Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ALS-pelko, oireet

Vierailija
03.01.2023 |

Pakko purkaa jonnekin kun tulen muuten hulluksi.

Olen siis 33-vuotias ja minulla on ollut muutamia viikkoja alaselkäkipuja, joka on heijastellut myös oikeaan jalkaan sekä nivuseen. Tämä johtunee huonosta työergonomiastani ja olenkin yrittänyt kävellä ja venytellä niin paljon kuin mahdollista.

Perjantaina selkäni oli todella kipeä enkä voinut kumartua lainkaan. Liukastuin ulkona ja loppujen lopuksi selkä ja jalka tuntui niin pahalta, että istuminen ei onnistunut. Reittä "kirveli" ja tuntui, että koko takareisi on jumissa.

Sain työterveydestä reseptin Arcoxiaan sekä relaksantteihin ja ne auttoivatkin. Nyt on kivut olleet poissa sunnuntain jälkeen, mutta tilalle on tullut lihasvärinää ja elohiiriä jalkaan sekä pakaraan. Ja tänään oikea jalka on tuntunut heikolta. Varvistaminen ei onnistu kunnolla ja kävely tuntuu oudolta. En tiedä kuvittelenko vain, mutta nyt myös oikea käsi tuntuu kummalliselta.

Tulen hulluksi ja pelkään kovasti ALS:ia nyt. Yritän järkeillä, että tämä on vain iskiaksesta johtuvaa ja minulla on joku hermo puristuksissa, mutta nyt epäilyttää koska kipua ei ole enää. :( Oireita on ollut vasta pari päivää, joten en kehtaa vielä mennä lääkäriinkään.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei alsissa tule tunnottomuutta eikä lihaskipuja. Mulla itselläni aktivoituu elohiiret aina treenatessa kovaa ja/tai stressissä. Kerran nykytti kielessä 9kk putkeen ja siitä on nyt jo vuosia. Elä sie huoli, maailmassa on miljoona muutakin ihan vaaratonta syytä noihin oireisiin mutta mene lääkäriin

Vierailija
22/32 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaas mieluummin hyvänlaatuinen fasciculation -oireyhtymä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ALS eikä edes MS- tauti. Eivät ala noin. 

Onko sinulla MS tai ALS kun noin osaat kertoa? Minulla MS-tauti ja alkoi niin, että ensin oli alaselkä kipeä, sen jälkeen tuli elohiiriä ja lopulta lähti tunto jalasta. Ja kaikki oireet katosivat itsestään kuukauden sisällä.

5 vuotta diagnoosista ja mitään uusia oireita ei ole tullut tuon oireilun jälkeen.

Vierailija
24/32 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin tuki- ja liikuntaelinammattilaisena äkkiseltään lähtisin epäilemään niinkin arkista oiretta kuin välilevyn pullistuma. Jos haluat ostaa itsellesi hyvät yöunet niin käy magneettikuvissa.  Jos välilevymassa painaa hermoa, voi ALS-pelot unohtaa melko varmasti.

Kertoisitko ammattilainen miten siihen magneettikuvaukseen pääsee muuten kuin maksamalla itsensä kipeäksi?

En ole Ap, mutta minulla on otettu vain ja ainoastaan natiiviröntgen lannerangasta AP:n tyyppisillä oireilla, siitä fysioterapeutti totesi että kun yksi nikamaväli on litistynyt vähän ja kaikki oireet täsmäävät välilevynpullistumaan, niin muita tutkimuksia ei tehdä, hoidetaan vain oireita.

Ap:lle, magneettikuvausta huomattavasti halvempi vaihtoehto on mennä fysioterapeutille saamaan ne hyvät selkäjumppaohjeet iskiaskipuun. Vaikka haluaisinkin tarkemmat tutkimukset itselleni, niin sillä jumpalla oireet pysyvät poissa niin hyvin etten tarvitse kipulääkkeitä tai lihasrelaksantteja, tosin 2 kertaa on lievän tapaturman jälkeen (liukastumisia talvella) pitänyt viikko pitää sitä tukikorsettia, että säikähtäneet (oma sanani, kai ne on lieviä venähdyksiä tai jotain) alaselän lihakset on saaneet levätä vaikken sängynpohjalle ole jäänytkään.

Vierailija
25/32 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kummallisia lihasnykäyksiä siellä ja täällä pari vuotta. Pelkäsin kans tuota.

Kummallisia puutumista myös öisin.

Lääkäri sanoi, että harvinainen tuossa iässä. Olin suunnilleen ikäisesi. Meni itsestään ohi.

Vierailija
26/32 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheiseni als alkoi nielemis - ja puhevaikeuksin.

Vierailija
27/32 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso se ergonomia kuntoon, teetkö "liikaa" töitä, onko tarpeeksi lepoa, auttaako pieni kävely päivittäin sitten kun tilanne on parempi, onko tuoli liian kova, entä tyyny kotona kuosissa pysyvä että tukee niskaa ja siten selkää. Oletko saanut vitamiineja, entä kehon elektrolyyttitasapaino, magnesium, rauta, neste-suolatasapaino. Oletko saanut tulehduskipulääkettä. Onko valmisteita jotka voivat vähentää nesteitä kehossa liikaa. Alkoholin, kofeiinin ja e-pillerien haitat kannattaa katsoa. Vältä stressiä. Ahdistuskin menee joskus ohi ja pelot. Älä nuoki etunojassa tuolilla, sekin vaikuttaa selkään ja niskaan. Kylmyyden vaikutus? Onko lämmintä päällä. Yksityinen lääkäriasema osaa tutkia sen?

Vierailija
28/32 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ettei olisi vaan välilevyn pullistuma, joka painaa hermoa? Suosittelen ottamaan uudelleen yhteyttä lääkäriin, itsekin viivyttelin vastaavassa tilanteessa, ja magneettikuvaus paljasti asian, tosin lääkäri osasi sitä heti epäilläkin. 

Samaa ajattelin. Itsellä oli ensiapuun mennessä läpsyjalka ja jalan toimintakyvystä mennyt 30-40 prosenttia. Päädyin päivystyksestä magneettikuvaan. Selkä parani,mutta sain vaipat riesakseni alle nelikymppisenä. Jälkikäteen miettinyt kuinka paljon siihen vaikutti ettei hoitoa saanut ajoissa. Pari kertaa kävin lääkärissä, mutta särkylääkettä ihmeenpään hoitoa ei saanut. Päivystykseen mennessä kivut oli sitä tasoa, että mun jalan olisi saanut amputoida, kun tuska olisi vaan loppunut. Oli massiivinen välilevyn pullistuma.

Vierailija
29/32 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattilainen kertoo että mene Synlabille. Ne toi aikanaan Euroopan hinnat Suomeen. 

Vierailija
30/32 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, olipa samankuuloinen tarina. Mulla kovat selkäkivut(ilmeisesti välilevyn pullistuma) mihin söin arcoxia kuurin. Samoihin aikoihin alkoi lihasnykäykset ympäri kehoa ja siitä noin parin kk päästä oikean jalan kipu. Nyt yritän päästä lääkäriin, mihin en toistaiseksi ole onnistunut saamaan aikaa. 

Miten sinun asiat eteni?

Vierailija
31/32 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika varma, että sinulla on sekä ALS että MS. Lisäksi vielä luulotauti.

-joka alan erityisasiantuntija

Vierailija
32/32 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvisikö aloittajalle, mikä oli? Vieläkö vaivaa? Itselläni vähän vastaavaa.