Miten visualisoit vuodenkierron?
Minusta vuosikin kuin suorakaide, jossa pyöristetyt kulmat. Kulmissa on joulu-, maalis-, kesä- ja syyskuu. Vuosi kiertää vastapäivään. Olemme nyt siis suorakaidekuvion yläosassa oikealla. Talvi on ylhäällä, kevät vasemmalla, kesä alhaalla, syksy oikealla.
Kommentit (566)
Vierailija kirjoitti:
Termit sekaisin.
Joo huomasin kans, että jotkut nyt ilmeisesti luulee, että länsimaisella lukusuunnalla ja myötäpäivällä tarkoitetaan samaa asiaa.
Onkohan niin, että se pieni osa väestöstä jolla on synestesia (enemmän tai vähemmän), omaksuu varhain opetetun mallin vuodenajoista - mikäli sen suostuu oppimaan, esitystapa on outo ja värit eivät varmasti täsmää jokaiselle synesteetikolle! - muodostaen siitä oman sisäisen, jäykän mallinsa? Normaalisti ihminen ei kai sellaista muodosta. Miltä synesteetikon malli näyttäisi ilman rutiininomaista ympyrämallia?
Kenen mielestä kello/viisarit etenee pyöreässä näytössä vastapäivään?
Visualisoin sen ympyränä, joka menee vastapäivään. Ylhäällä vaihtuu vuosi ja siitä sitten vastapäivään lähtee kuukaudet. Oon miettiny, että onkohan joskus jossain päiväkodissa tai koulussa ollu joku sellanen vastapäivään kiertävä vuosiympyrä tms. seinällä vai mistä tää tulee. Sitäkin oon miettiny, että senköhän takia mun elämä tuntuu junnaavan paikoillaan XD ehkä pitäs yrittää muuttaa se vaikka janaksi, niinku jollain on.
Mun visuaalinen vuosi on ihan pienestä pitäen (4 v) mennyt vastapäivään. Joulu on ylimpänä, ja siitä kevät lähtee vastapäivään. Jostakin syystä kesä on pisin jakso, kesä - elokuu vie noin neljänneksen koko kehästä. Olisiko syy, että pidän kesästä eniten. Kevät ja syksykin kelpaa, mutta talvi, pakkanen ja jää on yhtä piinaa ja kidutusta.
Olen lukenut taannoisen lukion pitkän matikan, ja olen huomannut, että olen parempi matikassa kuin moni muu, mutta tosi moni on lahjakkaampi.
Vuosi on ympyrä, jossa talvi on ylimpänä ja kuukaudet lähtevät siitä vastapäivään. Kesä on siis alhaalla ja ikäänkuin kauempana minusta, katselijasta, eli ympyrä on vähän kallellaan - siinä on tuollainen kolmiulotteinen efekti :D
Joku myös kysyi, miten viikonpäivät hahmotetaan. Minulla on kaksi päällekkäistä janaa. Ylemmällä janalla ovat vasemmalta oikealle ma-pe, ja alemmalla (lyhyemmällä) janalla ovat (huom!) oikealta vasemmalle la-su. Eli tässä kierretään myötäpäivään kun siirrytään janalta toiselle. Lauantain ja sunnuntain hahmotan omalle janalleen, ehkä siksi, kun viikonloput ovat nykyisessä työssäni vapaita niin nämä ovat sellaisia spesiaalipäiviä.
Viikkojanat ja vuosiympyrä eivät esiinny yhtä aikaa samassa visualisoinnissa, vaan ne ovat erillisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vuosi on ympyrä, jossa talvi on ylimpänä ja kuukaudet lähtevät siitä vastapäivään. Kesä on siis alhaalla ja ikäänkuin kauempana minusta, katselijasta, eli ympyrä on vähän kallellaan - siinä on tuollainen kolmiulotteinen efekti :D
Joku myös kysyi, miten viikonpäivät hahmotetaan. Minulla on kaksi päällekkäistä janaa. Ylemmällä janalla ovat vasemmalta oikealle ma-pe, ja alemmalla (lyhyemmällä) janalla ovat (huom!) oikealta vasemmalle la-su. Eli tässä kierretään myötäpäivään kun siirrytään janalta toiselle. Lauantain ja sunnuntain hahmotan omalle janalleen, ehkä siksi, kun viikonloput ovat nykyisessä työssäni vapaita niin nämä ovat sellaisia spesiaalipäiviä.
Viikkojanat ja vuosiympyrä eivät esiinny yhtä aikaa samassa visualisoinnissa, vaan ne ovat erillisiä.
Hihi, ihan samalla tavalla menee itsellänikin sekä vuosi että viikko kuin mitä kuvailit :) En olekaan niin ainutlaatuinen näissä visualisoinneissani, niin kuin olin kuvitellut. Ja yhtään en kyllä tiedä mistä olen nämä alunalkaen päähäni piirtänyt.
Ajattelen vuodenkiertoa kuukausina, en niinkään vuodenaikoina. Eli se on viiva alkaen tammikuusta ja päättyen joulukuuhun.
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö joku ajattelemaan vain ja ainoastaan joulukuuta JA tammikuuta?
Hyvin helposti! Siinähän me ovat janalla, pystyviivalla erotettu marraskuusta ja helmikuusta. Kuukausien välissä vähän jykevämpi pystyviiva, kun vuosi vaihtuu siinä.
Iso osa ihmisistä ei hahmota vuodenkiertoa mitenkään. Keskusteltu aiheesta useinkin.
Eka puoliympyrä😉
Vierailija kirjoitti:
Mulle vuodenkierto on jana, joka alkaa tammikuusta. Uutena vuotena ilmestyy vain uusi jana edellisen perään.
Sama.
Myötäpäivään kulkeva soikio, suurinpiirtein kananmunan muotoinen. Talvi ylhäällä jne.
Ehdottomasti soikio, ei pyöreä.
Vähän niinkuin lasten autorata, jossa kuukaudet on samankokoisia pätkiä.
Kiertää myötäpäivään. Kesä kaarteessa oikealla, talvi vasemmalla.
Vihersävyinen kesä, keltainen syksy ja sinertävä talvi 😂
En ole lainkaan matemaattisesti lahjakas, hyvä piirtämään kylläkin.
Minulla se on ikään kuin videopätkämäinen jana, joka liukuu molempiin suuntiin jos mietin vaikka viime kesää tai tulevaa vuotta. Ei lainkaan pyörivä kellotaulu tms vaan suora liukuva jana ja näen talvessa lumihanget ja sinisen värityksen ja tunnen melkein kylmyyden, kesässä keltaisen valon ja tunnen oikein kuuman auringo, syksyssä on ruska puissa ja hämäryys ja kevääseen liitän vaalean vihreän ruohon ja multavan maan sekä mullan tuoksun. Eli mukana on myös lämpötilan tunne tai tuoksut.
Ei oo totta ap, mulla on ihan sama kuvio. Olen kuvaillut sitä monille, mutta ei ole tullut ennen vastaan toista, jolla olisi sama.
Minullakin on ehdottomasti vastapäivään ja talvi ylhäällä, vuodenvaihde keskellä. Muoto lähempänä pyöreää kuin kulmikasta, ehkä soikea. Koulu- ja opiskeluvuosien jälkeen olen ollut ison osan työuraa työssä erilaisissa oppilaitoksissa ja hahmotan edelleen ajan enemmänkin lukuvuosittain kuin kalenterivuosittain. On mahdollista, että visualisointini taustalla on joku alakoulun opetusjuliste tmv. Kesä valoisilla kellansävyisillä väreillä alhaalla, talvella synkempää.
Vastapäiväinen kiertosuunta tuntuu jotenkin luonnollisemmalta. Syksy pusketaan ylämäkeen, talvella sinnitellaan jotenkin, sitten päästään liukumaan kevättä kohti alaspäin ja kesä menee mukavasti vasemmalta oikealle. Myötäpäiväisestä kellotaulusta tulee olo, että liu'uttaisiin pallon ulkopinnalla ja tiputtaisiin helmi-kuussa koko pallolta, vastapäivään kuljetaan turvallisesti pallon sisällä ainakin se alaspäin liuku. Kun olen törmännyt jossain vuosikelloihin, ne eivät ole tuntuneet mitenkään hyödyllisiltä apuvälineiltä vaan lähinnä turhalta asioiden hankaloittamiselta. Ehkä väärän kiertosuunnan takia ne eivät vain ole tuntuneet luontevilta mun aivoille.
Otsikko toi mieleen värityksen: Kesä kirkas vihreä ja kirkas sininen (vesi), syksy kaunis kelta/oranssi, talvi kuulas vaalea siniharmaa, kevät turkoosi ja musta multa, hennoin vaalein orain jotka nousevat ja tuovat sadon. Oikeesti ajtattelen usein väreinä asioita.
Masennus=mustuus, Ilo kuin päivänpaiste jne Intohimo puniasen sävyt, seesteisyys sinivihreää ja vaaleutta.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka visualisoitte niin onko kalenteriviikollekin samanlainen systeemi?
Vuoden kierto on myötäpäivään oleva, hiukan pitkänomainen kellotaulu. Talvi on alhaalla, kesä ylhäällä.
Enpä ole ajatellut tuota kalenteriviikkoa ennemmin. Näen sen suorana jannana. Loppuu sunnuntaina, jatkuu siitä maanantaille. Näen kolme viikkoa kerrallaan. Edellisen ja seuraavan pystyn hahmottamaan sekä tietenkin kuluvan viikon, joka on tässä keskellä, nyt perjantaina jo lopuillaan.
Kun tästä vuodenkierron näkemisestä kysyy joltakulta, niin ei ole ollut kuin yksi ihminen kertonut miten hän hahmottaa sen. Muut ihmettelevät kysymystä. Mielenkiintoinen ketju.
Vierailija kirjoitti:
Vuosikellokalenteri myötäpäivään, tulosta seinällesi 😂
https://cdn5.vectorstock.com/i/1000x1000/34/29/simple-calendar-2017-cir…
Ihan hieno. Minun kesäni on ylhäällä. En taida sekoittaa pientä päätäni vaihtamalla sitä alas.
Eipä taida olla mahdollistakaan.
Termit sekaisin.