöydän ja -alustan ostin torista. Vaippoja sain vaippakakussa. Kannattaa tilata liberon ilmainen vauvalaukku, siinä on voiteita ja vaippoja. Meillä on nyt kaikki kamat kasassa. Synnytyskassi pitää kohta pakata kun ei tiedä milloin lähtö tulee ja haluan olla valmistautunut.

Vierailija
24/34 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kondomikauppaan, hopihopi! Olet tosin jo pahasti myöhässä, mutta tulevaisuutta varten.

Vierailija
25/34 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi tuntunut todella ahdistavalta ja alentavalta pukeutua raskausaikana oman mieheni vaatteisiin. Myös raskaana ollessaan voi ja saa panostaa itseensä, eikä olla kuin mikäkin ryysy-liisa.

Vierailija
26/34 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up minuakin kiinnostaa

Vierailija
27/34 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keho kerää nestettä raskauden aikana, ja mulla ainakin oli kokoa isommat äitiysvaatteet kuin normivaatteet kun inhosin kiristäviä vaatteita mahan kanssa. Pitkälle pärjäsin kuitenkin normivaatteilla.

Loppuvaiheessa aloin käyttää imetysliivejä kun tavalliset kävivät pieniksi. Ainakin nämä mun liivit tukee hyvin.

Rintapumppu oli mulle alussa ehdoton kun ei tissit vielä olleet oppineet tuottamaan oikeaa määrää maitoa. Nyt en ole kuukausiin enää tarvinnut kun imetän.

Raskausarville et mahda mitään, tulee jos on tullakseen. Ihon raskaus tai öljyäminen voi hiukan auttaa.

Maalaisjärjellä pärjää. Toisen ehdoton apuväline voi sinulle olla tarpeeton.

T. Kolme lasta

Kuten mulla toi rintapumppu. Pumppaamalla ei herunut ei tipan tippaa, tarvitsi sen vauvan siihen rinnalle, että maitoa tuli. Mutta ap:lle: aika vähällä pääset alkuun, raskausvaatteita tosiaan muutamia kannattaa ostaa sitten kun siltä tuntuu, ja sovita ne vaatteet, niin ostat sitten ihan oikeasti sellaisia millä on käyttöä ja tuntuu hyvältä. Imetysliivejä kannattaa ostaa muutamat mutta tosiaan ihan siellä raskauden loppuvaiheessa vasta. samoin imetyspaitoja, ne on käteviä. Tai minusta olivat käteviä. Imetystyynyä mulla ei ollut, mutta moni sitä kehuu. Noi raskausarvet on yksilöllisiä, mulla on kolme raskautta takana eikä yhtään arpea, mutta olen kyllä kuullut, että noista rasvoista olisi apua. Vauvalle muutama pienempi vaate ihan sinne ekoihin viikokihin. Siis sellainen 50-55cm vaate. Mutta siis muutama, ei niitäkään kymmeniä tarvita. Muutama vaippa, ihan siis kertakäyttöinenkin varuiksi ja pari tuttipulloa. Sänky äitiyspakkauslaatikkoon ja hoitopöytä muovitettu frotee lattialle, sillä pääsee alkuun.

Vierailija
28/34 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jälkeenpäin ajateltuna ostaisin itselleni jotain kivoja raskaus/imetysvaatteita, enkä käyttäisi paria samoja H&M äitiysleggareita ja miehen paitoja, kuten tein saadessani lapsia. Panostaisin myös hyvään, (sähkökäyttöiseen?) rintapumppuun. Vauvalle ostaisin sopivan verran kauniita vaatteita uutena, enkä hamstraisi kirppikseltä kaikkea mahdollista vaatekappaletta, kuten tein kun omat lapset oli vauvoja. 

Mutta... kun vauva on tulossa, niin hyödyllisintä etukäteen mielestäni on ostaa:

-Useita harsoja, ovat monikäyttöisiä

-1kpl tuttipullo varmuuden vuoksi, jos tulee tarvetta

-Hyvä imetystyyny

-Pinnasänky + tarvikkeet (ja jos otat äitiyspakkauksen niin vauvaa voi nukuttaa ensiajat siinä laatikossa ja laittaa laatikon pinnasänkyyn) 

-Sitteri, Babybjörn Bliss on tosi hyvä ja oli paljon meillä käytössä, voi tuntua kalliilta mut maksaa käytössä itsensä takaisin ja esim. torista voi ostaa käytettynä edullisemmin

-Vaunut, panostaisin sellaisiin vaunuihin jotka tuntuu hyviltä ja vaivattomilta. Vaunuja tulee käytettyä joka päivä, joten eläminen on paaljon helpompaa kun vaunut ei aiheuta päänvaivaa, suosittelen esim. Bugaboo Donkeyta, etenkin jos on mielessä hankkia useampi kuin 1 lapsi 

-Turvakaukalo, luotettava merkki esim. Britax, ja tämän ostaisin ehdottomasti uutena

Mitä en ostaisi:

-tutteja.  Me ei käytetty lapsilla tutteja ja pärjättiin niitä ilman erittäin hyvin

-Kantovälineet, ei ollut mun tai vauvojemmekaan juttu, vaikka monet näitä hehkuttaakin. Eli riippuu mieltymyksistä ja tykkääkö vauva. Itse koin eri kantovälineet joita koitin epämukaviksi ja esim. kantorepun (tula free to grow) liian isoksi ja etenkin kesällä hiostavaksi..

-erilaiset elektroniikkatuotteet, esim. tuttipullon steriloija, tuttipullonlämmitin, jne.. omasta mielestäni turhuuksia

Tässä nyt joitain esimerkkejä, tsemppiä vauva-arkeen! =)

Vierailija
29/34 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hanki paljon raskaus/imetysvaatteita. Luultavasti pidät lähinnä niitä samoja vaatteita, joten et tarvitse monia vaatteita.

Minä jouduin ostamaan imetysliivit on odotusaikana, kun koko kasvoi jo odottaessa. Samat liivit menivät sitten lapset synnyttyä. Vinkkinä, että rintaliiveihin on saatavissa jatkopaloja, jos ympärysmitta alkaa kiristää.

Etukäteen en lähtisi ostamaan rintapumppua ja muita kalliimpia tarvikkeita, voi jäädä kokonaan käyttämättä. Näet kyllä lapsen synnyttyä, mitä kaikkea "ekstraa" tarvitsee. Ylipäätään suosittelen hankkimaan vähemmän kuin enemmän: lapsen synnyttyä voit sitten hankkia lisää, kun tiedät mitä lapsesi tarvitsee.

Netistä löytyy hyviä artikkeleita raskausajasta ja vauvavuodesta. Suosittelen esim. Vau.fi-sivustoa.

Onnea vauvasta! :)

Vierailija
30/34 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en itse ostanut oikeastaan muita äitiysvaatteita kuin 2kpl raskauslegginssejä, kun omat housut lakkasivat mahtumasta mahan päälle :D Mutta riippuu siitä millaisia vaatteita käytät normaalisti, mulla paljon perus trikoopaitoja ja löysiä, joustavia neuleita, neuletakkeja jne. jotka mahtuivat mahan kanssa. Vain viimeinen kuukausi oli hankala kun vatsa kasvoi TODELLA hurjasti siinä ihan lopussa eikä talvitakki mahtunut enää kiinni pakkasilla, mutta ei kuukauden takia viitsinyt uutta takkia ostaa, jäi ulkoilut sit aika vähiin :D (toki siinä kohtaa en enää muutenkaan olisi pystynyt kävelemään pitkiä lenkkejä liitoskipujeni kanssa... suosittelen mahdollisuuksien mukaan ottamaan jonkun raskauspilates tms. nettikurssin, itse aion seuraavalla kerralla kokeilla josko se auttaisi pysymään paremmassa voinnissa loppuun asti!)

Tosiaan rintojen kasvamista on vaikea ennustaa, joten imetysliivejä ei kannata ostella monia etukäteen, mut ainakin yhdet olis hyvä ostaa että saat heti sairaalassa/sieltä lähtiessä käyttöön ne. Semmoiset pehmeät ja joustavat oli mun mielestä parhaita, kun tissit oli alussa aika arat.

Rintapumppu on ihan hyvä hankinta, mutta jos sulla ei ole suunnitelmissa käyttää sitä paljon niin voit hyvin ostaa sellaisen halvan käsikäyttöisen parinkympin laitteen. Sillä saa helpotusta hätätilanteessa (jos tulee vaikka tukos) ja saa sillä sit tarvittaessa satunnaisesti sen maitoannoksenkin pumpattua vauvalle jos jätät hänet hoitoon tms. Mut jos sulla on esim. harrastus jonka takia olet usein poissa vauvan luota, niin suosittelen ostamaan kunnon pumpun (sähkökäyttöisen) koska käsipumpulla pumppaaminen on todella raskasta isoissa määrin. Toki voihan sitä korviketta antaa, ja suosittelenkin ostamaan pari purkkia korviketta (ja tietty tuttipullon/pulloja(mielellään pari erilaista, koska ei voi tietää mikä kellekin vauvalle kelpaa...)) ihan varmuuden vuoksi, jos tulee joku yllättävä tilanne. 

(Ja iso suositus Lansinoh alipaine-maidonkerääjälle! Pumpatessa tai imettäessä se on hyvä laittaa toiseen tissiin ettei maidot valu hukkaan. Kestoliivinsuojuksia suosittelen myös, paljon mukavamman tuntuiset kuin kertakäyttöiset!)

Raskausarpia ei käsittääkseni voi kovin paljoa ehkäistä. Toki ihon rasvaaminen voi vähän auttaa, mutta niitä silti tulee jos on tullakseen. Mulla ei raskausaikana oikeastaan tullut juuri yhtään, mutta synnytyksen jälkeen huomasin et oli kuitenkin ilmestynyt muutama, kaikesta rasvailusta huolimatta :D Tää on kai vähän perinnöllinenkin juttu, eli jos omalla äidilläsi on ollut paljon raskausarpia niin saattaa olla sama kohtalo sullakin. 

Toi jonkun jo mainitsema Kunpa vanhempani olisivat lukeneet tämän kirjan -kirja oli hyvä. Ja sit Synnytyksen lyhyt oppimäärä ja Peloton synnytys -nimiset äänikirjat itse kuuntelin ja koin niistä olevan hyötyä synnytykseen valmistautumisessa. 

Vierailija
31/34 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

...edellinen jatkaa...

Mun vinkki tavaran suhteen muuten on, että osta mahdollisimman vähän :D Raskausaikana helposti tulee sellainen olo että pitäisi muka ostella ihan kamalasti kaikkea varastoon, ihan kuin kaupat menisi kiinni heti kun se lapsi syntyy :D  Parempi siis ostaa vasta sitten kun huomaa jonkun tarpeen, eikä varmuuden vuoksi, niin ei tule hutiostoksia. 

Ihan pienelle vauvalle välttämättömät mun mielestä on lähinnä harsoja, tutteja (jos haluaa käyttää), vaippoja (kannattaa testailla eri merkkejä, niissä on aika paljon eroa mallissa, imukyvyssä jne.), vaatteita. (mun kokemuksen mukaan n. 7kpl bodyja ja saman verran housuja per koko oli minimi jos ei tahdo ihan joka päivä pyykätä, ja yöpukuja 3-4kpl, mut tää riippuu kyllä paljon vauvasta, jos pulauttelee kovasti tms. niin pyykkiä tulee paljon enemmän...)

Mikään sitteri, keinuhärpäke, leikkimatto, hoitopöytä, jne. ei ole välttämätön hankinta. Edes kylpyamme ei, yksi tuttavani kävi vauvansa kanssa pienestä asti vain suihkussa :D itse tosin koin ammeen helpommaksi, että saa varmasti sopivan lämpöisen veden. Mutta riippuu tosi paljon sun elämäntyylistä muutenkin millaisia välineitä tarvitset. Esimerkiksi jos elät liikkuvaista elämää, retkeilet paljon tai liikut paljon kaupungilla ja muualla kodin ulkopuolella, niin jonkinlainen kantoreppu on kätevä olla, siinä vauva kulkee paljon näppärämmin mukana kuin rattaissa. 

Tsemppiä raskauteen ja vauvaelämään! :)

Vierailija
32/34 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä hanki paljon raskaus/imetysvaatteita. Luultavasti pidät lähinnä niitä samoja vaatteita, joten et tarvitse monia vaatteita.

Minä jouduin ostamaan imetysliivit on odotusaikana, kun koko kasvoi jo odottaessa. Samat liivit menivät sitten lapset synnyttyä. Vinkkinä, että rintaliiveihin on saatavissa jatkopaloja, jos ympärysmitta alkaa kiristää.

Etukäteen en lähtisi ostamaan rintapumppua ja muita kalliimpia tarvikkeita, voi jäädä kokonaan käyttämättä. Näet kyllä lapsen synnyttyä, mitä kaikkea "ekstraa" tarvitsee. Ylipäätään suosittelen hankkimaan vähemmän kuin enemmän: lapsen synnyttyä voit sitten hankkia lisää, kun tiedät mitä lapsesi tarvitsee.

Netistä löytyy hyviä artikkeleita raskausajasta ja vauvavuodesta. Suosittelen esim. Vau.fi-sivustoa.

Onnea vauvasta! :)

Miksi alapeukku?

Vierailija
33/34 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista <3

Ap

Vierailija
34/34 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, onnea raskaudesta! Monen mainitsema äitiyspakkaus kannattaa ottaa ja ystäviltä/sukulaisilta jotain vaatteita käytettynä jos vain löytyy. Itse hankin pari viikkoa ennen synnytystä vauvalle pesunesteen, tuttipullon ja tutin. Pyykinpesuaine ja perusvoide hajusteettomina. Vaunut saatiin käytettynä, ei moitteita. Vauvan lakanat ja pyyhkeet olivat minun vanhat. Pinnasänky oli ehkä vähän turha, nukkui enimmäkseen vieressä, äitiyspakkauksen laatikossa tai vaunuissa. Kylpyamme ostettiin uutena, samoin turvakaukalo, joka sitten myytiin eteenpäin kun oli siisti ja kolaroimaton (ystäväperheeseen). Itse käytän joustavia ja rentoja vaatteita joten omissa vaatteissa olin koko ajan ja myös sairaalassa. Omat alushousut myös, vaihdoin vain siteitä vähän tiuhempaan. Perustoppeja ulkona ollessa, sairaalassa ja kotona olin ilman liivejä. Maito nousi alkuun hyvin mutta maidon tulo lakkasi ja neuvolan ja lääkärin ohjeen mukaan vaihdettiin vauva korvikkeelle. Työkengät vaihdoin loppuraskaudessa numeroa isompaan ja äitiysvaatteet oli työn puolesta. Painoa tuli lisää noin 10 kg, lenkkeilin synnytykseen asti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi