Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaurismärn masennusmielipiteet järkyttää

Vierailija
02.01.2023 |

Kommentit (132)

Vierailija
81/132 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä suuttumus tällä ja tuon uutisen kommenttikentässä? Itse olen päätynyt samaan johtoäätökseen jo puoli vuosikymmentä sitten.

Vierailija
82/132 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on eräs itsemurhaa nuorena aikuisena suunnitellut boomeri väittänyt kirkkain silmin että "en minä masentunut ollut". Ilmeisesti itsemurhia tehtiin siihen aikaan täysin randomeista syistä. Pääasia ettei myönnä olleensa heikko eli masentunut, sehän se suurin häpeä on tuolla sukupolvella että "päästä viiraa". Pitää vaan kestää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/132 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, miten kuormituksen määrä on kasvanut, kun kouluissa vaaditaan nykyään paljon vähemmän kuin ennen ainakin tiedollisesti. Mistä se kuormitus tulee?

Ennen vanhaan opettajat opettivat, nykyään nuorison pitää toimia itseohjautuvasti erilaisissa oppimisympäristöissä eli opettaa itse itseään. Ja jos homma ei onnistu, niin jatko-opintohaaveille voi heittää hyvästit.

Jatko-opinnoista puheenollen, nykyään on valittava kerralla oikein mitä haluaa opiskella koska alanvaihto on ensikertalaiskiintiöiden myötä tehty todella vaikeaksi.

No, eivät kyllä kaikki leipäopettajat opettaneet, mutta työrauha varmaan oli parempi lukiossa.Yläaste nyt oli jo silloin helvettiä, ja niin se taitaa olla edelleenkin.

Ei ollut ainakaan yläaste kun ennen häröt oppilaat pistettiin erityisryhmiin pois sotkemasta muiden opiskelua.

Vierailija
84/132 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo itse ole alkoholisti?

Saattaa olla. Miten se liittyy aiheeseen?

No, tiedät kyllä.

Vierailija
85/132 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan masennusta ollut ennenkin. Siitä ei vaan ole puhuttu. Porukka on hukuttanut sen viinaan tai tehnyt itsareita tai hoitanut homman jollain muulla tavalla.

Nuorten masennus on ihan perinteinen juttu. 1800-luvulla taisi olla jokin näytelmä nimeltä "Nuoren Wertherin kärsimykset" tms., joka lisäsi nuorten itsemurhia silloin.

50-luvun kirjoissa kommentoidaan nuorison "maailmantuskaa".

En jaksa uskoa, että nykyajan nuoret olisivat sen kummempia kuin nuoret ennenkään. Maailma vaan on nyt tällainen.

Nuorena, 70-luvulla, luin yhden vanhan pastorin kirjaa. Hän suositteli taukoa uutisten seuraamiseen. Kun jättää viikoksi tai kahdeksi seuraamatta uutisia ja tiedotusvälineitä, mieliala voi nousta selvästi ja olo helpottuu.

Tuo on edelleen ihan pätevä neuvo, välttää ikävien uutisten lukemista jos alkaa ahdistaa liikaa.

Masennuksesta/alakuloisuudesta on huomiona myös se, että moni 'maailmantuskaa' poteva voi olla ahdistunut, mutta ei kuitenkaan varsinaisesti masentunut.

Jos kaiket päivät lukee kaikesta 'pahasta' uutisia: ilmastonmuutoksesta, muoviroskaan tukehtuneista kilpikonnista, lapsiin kohdistuvasta väkivallasta, ihmiskaupasta etc. ei ole lainkaan ihme (varsinkin nuori) ahdistuu/alkaa voimaan pahoin.

Mutta sitten on erikseen sairaus (masennus) joka synkistää mielen vaikka elämä olisi muuten ihan hyvää ja elämä 'vaaleanpunaista hattaraa' ilman huolia ja murheita.

Vierailija
86/132 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on eräs itsemurhaa nuorena aikuisena suunnitellut boomeri väittänyt kirkkain silmin että "en minä masentunut ollut". Ilmeisesti itsemurhia tehtiin siihen aikaan täysin randomeista syistä. Pääasia ettei myönnä olleensa heikko eli masentunut, sehän se suurin häpeä on tuolla sukupolvella että "päästä viiraa". Pitää vaan kestää.

No oli sekin sentään suoraselkäistä ennenvanhaan. Ei jääty muiden vaivoiksi vaan narunpätkä kädessä lompsittiin latoon ja potkaistiin pölkky alta.

Miksei nuoret syrjäydy niin kuin ennenvanhaan Tralalaralailaalaaa

Vierailija
87/132 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ainut ja hieno mies tämä Kaurismäki joka sanoi asian niinkuin on olisi hienoa kuulla tuo sama meidän poliitikoilta

Vierailija
88/132 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ainut ja hieno mies tämä Kaurismäki joka sanoi asian niinkuin on olisi hienoa kuulla tuo sama meidän poliitikoilta

Juoppo juopon tuntee. Taikinanaamainen kiusaaja. Elukka.

Vierailija
89/132 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, miten kuormituksen määrä on kasvanut, kun kouluissa vaaditaan nykyään paljon vähemmän kuin ennen ainakin tiedollisesti. Mistä se kuormitus tulee?

Ennen vanhaan opettajat opettivat, nykyään nuorison pitää toimia itseohjautuvasti erilaisissa oppimisympäristöissä eli opettaa itse itseään. Ja jos homma ei onnistu, niin jatko-opintohaaveille voi heittää hyvästit.

Jatko-opinnoista puheenollen, nykyään on valittava kerralla oikein mitä haluaa opiskella koska alanvaihto on ensikertalaiskiintiöiden myötä tehty todella vaikeaksi.

No, eivät kyllä kaikki leipäopettajat opettaneet, mutta työrauha varmaan oli parempi lukiossa.Yläaste nyt oli jo silloin helvettiä, ja niin se taitaa olla edelleenkin.

Ei ollut ainakaan yläaste kun ennen häröt oppilaat pistettiin erityisryhmiin pois sotkemasta muiden opiskelua.

Näin oli. Sai opiskella rauhassa kun oppimishäiriöiset täytteli omissa ryhmissään vielä yläasteellakin jotain ala-asteen mukautettuja oppikirjoja. Välillä katsoivat piirrettyjä tai olivat ulkona rauhoittumassa kun tarpeeksi alkoi pärisemään ekaluokan yhteenlaskujen kanssa.

Vierailija
90/132 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei kestetä minkäänlaisia vastoinkäymisiä, ylireagoidaan kaikkeen tyyliin "Olisin mennyt lenkille mutta alkoi satamaan. Ahdistaa."

Ennen harmitti, nyt ahdistaa ja tarvitaan terapiaa. Ennen ei huvittanut mennä kouluun, nyt syynä on masennus. Mua ei huvittanut mennä kouluun koska halusin ennemmin nukkua pitkään.

Kaikkeen löytyy diagnoosi ja siihen voi aina vedota "kun mulla on tää ADHD/masennus tms". No ok, ei sun sitte tarvii. Mutta valitettavasti koko elämää ei voi elää tekemättä mitään.

91/132 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus-otsikon alla on kyllä laidasta laitaan mt-ongelmia. Joidenkuiden kohdalla se tarkoittaa motivaation puutetta, toisilla väsymystä koko elämään, kolmansilla se vaikuttaa pikemminkin olevan raju aivojen toimintahäiriö (= vaikea masennus). 

Osaan tapauksista tuo Kaurismäen kommentti saattaa sopia, kun taas osaan ei millään tavalla.

Masennus häiriöluokituksena pitäisi purkaa ja jakaa tarkempiin kategorioihin.

Vierailija
92/132 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutava äijä. Häpeäisi rumilus.

Naurettavaa vetää jotain ulkonäköä tähän. Jos olis nuori ja komea "hottis" mies, niin sitten kaikki olis ok?

Vierailija
93/132 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Masennus-otsikon alla on kyllä laidasta laitaan mt-ongelmia. Joidenkuiden kohdalla se tarkoittaa motivaation puutetta, toisilla väsymystä koko elämään, kolmansilla se vaikuttaa pikemminkin olevan raju aivojen toimintahäiriö (= vaikea masennus). 

Osaan tapauksista tuo Kaurismäen kommentti saattaa sopia, kun taas osaan ei millään tavalla.

Masennus häiriöluokituksena pitäisi purkaa ja jakaa tarkempiin kategorioihin.

Minun kohdalla ja muutenkin parikymmentä vuotta takaperin puhuttiin paljon motivaation puutteesta. Useampi kyllä puhui ihan laiskuudestakin. Vaivaa edelleen kun kaikki asiat vaan kasaantuu eikä meinaa saada mitään tehdyksi tai aloitetuksi, monesti jopa pyykin pesusta tai hampaiden harjauksesta lähtien. Masennuksesta puhuttiin todella vähän ja siihenkin viitattiin paljon kevyemmissä yhteyksissä kuten "Älä masennu" jos joku asia ei ottanut sujuakseen tai meni mönkään.

Vierailija
94/132 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliherkät lumihiutaleet pahoittivat taas mielensä, kun joku puhui suoraan.

Missä se uutinen, Aki on oikeassa. ä

Suuri osa alle kolmikymppisistä on adhd tai masentunut. Kuka tekee töitä kymmenen vuoden kuluttua?

Ei ainakaan Aki. Hän on liuottanut siihen mennessä pikkuaivonsa.

Et varmaan tiennyt, mutta Aki ei ole alle kolmekymppinen.  Kymmenen vuoden päästä se on 75 vuotias ja varmaan tekee elokuvia jos on hengissä.  Eiköhän 75 vuotta ole muutenkin ihan hyvä ikä vähän lepäillä jos on siihen halua.

Vierailija
95/132 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli mielenterveysongelmia jo ennen kuin älylaitteet keksittiin. Varmaan sitten telkkari sen aiheutti.

Epäilenpä vaan että suurin syy on lasten omat vanhemmat.

Vierailija
96/132 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa vetää jotain ulkonäköä tähän. Jos olis nuori ja komea "hottis" mies, niin sitten kaikki olis ok?

Ihan tarkoituksella ja tietoisesti Aki on itsensä tuon näköiseksi juonut. Näin hänkin muita kohtelee.

Vierailija
97/132 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 27 vuotias ja minulle some aiheutti ja edelleen aiheuttaa alemmuudenarvontunnetta. Muilla samanikäisillä on elämä kohdillaan. On poikaystävä, rahaa, ystäviä. Minulla ei ole mitään näistä. 

Masentaa kun katsoo heidän postauksiaan. Kaikilla on hauskaa.

Vierailija
98/132 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottahan Kaurismäki haastaa.

Eikä siinä pelkkiä älylaitteita syytetä.

Ovat kyllä aika suuressa osassa tätä nykyajan pullamössösössöjen masentumistrendiä.

Vanhemmila ikäluokilla (40+) onkin sitten omat trendisairautensa, kuten verenpainetauti, sydämen vajaatoiminta, mbo, kaikenmaailman suolistosairaudet ja kakkostyypin diabetes. Mutta silti jaksavat nuorille irvailla kun masennus on heillä yleistä.

Kannattaa lukea uutisia. Nuorilla nuo trendisairaudet nykyään jo on. + rasvamaksaa jo lapsilla.

Vierailija
99/132 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nythän kaikki masentuu, kun niiltä putoaa suklaapatukka asfaltille. Kolmasosa porukasta kärsii masennuksesta, ja en ihan tajua, että miksi”, Kaurismäki pohti ja arvioi, että jos ”ihmisiltä otettaisiin älypuhelimet pois, niin masennus häviäisi. Jos niiden käyttö jatkuu, niin tämä nykyinen nuoriso ei pysy 30-vuotiaina enää pystyssä ilman telineitä.”

Kaurismäki puhuu omasta, hyväosaisen elokuvaohjaajan näkökulmasta. Luin sen Kuukausiliitteen jutun ja siinä hän myös mm. sanoi että " jos ihmisillä on töitä, koti ja leipää, niin mistä ne onnistuu masentumaan."

Eihän kaikilla ole mitään noista! Varsinkaan töitä ei monilla nuorempiin sukupolviin kuuluvilla ole. Boomereilla oli ne vakituiset työpaikat, vuosilomat ja työterveyshuollot.

Vierailija
100/132 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tarkoituksella ja tietoisesti Aki on itsensä tuon näköiseksi juonut. Näin hänkin muita kohtelee.

Ei varmaan pysy viiden vuoden päästä tolpillaan ilman telineitä. Tai naamaria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan