Juuri 19 täyttänyt tyttäreni lähtee reppureissaamaan Aasiaan kuukausiksi.
Olenko mä hysteerinen ja ripustautuva äiti, kun asia pelottaa ja ahdistaakin mua?
Onhan se toki aikuinen ja omilla rahoillaan lähtee, mutta huolestuttaa hulluna hänen kiltteytensä ja naiiviuutensa yksin tuolla isossa pahassa maailmassa.
Ihanaa tietysti on, että on mahdollisuus sellaiseen irtiottoon vielä, kun ei ole lapsia ja lainanlyhennyksiä esteenä ja iloitsen rohkeudestaan lähteä yksin reissuun, mutta valehtelisin jos väittäisin, että sydämeni ei ole huolesta syrjällään.
Onko teistä äidin ok tuntea näin?
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilattiin sitä 70-luvullakin eikä mammat itkeneet perään.
Niin Euroopassa, mutta reilattiinko yksin Aasiassa?
Ei reilattu, koska Aasia ei kuulu reilireitille. Muuta ei reppureissaaminen mikään uusi asia ole. Sitä tehtiin jo kauan ennen internetaikaakin. Aasia on laaja kokonaisuus. Ei siellä osassa paikoissa ole yhtään sen kummallisempaa kuin vaikka Jyväskylässä.
Kyllä tiedän, kun olen itsekin reilannut 70-luvulla Euroopassa. Mutta Aasiaan en neuvoisi ketään lähtemään yksin, yksinäisen nuoren tytön on siellä turvatonta kulkea. Naisen asema monessa maassa on vielä niin huono, että yksin matkustavan naisen katsotaan hakevan itselleen vaikeuksia. Rohkea saa olla, mutta ei tyhmän rohkea.
Huomaa, että olet elänyt hyvin suojattua elämää. Pelko estänyt toteuttamasta haaveita ja nyt yrität estää muitakin maalailemalla kauhukuvia. Mitenhän ne miljoonat muut ovat selvinneet ihan hyvässä kunnossa reppureissuiltaan ja juuri ap:n tyttö on nyt yhtäkkiä elämää suuremmassa vaarassa?
Olen muuten matkustellut paljon, ja siksi kirjoitankin. Monenlaista läheltä piti tilannetta ja yllätystä on tullut, vaikka olen matkustanut aina toisen kanssa. Mutta se tunne, että ratkaisuissa on myös toinen arvioimassa tilannetta,"mitä nyt tehdään, on tärkeä.
Raukat tarvitsee esiliinan kaikkialle. Normaalit ihmiset pärjäävät ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi vaihtoehto olisi esim Espanja. Olen matkustanut siellä naisena yksin ja on turvallinen jos osaa edes vähän espanjaa. Tai lähempänä oleva maa vaikkapa Viro. Kun on kokemusta niin sitten vasta Euroopan ulkopuolelle.
Ei Espanjaan voi matkustaa yksin. Se yksi Jennakin siellä kuoli.
t. Aasiaa pelkäävät
Jenna asuikin siellä muistaakseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi vaihtoehto olisi esim Espanja. Olen matkustanut siellä naisena yksin ja on turvallinen jos osaa edes vähän espanjaa. Tai lähempänä oleva maa vaikkapa Viro. Kun on kokemusta niin sitten vasta Euroopan ulkopuolelle.
t. Aasiaa pelkäävät
Mutta oli kuitenkin suomalainen tyttö. Tästä voidaan päätellä, että Espanja on vaarallinen suomalaisille tytöille eikä sinne missään nimessä voi matkustaa ainakaan yksin.
Vierailija kirjoitti:
Kovin on mammat eläneet suojattua elämää, kun yksin matkustaminen on noin iso juttu. Itse matkustin ensimmäisen kerran yksin 16-vuotiaana. Mammat saisivat paskahalvauksen, jos tietäisivät mitä kaikkea silläkin reissulla tapahtui. Oikeasti ei tapahtunut mitään pahaa.
Ai ihan matkustit ekan kerran 16 veenä. Jos se on käsityksesi jostain ei-suojatusta elämästä niin olet herranterttu. Juuri siksi että olen elänyt erittäin suojatonta elämää pikkulapsesta alkaen olen sitä mieltä että ap:n tytär ei kuulosta yhtään tyypiltä joka tuollaisesta reissusta selviää ehjin nahoin (viittaan esim rais kauksiin, en siihen että välttämättä kohtaisi reissussa loppunsa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovin on mammat eläneet suojattua elämää, kun yksin matkustaminen on noin iso juttu. Itse matkustin ensimmäisen kerran yksin 16-vuotiaana. Mammat saisivat paskahalvauksen, jos tietäisivät mitä kaikkea silläkin reissulla tapahtui. Oikeasti ei tapahtunut mitään pahaa.
Ai ihan matkustit ekan kerran 16 veenä. Jos se on käsityksesi jostain ei-suojatusta elämästä niin olet herranterttu. Juuri siksi että olen elänyt erittäin suojatonta elämää pikkulapsesta alkaen olen sitä mieltä että ap:n tytär ei kuulosta yhtään tyypiltä joka tuollaisesta reissusta selviää ehjin nahoin (viittaan esim rais kauksiin, en siihen että välttämättä kohtaisi reissussa loppunsa)
Mene terapiaan käsittelemään traumojasi. Se auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei reilattu, koska Aasia ei kuulu reilireitille. Muuta ei reppureissaaminen mikään uusi asia ole. Sitä tehtiin jo kauan ennen internetaikaakin. Aasia on laaja kokonaisuus. Ei siellä osassa paikoissa ole yhtään sen kummallisempaa kuin vaikka Jyväskylässä.
On todella sairasta sinulta rohkaista ihmisiä reppureissailemaan vaikka tiedät, että erityisesti yksin kulkevat naiset ovat helppoja kohteita rosvoille ja muille rikollisille.
Mitä sairasta siinä on, että uskaltaa elää? Jos et vielä tiennyt, myös Suomessa on rikollisia. Käytännössä missään ei voi liikkua, jos pelkää kohtaavansa rikollisia. Ja jos ei uskalla liikkua, jää moni opettavainen kokemus kokematta ja sitten istuu täällä kaiket päivät maalailemassa kauhukuvia ja lietsomassa omaa ahdistustaaan.
"Uskaltaa elää" ei ole sama kuin ottaa riskejä ja yksin matkustaminen nuorelle naiselle on riskin ottamista monessa Aasian maassa. Eikä välttämättä turvallista yksin matkustavalle miehellekään. Vastahan luimme Thaimaassa kuolleesta suomalaisesta lääkärimiehestä.
No sinä voit pysytellä ihan rauhassa neljän seinän sisällä pelkäämässä elämää. Älä kuitenkaan pilaa muiden reissuintoa noilla kuvitelmillasi. Suurin osa reppureissaajista pärjää oikein hyvin eikä kohtaa minkäänlaista rikollisuutta. Varsinkaan, kun pitää järjen päässä ja pysyttelee alueilla, joilla turvallisuustaso on riittävän hyvä. Ei sitä Suomessakaan ihan joka paikkaan kannata itseään tunkea, jos hengissä haluaa pysyä.
Eikös ketjun ideana ollut vastata ap:n kysymykseen, voiko tytär lähteä yksin matkaan. Ap äitinä oli ahdistunut ja hyvin huolestunut ja oma vastaukseni oli, kaveri olisi hyvä olla matkalla. En käsittääkseni pilannut kenenkään reissuintoa, jos kerron mielipiteeni, mikä ilmeisesti aika samanlainen ap:n kanssa. Olen reppureissannut Euroopassa ja matkustellut myös Aasiassa ja Afrikassa, joten tiedän kyllä, että elämme täällä vielä aika lintukodossa.
Ap, on ok olla huolissaan. Silti kaikki voi mennä ihan hienosti ja tytölläsi on ikimuistoinen reissu. Minä elin vuosia ulkomailla nuorena. Osan ajasta jopa liftasin ympäriinsä. Asuin eri maissa, opiskelin, tutustuin ihmisiin ja näin paikkoja. Nyt olen asettunut toistaiseksi Suomeen, on perhe ja vakityö. Maailmalla reissaaminen vaatii aloitekykyä ja sitä ettei jää ihan pienestä stressaamaan. Ja vaikka maailmalla on vaaroja niin fiksulla käytöksellä voi välttää suuren osan ongelmista. Hyvää uutta vuotta sinulle ja lapsellesi! Jos budjettisi antaa myöten, voitte sopia treffit johonkin paikkaan mihin itse menet vaikka viikon lomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt terapiassa yht 10 v ja olen edelleen sitä mieltä mitä kirjoitin. Länsimaalaiset naiset on paljon naiivimpia keskimäärin monen kohdemaan vaarojen suhteen kuin paikalliset.
Paljosta olisin jäänyt paitsi (hyvässä), jos olisin kuunnellut koko ikänsä samalla kylällä asuneiden sukulaismammojen pelotteluja ja jättänyt lähtemättä reppureissuille. 4 reissua tein ja ainoastaan yhden kerran jouduin hieman vaarallisen tuntuiseen tilanteeseen. Siitäkin selvisin, kun en mennyt paniikkiin, vaan osasin toimia järkevästi, vaikka olinkin vasta 20v. Yksin matkustin sillä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Aasiaa pelkäävät
Mutta oli kuitenkin suomalainen tyttö. Tästä voidaan päätellä, että Espanja on vaarallinen suomalaisille tytöille eikä sinne missään nimessä voi matkustaa ainakaan yksin.
Höpön löpön. Jennan sur ma si vat suomalaiset rikolliset jotka houkuttelivat hänet sinne h u u me kauppaa varten. Kyse ei ollut normaalista reissusta eikä maalla ollut sinällään merkitystä, samat tyypit olisivat voineet tehdä saman Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt terapiassa yht 10 v ja olen edelleen sitä mieltä mitä kirjoitin. Länsimaalaiset naiset on paljon naiivimpia keskimäärin monen kohdemaan vaarojen suhteen kuin paikalliset.
Mitäpä jos lopettaisit tuon omien pelkotilojesi projisoimisen? Se, että sinä olet naiivi etkä osaa toimia joutumatta vaaraan, ei tarkoita, että kaikki ovat samanlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Aasiaa pelkäävät
Höpön löpön. Jennan sur ma si vat suomalaiset rikolliset jotka houkuttelivat hänet sinne h u u me kauppaa varten. Kyse ei ollut normaalista reissusta eikä maalla ollut sinällään merkitystä, samat tyypit olisivat voineet tehdä saman Suomessakin.
Suosittelen googlaamaan sarkasmin. Osuit nyt aika pahasti miinaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos lopettaisit tuon omien pelkotilojesi projisoimisen? Se, että sinä olet naiivi etkä osaa toimia joutumatta vaaraan, ei tarkoita, että kaikki ovat samanlaisia.
No, ap kirjoitti tyttärensä olevan nimenomaan naiivi ja kiltti. Loistouhri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
19 v ei ole aikuinen kuin nimellisesti. Aivotkin kehittyy vielä 6 vuoden ajan! Tuossa iässä ollaan yltiöidealistisia, naiiveja, tyhmänrohkeita, uskotaan omaan kuolemattomuuteen ja otetaan typeriä riskejä.
Ja juuri siksi se on otollisin ikä lähteä reppureissaamaan. Myöhemmin ehtii sitten käydä turvallisia pakettimatkoja Las Palmasiin tms.
Mutta ei yksin, vaan kaverin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On todella sairasta sinulta rohkaista ihmisiä reppureissailemaan vaikka tiedät, että erityisesti yksin kulkevat naiset ovat helppoja kohteita rosvoille ja muille rikollisille.
Mitä sairasta siinä on, että uskaltaa elää? Jos et vielä tiennyt, myös Suomessa on rikollisia. Käytännössä missään ei voi liikkua, jos pelkää kohtaavansa rikollisia. Ja jos ei uskalla liikkua, jää moni opettavainen kokemus kokematta ja sitten istuu täällä kaiket päivät maalailemassa kauhukuvia ja lietsomassa omaa ahdistustaaan.
"Uskaltaa elää" ei ole sama kuin ottaa riskejä ja yksin matkustaminen nuorelle naiselle on riskin ottamista monessa Aasian maassa. Eikä välttämättä turvallista yksin matkustavalle miehellekään. Vastahan luimme Thaimaassa kuolleesta suomalaisesta lääkärimiehestä.
No sinä voit pysytellä ihan rauhassa neljän seinän sisällä pelkäämässä elämää. Älä kuitenkaan pilaa muiden reissuintoa noilla kuvitelmillasi. Suurin osa reppureissaajista pärjää oikein hyvin eikä kohtaa minkäänlaista rikollisuutta. Varsinkaan, kun pitää järjen päässä ja pysyttelee alueilla, joilla turvallisuustaso on riittävän hyvä. Ei sitä Suomessakaan ihan joka paikkaan kannata itseään tunkea, jos hengissä haluaa pysyä.
Eikös ketjun ideana ollut vastata ap:n kysymykseen, voiko tytär lähteä yksin matkaan. Ap äitinä oli ahdistunut ja hyvin huolestunut ja oma vastaukseni oli, kaveri olisi hyvä olla matkalla. En käsittääkseni pilannut kenenkään reissuintoa, jos kerron mielipiteeni, mikä ilmeisesti aika samanlainen ap:n kanssa. Olen reppureissannut Euroopassa ja matkustellut myös Aasiassa ja Afrikassa, joten tiedän kyllä, että elämme täällä vielä aika lintukodossa.
Ja vastaus ap:n kysymykseen on: Kyllä voi ja on jopa erittäin suositeltavaa lähteä. Itse kirjoititkin oivat perustelut sille. Kun näkee vähän muutakin kuin Suomen maata, oppii monenlaista. Sinäkään et olisi oppinut puolikaan nykyisestä, jos olisit vain jumittanut kotona pelkäämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
19 v ei ole aikuinen kuin nimellisesti. Aivotkin kehittyy vielä 6 vuoden ajan! Tuossa iässä ollaan yltiöidealistisia, naiiveja, tyhmänrohkeita, uskotaan omaan kuolemattomuuteen ja otetaan typeriä riskejä.
Ja juuri siksi se on otollisin ikä lähteä reppureissaamaan. Myöhemmin ehtii sitten käydä turvallisia pakettimatkoja Las Palmasiin tms.
Mutta ei yksin, vaan kaverin kanssa.
Molemmat vaihtoehdot yhtä hyviä. Kaikille ei sovi kaverin raahaaminen mukana ja joskus siitä kaverista voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Nimimerkillä kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ap kirjoitti tyttärensä olevan nimenomaan naiivi ja kiltti. Loistouhri.
Ap:n mielestä. Sinun pitää huomioida, että ap pelokkaana äitinä näkee tyttärensä eri silmin kuin muut. Ap:lle tyttö on vielä vauva, mutta oikeasti hän voi olla hyvinkin pärjäävä ja osaava nuori nainen. Pitää vain uskaltaa mennä eikä antaa äidin pelkojen estää.
Ei voi yksin päästää aasiaan 19-vuotiasta naista, mieti nyt.
Mä olen reppureissannut naisena yksin ympäri Aasiaa 6 viikkoa, roadtripannut USAssa ja käynyt vaelluksilla muutamissa Afrikan maissa.
Aasian reppureissulla olin vain vuoden vanhempi kuin tyttäresi nyt.
Hyvin meni, kun pidin nyrkkisäännöistäni kiinni.
-siirtymät vain päiväsaikaan
-ei hämyisiä halpoja hotelleja, Aasiassa saa länsimaalaiselle edullisesti kunnollisia hotellejakin.
-kerroin joka päivä vanhemmilleni sijaintini, suunnitelmani ja missä käyn.
-junissa otin istumapaikan aina ravintolavaunusta/läheltä henkilökunnan hyttejä välttääksesi ryöstöt.
-en luottanut keneenkään