Juuri 19 täyttänyt tyttäreni lähtee reppureissaamaan Aasiaan kuukausiksi.
Olenko mä hysteerinen ja ripustautuva äiti, kun asia pelottaa ja ahdistaakin mua?
Onhan se toki aikuinen ja omilla rahoillaan lähtee, mutta huolestuttaa hulluna hänen kiltteytensä ja naiiviuutensa yksin tuolla isossa pahassa maailmassa.
Ihanaa tietysti on, että on mahdollisuus sellaiseen irtiottoon vielä, kun ei ole lapsia ja lainanlyhennyksiä esteenä ja iloitsen rohkeudestaan lähteä yksin reissuun, mutta valehtelisin jos väittäisin, että sydämeni ei ole huolesta syrjällään.
Onko teistä äidin ok tuntea näin?
Kommentit (188)
Uutisista luetaan sitten pienellä viiveellä joukkorakastelusta ja hengiltä kivityksestä. Tyhmä turhake kun vielä yksin lähtee viemäänpillunsa syötiksi, mutta kukin päättää tämän elämän tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Uutisista luetaan sitten pienellä viiveellä joukkorakastelusta ja hengiltä kivityksestä. Tyhmä turhake kun vielä yksin lähtee viemäänpillunsa syötiksi, mutta kukin päättää tämän elämän tavallaan.
Ei kaikki nuoret elä samanlaista elämää kuin sinä.
Onhan siellä turvallisiakin maita kuten Taiwan ja Japani, thaimaa ja Indonesia, Vietnam Kiinakin on varmaan ok ja löytyy varmaan muitakin. Maat joita välttäisin kuin ruttoa; intia ja Pakistan, Pohjois Korea, Afganistan ja kaikki lähi-idän maat.
Elämämkoulumammoille Aasia=yksi yhtenäinen alue, jossa kaikkialla on länsimaiset ovat hengenvaarassa. Samoin kuin Eurooppa=täydellisen turvallinen lintukoto. Voi teitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilattiin sitä 70-luvullakin eikä mammat itkeneet perään.
Niin Euroopassa, mutta reilattiinko yksin Aasiassa?
Ei reilattu, koska Aasia ei kuulu reilireitille. Muuta ei reppureissaaminen mikään uusi asia ole. Sitä tehtiin jo kauan ennen internetaikaakin. Aasia on laaja kokonaisuus. Ei siellä osassa paikoissa ole yhtään sen kummallisempaa kuin vaikka Jyväskylässä.
On todella sairasta sinulta rohkaista ihmisiä reppureissailemaan vaikka tiedät, että erityisesti yksin kulkevat naiset ovat helppoja kohteita rosvoille ja muille rikollisille.
Mitä sairasta siinä on, että uskaltaa elää? Jos et vielä tiennyt, myös Suomessa on rikollisia. Käytännössä missään ei voi liikkua, jos pelkää kohtaavansa rikollisia. Ja jos ei uskalla liikkua, jää moni opettavainen kokemus kokematta ja sitten istuu täällä kaiket päivät maalailemassa kauhukuvia ja lietsomassa omaa ahdistustaaan.
"Uskaltaa elää" ei ole sama kuin ottaa riskejä ja yksin matkustaminen nuorelle naiselle on riskin ottamista monessa Aasian maassa. Eikä välttämättä turvallista yksin matkustavalle miehellekään. Vastahan luimme Thaimaassa kuolleesta suomalaisesta lääkärimiehestä.
No sinä voit pysytellä ihan rauhassa neljän seinän sisällä pelkäämässä elämää. Älä kuitenkaan pilaa muiden reissuintoa noilla kuvitelmillasi. Suurin osa reppureissaajista pärjää oikein hyvin eikä kohtaa minkäänlaista rikollisuutta. Varsinkaan, kun pitää järjen päässä ja pysyttelee alueilla, joilla turvallisuustaso on riittävän hyvä. Ei sitä Suomessakaan ihan joka paikkaan kannata itseään tunkea, jos hengissä haluaa pysyä.
Eikös ketjun ideana ollut vastata ap:n kysymykseen, voiko tytär lähteä yksin matkaan. Ap äitinä oli ahdistunut ja hyvin huolestunut ja oma vastaukseni oli, kaveri olisi hyvä olla matkalla. En käsittääkseni pilannut kenenkään reissuintoa, jos kerron mielipiteeni, mikä ilmeisesti aika samanlainen ap:n kanssa. Olen reppureissannut Euroopassa ja matkustellut myös Aasiassa ja Afrikassa, joten tiedän kyllä, että elämme täällä vielä aika lintukodossa.
Ja vastaus ap:n kysymykseen on: Kyllä voi ja on jopa erittäin suositeltavaa lähteä. Itse kirjoititkin oivat perustelut sille. Kun näkee vähän muutakin kuin Suomen maata, oppii monenlaista. Sinäkään et olisi oppinut puolikaan nykyisestä, jos olisit vain jumittanut kotona pelkäämässä.
Niin, en suhtaudu negatiivisesti matkustamiseen ja maailman avartamiseen. Paljon olen reissuilla nähnyt ja kokenut. Omista reppureissaamisajoistani on jo kulunut vuosikymmeniä ja kiitän luojaani, ettei mitään sattunut. Olin todella ensimmäisellä ulkomaanreissullani vielä niin sinisilmäinen ja naiivi, että olisin voinut päätyä jos mihin. No edelleen olen sitä mieltä, että yksin on riskialtista matkustaa juurikin noihin Aasian maihin.
Pyri siihen että pystyy puhumaan kaikesta ja pidätte tiiviisti yhteyttä. Ole valmis kustantamaan lennot takaisin ja lähde herkästi perässä etsimään hänet jos ei ota sovitussa ajassa yhteyttä.
Jos siis hän suostuu tähän aikuisena ihmisenä. Saattaa olla että joudut vain rukoilemaan Luojan varjelusta541 ja antamaan hyviä neuvoja
Vierailija kirjoitti:
Elämämkoulumammoille Aasia=yksi yhtenäinen alue, jossa kaikkialla on länsimaiset ovat hengenvaarassa. Samoin kuin Eurooppa=täydellisen turvallinen lintukoto. Voi teitä.
Ja mikäs besserwisseri sinne ilmaantui? Kerrohan nyt meille mammoille, missä kaikissa Aasian maissa olet käynyt? Vai sieltä Porvoostako kirjoittelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei reilattu, koska Aasia ei kuulu reilireitille. Muuta ei reppureissaaminen mikään uusi asia ole. Sitä tehtiin jo kauan ennen internetaikaakin. Aasia on laaja kokonaisuus. Ei siellä osassa paikoissa ole yhtään sen kummallisempaa kuin vaikka Jyväskylässä.
On todella sairasta sinulta rohkaista ihmisiä reppureissailemaan vaikka tiedät, että erityisesti yksin kulkevat naiset ovat helppoja kohteita rosvoille ja muille rikollisille.
Mitä sairasta siinä on, että uskaltaa elää? Jos et vielä tiennyt, myös Suomessa on rikollisia. Käytännössä missään ei voi liikkua, jos pelkää kohtaavansa rikollisia. Ja jos ei uskalla liikkua, jää moni opettavainen kokemus kokematta ja sitten istuu täällä kaiket päivät maalailemassa kauhukuvia ja lietsomassa omaa ahdistustaaan.
"Uskaltaa elää" ei ole sama kuin ottaa riskejä ja yksin matkustaminen nuorelle naiselle on riskin ottamista monessa Aasian maassa. Eikä välttämättä turvallista yksin matkustavalle miehellekään. Vastahan luimme Thaimaassa kuolleesta suomalaisesta lääkärimiehestä.
No sinä voit pysytellä ihan rauhassa neljän seinän sisällä pelkäämässä elämää. Älä kuitenkaan pilaa muiden reissuintoa noilla kuvitelmillasi. Suurin osa reppureissaajista pärjää oikein hyvin eikä kohtaa minkäänlaista rikollisuutta. Varsinkaan, kun pitää järjen päässä ja pysyttelee alueilla, joilla turvallisuustaso on riittävän hyvä. Ei sitä Suomessakaan ihan joka paikkaan kannata itseään tunkea, jos hengissä haluaa pysyä.
Eikös ketjun ideana ollut vastata ap:n kysymykseen, voiko tytär lähteä yksin matkaan. Ap äitinä oli ahdistunut ja hyvin huolestunut ja oma vastaukseni oli, kaveri olisi hyvä olla matkalla. En käsittääkseni pilannut kenenkään reissuintoa, jos kerron mielipiteeni, mikä ilmeisesti aika samanlainen ap:n kanssa. Olen reppureissannut Euroopassa ja matkustellut myös Aasiassa ja Afrikassa, joten tiedän kyllä, että elämme täällä vielä aika lintukodossa.
Ja vastaus ap:n kysymykseen on: Kyllä voi ja on jopa erittäin suositeltavaa lähteä. Itse kirjoititkin oivat perustelut sille. Kun näkee vähän muutakin kuin Suomen maata, oppii monenlaista. Sinäkään et olisi oppinut puolikaan nykyisestä, jos olisit vain jumittanut kotona pelkäämässä.
Niin, en suhtaudu negatiivisesti matkustamiseen ja maailman avartamiseen. Paljon olen reissuilla nähnyt ja kokenut. Omista reppureissaamisajoistani on jo kulunut vuosikymmeniä ja kiitän luojaani, ettei mitään sattunut. Olin todella ensimmäisellä ulkomaanreissullani vielä niin sinisilmäinen ja naiivi, että olisin voinut päätyä jos mihin. No edelleen olen sitä mieltä, että yksin on riskialtista matkustaa juurikin noihin Aasian maihin.
Elämä on riski. Ei pysty elämään täysin riskittömästi vaikka tekisi mitä. Riskien takia ei kuitenkaan kanttaa jättää reissuja tekemättä. Reissut kun voi suunnitella ja toteuttaa niin, että riskit ovat mahdollisimman vähäisiä. Internet-aikaan ei ole vaikeaa löytää tietoa ja lukea muiden kokemuksista minne kannattaa mennä ja minne ei. Aasia ei ole yhtenäinen alue, vaan sinne mahtuu kaikenlaista. Myös hyvinkin turvallisia alueita. Kovin erikoista, että väität matkustelleesi, mutta silti niputat esim. Afganistanin ja Japanin samaan kastiin vaarallisiksi maiksi. Vähän sama kuin sanoisit Suomen olevan yhtä vaarallinen paikka kuin Ukraina tällä hetkellä vain siksi, että molemmat ovat Euroopassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikäs besserwisseri sinne ilmaantui? Kerrohan nyt meille mammoille, missä kaikissa Aasian maissa olet käynyt? Vai sieltä Porvoostako kirjoittelet?
Ööö, mielestäni ei ole mitään besserwissröintiä, että hahmottaa Aasian kattavan hyvin monenlaisia maita. Ihan voit vaikka googlella tutustua niihin. Itse olen käynyt Japanissa, Intiassa ja Vietnamissa. Kaikki hyvin erilaisia maita, joissa on hyvin monenlaisia alueita. Kaikista löytyy vaarallisia paikkoja, mutta enimmäkseen ovat yhtä turvallisia kuin Ruotsi tai Virokin. Intia noista riskialttein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi yksin päästää aasiaan 19-vuotiasta naista, mieti nyt.
Helposti voi. Ei ole yhtäkään laillista keinoa sitä estääkään.
No raha on aika hyvä konsultti. Tuskin ne 19-vuotiaan rahavarat vielä niin suuret ovat, etteikö hän jossain vaiheessa tarvitsisi mamman euroja.
No et tietenkään voi eikä kannata edes yrittää estää lähtemästä. Ja pelotella ei kannata, mutta kertoa, että kannattaa olla varovainen yksin vieraassa maassa, eikä olla sinisilmäinen. Tee myös selväksi ennen lähtöä, että jos tulee ongelmia niin autatte. Ettei tee typeryyksiä epätoivossaan jos esim. rahat loppuu tai muuta vastaavaa.
Ei sillä oo väliä minkäikäinen se lapsi on. Ihan sama huoli oli mun äidillä, kun lähdin subtrooppiseen Afrikkaan tapaamaan miestäni ensimmäistä kertaa ja olin jo 40v. Jokusen kerran kävin uudestaankin ja mun edellisen liiton lapsetkin on ollu mukana ja meidän yhteisten lasten kanssa ollaan myös jo käyty siellä.
Yks survivalistikouluttaja/eräopas sanoi mielestäni hyvin, että kun menet luontoon, ei ne eläimet siellä lähtökohtaisesti ole ensimmäisenä sun kimppuun hyökkäämässä. Sama se on ihmisten kanssa. Nuorilla on ihan mahtavia tarinoita maailmalta ja miten ihmiset auttaa, kun joutuu johonkin pulaan jne. Pahoja ihmisiä on vain pieni osa joka kansasta, eikä siellä väijy puskissa odottamassa että just tää yks tyttö tulis huomenna eteen että vois pahoja tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Oma tyttäreni palasi juuri 3 kk kestäneeltä Aasian reppureissultaan. Hän ei tosin reissanut yksin. Kaikki meni hyvin ja matka oli ollut mahtava. Kaverini tytär on juuri palaamassa Aasiasta, tämä on hänen ties kuinka mones reissunsa ympäri maailmaa ja aina on kaikki mennyt hyvin. .
Niin siitä yksin reissaamisestahan tässä juuri keskustellaan. Tyttäresi ei reissannut yksin ja matka oli mahtava, hienoa!
Miten olisit suhtautunut, jos hän olisi halunnut lähteä yksin Aasian-reppureissulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No raha on aika hyvä konsultti. Tuskin ne 19-vuotiaan rahavarat vielä niin suuret ovat, etteikö hän jossain vaiheessa tarvitsisi mamman euroja.
Se, että sinä et osaa hankkia töitä, ei tarkoita, ettei kukaan osaisi. Ulkomailla ei olla edes niin tarkkoja koulutuksesta kuin Suomessa. Itse elätin itseni 9kk reissulla tekemällä kaikenmoisia hanttihommia pääosin kahviloissa, baareissa ja siivousfirmoissa.
Juuri tulin Aasista. Olin reissussa yksin ja monena yönä kävin happihyppelyllä pitkillä kävelyillä. Yöllä ilma on mukavan viileää. Ei minkäänlaista turvattomuuden tunnetta koko kahden kuukauden aikana poislukein aggressiiviset koirat. Ainakin Thaimaa tuntuu Keski-Eurooppa turvallisemmalta. Kannattaa ladata Grab-appi, niin taksikyydit ovat varmasti järkevän hintaisia.
Olisin enemmän huolissani kotona nyhjöttävästä hiirulaisesta kuin reippaasta nuoresta joka on valmis kulkemaan omia polkujaan maailmalla.
Kohtalolla leikkimistä.
Ei missään mielessä hyvä juttu lähteä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tiedän, kun olen itsekin reilannut 70-luvulla Euroopassa. Mutta Aasiaan en neuvoisi ketään lähtemään yksin, yksinäisen nuoren tytön on siellä turvatonta kulkea. Naisen asema monessa maassa on vielä niin huono, että yksin matkustavan naisen katsotaan hakevan itselleen vaikeuksia. Rohkea saa olla, mutta ei tyhmän rohkea.
Et näy tietävän, kun lietsot aiheettomasti pelkoa. Itse olen reppureissannut Aasiassa yksin eikä siinä tosiaan ollut mitään sen pelottavampaa kuin Jyväskylän reissussakaan. Varovainen on hyvä olla, mutta ei pidä turhaan pelätä asioita, joita voi tapahtua missä tahansa.
t. sama
En lietso pelkoa, mutta minusta kannattaa panna jäitä hattuun. Minusta ap:n huoli on aiheellinen. Kyllä 19- vuotiaalla on vielä niin vähän elämänkokemusta, että hän on erittäin helppo uhri pahoille ihmisille.
Vai oikein pahoille ihmisille? :D Siellä reissussahan sitä elämänkokemusta saa. Jos koko ikänsä istuu mamman helmoissa, sitten vasta pulassa onkin, kun oikea elämä tulee vastaan.
P.S. Suomessakin on pahoja ihmisiä.
Kun ei vain joudu hankkimaan elämänkokemusta kovimman jälkeen. Onhan monissa Aasian maissa jo ihmisten elintaso niin paljon alhaisempi, että yksin matkustava on helppo kohde esim ryöstölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on riski. Ei pysty elämään täysin riskittömästi vaikka tekisi mitä. Riskien takia ei kuitenkaan kanttaa jättää reissuja tekemättä. Reissut kun voi suunnitella ja toteuttaa niin, että riskit ovat mahdollisimman vähäisiä. Internet-aikaan ei ole vaikeaa löytää tietoa ja lukea muiden kokemuksista minne kannattaa mennä ja minne ei. Aasia ei ole yhtenäinen alue, vaan sinne mahtuu kaikenlaista. Myös hyvinkin turvallisia alueita. Kovin erikoista, että väität matkustelleesi, mutta silti niputat esim. Afganistanin ja Japanin samaan kastiin vaarallisiksi maiksi. Vähän sama kuin sanoisit Suomen olevan yhtä vaarallinen paikka kuin Ukraina tällä hetkellä vain siksi, että molemmat ovat Euroopassa.
En ole kirjoittanut mitään Japanista ja Afganistanista. Kaikki kai tietää, ettei Afganistaniin voi mennä ja Japani taitaa olla kovin kallis reppureissaajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että sinä et osaa hankkia töitä, ei tarkoita, ettei kukaan osaisi. Ulkomailla ei olla edes niin tarkkoja koulutuksesta kuin Suomessa. Itse elätin itseni 9kk reissulla tekemällä kaikenmoisia hanttihommia pääosin kahviloissa, baareissa ja siivousfirmoissa.
Luulen kyllä, että monessa Aasian maassa on aika vaikea työllistyä tällä hetkellä?
Ainakin Thaimaassa turismi ei ole toipunut vieläkään covid-suluista ja hotellit toimivat aika tyhjinä. Ja tämä on tuore tieto.