Onko täällä muita jotka haluaisi elää yksin pienessä punaisessa mummonmökissä?
Haluaisin sisustaa sen täysin oman maun mukaan ja pitää juuri niin siistinä kuin tykkään pitää.
Kommentit (32)
Joo ja mieluusti järven rannalla. Haluaisin kyllä koiran kaveriksi. Ja Maks 50 km lähimpään kaupunkiin.
No mulla on sellainen eikä ollut kallis. Hirrestä, rossipohjalla. Kantovesi, puuhella ja pönttöuuni.Pikkuhiljaa remontoin mieleisekseni.
Etätöissä saatan olla parikin viikkoa kerralla- ehdin sienestää ja marjastaa myös.
On täällä niitäkin, jotka ovat haaveen jo toteuttaneet.
No siis, asun omakotitalossa perheen kanssa eli haaveen toteuttaminen ei sovi elämäntilanteeseen just nyt. Mutta ehkä se joskus sopii 👌
Ap
Minä asun 45 neliön mummonmökissä järven rannalla. Maksoi 25 000e. Helppo unelma saavuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä asun 45 neliön mummonmökissä järven rannalla. Maksoi 25 000e. Helppo unelma saavuttaa.
Varmaan jossain Pohjois-Karjalassa tai Kainuussa?
Mulla on tuollainen Hämeessä, hirsimökki vuodelta 1903 ja koira kaverina. Alkaa olla pikkuhiljaa vaan ikää sen verran, että joudun miettimään vähätöisempiä asumisvaihtoehtoja. En jaksa enää lumitöitä ja puutarhanhoitoa niin kuin nuorempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on Ylitorniossa, joen uomassa.
Monihan siitä haaveilee, mutta realiteetit eivät ole aina ihan hallussa. Mummonmökissä joutuu tekemään lumitöitä, leikkaamaan nurmikkoa tai niittämään heinikkoa. Talvella pitää kantaa puita sisään ja lämmittää. Joskus tulisijat lykkäävät savut sisälle. Ne polttopuutkin pitää jostain ostaa tai hakata metsästä. Eivätkä ole mitään halpoja.
Jos ei ole vesijohtoa, on vedet kannettava kaivosta. Kaivo voi olla jäässä ja polulla kahlata asti lunta. Ulkovessa on kylmä istua, ja saunaa saa tuntitolkulla lämmittää.
Omistan mummonmökin, jota olen joskus vuokrannut. Usein nuoret ovat innokkaita muuttamaan, mutta ensimmäisen talven jälkeen halutaan kunnan rivitaloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näitä mummonmökkejä löytää jokaisen kaupungin ja kylän liepeiltä. Se kaupunki ei vaan ole mikään Tampere tai Oulu, pitää oikeasti mennä vähän enemmän syrjempään.
Vierailija kirjoitti:
Monihan siitä haaveilee, mutta realiteetit eivät ole aina ihan hallussa. Mummonmökissä joutuu tekemään lumitöitä, leikkaamaan nurmikkoa tai niittämään heinikkoa. Talvella pitää kantaa puita sisään ja lämmittää. Joskus tulisijat lykkäävät savut sisälle. Ne polttopuutkin pitää jostain ostaa tai hakata metsästä. Eivätkä ole mitään halpoja.
Jos ei ole vesijohtoa, on vedet kannettava kaivosta. Kaivo voi olla jäässä ja polulla kahlata asti lunta. Ulkovessa on kylmä istua, ja saunaa saa tuntitolkulla lämmittää.
Omistan mummonmökin, jota olen joskus vuokrannut. Usein nuoret ovat innokkaita muuttamaan, mutta ensimmäisen talven jälkeen halutaan kunnan rivitaloon.
En nyt varsinaisesti tarkoittanut mummonmökillä sellaista, jonka mukavuustaso on jäänyt 1920-luvulle. Nuohan on useimmiten vain kesäkäytössä vapaa-ajanasuntona.
Kaikissa katsomissani (siis niissä, joista haaveilen) on kyllä sähköt, vesijohdot ja lämmityslähteenä muutakin kuin puuhella ja kakluuni. Pihatyöt ei nyt ole sen kummoisempia kuin tyypillisessä omakotitalossa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mun mummon mökki sijaitsee kalliosella tontilla, jossa ei juurikaan nurmikko kasva ja heinikon annan kasvaa, se on tosi kaunis kesällä. Tuvassa on sähköt, vessa ja vesi. Koskematon hanki on myös kaunis. Teen lähinnä polun autolle, piha saunalle, jota on aikaa lämmitellä etätöiden ohella ja puuvajalle.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tarve sulla on dissata muiden haaveita? Nuorilla on ollut rohkeutta lähteä niitä toteuttamaan ja jos huomaa ettei se olekaan oma juttu, ei kai siitä nyt pidä lähteä pilkkaamaan? Mitä itselläsi on jäänyt kokematta kun koet tarpeelliseksi nostaa itseäsi ja alentamaan muita?
Vierailija kirjoitti:
Sitä vartenhan elämä on. Tehdään virheitä ja niistä opitaan.
Suuritöistä se on elää alkeellisissa oloissa, jos siis on puulämmitys, ulkohuussi ja kantovesi. Toki maalla voi olla myös vesijohtovesi, viemäri jne.
Asun omakotitalossa. Joka päivä vuosikaudet talvikauden olen lämmittänyt varaavaa takkaa. Lumitöitä ja pihatöitä olen tehnyt vuodesta 1998 alkaen.
Ei se nyt niin valtava harppaus olisi muuttaa vähän vielä syrjempään. Haaveilen puuhellasta ja pihasaunasta puukiukaalla. Jos olisin varakkaampi, ostaisin sellaisen vapaa-ajan paikaksi.
Asun nyt koirani kanssa uudessa rakennuttamassani pienessä talossa. Ihana koti meille. Silti haaveilen vielä vanhasta terveestä talosta syrjemmässä, jossa ei ole ihan kulmalla naapuri. Naapurini ovat tosi ihania, mutta kuka tätä sosiaalisuutta jaksaa? Nykyinen taloni on halpa asua ja huoleton, mutta kaipuu on lähemmäksi luomtoa.
Elän jo, olen elänyt jo 13 vuotta :) 50 neliön pieni söpö mummonmökki, lämpiää puuta takassa polttamalla. Mutta vesi tulee sisälle ja on sähköt joten kaikki tarvittavat mukavuudet löytyy. Koirat nauttii kun on iso aidattu piha (4 ha) ja oma lampikin. Olen sisustanut cottagecore tyyliin oikein mummolamaiseksi kotini. Rakastan asua täällä, paitsi joskus talvella jos tulee paljon lunta, kun ei täällä kunta teitä auraa, kaava-alueen ulkopuolella, vaan olen tien päässä asuvan maatalon isännän armoilla lumen aurauksen suhteen, ja se joskus auraa vasta esim. puolen päivän aikaan. Onneksi on 100% etätyö, joten ei sen puolesta ole mikään pakko päästä aikaisin pihasta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näitä mummonmökkejä löytää jokaisen kaupungin ja kylän liepeiltä. Se kaupunki ei vaan ole mikään Tampere tai Oulu, pitää oikeasti mennä vähän enemmän syrjempään.
Mä meinasin tuon Pärnäläntien jo ostaa.
Punainen mummonmökki on kyllä jo ajatuksenakin niin yliromantisoitu! Käytännössä... mummonmökissä asuminen taitaa olla vain ihan jotakin muuta. Itse en kyllä muuttaisi mihinkään metikönreunalle; johan siellä aikakin kävisi hirveän pitkäksi.
Joo. Just tänään haavailin semmosesta. Ei vaan ole rahaa millä toteuttaa.