Millaisia ihmisiä lapsuudenperheessäsi haukuttiin?
Kommentit (101)
Äiti haukkui paljon nuoria, hyvännäköisiä ja menestyneitä naisia. Miehiä ei niinkään.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia. Perheenjäseniä, aapureita, sukulaisia, työkavereita, lasten kavereita.
Ihan kamala perhe teillä ollut.
Äiti haukkui ainakin anoppiaan ja isän sukulaisia muutenkin. Isän en muista haukkuneen muita.
Vanhemmat eivät puhuneet koskaan pahaa kenestäkään vaan positiivisia asioita toivat esiin.
Vierailija kirjoitti:
En muista että olisi haukuttu ketään. Olimme sillä lailla erikoisia että meille opetettiin tietyt käytöstavat.
Eikö tuo ole ihan normaalia käytöstä?
Vierailija kirjoitti:
Mopoilijoita. Meidän koira ei pitänyt mopoista lainkaan, polkupyöräilijät sai ajella talon ohi huoleti.
No meillä haukuttiin traktorit, mopot, dieselautot ja rullaluistelijat. Bensa-autot, hevoset, kävelijät ja pyöräilijät sai mennä rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Äiti haukkui naisia jotka yritti näyttää hyvältä tai seksikkäältä ja siis ei pelkästään yrittäneet vaan olivat sitä myös. Esim jonkun missikisojen katsominen pelkkää kamalaa sättimistä että ei tuolla oikeasti kauniit ihmiset ole. En tiedä mikä mahtoi olla hänen ongelmansa. Ilmeisesti jonkinlainen estyneisyys tai epävarmuus itsestä, ei voinut hyväksyä sitä jos isä yritti vaikkapa halata vaan syytti pervoksi.
Äitisi on varmaan kokenut seksuaalista ahdistelua tai hyväksikäyttöä elämässään.
Rehellisesti sanoen, ei ketään. Asuimme äidin kanssa kolmistaan ja hän aina muistutti että kaikilla on omat ongelmansa. Meistä kasvoi empaattisia aikuisia ja olemmekin molemmat lapset nyt aikuisina ihmisläheisissä ammateissa
Isäni ei pitänyt oikein kenestäkään. Ei äitinikään tosin paljon sen enempää. Näin haukuttiin lihavat, liian puheliaat, mutta myös liian ujot (kuten minä kuulemma olin), korkeammin koulutetut, mutta myös tyhmät, varakkaat ja köyhät jne. Vaikeaa on keksiä kuka olisi säästynyt tästä kaikesta. Ehkä joku tarpeeksi kiltti ja avulias tyyppi jota ei kehdattu haukkua. Tosin ei koskaan tyypin kuullen sanottu pahasti. Kotona vaan jupistiin ja itse pidin suuni kiinni. Olin kiusattu joten en halunnut puhua pahaa muista.
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävää. Oletin, että ketju olisi täynnä kommentteja, joissa todetaan se luonnollinen asia, ettei ihmisiä haukuta ryhminä tai yksilöinä. Avautuipa outo maisema kanssaihmisiin.
Noinhan se tervehrnkisessä perheessä on, että kunnioitetaan kanssaihmisiä.
Moni on avoimen törkeä sanoissaan muita kohtaan, jos toinen on jotenkin poikkeava. Olin nuorena hoikka ja nätti. Miehet ihaili. Naiset kuittaili, että mitä tuo luulee olevansa ja vahtivat miehiään silmäkovana vaikken heistä ollut yhtään kiinnostunut. Vanhemmiten lihoin. Sitten alkoi ilkeä ulkonäön kommentointi. Sitä tulee puolitutuilta ja jopa töissä. Ihan koulutetut ihmiset eivät osaa käyttäytyä. Jostainhan se pölvästi käytös kumpuaa. Veikkaisin, että lapsuudesta asti ovat tottuneet muita arvostelemaan.
Ei varsinaisesti haukuttu mutta lihavat ja kommunistit olivat moitteen kohteena. Tämä siis 60- ja 70- luvulla.
Mun äiti oli hyvin ilkeä ihminen ja haukkui aina kaikki. Naapurit, ystävät ,sukulaiset, työkaverit, romanit, kommunistit, hipit, venäläiset, alkoholistit, lihavat ja mut.
Meillä haukuttiin myös kaupan pullaa ostavat, sillä kunnon emännän piti itse tehdä pitkonsa. Samoin ne, jotka tekivät lauantain ruokaostokset iltapäivällä, olivat rupusakkia. Kunnon ihminen säntäsi kauppaan heti aamulla ovien avauduttua.
Lihavia, helsinkiläisiä, demareita, meikkaavia naisia, "herroja"... Isä äidin sukulaisia ja äiti isän.
Oivoi. Äiti haukkui omaa pikkusiskopuoltaan eli minun tätiäni kateuksissaan, sekä ne vähäiset koulukaverit joita minulla koskaan oli koska olivat ilmeisesti liian huono-osaisia. Olimme itse alempaa keskiluokkaa mutta vanhempien alkoholismin ja muun takia mielestäni ihan rupusakkia.
Isä taas haukkui äidin, meidät lapset, ihan kaikki. Lihavat vaikka itse oli kaljamaha, kasvissyöjät, homot, kiusatut, naiset, kaikki eriväriset ja etnisesti toisenlaiset jne.. Toivottavasti rauhottu sen jälkeen kun menetti pallinsa syövälle. Minun puolesta olisi saanut mennä koko ukko.
Vierailija kirjoitti:
Meillä haukuttiin myös kaupan pullaa ostavat, sillä kunnon emännän piti itse tehdä pitkonsa. Samoin ne, jotka tekivät lauantain ruokaostokset iltapäivällä, olivat rupusakkia. Kunnon ihminen säntäsi kauppaan heti aamulla ovien avauduttua.
Tästä tuli mieleen, että meillä haukuttiin kaupan muovipussin ostajat ja sellaisen kanssa kulkevat! Kunnon ihmisellä oli erikseen oikea kauppakassi. Omilleni muutettuani häpesin pitkään, jos kassi unohtui ja jouduin ottamaan kaupan muovipussin. Menin syrjäreittejä ja koetin laittaa jonkin vaatteen naamioksi muovipussin päälle.
Ei oikeastaan ketään. Joskus poliitikkoja. Mutta muistan että vanhempi kritisoi näitä ihmisiä jotka odottavat kuuntelijaa mutta eivät itse kuuntele pätkääkään. Eli käyttävät muita ihmisiä roskasankoina.
Tyhmiä, ylimielisiä, lihavia, rumia, ahneita ja itsekkäitä. Siis sanalla sanoen av-mammoja!
No ei ketään haukuttu.