Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi myyjät ja tarjoilijat usein ovat niin epäyställisiä?

Vierailija
14.11.2006 |

Sanon heti alkuun, etteivät kaikki! Ja kiitos niille - teille - jotka jaksatte olla ystävällisiä.

Olen tätä usein asiakkaana usein miettinyt. En saa hymyä, en iloista keskustelua. Joskus pelkkää muminaa tai jopa " murinaa" . Ja kuitenkin minun ja muiden asiakkaiden vuoksi näillä ihmisillä tulee palkka tilille, heillä on työpaikka. Koska jos ei ole asiakkaita, ei ole liiketoimintaa eikä tarvita myyjiä tai tarjoilijoita.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niin pitäis sunkin. Harmi että tällaista asennetta on, se ei kuulu ammattitaitoon. Harmi, että tällaisia aloituksia täytyy tehdä! Harmi että on kaikenlaisia asennevammaisia pilaamassa ammattitaitoistenkin ihmisten mainetta.

t. Ammattitaitoinen tarjoilija

Vierailija:

Samoin asiakkaat: Yritäppä hymyillä asiakkaalle jonka naama on norsunvitulla...

Vierailija
22/25 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaan päivittäin jos jonkin laista hiihtäjää... Ymmärrän että ihmiset ovat kipeitä ja jonottaminen ärsyttää mutta ei mekään sentään joka paikkaan revetä. VArsinkin talvisin on kiireistä ja ihan vain sen vuoksi että mummoilta otetaan sydänfilmejä paljon ja he ovat vetäneet aamulla koko vaatekaapin päälleen ja sitten sitä riisutaan hitaasti ja kerrotaan koko rappukäytävän juorut (eikä asiakasta saa jättää yksinään pukeutumaan vaan vasta sitten pääsee ottamaan seuraavaa asiakasta vastaan kun mummo on ulko-ovella).

Koko ajan saa kuulla valitusta siitä kun jono ei liiku ja täällä on ajanvaraus myöhässä, miten minä olisin kauniimpi jos minulla ei olisi korvakoruja tai miten minun mieheni tykkäisi minusta enemmän jos minulla olisi pidempi tukka...hoh hoijaa... Ei sitä määräänsä enempää jaksa kuunnella valituksia ja huomautuksia omasta ulkonäöstä tai persoonasta, en minäkään lähde asiakkaita haukkumaan että jos vähän laihduttaisit niin ei nuo sokeriarvotkaan huitelisi pilvissä ym. Aina yritän hymyillä ja niellä kaiken kakan mutta aina ei vaan jaksa.

Mutta onneksi on olemassa näitä ihania mummoja jotka näytteenoton jälkeen sujauttavat taskustaan jonkun konvehdin ym. pöydälle ja kiittävät hyvästä palvelusta. Useimmiten tykkään työstäni ja teen tätä innolla mutta huonoina päivinä ei jaksa olla ystävällinen jos minulle kiukutellaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on, niin vaihda ihmeessä se lähiön kuppila johonkin vähän tasokkaampaan puljuun. (Mutta älä edelleenkään pura kiukkuasi tökeröistä tyypeistä asiakkaisiisi.)

Vai voisko olla että olet burn outin partaalla ja näet vaan kaikki asiakkaat tosi negatiivisessa valossa?

Vierailija:

Nykyään työskentelen yhä asiakaspalvelualalla. Ymmärrän sen, että tympeä asiakaspalvelija ottaa päähän. Se ei ole oikein, että asiakas ei saa toivomaansa kohtelua tullessaan asioimaan. Työpaikkani on iso liikenneasema ja siellähän käyvät kaikki vauvasta vaariin.

Mutta.. katsokaa joskus asiaa asiakaspalvelijankin kannalta. Esimerkkinä viimeksi tänään.. tervehdin asiakasta iloisesti, kysyin mitä saisi olla jne. Hymyilin jne. Ja mitä asiakas tähän? Ei sano sanaakaan, ja luulin, ettei hän kuullut minua, joten toistin kysymyksen. " Etkö sinä v...u vieläkään tiedä mitä minä täältä aina ostan??" En muista ikinä nähneeni asiakasta aiemmin, ja usein käyvät kyllä jäävät mieleen (lempitupakkamerkit jne.). Mutta en tiennyt, mitä ko. asiakas halusi, joten vastasin, että valitettavasti en tiedä. " V...u tuollainen lehmä s....na!" Pääsin vihdoin selville, mitä hän oli vailla, ja yritin edelleen ystävällisesti kohdella häntä. Ei kiitosta, ei heippaa, ei mitään, hän lähti vain kävelemään. Seuraava asiakas nappasi hyllystä tuotteen, heitti kolikot pöydälle, ja osa tippui lattialle, ja lähti. En ehtinyt kuin sanoa hei.

Ja tämä on minun työni arkipäivää. Samoin se, että asiakkaat jättävät astiansa, pöytään muussatut ruoat, lehdet, tuhkat.. kaikki pöydälle. Ja jos et ehdi välittömästi siivoamaan, koska palvelet asiakasta kassalla, niin jo ennättää toinen asiakas tulla ja huutaa, koska " pöytä on paskanen, eikö täällä osata tehdä työtä" , vaikka hänellä olisi monta muutakin pöytää valittavanaan.

Humalainen räyhäävä asiakas voi heittää yhtäkkiä tavaroita lattialle, pikkulapset voivat repiä kukat, viedä hyllystä tavaroita, juoksevat ja tulevat jopa keittiöön asti. Vanhemmat eivät välitä, ja kun opastat nuoren uteliaan tai pahanteossa olleen takaisin pöytäänsä, vanhemmat ovat happamia.

Asiakas haukkuu meitä ulkonäön perusteella, valikoiman perusteella, hintojen perusteella jne. Asiakas ei ymmärrä, miksei meillä ole samaa ruokaa tarjolla kuin kilpailevassa ketjussa, tai miksei yövuorossa ole enemmän ihmisiä töissä, kun viisi bussikuskia tuo lastilliset ihmisiä keskellä yötä syömään. Selitykset eivät auta, ja pyynnöt yhteystietoineen ilmoittaa seuraavalla kerralla etukäteen (jotta voimme palvella paremmin) kaikuvat kuuroille korville.

Voiko joku todellakin väittää, että vaikka tulet kuinka iloisena työvuoroon, ja saat osaksesi halveksuntaa, niin ettei se tunnu missään? Itseä harmittaa, ettei asiakas kuuntele minua, kun yritän tehdä hänen olonsa paremmaksi tai palvella häntä parhaani mukaan. Työpaikkani on suosittu, asiakkaita käy paljon, ja suurin osa heistä käyttäytyy meitä asiakaspalvelijoita kohtaan halveksuvasti. Kyllä mekin olemme älykkäitä, tuntevia ihmisiä, jotka tekevät raskasta työtä elättääksemme itsemme. Jonkunhan sekin on tehtävä.

Joskus usko murenee pieniksi palasiksi, ja huippuunsa harjoitettu kärsivällisyyskin on koetuksella. Kertaakaan en ole ollut asiakkaalle epäystävällinen, mutta ilmeisesti heillä on oikeus olla ilkeitä meille. Itse olen ainakin ylpeä omasta työpaikastani, meillä on hyvät, tuoreet tuotteet ja pidämme sitä niin siistinä kuin vain voimme, mutta aika vaikeaa on hymyä pitää yllä.

Sitä aina ajattelee, että okei, tuolla hepulla oli huono päivä, eikä hän ymmärrä asioita. Mutta sekin selitys alkaa tuntua pelkältä sahajauholta, yhtä yhdentekevältä. Ne kullanhippuset, eli hymyilevät, ystävälliset asiakkaat ovat päivän parhaat piristykset, mutta joskus oikeasti on mieli maassa.

Eikä työvoima ole Suomessa niin halpaa, että työnantajamme voisi laittaa meitä vain seisoskelemaan ryhmissä. Jokainen varmasti ymmärtää liiketoiminnan taloudelliset puitteet.

En voi tietenkään puhua kaikkien asiakaspalvelijoiden puolesta, koska meissä on niitäkin, jotka käyttäytyvät huonosti, eivätkä arvosta asiakasta. Mutta ne meistä, jotka oikeasti haluavat tuottaa asiakkaalleen hyvän mielen, olemme ansainneet ystävällisyyttä myös.

Itse asiakkaana en ikinä käyttäytyisi kuten minua kohtaan käyttäydytään. Monet " kostavat" kollegoilleen olemalla tavallista v-maisempia, koska ovat itse omalla työpaikallaan kokeneet halveksuntaa. Näen vapaa-aikanani paljon erilaatuista asiakaspalvelua, ja annan palautetta, jos näen sen aiheelliseksi, sekä kiitettävää, että rakentavaa, mutta aina asiallisesti. Ei tulisi ikinä mieleenikään haistatella kenellekään, oli se sitten oma mieheni, ystäväni, isäni tai ventovieras marketin kassa. Vanhempani kasvattivat minut toimimaan ihan eri tavalla.

Vierailija
24/25 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstissä mainittiin kuinka ISOLLA liikenneasemalla käy kaikki " vauvasta vaariin" . Eli porukkaa joka hiivatin lähtöön!!!

Jossain RAVINTOLASSA asiakaskunta on hieman valikoituneempaa.

Ymmärrätkö?

Vierailija
25/25 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siltikään en usko ... Ja edelleen suosittelen duunin vaihtoa. With all my love :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä