Jos sähkö maksaa 49,99snt/kwh niin tarkoittaako se sitä että kaikki laitteet jotka ovat päällä 1 tunnin maksavat sen 49,99snt tunnilta??
Vai miten lasken hinnan? Jos laitan pesukoneen päälle ja se pesee 2 tuntia niin onko kustannukset 99,98snt eli noin euron???
Kommentit (41)
Asun yksin kerrostalokaksiossa. Sähkönkulutukseni oli joulukuussa n. 60 kWh.
Kävin joulusaunassa, muuten olisi ollut 50 kWh.
Sähkön kallistuminen ei ole vaikuttanut kulutukseeni juuri mitenkään. Käytän sähköä tarpeen mukaan edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pyykkikoneen pesukerta kuluttaa sähköä sen kaksi kilowattituntia (eli 90 C-asteen pesu), maksaa se noin euron.
Hintaa yksin ei kannata katsoa. On mahdollista, että sähkö loppuu, jos kulutus enemmän kuin tuotanto. Siksi on hyvä, jos tuulettomana pakkaspäivänä voit pestä pyykin muulloin kuin aamulla klo 7-9 tai iltapäivällä klo 15-17. Muuten voi käydä niin, että et voi pestä pyykkiä koneella ollenkaan, kun sähköt katkeavat. Tästä aiheutuu myös merkittävää yhteiskunnallista haittaa, jos sähköt joudutaan katkaisemaan (alkaen kaupat jne.)
Miksi ihmeessä kukaan alapeukutti tuota? Noinhan asia menee reaalimaailmassa ja siitä on varoteltu pitkin talvea. Eikä vieläkään olla selvillä vesillä, jos tulee kovat pakkaset ja Olkiluoto 3 joudutaan ajamaan alas tai Ruotsin tuonti kyykkää.
Otin sähkön tarkoituksella niin että maksan kaikilla hetkillä saman verran että voin käyttää sähköä silloin kun se on itselle kätevintä. Kokeilin pörssisähköä hetken ja ei koskaan enää.
Siis täh? Miten se sähkösopimuksesi hinta liittyy siihen, jos meillä ei valtakunnassa tuoteta tarpeeksi sähköä ja sen saantia joudutaan rajoittamaan? Luuletko, että kukaan muukaan haluaa sähkökatkoja? Tainnut jäädä väliin muutakin kuin matikantunnit.
Enemmän sähköä säästyy, kun teollisuus vähentää hetkellisesti tuotantoaan.
Voitto% notkahtaa pienen piirun alemmas tuon tunnin aikana, muuten kukaan ei huomaa mitään, eli haitat olisivat kansalaisille nollassa.
Jos teollisuus ei saa käyttää sähköä, eivät ihmiset tee töitä ja saa palkkaa. Ketä se sitten auttaa? Mieti nyt vähän seurauksia ennen kuin puhut hölmöjä.
Vierailija kirjoitti:
Asun yksin kerrostalokaksiossa. Sähkönkulutukseni oli joulukuussa n. 60 kWh.
Kävin joulusaunassa, muuten olisi ollut 50 kWh.
Sähkön kallistuminen ei ole vaikuttanut kulutukseeni juuri mitenkään. Käytän sähköä tarpeen mukaan edelleen.
Ja koska sinun tilanteesi on tuo, niin sen täytyy olla sama kaikilla lopuillakin suomalaisilla ilman poikkeuksia. Voi jessus ...
HOX! Muistakaa laskea päälle vielä siirtohinnat ja alvit sun muut! Pelkkä sähkön myyntihinta ei riitä.
Jos laitteesi teho on 1000W eli 1 kW ja se on päällä tunnin niin se maksaa sen hinnan mikä on määritelty kW:lle tunnissa eli kW/h. Teho löytyy laitteen takaa tyyppikilvestä. Osa laitteista ei kuitenkaan kuluta jatkuvasti sitä 1000W vaan toimii termostaatilla kuten kahvinkeitin joten kulutus on pienempi kuin jos laitteen teho olisi jatkuva 1000W. Ehkä tämä selvensi asiaa vähän.
Otin sähkövatkaimen esiin ja siinä on kilpi, jossa lukee mm. että 220-250v 50Hz 250w
Tuo 250w tarkoittaa että ollessaan päällä vie 0,25 kwh tunnissa.
Pyykinpesukoneessa tilanne on hiukan toinen koska lämmittää myös vettä ja erilaisille lämmöille. Että sen osalta voi turvautua valmiisiin joidenkin laskemiin kulutusmääriin.
Opiskele itse lisää.
Vierailija kirjoitti:
HOX! Muistakaa laskea päälle vielä siirtohinnat ja alvit sun muut! Pelkkä sähkön myyntihinta ei riitä.
Hyvä huomio avuttomille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä huomio avuttomille.
Siis naisille
Varmaan kaikki sähköyhtiöt tarjoavat mahdollisuuden seurata omaa kulutusta. Itse seuraan päivätason ja kuukausitason kulutusta, se riittää minulle.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kaikki sähköyhtiöt tarjoavat mahdollisuuden seurata omaa kulutusta. Itse seuraan päivätason ja kuukausitason kulutusta, se riittää minulle.
Sama juttu. Paitsi eilen, kun huomasin, että Fortum on jostain ihme syystä lakannut ilmoittamasta erikseen yö- ja päiväsähkön kulutuksen. Toivottavasti on pelkkä järjestelmäkämmi eikä tarkoituksellinen muutos.
Mitä siellä kouluissa nykyään oikein opetetaan??
Vierailija kirjoitti:
Itse seuraan myös tuntikohtaista. Kiinnostaa tietää todellinen kulutus niille askareille joita teen. Peruskulutus on 0,2 kWh luokkaa (sis. ilmanvaihto ja kylmälaitteet). Kaikki siihen päälle tulee jostain muusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. Paitsi eilen, kun huomasin, että Fortum on jostain ihme syystä lakannut ilmoittamasta erikseen yö- ja päiväsähkön kulutuksen. Toivottavasti on pelkkä järjestelmäkämmi eikä tarkoituksellinen muutos.
Jos olet Carunan alueella, kokeile niiden kautta. Siellä näkyi ainakin vielä pari viikkoa sitten molemmat. Tosin vaihtelee välillä, katsonko älylaitteella vai tietokoneella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse seuraan myös tuntikohtaista. Kiinnostaa tietää todellinen kulutus niille askareille joita teen. Peruskulutus on 0,2 kWh luokkaa (sis. ilmanvaihto ja kylmälaitteet). Kaikki siihen päälle tulee jostain muusta.
Itse olen karsinut turhat askareet, joten niiden kulutus ei silleen kiinnosta. Lämmitys on se, joka kuluttaa. Ja lämmin vesi. Ja sauna sitten askareista suurin, jos sitä käyttäisi. Muu on karsittu niin, että menisi älyttömäksi istua pimeässä ja kylmässä ja pakottaa itsensä päikkäreille, kun ei muutakaan voi.
Onko tuossa 49,99 sentissä siirtohinta ja vero mukana?
Vierailija kirjoitti:
Onko tuossa 49,99 sentissä siirtohinta ja vero mukana?
Ei, koska puhutaan SÄHKÖN hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Pesukoneessa voi kulua sähköä juurikin kilowattitunti sähköä pesukertaa kohden.
40 C-asteinen ohjelma vie ehkä puolikkaan kilowattitunnin, 60 C kokonaisen kilowattitunnin ja 90 C kaksi kilowattituntia.
Kannattaa pestä matalassa lämpötilassa: sähköä kuluu vähemmän ja nykyiset pesuaineet toimivat hyvin.
Vettä pitäisi sitten olla enemmän, mieluummin lämminvesihanasta.
3 kW:n lämmitin haukkaa melkein 1,50€/tunti.
Tolleen se on helpoin laskea. Kilovatti hommelit on joillekin nörteille tarkoitettu. Ei niin tarkkaan tartte miettiä. Vähemmän laitteita käytössä => pienempi sähkölasku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä lukiessa ihmettelen, millaista matikanopetus on nykyaikana, jos ihmiset eivät selviä näistä laskuista ilman apua ... ollaan ihan peruslaskutoimituksissa kuitenkin ja lasketaan asioita tyyliin Pekka syö 3 suklaapatukkaa tunnissa ja patukka maksaa 50 senttiä. Paljonko maksaa, kun Pekka syö suklaapatukoita 2 tuntia ...
Niin, se että sähköenergian hinta on vaikkapa juuri 49 snt/kWh tarkoittaa tietenkin sitä, että jos laite kuluttaa sähköä 1 kW ja se on päällä tunnin, niin se maksaa 49 snt. Onpa todella vaikeaa.
Vaikeaa on ymmärtää se, minkä verran mikäkin laite kuluttaa. On aika vähän sellaisia laitteita, jotka kuluttavat täsmälleen 1kW ja vielä vähemmän sellaisia, jotka ovat päällä täsmälleen täysiä tunteja. Eipä nyt tule mieleen muita kuin auton sisätilalämmitin ajastimella.
Se on kyllä totta, että koulun matematiikan opetus on suorastaan säälittävää. Sijaisopettajana järkytyin, kun 6. luokan oppilaat eivät ymmärtäneet sanallisia tehtäviä oikeastaan ollenkaan, ja minunkin lapseni oli siinä luokassa.
Niin, se että sähköenergian hinta on vaikkapa juuri 49 snt/kWh tarkoittaa tietenkin sitä, että jos laite kuluttaa sähköä 1 kW ja se on päällä tunnin, niin se maksaa 49 snt. Onpa todella vaikeaa.