Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia rintojen pienennyksestä?

Vierailija
01.01.2023 |

Onko ollut hyvä operaatio, millaista oli, kauanko kesti toipumisessa? Rintojen takia kärsin pienistä selkä- ja hartiakivuista, myös hölkkääminen on vaikeaa. Liiveihin menee paljon rahaa. Laihdutuskaan ei vaikuta auttavan (laihdutin normaalipainon ylärajalta 8 kg tähän normaalipainon keskivaiheille, muutti rinnat vain roikkuvimmiksi, paino lähti ihan muualta). Leikkaus houkuttaa mutta pelottaa silti.

Mieluummin otan satunnaiset selkäkivut ja hieman rajoitan liikuntaa kuin päädyn tilanteeseen, jossa arvet eivät parane, tulee komplikaatioita, infektioita, kuoliota, pysyviä hermokipuja tms. Kuinka pahaa leikkauksen jälkeinen kipu on ja kuinka hankalaa liikkuminen? Asun yksin, perhettä ei ole ja ystävät elävät kiireisiä ruuhkavuosia, joten heistä tuskin on jatkuviksi auttajiksi leikkauksen jälkeen.

Minulta on aiemmin leikattu luomi käsivarren alueelta, ja vaikka luomi saatiin pois, ei leikkaushaava ollut parantua millään vaan repeili ja tulehtui hoidosta ja puhdistuksesta huolimatta. Pelkään, että vielä isompi operaatio on liian riskialtis ja aiheuttaakin pysyviä haittoja sen sijaan, että parantaisi elämänlaatua. En kuitenkaan tiedä kuinka realistisia pelkoni ovat, ja siksi kaipaan kokemuksia operaatiosta.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kiinnostaa. Olen normaalipainoinen, mutta aina ollut isot rinnat. Alan olla täysin kypsä. Olkapäissä on aina urat, vaikka rintaliiveissä on leveät olkaimet. Niska ja hartiat menevät herkästi jumiin, jos liikunta on sellaista, että rinnat pomppivat. Haluaisin vapautta, mutta toisaalta leikkauskomplikaatiot arveluttavat. 

Vierailija
2/6 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kiinnostaa. Olen normaalipainoinen, mutta aina ollut isot rinnat. Alan olla täysin kypsä. Olkapäissä on aina urat, vaikka rintaliiveissä on leveät olkaimet. Niska ja hartiat menevät herkästi jumiin, jos liikunta on sellaista, että rinnat pomppivat. Haluaisin vapautta, mutta toisaalta leikkauskomplikaatiot arveluttavat. 

Ymmärrän. Ainakin turtumus ja tuntiherkkyyden katoaminen rinnan alueella on yleinen sivuvaikutus, mutta ottaisin sellaisen riskin mielelläni, jos leikkaud sujuisi muuten hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä leikattu nuorena, yleensä leikkaukseen kuulemma hakeutuvat vähän vanhemmat. Elämäni paras päätös, paransi elämanlaatua huimasti. Mutta mikään pieni leikkaus se ei ole ja toipuminen vie noin kuukauden jos ei tule komplikaatioita. Kivuliastakin oli aluksi ja itseäni ällötti haavojen hoito. Kannattaa myös tiedostaa, että jos lapsia jossain välissä haluaa, imettäminen ei välttämättä onnistu.

Leikkauksesta jo seitsemän vuotta ja kiloja hieman tullut vuosien varrella, mutta silti ei lähelläkään lähtötilannetta ja edelleen erittäin tyytyväinen. Ajoittain pieniä vilaisuja, mutta ei kipuja sinänsä.

Vierailija
4/6 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkauksesta nyt 4 vuotta, H-kuppi pieneni kokoon C.

Leikkaus tehtiin päiväkirurgisesti eli aamulla sairaalaan, klo 17 kotiin. Leikkaushaavat oli isot, mutta aika lailla kivuttomat. Liian isojen (kyllä, ympärysmitan piti olla riittävä, jotta saattoi pitää liivejä koko ajan turvotuksesta ja haavasiteistä huolimatta; liiviliikkeessä halusivat myydä liian pienet vedoten siihen, että tarvitaan tukea, mutta pidin pääni, koska kun haavat olivat rintojen alla, ei yhtään ylimääräistä puristusta ollut tarpeen).

Minulla oli rintojen alla "kolmen viillon risteys" ja se oli ainoa kohta, joka ei parantunut helpolla eli sitä piti erikseen todella tarkasti teippailla. Muutenkin haavojen päällä oli teipit pitkään minimoimassa arpikudoksen syntyä.

Sairauslomaa oli muistaakseni 9 vrk ja se riitti hyvin. Jälkikäteen ei ole ollut mitään hermokipuja tms. eli olen todella tyytyväinen lopputulokseen, jota ei nykyisin edes huomaa ellei erikseen todella läheltä ryhdy etsimään haaleita arpia.

Vierailija
5/6 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkaus tehtiin päiväkirurgisesti eli aamulla sairaalaan, klo 17 kotiin. Leikkaushaavat oli isot, mutta aika lailla kivuttomat. Liian isojen (kyllä, ympärysmitan piti olla riittävä, jotta saattoi pitää liivejä koko ajan turvotuksesta ja haavasiteistä huolimatta; liiviliikkeessä halusivat myydä liian pienet vedoten siihen, että tarvitaan tukea, mutta pidin pääni, koska kun haavat olivat rintojen alla, ei yhtään ylimääräistä puristusta ollut tarpeen).

Minulla oli rintojen alla "kolmen viillon risteys" ja se oli ainoa kohta, joka ei parantunut helpolla eli sitä piti erikseen todella tarkasti teippailla. Muutenkin haavojen päällä oli teipit pitkään minimoimassa arpikudoksen syntyä.

Sairauslomaa oli muistaakseni 9 vrk ja se riitti hyvin. Jälkikäteen ei ole ollut mitään hermokipuja tms. eli olen todella tyytyväinen lopputulokseen, jota ei nykyisin edes huomaa ellei erikseen todella läheltä ryhdy etsimään haaleita arpia.

Millaiset liivit pitää olla?

Vierailija
6/6 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaiset liivit pitää olla?

Helposti puettavat, kaarituettomat. Urheiluliivit on parhaat. Kun niitä menee ostamaan ennen leikkausta, niin kannattaa muistaa, että ovat "kertakäyttöiset" eli niitä ei tarvita kuin toipumisajan. Rinnat ovat turvonneet eli kuppikoko ei vielä ole oikea ja rintojen alla on haavat, joten liivit eivät saa olla liian tiukat (itse ostin liivit 95F eli siihen asti käyttämäni rinnanympärys ja isompi kuppikoko kuin mitä leikkauksen jälkeen lopputuloksena olisi, vaikka liiviliikkeen myyjä yritti myydä kokoa 85D; 4 kk myöhemmin liivit olivat kokoa 90C)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän