Sivistyneen perheen tuntomerkit?
Minkälaiset piirteet ja asiat perheessä kertovat mielestänne paljon heidän sivistystasostaan?
Minä kiinnitän paljon huomiota usein sisustukseen ja harrastuksiin. Usein sivistyneet ihmiset sisustavat talonsa maanläheisillä väreillä, eikä valkoisella. Talosta löytyy myös usein takka, viinikaappi ja kirjahylly. Harrastukset ovat puolestaan usein astetta vaativampia esimerkiksi eri musikaalisten soittimien harrastelua.
Mitä muita keksitte?
Kommentit (1020)
141; juu, sokea ihminen, joka kuuntelee kaiken, ei voi olla siis varsinaisesti "lukenut ihminen". On siis braillea kosketeltava sivistyksen takeeksi. :D
Vierailija kirjoitti:
Mistä löytäisin itselleni sivistyneen ja rauhallisen miehen? t. Skandinaavinen ja hoikka N23
Minä olen erittäin rauhallinen. Koulutus filosofian tohtori, jo isoisälläni oli akateeminen tutkinto eli perheenikin on sivistynyt.
M48
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos edes tietää vauvapalstan olemassaolosta, niin ei voi olla sivistynyt.
Ai englannin hovi ei ole sivistynyt
En tiedä miten liittyy vauvapalstaan, mutta ei erityisen sivistynyt, esim. Elisabet II:lla ei ollut mitään koulutusta peruskoulutasoisen kotiopetuksen lisäksi, eikä puolisollaan.
Charlesin puoliso Camilla ei ole edes ylioppilas, kävi puoli vuotta jotakin taidekursseja Pariisissa suoritettuaan erittäin suppean peruskoulun päättötodistuksen (yksi O-level).
Prinsessa Dianalla ei ollut senkään vertaa koulutusta, vain onneton todistus peruskoulusta. Muista poiketen hänellä tuntui tosin olevan sitä niin tärkeää sydämen sivistystä.
Kuningas Charles kävi kolme vuotta yliopistoa aineenaan alkuun arkeologia, sittemmin historia, mutta on sanomattakin selvää, että kuninkaallisten ns. yliopistotutkinnot ovat silmänlumetta. Kuninkaalliseen ydinperheeseen kuuluvaa ei kouluissa hiosteta, ja tutkinnot järjestyvät yllättäen kuin manulle illallinen.
Tästä esimerkkinä myös länsinaapurista lukihäiriöinen Victoria, jolle junailtiin sopeutettu yliopistotutkinto ilman että tarvitsi osata sen kummemmin lukea kuin kirjoittaa.
Prinssi Harry kävi Etonin yksityikoulua, jossa menestys oli heikkoa. Menestyi kyllä urheilussa, mutta selvisi muusta rimaa hipoen kun kaverin auttoivat lunttaamaan (entisen opettajan mukaan).
Eihän koulusivistys toki ole ainoaa sivistystä, mutta antaa sekin jotain viitettä.
Opiskelu tuottaa tietoa ja osaamista, joka on vain yksi osa-alue sivistyksestä. Pitkään opiskellut ja hyvillä arvosanoilla valmistunut voi olla sivistymätön moukka. Toisaalta kouluja vähän käynyt voi olla sivistynyt. Sivistys riippuu opiskelua enemmän siitä, mihin elinaikansa käyttää ja minkälaisista ihmisistä saa vaikutteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivistyneet lukee paljon ja harrastaa kaikkea kivaa ja mukavaa. Musiikki, käsityöt, leipominen, huonekasvit yms. Käyttäytyvät hyvin eivätkä kiroile vaan puhuvat ystävällisesti ja kauniisti. Koti on siisti ja vaatteet siistejä. Ei läväreitä eikä tatskoja. Ei mitään räikeää, räväkkää tai yliampuvaa.
Sivistyneisyys ei vaadi korkeaa tulotasoa vaan sitä löytyy kaikista yhteiskuntaluokista.Olen vähän eri mieltä tuosta värien käytöstä. Kuningatar Elisabet II oli sivistynyt käytökseltään ja hän kyllä piti värikkäistä vaatteista.
https://www.goodmorningamerica.com/style/story/queen-elizabeth-iis-rain…
Ei puhuttu mitään siitä, ettei saisi käyttää värejä. Se on eri asia kuin räikeä pukeutuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kirjoja on sivistyneen ihmisen kirjahyllyssä?
Mulla on yksi kokonainen huone kirjastona ja olen varmasti palstan kriteereillä "sivistynyt" ihminen. Hyllyt kiertää seiniä pitkin kattoon asti. Kirjahyllyni sisältää muun muassa historiaa, kaunokirjallisuutta, yhteiskuntatieteitä, uskontotiedettä, maailman klassikoita jne. Tuossa on hyvä kirjalista minkä löysin netistä:
https://vuodenmies.com/100-kirjaa-jotka-tulee-lukea-ennen-kuolemaa/
Entä kalevala?
Sivistyneen perheen jäsen käy tietenkin persujen kansoittamalla vauvapalstalla tutkimassa, minkälainen sisustus hänen asunnossaan tulee olla.
Vierailija kirjoitti:
Andrew Taten kirja
Vierailija kirjoitti:
Miten ap:n aloituksessa mainittu takka vaikuttaa sivistykseen?
Olenko mökillä sivistyneempi kun siellä on takka mutta kaupunki-residenssissä ei ole?
Tietenkin vaikuttaa, koska hänellä itsellään on takka, viinikaappi ja kirjahylly.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi kokonainen huone kirjastona ja olen varmasti palstan kriteereillä "sivistynyt" ihminen. Hyllyt kiertää seiniä pitkin kattoon asti. Kirjahyllyni sisältää muun muassa historiaa, kaunokirjallisuutta, yhteiskuntatieteitä, uskontotiedettä, maailman klassikoita jne. Tuossa on hyvä kirjalista minkä löysin netistä:
Entä kalevala?
Ton on pakko olla joku krapulapäivän läppä. Schwarzeneggerin ja Michael Jordanin elämäkerrat? Wtf? Mutta juuri tätä settiä se sisältö varmaan on usein niillä jotka metelöi eniten siitä että valtava kirjahylly on itsessään sivistyksen mittari ja että e-kirja/äänikirja/kirjaston kirja on jotenkin mystisesti vähemmän kirjallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Andrew Taten kirja
Tuosta tunnistaa älykkään ihmisen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kattavat kirjahyllyt
Musikaaliset taidot
Kohtuulliset ansiotMäärittele kohtuulliset ansiot
Sen verran, ettei raha rajoita mitään sellaista, jota todella haluaa.
"Lapset käyttäytyvät hyvin ikä huomioiden"
Kyllä. Joistakin oikein huomaa sen kuinka heiltä vaaditaan ja on vaadittu paljon. Vähän säälittääkin toisaalta että jos ei saa olla ja käyttäytyä kuin normaali lapsi tai nuori.
Vierailija kirjoitti:
No, viinikaappi sivistyksen mittarina ln hyvin kaukaa haettu. Enemmän se viittaa viinaan menevään henkilöön. Alkoholistia enempi.
kaikkien rikkaiden kämpissä on aina viinikellari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä kalevala?
Kyllä Kalevalan lukeminen kuuluu suomalaiseen kulttuuriin. Laskin listasta lukemattomat kirjat -28 eli 2/3 luettu - osa montakin kertaa. Eniten miinuksia sain itsensä kehittämisen saralla. En kyllä osaa pitää itseäni lukemisen takia sivistyneenä tai sivistymättämänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä kalevala?
Kyllä Kalevalan lukeminen kuuluu suomalaiseen kulttuuriin. Laskin listasta lukemattomat kirjat -28 eli 2/3 luettu - osa montakin kertaa. Eniten miinuksia sain itsensä kehittämisen saralla. En kyllä osaa pitää itseäni lukemisen takia sivistyneenä tai sivistymättämänä.
Hyvältä kuullostaa
Vierailija kirjoitti:
Lukee vauvapalstaa ja kirjoittaa sinne.
Jos sivistynyt lukee vauvapalstaa ja jos hän kirjoittaa sinne, ei hän raivoa eikä riehu, ei nimittele eikä suolla toisille diagnooseja tai kehota menemään hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukee vauvapalstaa ja kirjoittaa sinne.
Jos sivistynyt lukee vauvapalstaa ja jos hän kirjoittaa sinne, ei hän raivoa eikä riehu, ei nimittele eikä suolla toisille diagnooseja tai kehota menemään hoitoon.
Kaikki sivistyneet käy vauvapalstalla.
Ei miesluolia tai baaritiskirakennelmia. Aitoa taidetta, ei mitään ikean printtejä pelkästään. Ei mauttomia keräilyesineitä, kuten kaljatölkkeja tai -alusia. Matkamuistoesineet nyt on taitaneet kaikissa kodeissa vähentyä? En tiedä, kun en ole sellaisessa kodissa vuosiin käynyt, joissa olisi teneriffa-juttuja esillä. Suvulta perittyjä asioita voi olla esillä (ei siis välttämättä mitään kalliita, nyt en kommentoi varallisuustasoa).