Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko totta että jos toimeentulosta vähennettään -40%, rahaa elämiseen ei jää melkei yhtään??

Vierailija
03.01.2023 |

Esim toimeentuloki on normaalisti 514 euroa,
tuosta alennettu -40% on =298e.
Siitä pitäisi maksaa itse myös osa vuokrasta, eli 180e. Rahaa elämiseen jäisi silloin 118.? Voiko mennä noin muka?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta ekasta summasta voit vähentää ensin asumisen osuuden ja laskut, koska asumistuki ei ole kokonainen summa vaan osa asumisesta.

Vierailija
22/63 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön mies 47 kirjoitti:

Totta se on mutta olet siis kieltäytynyt usein työstä tai koulutuksesta tai kuntouttavasta työstä. Oletko terve ja työkykyinen vai sairas jolloin työkkäri voi pakottaa sinut johokin kuntouttavaan työhön. Jos et suostu niin ne vähentää 40 % tuesta.  Jos olet terve ja työkykyinen ja työkkäri yrittää pakottaa sinut johonkin kuntouttavaan. Sinun pitää hommata lääkärin todistus terveydestäsi, sen jälkeen ne ei voi pakottaa sinua kuntouttaviin töihin. Minua ne yritti pakottaa, ne rikkoi lakia joten haastoin työkkärin virkailijan oikeuteen. Voitin ja sain 2500 euroa korvauksia.

Muuten kyllä jos kieltäytyy työstä niin ne voi vähentää 40 % tuesta. Kannattaa varautua. Minä oon tehnyt pikkuhommia ja säästänyt rahaa pahan päivän varalle.

No kerroin suoraan, etten tunne olevani kykeneväinen sittenkään. Karenssihan sieltä napsahti.... Ja sairaslomaa tuskin masennuksesta saa edes aina. Toimeentuloa hakiessa vaaditaan että on sairaslomatodistus että saa täyden tuen tai sitten pitäisi hakea sairaspäivärahaa. mutta minkäs teet jos ei myönnetä sairaslomaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottahan se on, mutta silloin voi hakea asuinkunnasta täydentävää tt-tukea. Silloin pitää olla kyllä jo sukset ristissä te-tston kanssa aika huolella jos tuohon -40%:iin mennään.

no jos ei esim masennuksen takia pysty olla työnhakija ja sitten sairaslomaa ei saa masennuksesta.

Aika moni masentunut ja mt-ongelmainen roikkuu työkkärin kirjoilla. Töihin tuskin tulet ihan heti joutumaan, kun ei niitä saa edes halukkaat.

Etkö siis suostu rekisteröitymään työnhakijaksi vai etkö suostu lähettämään tiliotteita?

Ne on varmaan antaneet sulle aikaa hoitaa asiat kuntoon ja olet ollut tietoinen siitä mitä pitää tehdä?

no oon ollut työtön jo yli 3 v kohta. Ja joudun monialaisen työllistymisen asiakkaaksi.En tiennyt mikä se oli niin suostuin. Sieltä alettiin pommittaa minua kuukauden välein ja piti ravata tapaamisissa. Masentuneena ei voimat riittäneet tuollaiseen. Sitten sovin että menen jonnekin kurssille ja ajattelin että kaipa tuohon voisi ryhtyä., Mutta nukkumiseni on ollut päin p*rsettä eikä voimat riitä edes tuohon kun järjellä ajattelin. Työkkäri ei ymmärrä kun kerroin. Mulla on kai huono käsittelijä myös. Se on pommittelut koko ajan viesteillä ja soitoilla jos en vastaa ja suoraan sanottuna masentuneena ahdistaa kun en jaksa jutella kenenkään kanssa...

Masennus ei ole työkkärin mielestä syy olla menemättä. Masennus ei ole sairauskaan työkkärin mielestä. Karenssia tulee ihan varmasti eli 40 % pois tuesta. Työkkäri pommittaa viesteillä koska kunta maksaa sinusta sakkomaksuja. Ne yrittää saada työttömiä väkisin johonkin kurssille tai kuntouttaviin. Niitä ei sun masennus kiinnosta.

Vierailija
24/63 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et viitsi edes saikkua hakea, niin tuskin on siitä kiinni että olisit oikeasti sairas..

Vierailija
25/63 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et viitsi edes saikkua hakea, niin tuskin on siitä kiinni että olisit oikeasti sairas..

Ei saikkuja aina noin vaan saa...

Vierailija
26/63 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottahan se on, mutta silloin voi hakea asuinkunnasta täydentävää tt-tukea. Silloin pitää olla kyllä jo sukset ristissä te-tston kanssa aika huolella jos tuohon -40%:iin mennään.

no jos ei esim masennuksen takia pysty olla työnhakija ja sitten sairaslomaa ei saa masennuksesta.

Aika moni masentunut ja mt-ongelmainen roikkuu työkkärin kirjoilla. Töihin tuskin tulet ihan heti joutumaan, kun ei niitä saa edes halukkaat.

Etkö siis suostu rekisteröitymään työnhakijaksi vai etkö suostu lähettämään tiliotteita?

Ne on varmaan antaneet sulle aikaa hoitaa asiat kuntoon ja olet ollut tietoinen siitä mitä pitää tehdä?

no oon ollut työtön jo yli 3 v kohta. Ja joudun monialaisen työllistymisen asiakkaaksi.En tiennyt mikä se oli niin suostuin. Sieltä alettiin pommittaa minua kuukauden välein ja piti ravata tapaamisissa. Masentuneena ei voimat riittäneet tuollaiseen. Sitten sovin että menen jonnekin kurssille ja ajattelin että kaipa tuohon voisi ryhtyä., Mutta nukkumiseni on ollut päin p*rsettä eikä voimat riitä edes tuohon kun järjellä ajattelin. Työkkäri ei ymmärrä kun kerroin. Mulla on kai huono käsittelijä myös. Se on pommittelut koko ajan viesteillä ja soitoilla jos en vastaa ja suoraan sanottuna masentuneena ahdistaa kun en jaksa jutella kenenkään kanssa...

Kauan oot ollut siellä monialaisessa palvelussa? Minun ne antaa olla rauhassa kuukausia kerrallaan, mutta kohta varmaan minullakin alennetaan.

Vierailija
27/63 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusosaa voidaan pienentää 40 %. Jos saat Kelasta vuokra-, sähkö- ja terveydenhoitoon sekä hammashoitoon rahat, ei ttt tosiaankaan pienene 40 %.

Vierailija
28/63 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 18 vuotta tapellut työkkärin kanssa kaikenlaista ja ne on väittäneet kaikkea että olen alkoholisti ja sairas ja työkyvytön ja karenssia tullut ja ne on rikkoneet lakia ja joka kertaa olen voittanut. 3 vuotta sitten meni hermot ja haastoin oikeuteen mutta korvaukset on mitättömiä suomessa.

Ne ovat pompotelleet minua typin ja työkkärin välissä monta kertaa ja on pitänyt tehdä työnhakusuunnitelmia ja se pitäisi tehdä minun kanssa mutta työkkärin virkailijat ovat tehneet kaiken enkä saanut samoa mitään.

Pelasin salibandya vuosia ja urheilin ja työkkäri väitti että olen sairas ja työkyvytön koska olen työtön ja juon paljon viinaa. Meni sitten hermot ja heitin sitä työkkärin ämmää tuolilla kalloon. Sitten mentiinkin oikeuteen ja voitin. Sen jälkeen eivät ole soitelleet ja siitä on nyt yli 3 vuotta. Parempi vaan etteivät soittele.

Okei.

Vierailija
29/63 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta se on mutta olet siis kieltäytynyt usein työstä tai koulutuksesta tai kuntouttavasta työstä. Oletko terve ja työkykyinen vai sairas jolloin työkkäri voi pakottaa sinut johokin kuntouttavaan työhön. Jos et suostu niin ne vähentää 40 % tuesta.  Jos olet terve ja työkykyinen ja työkkäri yrittää pakottaa sinut johonkin kuntouttavaan. Sinun pitää hommata lääkärin todistus terveydestäsi, sen jälkeen ne ei voi pakottaa sinua kuntouttaviin töihin. Minua ne yritti pakottaa, ne rikkoi lakia joten haastoin työkkärin virkailijan oikeuteen. Voitin ja sain 2500 euroa korvauksia.

Muuten kyllä jos kieltäytyy työstä niin ne voi vähentää 40 % tuesta. Kannattaa varautua. Minä oon tehnyt pikkuhommia ja säästänyt rahaa pahan päivän varalle.

No kerroin suoraan, etten tunne olevani kykeneväinen sittenkään. Karenssihan sieltä napsahti.... Ja sairaslomaa tuskin masennuksesta saa edes aina. Toimeentuloa hakiessa vaaditaan että on sairaslomatodistus että saa täyden tuen tai sitten pitäisi hakea sairaspäivärahaa. mutta minkäs teet jos ei myönnetä sairaslomaa.

Rekisteröidy vaan nyt sinne työnhakijaksi. Tai sit koitat hakea sen saikkulapun.

Kuntouttavassa on lain mukaan muuten tarpeellista käydä vain 4h viikossa. Moni siellä roikkuu karenssin uhalla. Voisit saada kavereitakin ja kyllä siellä jotkut piristyy elämään uudestaan. Masennus ei helpotu kotona asioita yksin pohtimalla. Oletko hoidon piirissä?

Itsellä mm vakava asteinen ahdistuneisuus ja masennus, paniikkihäiriö, ptsd ja dissosiaatiota mutta kyllä mä siellä kuntouttavassa pikkuhiljaa aloin nousemaan vaikka vaikeuksia oli.

Vierailija
30/63 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekisteröidy vaan nyt sinne työnhakijaksi. Tai sit koitat hakea sen saikkulapun.

Kuntouttavassa on lain mukaan muuten tarpeellista käydä vain 4h viikossa. Moni siellä roikkuu karenssin uhalla. Voisit saada kavereitakin ja kyllä siellä jotkut piristyy elämään uudestaan. Masennus ei helpotu kotona asioita yksin pohtimalla. Oletko hoidon piirissä?

Itsellä mm vakava asteinen ahdistuneisuus ja masennus, paniikkihäiriö, ptsd ja dissosiaatiota mutta kyllä mä siellä kuntouttavassa pikkuhiljaa aloin nousemaan vaikka vaikeuksia oli.

Miten voi rekisteröityä jos on karenssi päällä?

Vierailija
31/63 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ole menossa enää kuntouttavaan, jossa olin samassa paikassa 19-vuotiaana. vähänkö noloa. Asun pikkukunnassa. niin tuonne samaan paikkaan en mene enää päälle 30v. Lisäksi koin siellä kiusaamista.

Vierailija
32/63 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin naiset on pelottavia kun ne jyrää päälle.

Vierailija
33/63 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ei pysty olemaan työnhakija ? Ei se masennus tuolla parane että sössii loputkin asiat. Laitoksessa on ne masentuneet joilla ei mikään onnistu. Ja kyllä jos on oikeasti masentunut saa sairaslomaa, sen verran kuin tarvitsee, masennus ei ole ikuista.

Vierailija
34/63 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ei pysty olemaan työnhakija ? Ei se masennus tuolla parane että sössii loputkin asiat. Laitoksessa on ne masentuneet joilla ei mikään onnistu. Ja kyllä jos on oikeasti masentunut saa sairaslomaa, sen verran kuin tarvitsee, masennus ei ole ikuista.

No masentunut ei jaksa olla työkkärin naisten kanssa lärpättää puhelimessa päivät pitkät.

Vierailija
35/63 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö työnhakijana kuulu olla valmis ottamaan työpaikka vastaan heti? Ja pitää niitä hakemuksia tehdä. Ja varsinkin jos on ollut pitkään työtön, niin sua aletaan vaan pommittaa enemmän ja suunnitella mitä tehdä työllistymisen eteen. 

Vierailija
36/63 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela voi alentaa perustoimeentulotuen perusosaa (ruokaan, puhelimeen, nettiin, bussilippuun ym. tarkoitettu osuus, n. 555€/kk) 20% tai 40% määräaikaisesti, jos hakija toimii moitittavalla tavalla. Vuokra (kohtuullinen) ja laskut (sähkö, kotivakuutus, terveydenhuolto) huomioidaan edelleen täysimääräisesti, vähennys koskee vain perusosaa. Ensin alennus on 20% ja jos moitittavaa menettelyä jatkaa, voidaan alentaa myöhemmin 40%. Perusosan alennus ei ole pysyvä, vaan sitä voi jatkaa vain muutaman kuukauden, kunnes tuki palaa normaaliksi. Perusosaa voidaan alentaa myöhemmin uudelleen, jos tilanne jatkuu samana. Jos et ole työkykyinen, varaa aika terveyskeskuslääkärille sairausloman hakemiseksi ja hoidon saamiseksi. Ilmoita perustoimeentulotukihakemuksessa, että et ole työkykyinen ja olet varannut lääkäriajan sairausloma-asiassa päivämäärälle xx.xx. Jos olet työkykyinen, ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi ja toimi työkkärin ohjeiden mukaan.

Vierailija
37/63 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ole menossa enää kuntouttavaan, jossa olin samassa paikassa 19-vuotiaana. vähänkö noloa. Asun pikkukunnassa. niin tuonne samaan paikkaan en mene enää päälle 30v. Lisäksi koin siellä kiusaamista.

Mitä noloa siinä on? Haluat esittää, että elämä menee ihan normaalisti? Oisko asiat siellä muuttuneet tässä yli kymmenessä vuodessa?

Mulle tuo paikka oli oikeasti hyväksi, vaikka olenkin pahasti mt-ongelmainen.

Kaikki siellä on samalla tasolla, nyt sä et enää joudu mihinkään nuorten pajalle keskenkasvuisten sekaan. Siellä kaikki on samanvertaisia ja aikuisena tajutaan, että jokaisella on oma syynsä olla siellä. En nyt haluaisi marmattaa, mutta se vois oikeesti tehdä hyvää ja siellä saa käydä ja tehdä oman jaksamisen puitteissa.

Itse olin 27 sinne joutuessa/päästessä (itsekin pienellä paikkakunnalla) ja hakeuduin sinne uudestaan päälle 30v kun pätkätyötkin loppui, olin siis todella pahana silloin alkuun ja poissaoloja kun tuli kun oli pahoja pelkotiloja ja paniikkipireita mm pahoinpitelyistä johtuen. Pikkuhiljaa siitä nousi.

Tiedän, että masentuneena sitä ei oikein näe iloa missään, mutta kun et sä tunnu oikeen osaavan hoitaa itseäs. Eikä se mikään loppuelämän sijoituspaikka ole. Vai noinko sä haluat elää?

Terveisin toinen mt-ongelmainen joka taistelee joka hiton päivä

Vierailija
38/63 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa kuntasi aikuissosiaalityöntekijä ja varaa aika pikaisesti. 

Vierailija
39/63 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela voi alentaa perustoimeentulotuen perusosaa (ruokaan, puhelimeen, nettiin, bussilippuun ym. tarkoitettu osuus, n. 555€/kk) 20% tai 40% määräaikaisesti, jos hakija toimii moitittavalla tavalla. Vuokra (kohtuullinen) ja laskut (sähkö, kotivakuutus, terveydenhuolto) huomioidaan edelleen täysimääräisesti, vähennys koskee vain perusosaa. Ensin alennus on 20% ja jos moitittavaa menettelyä jatkaa, voidaan alentaa myöhemmin 40%. Perusosan alennus ei ole pysyvä, vaan sitä voi jatkaa vain muutaman kuukauden, kunnes tuki palaa normaaliksi. Perusosaa voidaan alentaa myöhemmin uudelleen, jos tilanne jatkuu samana. Jos et ole työkykyinen, varaa aika terveyskeskuslääkärille sairausloman hakemiseksi ja hoidon saamiseksi. Ilmoita perustoimeentulotukihakemuksessa, että et ole työkykyinen ja olet varannut lääkäriajan sairausloma-asiassa päivämäärälle xx.xx. Jos olet työkykyinen, ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi ja toimi työkkärin ohjeiden mukaan.

Eli voinko vaan ottaa yhteyttä oman kunnan terveyshoitoon ja sanoa että tarvitsen sairaslomaa masennukseen?

Vierailija
40/63 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli voinko vaan ottaa yhteyttä oman kunnan terveyshoitoon ja sanoa että tarvitsen sairaslomaa masennukseen?

Voit. Varaudu että saat ajan lääkärille kuukauden päähän ja sitä sairaspäivärahaa ei saa takautuvasti. Sitten haet sairaspäivärahaa. Sen päätöksessä voi Kelassa kestää yli kuukauden. Sen ajalle voit hakea toimeentulotukea, ja sairaspäivärahasta sitten vähennetään tuo jo saatu toimeentulotuki kun saat sen.