Yli 38 asteen kuume ja kova yskä, en saanut aikaa ruuhkautuneesta työterveydestä ja hoitajan myöntämä sairaslomatodistus ei kelpaa, menee järki!
Sairaspoissaolot ovat työnantajallemme punainen vaate ja sairaslomatodistuksen saaminen ei ole helppoa. Tiedän, että tästä aiheesta on jauhettu paljon tällä palstalla, mutta pakko avautua. Kaiken huipuksi työnantaja on neuvonut ennakoimaan sairaspoissaolojen tarvetta ja varaamaan ajan työterveyteen ajoissa. No en osannut ennakoida, kun en omista kristallipalloakaan, että minulle nousee korkea kuume. Työnanjatan luvalla ei saa olla päivääkään pois, työterveyteen en saa aikaa ja takautuvasti eivät myönnä sairaslomatodistuksia. Ainut vaihtoehtoni on mennä taksilla päivystykseen yskimään. En jaksa tätä, miten tämä on ihmisen arvoista elämää?
Kommentit (99)
Epätasa-arvoista. Minä olen erään pienen kunnan palveluksessa ja meillä on yksityinen työterveys, josta saa sairauslomatodistuksen etävastaanotolla. Saan olla poissa omalla ilmoituksella viisi päivää, jonka jälkeen loput sairaslomatodistuksella. Minusta on hassua, että tietyillä aloilla työskenteleviin luotetaan (korkeakoulutetut) ja tietyillä aloilla työskenteleviin ei (matalapalkka-alat??) Meillä ei ole töissä huvikseen saikuttelijoita. Ennemminkin ihmiset sitten tekevät töitä etänä, vaikka ovat sairaana. Tekemättömät työt kuitenkin odottavat sairaslomalta palattua, joten siinä lie syy. Ei miellä ole sijaisia ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Mene pomon luo valittamaan asiasta. Muista yskiä oikein kovasti päälle. Eiköhän se siitä järki kasva senkin päähän pikkuhiljaa.
Minulla oli pari viikkoa sitten samat oireet kuin AP:lla eli kuumetta yli 38 ja kovaa yskää jonka mukana irtosi paksua, keltaista mönjää. Niitä sitten ryin ulos, tuollaisia kun sylkisi pomon roskikseen :D
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa A-influenssalta.
Minä veikkaan RS-virusta.
Ei ole järjen hiventä että ihmisiä kohdellaan noin: työterveys ei auta, päivystyksessä on tavallaan turhaan, tk ei saa aikoja ja työnantaja oikeasti olettaa että kaikki lusmuavat ja joko jonottavat päivystyksessä tai maksavat itse yksityiselle.
Mä varailen aikoja yksityisellä ympäri maata, ja voin kertoa, että tilanne kärjistyi joulunalusviikolla. Aivan joka ikisessä minkään kokoisessa kaupungissa kaikki varattava ajat menevät parhaimmillaan jo aamu 8 aikaan. Ja on tosi raskasta meillekin tässä tilanteessa sanoa asiakkaille että työterveyssoppari vaatii vastaanottokäynnin. Koska joka paikka pullistelee liitoksistaan, pyritään ohjaamaan etävastaanotoille aivan kaikki, jotka suinkin pystyvät sellaisia käyttämään, mutta tilanne on silti hirveä.
Ja paskaa tulee korvaan tuutin täydeltä, meidän vikahan se on. Näissä hommissa ei moni jaksa jatkaa edes perehdytyksen loppuun saakka, minä lopettelen toukokuulla, enkä palaa. Aivan sama, mitä jonoille tapahtuu, kasvakoot.
Vierailija kirjoitti:
Hanki yksityiseltä. Niin kurjaa kuin se onkin, niin tosiaan etälääkäriltäkin saat ja ei se tuhottomasti maksa. Jonottaminen päivystyksessä on niin kamalaa, että siitä maksaa, ettei tarvi jonotella siellä.
Tyttäreni on työnantajalla, joka vaatii myös ekasta päivästä lääkärintodistuksen, jos meinaa saada palkan. Ikävä kyllä tunnarit työterveyteen ei toimineet jostain syystä ja viikonloppuna ei ole kuin etävastaanotto saatavilla ja sinne ei pääse ilman tunnareita. Ei ollut puhelinnumeroa, johon soittaa yms. Ja työnantajalle ei kelpaa kuin työterveyden lääkärintodistukset.... No, jäi ilman palkkaa. Uskomaton tilanne ja ellei kyse olisi 17-vuotiaasta pikaruokapaikassa, niin asia ei olisi jäänyt tuohon.
Niin miksi se jäi tuohon? Ei saa hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene päivystykseen.
Nyt on joka paikka täynnä flunssapotilaita tai muita infektiopotilaita.
Meidän kaupungissa ensimmäinen vapaa aika yksityislääkäriasemalle on vasta to klo 12.
Vaikka lääkäriasema täynnä yleislääkereitä aamusta iltaan.
Nyt on joka paikka tukossa, niinkus ennustettiin.
Että influenssakausi on tänä vuonna laaja ja pahempi kuin aikoihin.Eipä kauheasti kannata. Vaikka ap:lla on jo yksi tauti, niin se ei tarkoita etteikö sieltä päivystyksestä vois saada vielä toista päälle tai kenties jopa kolmatta. Jos ap:lla on nyt vaikka influenssa, niin siihen vielä noro ja korona päälle niin ois aika hirveät olot.
Influenssa oma valinta jos ei ota rokotetta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ollut samaa,jatkuvaa taistelua joutuu kuumeisena ja kipeänä koko päivän odottama että pääsee jonkun terveydenhoidon "ammattilaisen" kanssa puhumaan puhelimessa, jonotus kaikenlisäksi maksaa entinen Työnantaja vaan kerskui että hän sai takautuvasti sairaslomatodistuksen että kyllä on kumma jos se ei onnistu, kun kysyin terveydenhoitajalta (jonka kanssa pääsin ihme kyllä juttelemaan) niin sanoi ettei takautuvasti kyllä mitään myönnetä vaan pitää käydä paikan päällä ja ennen sitä varata aika.
Hankalaksi on mennyt,näin ollut niin kauan kuin muistan. Eli ei ole varaa sairastaa. Edes netissä oleva sairaslomalappunen lääkärin kirjoittamana ei kelpaa.
Mikäli työterveyshuollon tai julkisen lääkärin kirjoittama sairausloma todistus ei kelpaa, työnantajan on maksettava silloin itse osoittamansa lääkärin tutkimukset mikäli todistusta vaatii. Jos ei todistukset kelpaa niin liittoon yhteyttä. Silloin ne alkaa jostain syystä kelpaamaan. Toivottavasti kuulut liittoon niin ei tarvitse itse yrittää turhaan vääntää tuollaisen urvelon kanssa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös laskea paljonko säästää lääkärimaksuissa, jos kuitenkin sinnittelee töissä. Itse nimittäin päädyn tällaiseen ratkaisuun, koska yksityiseltä sai kolme päivää saikkua, mutta tutkimuksineen hinta oli ihan järkyttävä eikä käyttökelpoinen ratkaisu pidemmän päälle. Flunssakuumehan voi vaivata yli viikonkin.
Jos tarttuva tauti, todella moraalitonta toimintaa.
Ja onnistuu muutenkin vain kevyissä toimistotöissä, ei ulkotöissä eikä fyysisesti raskaissa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siis missä firmassa oikeasti vaaditaan lääkärintodistus vuonna 2023??
onko nää ihan keksittyjä vai pistättekö firmojen nimiä kehiin?
Eivät ole keksittyjä. En oikein tiedä, viitsinkö laittaa firman nimeä, suuri Oyj kuitenkin kyseessä.
Elisa Oyj nyt ainakin, jos olet alimman tason työntekijöitä. Varmaan sama meno ihan missä tahansa asiakaspalvelun alalla. Joskus olin vuokrafirman kautta. Piti soittaa kolmelle ihmiselle, jos oli kipeenä ja lähteä vielä hakemaan saikkulappua. Päivystyksessä oli niin pitkä jono, että en jaksanut enää sairaana mahatautisena odottaa, vaan lähdin itkien kotiin.
Sais olla jo jokin laki tällaista kiusaamista vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene päivystykseen.
Nyt on joka paikka täynnä flunssapotilaita tai muita infektiopotilaita.
Meidän kaupungissa ensimmäinen vapaa aika yksityislääkäriasemalle on vasta to klo 12.
Vaikka lääkäriasema täynnä yleislääkereitä aamusta iltaan.
Nyt on joka paikka tukossa, niinkus ennustettiin.
Että influenssakausi on tänä vuonna laaja ja pahempi kuin aikoihin.Eipä kauheasti kannata. Vaikka ap:lla on jo yksi tauti, niin se ei tarkoita etteikö sieltä päivystyksestä vois saada vielä toista päälle tai kenties jopa kolmatta. Jos ap:lla on nyt vaikka influenssa, niin siihen vielä noro ja korona päälle niin ois aika hirveät olot.
Influenssa oma valinta jos ei ota rokotetta.
Johan oli vitsi. Ei se rokotteen ottaminen takaa sitä etteikö influenssaa saisi, kuten ei koronarokotekkaan takaa. Keuhkosyöpäkin voi tulla vaikka et olisi eläissäsi polttanut tupakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisessa tilanteessa auttaa reseptori.fi - juttelet lääkärin kanssa chatissä ja saat sairauslomatodistuksen, eikä maksa paljon mitään.
Miksi työntekijän pitäisi itse maksaa saikkulapusta, vaikkei maksakaan paljoa?
Ideaalimaailmassa ei pitäisikään. Mutta koska on kusipäisiä työnantajia, jotka sen lääkärinlausunnon vaativat, niin pienempi paha se on maksaa 30€ chat-lääkärille kuin yrittää saada sitä todistusta joltain julkiselta puolelta.
Monet ihmiset ovat niin huonossa asemassa työmarkkinoilla, että heillä ei ole varaa irtisanoutua tällaisen kusipäisen työnantajan palveluksesta ennen kuin löytävät muita töitä.
Tuollaisessa paikassa on taatusti muutakin vikaa/kivaa kuin vain lääkärinlausunto.
Voit hyvin mennä yksityiselle lääkärille, työnantaja maksaa sen käynnin ja sairauslomatodistuksen.
Kannattaa ainakin alkaa etsimään uutta työpaikkaa, ellet vielä ole etsinyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ollut samaa,jatkuvaa taistelua joutuu kuumeisena ja kipeänä koko päivän odottama että pääsee jonkun terveydenhoidon "ammattilaisen" kanssa puhumaan puhelimessa, jonotus kaikenlisäksi maksaa entinen Työnantaja vaan kerskui että hän sai takautuvasti sairaslomatodistuksen että kyllä on kumma jos se ei onnistu, kun kysyin terveydenhoitajalta (jonka kanssa pääsin ihme kyllä juttelemaan) niin sanoi ettei takautuvasti kyllä mitään myönnetä vaan pitää käydä paikan päällä ja ennen sitä varata aika.
Hankalaksi on mennyt,näin ollut niin kauan kuin muistan. Eli ei ole varaa sairastaa. Edes netissä oleva sairaslomalappunen lääkärin kirjoittamana ei kelpaa.
Mikäli työterveyshuollon tai julkisen lääkärin kirjoittama sairausloma todistus ei kelpaa, työnantajan on maksettava silloin itse osoittamansa lääkärin tutkimukset mikäli todistusta vaatii. Jos ei todistukset kelpaa niin liittoon yhteyttä. Silloin ne alkaa jostain syystä kelpaamaan. Toivottavasti kuulut liittoon niin ei tarvitse itse yrittää turhaan vääntää tuollaisen urvelon kanssa asiasta.
Alle kolmekymppiset eivät usein kuulu liittoon, eivät uskalla irtisanoutua, kun ei kuulemma ole rahaa, ja eivät tiedä, millaisia oikeuksia heillä on. Tottakai työnantaja vedättää tuollaista joukkoa. Säästää sairaspäivärahoissa melkoisen summan, kun porukka vääntää kuumeessa hommia. Eikä haittaa, vaikka tartuttaisivat muutkin.
Nuo sairaanhoitajien vastaanotot ovat täysin turha väliporras terveydenhuollossa.
Hoitsut eivät saa tehdä mitään, eivät diagnosoida eivätkä määrätä lääkkeitä. Itsekin osataan ne buranat ottaa ja laastari laittaa.
Terveyskeskukseen jos menee, niin silloin yleensä tarvii lääketieteen erikoisosaamista, välineitä tai reseptin lääkkeille. Asioita, mitä kotona ei itse voi tehdä. Mutta ärsyttää aina, kun ensin ohjataan hoitajalle. Joka sitten kyselee ne itsestäänselvyydet ja lopuksi varaa ajan lääkärille.
Ei ihme, että julkinen sektori on niin tehotonta, kun tuollaisia suojatyöpaikkoja pidetään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä laki työnantaja rikkoo? Kyllä sairauslomalapun saa vaatia ja se estää tehokkaasti saikuttajien kusetusta.
Voi työantaja toki vaatia saikkulappua, mutta jos ei sitä saa ei se välttämättä ole peruste olla maksamatta palkkaa. Jos esimerkiksi työntekijä yrittää varata ajan terveyskeskuksesta eikä sellaista ole saatavilla, ja ilmoittaa työnantajalle ettei terveyskeskuslääkärille pääse ajoissa. Silloin työnantajalla on tasan kaksi mahdollisuutta: Hyväksyä palkallinen poissaolo, tai vaatia että työntekijä menee työnantajan osoittamaan lääkäriin työnantajan kustannuksella. Jos työnantaja tuossa tilanteessa yrittää jättää palkan maksamatta saikkulapun puuttumisen takia, niin työtuomioistuin nauraa työnantajan ulos ja antaa läksiäisiksi sakkoa työehtosopimuksen tahallisesta rikkomisesta. Ei työnantajalla ole mitään oikeutta vaatia työntekijää käymään yksityisellä lääkärillä tai päivystyksessä, jos terveyskeskuslääkärille ei normaalisti satukaan jostain syystä pääsemään.
No tuohan on Suomessa erittäin yleistä, että ns. työterveyshuollosta firma ottaa sen minimin eli kolmen vuoden välein tarkastus.