Mikä vuosi luovuitte lankapuhelimesta? Muistatteko?
Meillä se on tapahtunut viimeistään vuonna 2006, kun muutettiin pois perintöasunnosta ja muutettiin suurempaan.
Kommentit (59)
Jos olisi ollut minusta kiinni, niin meillä olisi edelleen lankapuhelin ja sen myötä kiinteä nettiyhteys. Vaan puhelinfirma irtisanoi lankaliittymät 2018, ja katkaisi myös nettiyhteydet. Tottakai oli viestintävirastolle vannonut, että kaikille yksityisasiakkaille on saatavissa toimiva luotettava matkapuhelinverkko ja nettiliittymä, vaikka se ei pitänyt paikkaansa. Nyt tällä alueella eteläisessä Suomessa on noin 100 taloutta pätkimällä toimivan netin ja matkapuhelimen varassa. Viimeisen vuoden sisään olen kerran joutunut lähtemään tuonne puolen kilometrin päähän soittamaan 112, kun sinne ei voi soittaa wifi-puhelua; hieman hätäkeskuksessa ihmettelivät, etten olekaan sen sairaan lapsen vierellä puhumassa, mutta kun ambulanssi tuli paikalle, niin kuittasivat ilmoitukseen, että alueella ei ole kenttää...
Hankalat maastonmuodot, luonnonsuojelualueet ja muun toiminnan aiheuttamat fyysiset rajoitteet aiheuttavat totaalisen blokin matkapuhelinverkkoon. 5G ei ole ainakaan parantanut tilannetta. Vanhaa kunnon ARPpia on ikävä.
Tuleehan se älypuhelimestakin lankapuhelin kun se on laturissa :D
Syksyllä 1993. Minulla oli yhdessä asunnossani vähän aikaa vanhempien maksama puhelin.
Kun muutin niin se jäi. Ensimmäisen kännykän hankin 1998.
Olin siis viisi vuotta välissä ilman mitään puhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Keväällä 1995, kun muutin kesäksi väliaikaisesti vanhempieni luokse, ja halusin yksityisyyttä puheluihini. Lankapuhelin oli olohuoneessa.
Saman vuoden syksyllä aloitin yliopistossa, ja jokaisella uudella opiskelijalla oli matkapuhelin, tai viimeistään joululahjaksi sellaisen saivat vanhemmiltaan.
Vuosituhannen vaihteessa asuin muutaman vuoden opiskelija-asunnossa. Siellä oli talon puolesta lankapuhelin. Ei sitä koskaan käytetty.
Aloitin opiskelun samaan aikaan. Kavereiden suosituksesta hankin lankapuhelimen. Kännykällä soittaminen olisi ollut hirveän kallista tuohon verrattuna. Vuosituhannen vaihteessa luovuin siitä, jolloin myin liittymän edelleen.
Saksassa lankapuhelin on edelleen tosi yleisessä käytössä. En aio luopua omastani ennenkuin koko systeemi poistetaan käytöstä.
Miten niin luovuitte, käytämme sitä vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
2005. Muutin tuolloin enkä ottanut enää uuteen asuntoon lankapuhelinta.
Lähimuutoissa sama puhelinosake toimi aina uudessakin.
2007 tammikuu. Luovuimme lankapuhelimesta ja hankimme laajakaistan. Se oli silloin 1/1 Mbit ja maksoimme sen itse erikseen. Nyt meillä on 100/10 Mbit ja se kuuluu vuokraan, samassa asunnossa asutaan edelleen. Näin ovat asiat kuudessatoista vuodessa muuttuneet.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa lankapuhelin on edelleen tosi yleisessä käytössä. En aio luopua omastani ennenkuin koko systeemi poistetaan käytöstä.
Kuulemani mukaan Saksassa on myös käteinen raha ihan pääasiallisessa käytössä eikä kortit ja muu leluvekotintekniikka kuten täällä.
Vaihdoin matkapuhelimeen v 1996. Se oli nokialainen GSM, sillä mallilla ei voinut lähettää tekstareita, vastaanottaa kyllä voi. Oli tarjouksessa hintaan n. 2000 markkaa, nykyrahassa n. 500 euroa. Ei todellakaan mahtunut paidantaskuun.
En olis halunnut luopua. Joskus 2004. Minusta edelleen paras puhelin se lankaversio, josta nostetaan luuri ja pyöritellään. Jos halusi olla rauhassa niin otti vain töpselin seinästä irti. Nykyajan leluilla ei tee mitään.
En ole luopunut. On kaapissa piilossa, mutta piuha seinässä.
Harvoin siihen kukaan soittaa🤓
Muistan, että meille ostettiin ensimmäinen kännykkä kun menin eskariin vuonna 2002. Eli varmaan silloin, koko puhelinta en kykene muistamaan.
1992 jolloin vaihdoin paikkakuntaa opiskelujen vuoksi. Opiskeluaikana minulla ei ollut aluksi puhelinta lainkaan, mutta vuonna 1997 sain vanhempieni kännykän lainaan.
(ulkomailta) Meillä on edelleen myöskin lankapuhelin.
Se kirjoitetaan "Minä vuonna".