Te, jotka asutte Suomea lämpimämmässä maassa. Sairastavatko lapsenne siellä vähemmän?
Törmäsin väitteeseen, että päiväkoti-ikäiset lapset sairastavat kylmässä Suomessa poikkeuksellisen paljon. Ulkomailla asuvat perheet väittivät, että siellä ei sairastella yhtä paljon, kuin täällä.
Löytyykö täältä ulkomailla asuvia perheitä? Mitä sanotte väitteeseen?
Kommentit (54)
Minä olen kasvattanut lapseni ns lämpimissä maissa; kummallakaan lapsista ei ole ollut allergioita ei nuhatauteja, ei korvatulehduksia eikä mitään muitakaan tulehduksia. Mistä johtunee, että ovat saaneet olla niin terveinä; sitä en osaa sanoa.
Asuimme Brysselissä aikanaan. Olivat sairaampia kuin Suomessa. Lääkäri sanoi syyksi se, ettei ole pakkasta, joka tappaisi viruksia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se taitaa paikkansa pitää. Suomessa pidetään pikkulapsia väkipakolla ulkona päiväkodissa, oli sää mikä vaan. Kylmä ei tee hyvää limakalvoille. Meidän pitäisi opetella pysyttelemään enimmäkseen sisätiloissa talvella.
Pikkuvauvoja nukutetaan ulkona vielakin kun yli sata vuotta sitten arkkiatri Ylppo kehoitti niin tekemaan etta vauvat saisivat edes vahan raikasta ilmaa kun tuvissa tupakoitiin oikein joukolla. Nyt vetavat keuhkoihinsa pakkasilmaa tuntitolkulla.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kasvattanut lapseni ns lämpimissä maissa; kummallakaan lapsista ei ole ollut allergioita ei nuhatauteja, ei korvatulehduksia eikä mitään muitakaan tulehduksia. Mistä johtunee, että ovat saaneet olla niin terveinä; sitä en osaa sanoa.
Sama taalla, lapsi syntyi tropiikissa ja sitten kiertelimme maailmalla kunnes asetuimme USAaan. Ei yhtakaan korvatulehdusta tai mahatautia koskaan. Vesirokko oli paha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama taalla, lapsi syntyi tropiikissa ja sitten kiertelimme maailmalla kunnes asetuimme USAaan. Ei yhtakaan korvatulehdusta tai mahatautia koskaan. Vesirokko oli paha.
Asuin aikanani Intiassa. Tutut saivat siellä lapsen, joka oli reilun vuoden muuttaessaan takaisin tänne. Lapsi konttasi joka paikat, eikä sairauden sairautta koko tänä aikana. Me aikuiset olimme säännöllisesti vatsataudissa 2-4 viikon välein.
Kiitos kommenteista! Tämä on mielenkiintoista.
Olisi vielä kiva kuulla enemmän kokemuksia perheiltä, joiden lapset ovat päiväkodissa siellä kaukomailla.
-ap
Jotkut lapset sairastavat Suomessa paljon. Nyt sairastaminen on ollut poikkeuksellisen runsasta.
Millaista ravintoa suomalainen lapsi saa? Onko se makaronia ketsupilla tai jotain kunnollista, hyvistä raaka-aineista valmistettua ravitsevaa ruokaa? Saako lapsi siitä tarvittavia ravintoaineita? Saako lapsi riittävästi C- ja D-vitamiinia?
Meillä Suomessa lapset eivät luontaisesti saa D-vitamiinia auringosta suurimpana osana vuodesta. Kunnollista kalaa ei syödä riittävästi. D-vitamiini on lisätty maitoon, mutta suuri osa lapsista ei enää juo maitoa, kuten ennen joivat.
Olisiko D-vitamiinilla tekemistä sen kanssa, että suomalainen lapsi mahdollisesti sairastaa enemmän kuin lämpimässä (aurinkoisemmassa) maassa asuva?
Vierailija kirjoitti:
Jotkut lapset sairastavat Suomessa paljon. Nyt sairastaminen on ollut poikkeuksellisen runsasta.
Millaista ravintoa suomalainen lapsi saa? Onko se makaronia ketsupilla tai jotain kunnollista, hyvistä raaka-aineista valmistettua ravitsevaa ruokaa? Saako lapsi siitä tarvittavia ravintoaineita? Saako lapsi riittävästi C- ja D-vitamiinia?
Meillä Suomessa lapset eivät luontaisesti saa D-vitamiinia auringosta suurimpana osana vuodesta. Kunnollista kalaa ei syödä riittävästi. D-vitamiini on lisätty maitoon, mutta suuri osa lapsista ei enää juo maitoa, kuten ennen joivat.
Olisiko D-vitamiinilla tekemistä sen kanssa, että suomalainen lapsi mahdollisesti sairastaa enemmän kuin lämpimässä (aurinkoisemmassa) maassa asuva?
Hyvä ehdotus. Mun lapset on neuvolan ohjeen mukaisesti syöneet aina d-vitamiinilisä ja vielä koululaisenakin jatketaan monivitamiinilla. Lempiruoka molemmilla on lohi.
Sairastavat kokoajan kuitenkin. Voisin kyllä ostaa vielä erikseen d vitamiinia monivitamiinin lisäksi ja kokeilla jos tilanne paranisi. Kiitos vinkistä.
Vierailija kirjoitti:
Sinällään tuossa saattaa olla perää. D-vitamiini on tärkeä vastustuskyvyn kannalta, samoin kuin sinkki. Niitä meillä syödään tiheään tahtiin ja harvoin ollaan kipeitä. Lisäksi tehdään kotiruokaa kaikkine vihreinä osineen, joten saattaa silläkin olla vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämpimissä ja kosteissa maissa hometalot ovat yleisiä.
Totta, tosin siitä ei vouhoteta. Ja kas kummaa, kellään ei ole mitään hometalosyndroomaa, kun ei sellaisesta ole kuultukaan. Eikä olisi täälläkään, ellei juttu olisi aikoinaan levinnyt.
Briteissä on ihan lähiaikoina oikeus todennut pari pikkulasten kuolemaa johtuneen homeasunnoista (vuokrakämppiä). Että ehkä ei ole hometalosyndroomia, mutta on homekämppäkuolemia.
Pöpöt tarttuu, kun on paljon ihmisiä samassa paikassa. Talvisin on Suomessa pakko olla enemmän sisätiloissa, ihmiset pakkautunerna samaan paikkaan, jolloin pöpöt leviää helpommin.
Olen ex ope, ja kun aloitin opettajan hommat, niin syksyllä alkoi itsellä flunssakierre. Muutaman vuoden kesti. Sitten normalisoitui. Kesällä olin aina terve.
Vierailija kirjoitti:
Allergia on ihan eri asia, kuin tulehdukset. Siinä pitää olla myös ns geeniperimää. Allergioita on vähemmän lapsilla, jotka ovat kasvaneet ns huonomman hygienian maissa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa lapsille juotetaan paljon hyvin voimakkaasti käsiteltyä lehmänmaitoa, mikä lisää liman erittymistä, korvatulehduksia ja muita tulehduksia. Jostain syystä suomalainen maito ei sovi lainkaan meidän perheen lapsille, mutta kun asuimme muutaman vuoden Sveitsissä, heillä ei tullut paikallisesta maidosta mitään oireita. Tosin määrätkin olivat maltillisempia.
Jos uskot, että johtuu maidosta, niin kuka pakottaa sitä juomaan?
Vierailija kirjoitti:
Barnen var inte speciellt sjuka i Finland, men då man funderar på det, har de varit det ännu mindre här.
Ulkomailla asuva swedu suomenkielisellä mammapalstalla.
Vaarfföör?
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen home on paljon kamalampaa kuin home muualla.
Joku asiantuntija joskus väitti, että Suomessa suurin osa homeongelmista on yksinkertaisesti sisäilma ongelmia. Eli liian tiiviit talot => ilma ei luontaisesti vaihdu nurkista vetämällä. Näin ollen en yhtään ihmettele, että Suomessa oireillaan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allergia on ihan eri asia, kuin tulehdukset. Siinä pitää olla myös ns geeniperimää. Allergioita on vähemmän lapsilla, jotka ovat kasvaneet ns huonomman hygienian maissa.
Kyllä ainakin meidän lapsemme ovat eläneet aina hyvinkin hygienisessä ympäristössä.
Ns " huonomman hygienian" maissakin toiset elävät paremmin ja sairastavat yleensä myöskin vähemmän kuin vaikkapa slummeissa elävät perheet/ lapset.
Asun Ruotsissa, mutta vastaan silti. Lapset sairastavat täällä vähemmän. Syyksi oletan sen, että eivät ole kunnallisessa tautipesässä nimeltä varhaiskasvatuslaitos niin kuin olivat Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Geeneistä. Me olemme asuneet aina Suomessa ja olleet terveitä ja allergiattomia. Satunnaisesti pikkuflunssaa, mutta se on minusta normaalia. Sitä en usko hetkeäkään, että kenenkään lapsi elää koko lapsuusaikansa ilman yhtään sairastumista.
Me asumme Italiassa ja kaipaan niin kovasti kunnon pakkasia, jotka tappaisivat kaikki popot. Taalla on todella paljon hometta joka paikassa. Meilla on onneksi sentaan hyvin rakennettu talo ja saimme siihen Suomesta homeenestomaalit ja muut.
Kylla taalla ihan samalla tavalla tuntuvat kaikki sairastavan. Silla erotuksella, etta sairas lapsi otetaan mukaan vaikkapa kavelylle iltaisin tai kauppaan.
Ystävä asuu Rodoksella ja sanoo, että talvisin on niin kosteaa, että vaatteet homehtuvat kaappiin.