Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä tavalla narsisti paljastuu narsistiksi?

Vierailija
04.01.2023 |

.

Kommentit (257)

Vierailija
201/257 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistien ominaisuuksia

Itsekeskeinen. Hänen tarpeensa ovat kaikkein tärkeimmät.

Ei katumusta virheiden tai väärintekojen jälkeen.

Epäluotettava, kykenemätön sitoutumaan.

Ei piittaa tekojensa seurauksista.

Projisoi vikansa muihin. Kova syyttämään, ei koskaan hänen vikansa.

Omatunto vajavainen tai olematon.

Epäherkkä toisten tarpeille ja tunteille.

Hyvä julkisivu (yksi tai useampia) jolla tehdä vaikutus ja saada valta.

Huono stressinsietokyky. Herkkä suuttumaan ja raivoamaan.

Oikeutettu manipuloimaan ihmisiä täyttääkseen tarpeensa.

Järkiperäistää helposti. Elää järjellä. Vääntää keskustelun omaksi edukseen toisen kustannuksella. Jos joutuu ansaan, jatkaa puhumista, vaihtaa aihetta tai suuttuu.

Piintynyt valehtelu.

Valtava tarve kontrolloida tilanteita, keskusteluja ja muita ihmisiä.

Ei todellisia arvoja. Opportunisti. Arvot vaihtuvat tilanteen mukaan.

Antaa itsestään usein empaattisen ja ymmärtäväisen vaikutelman jotta voisi manipuloida muita.

Vihaisia ja ailahtelevia tunnetiloja.

Käyttää seksiä kontrolloimiseen.

Ei jaa omia ajatuksiaan, motiivejaan eikä tunteitaan.

Kontrolloi keskusteluja. Täytyy sanoa ensimmäinen ja viimeinen sana.

Hyvin hidas antamaan anteeksi. Roikkuu katkeruudessa.

Salainen elämä. Piilottaa rahansa, ystävänsä ja aktiviteettinsa.

Pitää muiden ärsyttämisestä. Pitää kaaoksen ja hajaannuksen luomisesta ilman syytä.

Ailahtelevat tunteet - muuttuu hetkessä mukavasta vihaiseksi ilman merkittävää syytä.

Epäonnistuu usein taloudellisten asioiden hoitamisessa.

Ilmaisee harvoin arvostusta.

Suureellinen. Vakuuttunut siitä että hän tietää enemmän kuin muut ja tekee kaiken oikein.

Ei kykene näkemään omaa osuuttaan suhteessa toisiin ihmisiin. Puolustautuu nuhdeltaessa. Ei koskaan hänen vikansa.

Voi näyttää herkältä ja kyynelehtiä. Tämä on näyttelemistä tai turhautumista mutta ei surua.

Rikkoo ihmisten sydämet tehdäkseen heistä hänessä riippuvia.

Tarvitsee uhkauksia tai painostusta saadakseen muut pysymään lähellään.

Sabotoi kumppania. Haluaa tämän olevan onnellinen vain itsensä kautta. Ei salli kumppanille ulkopuolisia tuttavia eikä kiinnostuksen kohteita.

Hyvin ristiriitainen.

Vakuuttava. Täytyy vakuuttaa muut tulemaan hänen puolelleen.

Kätkee todellisen itsensä. Aina "päällä".

Ystävällinen vain jos saa sinulta sen mitä hän tahtoo.

Hänen on oltava oikeassa, voitettava ja näytettävä hyvältä.

Ilmoittaa, ei keskustele. Kertoo, ei kysy.

Ei puhu avoimesti. Salaiset motiivit.

Kontrolloi muiden rahoja mutta käyttää itse vapaasti.

Jatkuva "Olen OK ja voin hyvin, eikä minun tarvitse kuunnella sinun näkökantojasi tai ajatuksiasi".

Kokee olevansa aina väärinymmärretty.

Tunnet olosi kurjaksi hänen lähellään. Hän kuluttaa sinua.

Ei kuuntele koska ei välitä.

Hänen tunteistaan puhutaan mutta ei kumppanin.

Ei ole kiinnostunut ongelmien ratkaisemisesta.

Erittäin hyvä lukemaan muita, jotta voisi manipuloida heitä.

Tämä lista on syntynyt yhteistyössä narsistien ja heidän uhriensa kanssa. Kiitos kaikille.

Vierailija
202/257 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistien ominaisuuksia

Itsekeskeinen. Hänen tarpeensa ovat kaikkein tärkeimmät.

Ei katumusta virheiden tai väärintekojen jälkeen.

Epäluotettava, kykenemätön sitoutumaan.

Ei piittaa tekojensa seurauksista.

Projisoi vikansa muihin. Kova syyttämään, ei koskaan hänen vikansa.

Omatunto vajavainen tai olematon.

Epäherkkä toisten tarpeille ja tunteille.

Hyvä julkisivu (yksi tai useampia) jolla tehdä vaikutus ja saada valta.

Huono stressinsietokyky. Herkkä suuttumaan ja raivoamaan.

Oikeutettu manipuloimaan ihmisiä täyttääkseen tarpeensa.

Järkiperäistää helposti. Elää järjellä. Vääntää keskustelun omaksi edukseen toisen kustannuksella. Jos joutuu ansaan, jatkaa puhumista, vaihtaa aihetta tai suuttuu.

Piintynyt valehtelu.

Valtava tarve kontrolloida tilanteita, keskusteluja ja muita ihmisiä.

Ei todellisia arvoja. Opportunisti. Arvot vaihtuvat tilanteen mukaan.

Antaa itsestään usein empaattisen ja ymmärtäväisen vaikutelman jotta voisi manipuloida muita.

Vihaisia ja ailahtelevia tunnetiloja.

Käyttää seksiä kontrolloimiseen.

Ei jaa omia ajatuksiaan, motiivejaan eikä tunteitaan.

Kontrolloi keskusteluja. Täytyy sanoa ensimmäinen ja viimeinen sana.

Hyvin hidas antamaan anteeksi. Roikkuu katkeruudessa.

Salainen elämä. Piilottaa rahansa, ystävänsä ja aktiviteettinsa.

Pitää muiden ärsyttämisestä. Pitää kaaoksen ja hajaannuksen luomisesta ilman syytä.

Ailahtelevat tunteet - muuttuu hetkessä mukavasta vihaiseksi ilman merkittävää syytä.

Epäonnistuu usein taloudellisten asioiden hoitamisessa.

Ilmaisee harvoin arvostusta.

Suureellinen. Vakuuttunut siitä että hän tietää enemmän kuin muut ja tekee kaiken oikein.

Ei kykene näkemään omaa osuuttaan suhteessa toisiin ihmisiin. Puolustautuu nuhdeltaessa. Ei koskaan hänen vikansa.

Voi näyttää herkältä ja kyynelehtiä. Tämä on näyttelemistä tai turhautumista mutta ei surua.

Rikkoo ihmisten sydämet tehdäkseen heistä hänessä riippuvia.

Tarvitsee uhkauksia tai painostusta saadakseen muut pysymään lähellään.

Sabotoi kumppania. Haluaa tämän olevan onnellinen vain itsensä kautta. Ei salli kumppanille ulkopuolisia tuttavia eikä kiinnostuksen kohteita.

Hyvin ristiriitainen.

Vakuuttava. Täytyy vakuuttaa muut tulemaan hänen puolelleen.

Kätkee todellisen itsensä. Aina "päällä".

Ystävällinen vain jos saa sinulta sen mitä hän tahtoo.

Hänen on oltava oikeassa, voitettava ja näytettävä hyvältä.

Ilmoittaa, ei keskustele. Kertoo, ei kysy.

Ei puhu avoimesti. Salaiset motiivit.

Kontrolloi muiden rahoja mutta käyttää itse vapaasti.

Jatkuva "Olen OK ja voin hyvin, eikä minun tarvitse kuunnella sinun näkökantojasi tai ajatuksiasi".

Kokee olevansa aina väärinymmärretty.

Tunnet olosi kurjaksi hänen lähellään. Hän kuluttaa sinua.

Ei kuuntele koska ei välitä.

Hänen tunteistaan puhutaan mutta ei kumppanin.

Ei ole kiinnostunut ongelmien ratkaisemisesta.

Erittäin hyvä lukemaan muita, jotta voisi manipuloida heitä.

Tämä lista on syntynyt yhteistyössä narsistien ja heidän uhriensa kanssa. Kiitos kaikille.

Allekirjoitan noista lähes kaiken mitä koin narsistin kanssa. T: uhri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/257 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisteja on myös yhdistyksissä, auttamisjärjestöissä joiden tehtävänä on auttaa juuri narsismin kokeneita.

4 v oikeusprosessi käyty ja tulossa kirja siitä, miten tuollainen soluttautuminen voidaan hoitaa. Helppoa silloin kun säännöt ovat vain pieni hidaste.

Älä luota yhteenkään auttavaan tahoon, tässä piilee vakava uhka!

Vierailija
204/257 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus voi olla kyseessä henkivoima, jota voisi kutsua nimellä: lumous.

Voi toki olla, että menen tuolla kommentilla jo vähän sinne raskaampaa "narsistisuuteen", jossa jokin haava sielussa on avautunut, ja ihminen ei enää kykene olemaan itse kontrollissa kuinka toimii, huippu itsekkäästi, ja muita hyväksikäyttäen ollen samlla sangen "lumoava". Voi valehdella silmää räpäyttämättä, ja aiheuttaa suurta tuskaa läheisilleen.

Yleensä useita avioliittoja ja monia lapsia.

Vierailija
205/257 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillistä on mm- narsistin DARVO-käyttäytyminen:

- deny

- attack

- reverse the roles of victim and offender

Eli: Narsisti kieltää kaiken tapahtuneen, syyttää toista osapuolta kaikesta, tekee hänestä syyllisen ja esittäytyy itse uhrina.

Narsisti voi lisäksi ottaa kolmia osapuolia mukaan (triangulation). Uhria nöyryytetään  ja narsisti pönkittää

näin omaa asemaansa. Narsisti helpottaa omaatuntoaan syytöksillään. Projisointi on narsistin omasuojelutaktiikka.

Narsisti näkee itsensä aina uhrina.

Joo just näin ja itse jää ihan suu ammollaan miettimään, mitä just tapahtui. Eli: esimerkkihenkilö saa sukupuolitaudin ja ilmoittaa omasta mielestään vastuuntuntoisesti, että lähde saattaa olla x, koska muita kumppaneita ei ole ollut siihen mennessä ja että x:nkin kannattaa käydä testeissä. No mitä x siihen: kieltää (deny), koska ei ole oireita eikä siis aio testata, haukkuu (attack) esimerkkihenkilön hor0ksi, joka on hankkinut sen taudin jostain muualta (reverse roles). Myös x:n uusi kumppani otetaan mukaan ja hänenkin mielestään x:n esimerkkihenkilölle kertomana esimerkkihenkilö on hullu (triangulation) ja hänestä aiotaan tehdä kunnianloukkaussyyte. Klassinen esimerkki oikeasta elämästä ja siitä, miten vahvat defenssit voivat olla.

Vierailija
206/257 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti on helppoa tunnistaa narsistiksi, kun on ensin oppinut tunnistamaan narsistin. Jälkimmäiseen menee helposti vuosia.

Tunnistamiseen menee todellakin vuosia. Varsinkin riippuen siitä, minkälaisesta suhteesta on kyse. Vasta sitten, kun tulee juttuja, joissa maski lipsuu pahasti, tajuaa, mistä on oikein kyse. Narsisti on mahtipontinen, häntä ei ylitetä. Häntä on kunnioitettava. Mutta hän saa laukoa muista ihmisistä mitä vaan, koska hän "puhuuu vain totuuksia".

Narsisti pitää itseään hyvänä ihmisenä, jota on elämässä kohdeltu kaltoin. Siinä unohtuu koko oma käyttäytyminen. Iän mukana juttu vain pahenee. Minä ihmettilinkin välillä, että mihinkähän se ennen tuntemani mukava ihminen katosi. Ehkä sitä ei ikinä ollut olemassakaan? Ehkä oli vain siitä kysymys, että pohjaton viha, kateus ja narsistiset piirteet eivät enää olleet peiteltävissä.

Vierailija
207/257 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisteja on myös yhdistyksissä, auttamisjärjestöissä joiden tehtävänä on auttaa juuri narsismin kokeneita.

4 v oikeusprosessi käyty ja tulossa kirja siitä, miten tuollainen soluttautuminen voidaan hoitaa. Helppoa silloin kun säännöt ovat vain pieni hidaste.

Älä luota yhteenkään auttavaan tahoon, tässä piilee vakava uhka!

Ups. Tätä puolta en ole tullut ajatelleeksi. Hyvä huomautus...

Narsisti helposti pitää itseään hyväntekijänä ja koska pitää yleensä itseään muita älykkäämpänä, sopii tosi hyvin tällaiseen auttajarooliin. Eli siinä sitten olisi pukki kaalimaan vartijana.

Vierailija
208/257 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapailemani mies paljastui ihan muutamassa kuukaudessa. Kun itse olen sellainen että en katso yhtään mitään kakkaa, niin minua ei voi aivopestä aloittaen pikku jutuilla, sillä niin pientä kakkaa ei olekaan ettei se olisi sitä itseään. Eli heti ekasta lausahduksesta vaadin välittömästi perustelut moisille sanoille, joten hän ei vain päässyt mieleeni vaikka kuinka yritti muka salakavalasti. Kyllä se siis melko pian kävi ilmi.

Turhaa työtä hän siinä kerkesin kuitenkin tehdä, asioista puhuttiin ja oltiin ymmärtävinämme toisiamme. Kylmäävintä oli että hän ei myöntänyt seikkoja joista hänelle sanoin, mutta sitten kun sanoin etten voi jatkaa enää suhdetta, niin hän yllättäen myönsi sellaisetkin asiat joita olin vain itsekseni miettinyt, mutten ääneen sanonut. Eli paljastui että hän laskelmiin hyvin tarkkaan miten saisi minut kiikkiin, ja kun oli vaarassa ettei se onnistu, hän yllättäen vaihtoi lennosta taktiikkaa. Se kuitenkin aiheutti päinvastaisen reaktion mitä hän oli ajatellut, ja Panin poikki saman tien. Hän soitti 2kk päästä ja "jätti" minut kun oli löytänyt elämänsä naisen. Sanoin että minä olen kyllä eronnut sinusta jo 2kk sitten ja minulla on jo uusi kumppanin ollut jo kuukauden päivät.

Vierailija
209/257 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selittämätön paha olo toisen seurassa. vaikka sen toisen pitäisi olla kiva eikä se suoranaisesti mitään rumaa sano. Mutta manipuloi sillä tavoin että toiselle tulee kammo olo. Samallainen olo kun toinen olisi jotain ihan hirveää laukonut päin naamaa. Se on ensimmäinen oire. Kun tutustuu narsismiin osaa sen sitten tunnistaa toisessa. Netissä on myös testi sen voi pyytää telemään. Narsisti usein tietää olevansa narsisti joten ei todennäköisesti mihinkään testeihin suostu.

Tuo manipuloivuus. Hän ikäänkuin painostaa, pakottaa sinut ystäväkseen. Yleensä jollain houkutuksella. Jos on kiltti ja miellyttämisenhaluinen, voi huomata olevansa tuollaisen pommituksenkohteena äkkiä. Tärkeintä heille on saada puhua itsestään. Toki on hiljaisiakin mutta yksi tyyppi on tämä tyhjäpäinen pölpöttäjä, tykkää pölöttää puhelimessa ja haaskata aikaasi itsekeskeisillä höpinöillään.

Puhelimessa on sellainen hyvä ominaisuus, että siihen voi jättää vastaamatta. Uuvattien kohdalla pätee sama sääntö kuin puhelinmyyjien: parasta jos tietää kuka soittaa, eikä vastaa. Ei nimittäin ole mikään pakko. Nämä haluavat vain jonkun ihmisen (lopulta kenen tahansa) huomion, jota ilman eivät voi elää. Mitään syvällistä tai vastavuoroista tuossa kuviossa ei vaan ole.

Vierailija
210/257 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus voi olla kyseessä henkivoima, jota voisi kutsua nimellä: lumous.

Voi toki olla, että menen tuolla kommentilla jo vähän sinne raskaampaa "narsistisuuteen", jossa jokin haava sielussa on avautunut, ja ihminen ei enää kykene olemaan itse kontrollissa kuinka toimii, huippu itsekkäästi, ja muita hyväksikäyttäen ollen samlla sangen "lumoava". Voi valehdella silmää räpäyttämättä, ja aiheuttaa suurta tuskaa läheisilleen.

Yleensä useita avioliittoja ja monia lapsia.

Juuri näin. Siirtyy lennosta suhteesta toiseen. Ja päälle potkii henkisesti maassa makavaa uhriaan. Tahallaan. Sisältä läpimätiä.

Vierailija
211/257 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillistä on mm- narsistin DARVO-käyttäytyminen:

- deny

- attack

- reverse the roles of victim and offender

Eli: Narsisti kieltää kaiken tapahtuneen, syyttää toista osapuolta kaikesta, tekee hänestä syyllisen ja esittäytyy itse uhrina.

Narsisti voi lisäksi ottaa kolmia osapuolia mukaan (triangulation). Uhria nöyryytetään  ja narsisti pönkittää

näin omaa asemaansa. Narsisti helpottaa omaatuntoaan syytöksillään. Projisointi on narsistin omasuojelutaktiikka.

Narsisti näkee itsensä aina uhrina.

Joo just näin ja itse jää ihan suu ammollaan miettimään, mitä just tapahtui. Eli: esimerkkihenkilö saa sukupuolitaudin ja ilmoittaa omasta mielestään vastuuntuntoisesti, että lähde saattaa olla x, koska muita kumppaneita ei ole ollut siihen mennessä ja että x:nkin kannattaa käydä testeissä. No mitä x siihen: kieltää (deny), koska ei ole oireita eikä siis aio testata, haukkuu (attack) esimerkkihenkilön hor0ksi, joka on hankkinut sen taudin jostain muualta (reverse roles). Myös x:n uusi kumppani otetaan mukaan ja hänenkin mielestään x:n esimerkkihenkilölle kertomana esimerkkihenkilö on hullu (triangulation) ja hänestä aiotaan tehdä kunnianloukkaussyyte. Klassinen esimerkki oikeasta elämästä ja siitä, miten vahvat defenssit voivat olla.

Jotkut narsistit uhkailevat palstallakin jatkuvasti eri syytteillä. Tyhjää täynnä ovat.

Vierailija
212/257 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhkaa poliisilla ja uhkaa viedä lapset turvakotiin vailla mitään realistista uhkaa. Kertoo seuraavan 24h tunnin aikana miten paljon rakastaa minua ja kuinka olemme toisillemme tarkoitetut.

Tässä siis miten paljastui. Sitä ennen yritin selvittää kuinka paljon vaimoni on pettänyt minua.

Vierailija
213/257 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksittäisenä asiana nostan sen, että narsistinen ihminen ei kestä sitä, että joku on eri mieltä hänen kanssaan. Kyseenalaistaa hänet. Hän joko alkaa painostamaan omaa asiaansa tai sitten mitätöi toisen kokonaan. 

Siksi ehdotin kaverilleni, joka mietti tapaamiskumppaniaan, että olisi jostain asiasta tietoisesti eri mieltä ja katsoisi, miten toinen reagoi. Hän ei halunnut. Minusta tämä olisi nopein tapa selvittää toinen pääkoppa. Ei se riidan haastamista ole, vaan vain sanoo, että on eri mieltä.

Vierailija
214/257 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. palstan vakionarkkarin mielestä kaikki, jotka eivät hyväksy hänen huumetouhuja, ovat narsisteja. Eli käytännössä siis kaikki, jotka ovat hänen kanssaan eri mieltä. Siitä tunnistaa narsistin narkkarin fantasiamaailmassa.

Vierailija
215/257 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt olenko narsisti syksystä asti, niin kysyisin mielipidettänne.

Olin siinä uskossa että en voisi olla narsisti koska en pukeudu hienosti tai status ole minulle ollenkaan tärkeää. Narsismiartikkelit iltapäivälehtien etusivuilla ovat ärsyttäneet minua aina suuresti ehkä juuri sen takia että salaa sisälläni olen tiennyt olevani jollakin tapaa narsisti itse. Toisaalta olin aina viime syksyyn asti itse järkeillyt sen niin että narsismiartikkelit ovat suunnattu narsisteille ja ehkä narsistien kirjoittamia. En ole ikinä mielestäni törmännyt narsistiin, joten olen pitänyt koko asiaa omien ongelmien syyn vierittämisenä esim. puolisolle tai vanhemmille.

Luin "vulnerable narcissist"-artikkelin toisenlaisista narsisteista syksyllä ja täytyy myöntää että moni kohta täsmäsi. Erityisesti "tyhjä ilmapallo" olo, jos en saa hyväksyntää (tai koe saavani sitä) toisilta esim. tervehdyksien muodossa. Tervehtiminen on minulle hyvin tä

Ja joo, jo varmaan se että jaksan itestäni puhua noin paljon on melko vahva merkki narsismista

Jäi vielä se sanomatta merkkirajan tultua vastaan, että kukaan ei ole syyttänyt minua narsismista (mikä ei poissulje sitä mahdollisuutta että muut pitävät minua narsistina/tietävät minut narsistiksi). Tuo yhteydenpito vain lakkasi noihin kumpaankin ja jäin miettimään syytä, mitään draamaa niissä ei ollut.

Vierailija
216/257 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo alkoi elää lasten saannin jälkeen minä minä elämää. Kaikesta joutui yhtäkkiä tappeleemaan. Yritin välttää riitoja, mutta vaimo niitä keksi ties mistä. Luulin, että on kysymys väsymyksestä. Yritin auttaa mutta mikään ei ollut tarpeeksi. Vaimosta tuli etäinen enkä oikein saanut enää edes puhua mitään. Sitten vaimon käytös alkoi antaa viitteitä pettämisestä. Huomasin että samaa käytöstä oli ollut useampana vuonna. Pettämisen lisäksi aloin epäillä narsismia. Oli vaikea uskoa, miten kiltti ja auttavainen nainen voisi olla tämmöinen. Olin kyllä aina pyydellyt vaimolta anteeksi, vaimoni oli lisäksi kontrolloiva ja ei kestänyt kritiikkiä tai normaalia huumoria. En tässä kohtaa vielä uskonut narsismiin.

Lopulta kaikkien vaikeuksien jälkeen päästiin pariterapiaan, jossa vaimo oli sitä mieltä, että meidän parisuhteessa ole mitään ongelmia. Pariterapeuttikin oli lopulta sitä mieltä, että elän vain stressantuntutta elämää ja näen kaiken väärin. Vaimo valehteli periterapiassa minkä kerkesi. Ihmettelin miten voimme elää samaa elämää, mutta molemmat muistaa viimeiset 10 vuotta ihan eri lailla. Vaimo jäi useista valheista kiinni ja väitti ettei muista vanhoja asioita jotenkin uskoin, mutta samalla vaimon puheissa oli paljon ristiriitoja. 

Soitin vaimon kaverille, kysyäkseni vaimosta. Sen jälkeen vaimo soitti poliiseille ja uhkasi viedä minulta lapset. 

En vieläkään meinannut tai halunnut uskoa vaimoa narsistiksi. Tajuan nyt että vaimo pettänyt minua melkein kokoajan. 30 vuoden suhde onkin pelkkää hyväksikäyttöä. Lukemalla englanninkielisiä lähteitä, olen lopulta tajunnut vaimoni olen narsisti. Suomalaisilta sivuilla painotetaan liikaa julkinarsistien ominaisuuksia. Vaimoni on piilonarsisti. Narsisti oikeastaan astui esiin vasta lasten syntymien jälkeen ja viimeiset 10 vuotta on ollut tosi vaikeita, kun en ole ymmärtänyt mistä on kyse. Nyt tajuan ja olen täysin masentunut ja voimaton. 

Vierailija
217/257 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimo alkoi elää lasten saannin jälkeen minä minä elämää. Kaikesta joutui yhtäkkiä tappeleemaan. Yritin välttää riitoja, mutta vaimo niitä keksi ties mistä. Luulin, että on kysymys väsymyksestä. Yritin auttaa mutta mikään ei ollut tarpeeksi. Vaimosta tuli etäinen enkä oikein saanut enää edes puhua mitään. Sitten vaimon käytös alkoi antaa viitteitä pettämisestä. Huomasin että samaa käytöstä oli ollut useampana vuonna. Pettämisen lisäksi aloin epäillä narsismia. Oli vaikea uskoa, miten kiltti ja auttavainen nainen voisi olla tämmöinen. Olin kyllä aina pyydellyt vaimolta anteeksi, vaimoni oli lisäksi kontrolloiva ja ei kestänyt kritiikkiä tai normaalia huumoria. En tässä kohtaa vielä uskonut narsismiin.

Lopulta kaikkien vaikeuksien jälkeen päästiin pariterapiaan, jossa vaimo oli sitä mieltä, että meidän parisuhteessa ole mitään ongelmia. Pariterapeuttikin oli lopulta sitä mieltä, että elän vain stressantuntutta elämää ja näen kaiken väärin. Vaimo valehteli periterapiassa minkä kerkesi. Ihmettelin miten voimme elää samaa elämää, mutta molemmat muistaa viimeiset 10 vuotta ihan eri lailla. Vaimo jäi useista valheista kiinni ja väitti ettei muista vanhoja asioita jotenkin uskoin, mutta samalla vaimon puheissa oli paljon ristiriitoja. 

Soitin vaimon kaverille, kysyäkseni vaimosta. Sen jälkeen vaimo soitti poliiseille ja uhkasi viedä minulta lapset. 

En vieläkään meinannut tai halunnut uskoa vaimoa narsistiksi. Tajuan nyt että vaimo pettänyt minua melkein kokoajan. 30 vuoden suhde onkin pelkkää hyväksikäyttöä. Lukemalla englanninkielisiä lähteitä, olen lopulta tajunnut vaimoni olen narsisti. Suomalaisilta sivuilla painotetaan liikaa julkinarsistien ominaisuuksia. Vaimoni on piilonarsisti. Narsisti oikeastaan astui esiin vasta lasten syntymien jälkeen ja viimeiset 10 vuotta on ollut tosi vaikeita, kun en ole ymmärtänyt mistä on kyse. Nyt tajuan ja olen täysin masentunut ja voimaton. 

Minulla  (haavoittunut) narsisti on yksi sisaruksista - esikoinen. Juuri englanninkielisten julkaisujen ja mm. Dr. Ramanin avulla tajusin, mistä on kyse. Aggressiivista ja arvaamatonta käytöstä, syyttelyä, haukkumista, uhrautumista, projisointia. Kaikki on aina jonkun muun vika. Entäs toinen osapuoli? Jo se alkaisi käyttäytymään samalla tavalla, tiuskimaan, haukkumaan, syyttelemään, siitä nousisi hirveä ilmiriita. Minun "ihmiseni" voisi käydä käsiksikin.

Valehtelu ja asioitten "unohtaminen" kuuluvat narsistin standardikäyttäytymiseen. "En muista" asioista, joista on puhuttu ja jopa vaihdettu kirjallisia viestejä. Narsisti ei voi myöntää omaa käyttäytymistään, peilaa oman käytöksensä muihin. Pystyi pitämään minut kauan siinä uskossa, että hän on uhrautuva ja hyvä äiti. Todellisuudessa arvaamaton ja väkivaltainen. Sain kuulla lapsilta vasta aikuisiässä.

Minulta narsisti pyysi tässä muinoin anteeksi. Kirjoitti kyllä heti seuraavassa lauseessa, että hän ei ole tehnyt mitään väärää. Ei ole loukannut, nimitellyt jnejne.Tästä on totuus kaukana.

Mitä sitten päätätkin tehdä suheellesi: toivotan sinulle hengenvoimaa siihen. On vaikeaa hyväksyä se, että on vuosikymmenet luottanut väärään ihmiseen. On olemassa mm. Narsismin uhrien tuki ry - ja varmaan muitakin paikkoja, mistä saa tietoa ja tukea. Tsemppiä!

Vierailija
218/257 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sinulle tulee tunne että olet hänen maailman tärkein ihminen, olet hänelle rakas, hän välittää sinusta. Kun seurustelee viikon se tuntuu kuukaudelta, kuin olisitte luodut toisillenne.. suunnittelette tulevaisuutta ja hän kosii sinua lyhyen seurustelun jälkeen. Jos teet jotain itsenäisesti, hän kiukuttelee ja haluaa olla yksin. Hän arvostaa sinut kaikkein ylimmälle, olet hänelle jumalatar, kuningatar, prinsessa, riippuu siitä miten sinä ajattelet. Hän peilaa sinun maailmasi, sitä kuplaa jossa elät. Hän elää myös omaa kuplaa. Narsisti aloittaa henkisellä pahoinpitelyllä. Se alkaa siitä kun viikon seurustelun jälkeen hän alkaa arvostelemaan sinua. Et edes huomaa. Hän kertoo sinulle että sinulle sopii tietyt vaatteet. Ne sopivat sinustakin, vaikket koskaan ole tykännyt tietynlaisista vaatteista. Kokeilet uutta. Hän jumaloi sinua kun teet pukeudut kuten hän haluaa. Hän ostaa sinulle lahjoja. Hän tuo sinulle sen mitä tarvitset. Kun kerrot hänelle oman mielipiteesi olet omituinen, jokainen ihminen lähiympäristöstäsi ajattelee sinusta että olet outo ja jokainen suhtautuu sinuun oudosti. Paitsi hänen kaverit. He pitävät sinusta. Vanhempasi eivät kuulu hänen ns. Ystäviin. Hän erottaa sinut venhemmistasi ja ystävistäsi kiukuttelun ja selittelyn ja ennenkaikkea sinun syyllistämisen kautta. Ruumiillinen pahoinpitely tulee AINA jossain vaiheessa kuvioon. Se on ensin pientä ja jos et tee mitään se jatkuu kuolemaasi asti. Minä lopetin oman suhteeni ruumiilliseen pahoinpitelyyn, kun hän jostain syystä lopetti kuristamisen kesken.

Vierailija
219/257 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sinulle tulee tunne että olet hänen maailman tärkein ihminen, olet hänelle rakas, hän välittää sinusta. Kun seurustelee viikon se tuntuu kuukaudelta, kuin olisitte luodut toisillenne.. suunnittelette tulevaisuutta ja hän kosii sinua lyhyen seurustelun jälkeen. Jos teet jotain itsenäisesti, hän kiukuttelee ja haluaa olla yksin. Hän arvostaa sinut kaikkein ylimmälle, olet hänelle jumalatar, kuningatar, prinsessa, riippuu siitä miten sinä ajattelet. Hän peilaa sinun maailmasi, sitä kuplaa jossa elät. Hän elää myös omaa kuplaa. Narsisti aloittaa henkisellä pahoinpitelyllä. Se alkaa siitä kun viikon seurustelun jälkeen hän alkaa arvostelemaan sinua. Et edes huomaa. Hän kertoo sinulle että sinulle sopii tietyt vaatteet. Ne sopivat sinustakin, vaikket koskaan ole tykännyt tietynlaisista vaatteista. Kokeilet uutta. Hän jumaloi sinua kun teet pukeudut kuten hän haluaa. Hän ostaa sinulle lahjoja. Hän tuo sinulle sen mitä tarvitset. Kun kerrot hänelle

Jatkan.. minä itse joudun/ saan opettelemaan kaikki sosiaaliset taidot uudestaan. Kukaan ei opeta enää, pitää muistella vanhempien ohjeita ja nuoruutta.. En edes tiedä mikä on oikein ja mikä kuvitteellista. Olen lukenut että narsistin uhrit kokevat muista enemmän narsistisuutta ja se on totta. Narsistin uhri sekoittaa todellisuuden, sillä se alkuaikojen ihanuus niin sanotusti on unelmatila jota etsitään ja toivotaan. Olen yksin koska en halua olla narsisti, mutta haluaisin parisuhteen, enkä osaa

Vierailija
220/257 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapailemani mies paljastui ihan muutamassa kuukaudessa. Kun itse olen sellainen että en katso yhtään mitään kakkaa, niin minua ei voi aivopestä aloittaen pikku jutuilla, sillä niin pientä kakkaa ei olekaan ettei se olisi sitä itseään. Eli heti ekasta lausahduksesta vaadin välittömästi perustelut moisille sanoille, joten hän ei vain päässyt mieleeni vaikka kuinka yritti muka salakavalasti. Kyllä se siis melko pian kävi ilmi.

Turhaa työtä hän siinä kerkesin kuitenkin tehdä, asioista puhuttiin ja oltiin ymmärtävinämme toisiamme. Kylmäävintä oli että hän ei myöntänyt seikkoja joista hänelle sanoin, mutta sitten kun sanoin etten voi jatkaa enää suhdetta, niin hän yllättäen myönsi sellaisetkin asiat joita olin vain itsekseni miettinyt, mutten ääneen sanonut. Eli paljastui että hän laskelmiin hyvin tarkkaan miten saisi minut kiikkiin, ja kun oli vaarassa ettei se onnistu, hän yllättäen vaihtoi lennosta taktiikkaa. Se kuitenkin aiheutti

tekikö hän jotain mitä et olisi tapahtuvan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme