Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaurismärn masennusmielipiteet järkyttää

Vierailija
02.01.2023 |

Kommentit (132)

Vierailija
101/132 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottahan Kaurismäki haastaa.

Eikä siinä pelkkiä älylaitteita syytetä.

Ovat kyllä aika suuressa osassa tätä nykyajan pullamössösössöjen masentumistrendiä.

Vanhemmila ikäluokilla (40+) onkin sitten omat trendisairautensa, kuten verenpainetauti, sydämen vajaatoiminta, mbo, kaikenmaailman suolistosairaudet ja kakkostyypin diabetes. Mutta silti jaksavat nuorille irvailla kun masennus on heillä yleistä.

Kannattaa lukea uutisia. Nuorilla nuo trendisairaudet nykyään jo on. + rasvamaksaa jo lapsilla.

Jep. Ihan smat on Nuorilla mutta vain nuorempana. Kaipa ne sitten kuitataan kehopositiivisuudella?

Vierailija
102/132 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masentuneet on kyllä siitä mielenkiintoista sakkia, että heille ei saa antaa mitään neuvoja jotka ihan tieteellisestikkin kuitenkin on todistettu että auttaa. Ei saa sanoa että olisi hyvä syödä muutakin kuin sipsejä ja kaljaa, saattaisi olla hyväksi tavata ihmisiä ja pitää rutiineista kiinni, ei saa kertoa että liikunnalla on vaikutusta, ei että nukkuminen ja normaali unirytmi tukee mielenterveyttä ja eipä nyt tietenkään saa sanoa että jatkuva netissä roikkuminen ei ole välttämättä hyväksi.

Kaikkien täytyy vain nyökytellä ja myönnellä että ihan tyhjästä se masennus syntyy ja pysyy yllä, eikä siihen auta mikään muu kuin kourakaupalla lääkkeitä.

Masentunut harvoin kykenee näihin itse, koska yksinkertaisesti ei ole voimia toimia oikein. Sehän juuri on se sairaus.

Kyllä neuvoa saa ja pitääkin, mutta ymmärtäkää te neuvojat, ettei ne pelkät neuvot riitä, pitää olla empatiaa ja kannustusta ja paljon. Monia ei ole koskaan kannustettu ja se näkyy sitten ennemmin tai myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/132 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitakaupungin valot on hyvä elokuva.

Vierailija
104/132 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, eihän totuuden puhujista ole koskaan pidetty. Osui ja upposi.

No kun ei osunut eikä uponnut.

Itse hommasin ensimmäisen älypuhelimeni keksi-iässä, kun vuosikymmenien masennukseni oli jo melkein kokonaan nujerrettu.

Oma vaikean masennuksen kanssa taisteluni alkoi ysärillä.

Siihen ei ollut syynä mitkään laitteet, vaan IHMISET!

Kiusaajat, väkivaltaiset ja sairaat ja julmat aikuiset, vanhemmat ja sellaiset ihmisyksilöt joilla ei ole minkään näköistä empatiaa.

Ennen kun tulette vinkumaan ja sormi pystyssä "tietämään", miten minun ei tulisi syyttää "ketään" ulkopuolista sairaudestani, niin voin sanoa, että syökää sontaanne!

Ensimmäiset vuosikymmenet uskoin tässä sairausdessani, että kaikki muut maailman ihmiste ovat arvokkaita ja heissä ei ole mitään vikaa, vain minussa on kaikki maailman viat, ja ansaitsen kuolla pois.

Uskoin aidosti, että olen syyllinen ihan kaikkeen, enkä ansaitse elää. Syyllistin itseäni kaikesta.

Vasta oikeassa terapiassa minulle selvisi, etten minä ole kaikkeen syyllinen, enkä ole viallinen, paha ja arvoton, vaan minulle on tehty pahaa, ja siksi olen sairastunut.

On paljon ihmisiä kenelle on tehty pahaa, ja ketä on kohdeltu kaltoin ja sairaalla tavalla.

On erittäin normaalia ja luonnollista mennä sellaisesta rikki ja masentua.

On myös erittäin erittäin erittäin väärin ja typerän aivotonta syyllistää ketään ihmisitä siitä, että tämä on sairastunut ja mennyt rikki.

Todella paljon halveksin kaikkia masentuneiden vähätttelijöitä, maassa makaavien potkijoita ja heikossa asemassa olijoiden päällä hyppijöitä.

Kukaan ei valitse vapaaehtoisesti sellaista sairautta, jossa haluaa joka aamu ensimmäisenä herätessään kuolla pois.

Kukaan ei sellaisesta parane, vain "asennetta vaihtamalla".

Jos asennetta vaihtamalla jostain paranet, niin se on vain oma asennevammasi, vaikeat masenukset pahenee ja pitkittyy tuohon soopaan uskomalla.

Masennus on vakava asia, eikä sitä kannattaisi tyhmien ihmisten millään tavalla kommentoida ulkopuolelta.

Te tulkitsette vähättelyksi kaiken. Tuostahan siinä somessakin juuri on kyse. Netti on täynnä kiusaajia ja kaikkea negatiivista. Suurimmalla osalla live-elämässä ihmiset käyttäytyy mukavammin kuin netissä. Jos sinun kiusaajasi olisi aikoinaan ollut netissä ja olisit silti joka päivä mennyt sinne kiusattavaksi, niin olisiko siitä sitten ollut haittaa että olisi kehotettu välttämään nettiin menoa? Todella surullista että sinulla ne kiusaajat on olleet ihan oikeassa elämässä, etkä ole pystynyt heitä välttämään. Tsemppiä jatkoon. Meillä veemäisillä neuvojilla on suurimmalla osalla ihan hyvä tarkoitus.

En tulkitse vähättelyksi kaikkea, sen olet keksinyt päästäsi itse. Miksi haluat sellaista keksiä?

On aika tyhmää jossittelua tuo, että jos ja jos olisin mennyt tahallaan kiusattavaksi ja jos ja jos.

Mulla on hyvä tarkoitus kun neuvon sinua olemaan neuvomatta, kun et ymmärrä.

Olette vain ja ainoastaan alentuva ja ette aiheuta mitään hyvää, noilla viisasteluillanne.

Kun ette mitään fikusa osaa sanoa, niin paras mitä voitte tehdä, on ihan vaan vaikeneminen.

Ei kukaan odota sinultakaan mitään neuvoja ja vinkkejä.

Miksette voisi vaan olla hiljaa? Se on parempi.

Ihmisten ongelmat, sairaudet ja vaikeudet ovat yleensä lähes tulkoon aina, hieman monimutkaisempia asioita, mitä te veemäiset neuvojat kuvittelette.

Yksinkertaistatte toisten ihmisten asiat ja lässytätte alentuvasti, kuin toinen olisi idiootti.

Lässyttäkää itsellenne sitä alentuvaa ja yksinkertaista "hyvää tarkoittavaa" neuvoanne.

Ulottakaa se yksinkertaistava, alentuva ja lässyttävä viisautenne, kaikkiin omiin ongelmiinne.

Auttakaa itseänne sillä veemäisellä tavalla mitä toisia muka yritätte auttaa.

Vierailija
105/132 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon kyllä, että liika puhelinen selailu aiheuttaa masennusta, monellakin tapaa.

Vierailija
106/132 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nythän kaikki masentuu, kun niiltä putoaa suklaapatukka asfaltille. Kolmasosa porukasta kärsii masennuksesta, ja en ihan tajua, että miksi”, Kaurismäki pohti ja arvioi, että jos ”ihmisiltä otettaisiin älypuhelimet pois, niin masennus häviäisi. Jos niiden käyttö jatkuu, niin tämä nykyinen nuoriso ei pysy 30-vuotiaina enää pystyssä ilman telineitä.”

Kaurismäki puhuu omasta, hyväosaisen elokuvaohjaajan näkökulmasta. Luin sen Kuukausiliitteen jutun ja siinä hän myös mm. sanoi että " jos ihmisillä on töitä, koti ja leipää, niin mistä ne onnistuu masentumaan."

Eihän kaikilla ole mitään noista! Varsinkaan töitä ei monilla nuorempiin sukupolviin kuuluvilla ole. Boomereilla oli ne vakituiset työpaikat, vuosilomat ja työterveyshuollot.

Hyväosaisten boomereiden on helppo katsoa maailmaa boomerlinssiensä lävitse. Kun ei ole omassa nuoruudessaan tottunut yltäkylläisyyteen, voi olla helppoa vain huudella, että nykyajan nuoren tulisi olla samalla tavalla vähään tyytyväinen kuin boomer, jolla on käynyt tuuri, jos kotona oli lämmintä ja isä ei ollut sodasta traumatisoitunut juoppoh ullu ajamassa perhettään hankeen.

Perspektiiviä on siis vaikeaa ottaa, kun ei näe boomerlaatikon ulkopuolelle, vaikka kuvittelee näkevänsä.

Vierailija
107/132 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus on biologinen reaktio ihmisellä. Monet eri asiat voivat aiheutta masennusta kuten auringonvalon puute, vakava fyysinen sairastuminen tai psykologiset syyt.

Vierailija
108/132 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nythän kaikki masentuu, kun niiltä putoaa suklaapatukka asfaltille. Kolmasosa porukasta kärsii masennuksesta, ja en ihan tajua, että miksi”, Kaurismäki pohti ja arvioi, että jos ”ihmisiltä otettaisiin älypuhelimet pois, niin masennus häviäisi. Jos niiden käyttö jatkuu, niin tämä nykyinen nuoriso ei pysy 30-vuotiaina enää pystyssä ilman telineitä.”

Kaurismäki puhuu omasta, hyväosaisen elokuvaohjaajan näkökulmasta. Luin sen Kuukausiliitteen jutun ja siinä hän myös mm. sanoi että " jos ihmisillä on töitä, koti ja leipää, niin mistä ne onnistuu masentumaan."

Eihän kaikilla ole mitään noista! Varsinkaan töitä ei monilla nuorempiin sukupolviin kuuluvilla ole. Boomereilla oli ne vakituiset työpaikat, vuosilomat ja työterveyshuollot.

En itsekään jaksa näitä kyysikymppisiä juoppoja Einsteineja, joita myös tämä ketju on pullollaan. Jokuhan se juomisen juurisyy on, samoin tupakoinnin. Samoin itsem*rhien, joita muuten tehtiin eniten 80- ja 90-luvuilla. Jolloin kaikki oli Kaurismäen mukaan paremmin. Omat vanhemmat ovat samaa ikäluokkaa ja ajatusmaailmaltaan samanlaisia, sekä erittäin hyvätuloisia ihmisiä. Silti täytyy tissutella arki-iltaisin, vetää viikonloppuna kaatokännit ja piikitellä puolisoa sekä jopa omia lapsia. Mulla diagnosoitiin harvinainen krooninen sairaus vastikään 10 vuoden oireiden ja tutkimusten jälkeen, ja siitäkin sain v*ttuilua osakseni. Tämä sairaus kipuineen ja lapsuuden traumat ovat saaneet mut masentumaan. Olen kuitenkin ollut kaikki nämä vuodet töissä ja tuntenut oloni merkityksettömäksi.

Mulla on siis tälläkin hetkellä vakituinen työ ja olen paljon elämäni aikana nähnyt erilaisia työyhteisöjä. Joka ikisessä niistä on tuntunut, että ainakin puolet työkavereista on B-klusterin persoonallisuushäiriöisiä. Esimiehistä kaikki. Kaurismäki ei myöskään rikkaana yrittäjänä tajua nykyajan rividuunarin asemaa, se on armoton, orjaan verrattavissa.

Vierailija
109/132 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hommasin ensimmäisen älypuhelimeni keksi-iässä, kun vuosikymmenien masennukseni oli jo melkein kokonaan nujerrettu.

Kiusaajat, väkivaltaiset ja sairaat ja julmat aikuiset, vanhemmat ja sellaiset ihmisyksilöt joilla ei ole minkään näköistä empatiaa.

Ennen kun tulette vinkumaan ja sormi pystyssä "tietämään", miten minun ei tulisi syyttää "ketään" ulkopuolista sairaudestani, niin voin sanoa, että syökää sontaanne!

Ensimmäiset vuosikymmenet uskoin tässä sairausdessani, että kaikki muut maailman ihmiste ovat arvokkaita ja heissä ei ole mitään vikaa, vain minussa on kaikki maailman viat, ja ansaitsen kuolla pois.

Uskoin aidosti, että olen syyllinen ihan kaikkeen, enkä ansaitse elää. Syyllistin itseäni kaikesta.

Vasta oikeassa terapiassa minulle selvisi, etten minä ole kaikkeen syyllinen, enkä ole viallinen, paha ja arvoton, vaan minulle on tehty pahaa, ja siksi olen sairastunut.

On paljon ihmisiä kenelle on tehty pahaa, ja ketä on kohdeltu kaltoin ja sairaalla tavalla.

On myös erittäin erittäin erittäin väärin ja typerän aivotonta syyllistää ketään ihmisitä siitä, että tämä on sairastunut ja mennyt rikki.

Todella paljon halveksin kaikkia masentuneiden vähätttelijöitä, maassa makaavien potkijoita ja heikossa asemassa olijoiden päällä hyppijöitä.

Kukaan ei valitse vapaaehtoisesti sellaista sairautta, jossa haluaa joka aamu ensimmäisenä herätessään kuolla pois.

Jos asennetta vaihtamalla jostain paranet, niin se on vain oma asennevammasi, vaikeat masenukset pahenee ja pitkittyy tuohon soopaan uskomalla.

Masennus on vakava asia, eikä sitä kannattaisi tyhmien ihmisten millään tavalla kommentoida ulkopuolelta.

Ymmärrätkö, että sinun tapauksesi on vain yksi tapaus. Se, että olet noin hyökkäävä, kertoo vain sen, että some aiheuttaa sinullekin pahan olon. Eli Kaurismäki on oikeasssa.

Vierailija
110/132 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 27 vuotias ja minulle some aiheutti ja edelleen aiheuttaa alemmuudenarvontunnetta. Muilla samanikäisillä on elämä kohdillaan. On poikaystävä, rahaa, ystäviä. Minulla ei ole mitään näistä. 

Masentaa kun katsoo heidän postauksiaan. Kaikilla on hauskaa.

Miten olet koettanut parantaa elämääsi? Oletko hankkinut harrastuksen? Oletko opiskellut? Hakenut töitä? Tehnyt muutakin kun kadehtinut heitä?

Vierailija
111/132 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo ja halpahan tuo on kokeilla, puhelimesta kaikki someapit pois. Ei plärätä päivittäin tunteja instaa tai jotain tiktokkia.

Vierailija
112/132 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö, että sinun tapauksesi on vain yksi tapaus. Se, että olet noin hyökkäävä, kertoo vain sen, että some aiheuttaa sinullekin pahan olon. Eli Kaurismäki on oikeasssa.

Kyllä Kaurismäki on oikeassa ja haluan vielä täsmentää,mistä paha olo tulee.

Some ja jatkuva muukin uutisointi tekee ihmisistä ulkoa päin ohjautuvan. Tämä aiheuttaa sen, että kukaan ihminen ei saa ympäristöstä riittävästi hyväksyntää. Ongelma on valmis ja ihminen masentuu. Kännykkä pois, ei uutisten kuuntelua ja aloitetaan omien aivojen käyttö. Heti.

Vierailija
113/132 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus on muotisairaus. Siihen voi vedota joka asiassa nykyään.

Vierailija
114/132 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurismäki on oikeassa

Vierailija
115/132 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nää nykynuoret kestä mitään. Curling-vanhemmat on pitäneet huolta ettei nuori koe vastoinkäymisiä. Kaikki mitä keksii haluta myös saa, äiti menee mukaan työhaastatteluun jne. Kohta äidit varmaan menee inttiin mukaan pariksi kuukaudeksi, kun ei meidän Maija/Matti osaa yksin nukkua, eikä sille saa sanoa mitä pitää tehdä, yhyyy.

Vierailija
116/132 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy siihen miksi niin moni on masentunut, johtuu myös diagnostisten kriteerien löystymisestä. Ennen piti lääkityksen aloituksen syynä olla pari vuotta kestänyt alakulo. Nyt riittää pari kuukautta. Ja seuraavassa psykiatristen diagnoosien tautiluokituksessa varmaan pari tuntia. Tämä ihan vain siksi, että lääketeollisuus on täydellisen korruptoitunut ja lahjonut julkiset virastot. Tienaavat sen parisataa miljardia per vuosi lääkkeillään. Suurin kasvu on tapahtunut psykiatrisissa lääkkeissä, koska niissä diagnoosien rajat ovat muutenkin lepsumpia ja hämärämpiä, ei tarvita mitään tarkkoja munuaisarvoja tai verensokereita.

Vierailija
117/132 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaurismäki puhuu asiaa. Nykyiset 15-25 vuotiaat ovat 50 vuotiaina mielenterveysongelmista kärsiviä ja fyysisesti haudan partaalla. Jos edes sinne asti elävät.

Tämä on totta. Omassa lähipiirissä useampi parikymppinen, joita ahdistaa, pelottaa ja masentaa. Ei kiinnosta opiskelu, eikä työnteko, koska mitään raskasta ei jaksa ja vaan joku joka kiinnostas ihna älyttömästi vois tulla kyseeseen, mutta kun ei kiinnosta oikeen mikään. Paitsi muutamaa asiaa ne jaksaa tosi hyvin: tuijottaa tiktokia, pelata kännyllä ja käydä baarissa.

Mun nuoruudessa ei ollut sellasta mahista, että jäödään sänkyyn lahomaan "masentuneena" vaan oli oletus että koulu hoidetaan loppuun ja sitten mennään opiskelee tai töihin. Jos ei sitä unelmien ammattia ollu keksiny, niin sitten jotain kuiteskin.

Tollaset kolminymppiset ei kestä töissäkään, jos niille antaa jonkun ihan normihomman, että tää pitäs hoitaa tässä kuussa, niin jäävät heti sairaslomalle kun "kuormitus on ihan liikaa".

En tiedä kuka niiden maailmaa sitten pyörittää, kun nykyset päälle nelikymppiset joskus jää eläkkelle. No, siihenki on tietysti vielä 40 vuotta aikaa.

Vierailija
118/132 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa jutussa mainittiin, että joka kolmas nuori tyttö kokee ahdistusta. Yksi ihan painava syy ahdistukseen on todellakin some. Se vääristää maailmankuvaa.

Yhteiskunnallisesti edessä on valtava ongelma. Valtio kaatuu, jos ikäluokista pikkuhiljaa joka kolmas tai joka neljäs alkaa olla työkyvytön. Siihen loppuu sitten samalla myös nykyisten työssäolevien ja eläkkeella olevien eläkkeiden maksut nykymuodossa. 

Sillä tavalla tämä asia koskettaa ihan jokaista suomalaista.

Ainahan voi väittää, että nykynuoriso ei kestä enää mitään. Se on liian helppo väite. Aika on nykyisin monellakin tapaa raaempi kuin mitä se on ollut viime vuosikymmeninä. 

Vierailija
119/132 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisiä somejättien avaintyöntekijöitäkin on tullut ulos ja he ovat kertoneet ihan suoraan, että somealustat eivät ole hyväksi nuorten mielenterveydelle. Ne on pirullisen järjestelmällisesti suunniteltu, ei toki masentamaan mutta koukuttamaan. Masentuminen on sivuvaikutusta siitä, että omaa elämää tulee verrattua muiden esittelemään feikkielämään, joka näyttää täydelliseltä. Verrataan tätä asetelmaa vaikka johonkin maalaiskylään 100 vuotta sitten, kaikki olivat samassa jamassa eikä tiedetty tai murehdittu paremmasta.

Vierailija
120/132 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottahan Kaurismäki haastaa.

Eikä siinä pelkkiä älylaitteita syytetä.

Ovat kyllä aika suuressa osassa tätä nykyajan pullamössösössöjen masentumistrendiä.

Vanhemmila ikäluokilla (40+) onkin sitten omat trendisairautensa, kuten verenpainetauti, sydämen vajaatoiminta, mbo, kaikenmaailman suolistosairaudet ja kakkostyypin diabetes. Mutta silti jaksavat nuorille irvailla kun masennus on heillä yleistä.

Niin, vanhemmilla ikäluokilla. Ongelma vaan on se, että  kakkostyypin diabetekset, suolistosairaudet ym on ongelma yhä nuoremmilla ikäluokilla, kiitos liikkumattomuuden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä