Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten visualisoit vuodenkierron?

Vierailija
01.01.2023 |

Minusta vuosikin kuin suorakaide, jossa pyöristetyt kulmat. Kulmissa on joulu-, maalis-, kesä- ja syyskuu. Vuosi kiertää vastapäivään. Olemme nyt siis suorakaidekuvion yläosassa oikealla. Talvi on ylhäällä, kevät vasemmalla, kesä alhaalla, syksy oikealla.

Kommentit (565)

Vierailija
421/565 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodenajat:

Ovaalin ja monikulmion sekamuoto joka muuttaa muotoaan sen mukaan mistä kohtaa sitä tarkastelen.

Talvi ja uusi vuosi ovat vasemmalla, kevät jatkuu edestä alas oikealle, kesä on alareunassa ja jatkuu syksynä vasemmalle myötäpäivään. Olen oikeakätinen.

Vuosikymmenet näen aavistuksen ylöspäin kohoavana janana joka alkaa kauempaa edestä, murrosiässä vaihtaa suuntaa oikealle, parikymppisenä tulee minua kohti oikealta, kolmekymppisenä etääntyy ettenpäin, nelikymppisenä tulee taas kohti ja viisikymppisenä jatkaa suuntaa vasemmalle. Kuusikymppisenä taas etääntyy, seitsemänkymppinen on hämärän peitossa ja jos elän niin kasikymppinen palaa minua kohti viistosti vasempaan. 

Kaksikymppisen jälkeen suunta on samalla koko ajan hieman vasempaan. 

Ehkä ensimmäisten 20 vuoden erilainen suunta kuvastaa keskeneräisyyttä. Niinhän siemenestäkin ensin nousee siemenkaula ja vasta sirkkalehtien noustua pinnalle, se suoristuu ja alkaa kasvaa kohti aurinkoa.

Vierailija
422/565 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevät kurkkaa 

Ei vaan se on taas totinen talvi

Kevät kurkkii taas kulman takaa ja lupailee

Taas talvi vallan ottaa

Nyt se keväåt jo rytistelee nurkkia

Ensimäinen titityy

Jo lehahti kevään linnut kurki ja hanhiparvineen...

Kutsuu aurinko mua polttamaan nahkani

äheltää viimeinen lumikasa tiukasti kevättä vastaan taistellen..

Kesä ilmoitautuu taavernaan.....

KH 13.1.23

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/565 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin kuin soikea pitkulainen  donitsi. Vastapäivään mennään.  Nyt ollaan tässä edessä ,joulu ohi menty ja uutta vuotta eteenpäin kohti kevättä. Kesä odottaa siellä  kaaren takana. Kesä näyttää tällä tavalla pidemmälle. Mutta lapsena se oli niin tärkeää aikaa että  sitä saa  kierrossa  venyttää. Mukana kulkee kuvia  kivoista harrastuksista  ja lomista . Tuli ihan hyvä mieli  kesän  ajattelemisesta. 

Vierailija
424/565 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin kuudelle kyselyn reilu viikko sitten tästä aiheesta. Vain yksi vastasi. "Elämä on. Se tulee mikä on tullakseen"

Voi oikeasti olla monelle ihmetyksen aihe...

Vierailija
425/565 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikein alan miettiä, niin mulla on vuosi ja viikko vain loppumaton jana avaruudessa. Viikko on ehkä sellainen vähän kaartuva, kummassakaan ei ole värejä. Mut yleisesti kumpikaan visualisointi ei oo mulla mitenkään vahva tai selkeä. Olen matemaattisesti lahjakas enkä usko että tuo visualisointi tai sen puute liittyy siihen mitenkään.

Vierailija
426/565 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heihei. Rauha nyt. Jokainen hahmottaa jotenkin tai ei hahmota. Yhtä oikein kaikki. Älkää nyt hyvät ihmiset pilatko kerrankin mielenkiintoista ketjua🤔

Kiinnostaa siis näettekö itsenne jossain kohtaa vuottanne?

Tästä samaa mieltä. Hämmästynyt suuresti, kuinka minä puoliympyröineni olen herättänyt joissakin noinkin voimakkaita tunteita. Moneen kertaan todennut, että kyse subjektiivisesta kokemuksesta, ei suinkaan mistään absoluuttisesta totuudesta. Enkä edes väitä, että tapani hahmottaa vuodenkulku on ainoa oikea, ihan naurettavaa jo ajatuksenakin sellainen.

Missä kohtaa vuotta olen? Olen ylhäällä, hiukan loivasti alaspäin viettävällä kohdalla. Myötäpäivään etenen tässä kaarellani. Tai itse asiassa kun tarkemmin tutkin, niin kaaren yläosa ei ole täysin kaarimainen, vaan joulu-tammikuun tuntumassa on pieni huippukohta, nyppylä.

Missä te muut olette?

Mää oon nousemassa tauolta alhaalta pimeimmästä synkkyydestä kohti kevättä. Seitsemää näyttää ovaalin muotoinen kellotauluvuoteni.

Vierailija
427/565 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on  huipussa ja nyt laskeudun donitsia  liukuen alas kohti  ihanaa kevättä , jossa krookukset nousevat jo lumirännän keskeltä ja lätäköt kiiltää. Koko perhe hyviä matematiikassa. Seuraava kohokohta on vappu ja siitä koulun kevätjuhlaan kohti  Juhannusta ja kesää, joka on yhtä juhlaa.

Vierailija
428/565 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyykö joku ajattelemaan vain ja ainoastaan joulukuuta JA tammikuuta?

Jep! Nyt on joulukuusta päästy ja lähdetään ylös. Olen tammikuussa klo 7 joulukuu vielä muistissa.

Viikkoja taas ajattelelen kolme kerrallaan.

Vierailija
429/565 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastapäivään ja niin että joulu on alhaalla ja kesä ylhäällä. Nyt lähdetään pikkuhiljaa kesää kohti, eli vastapäivään ylöspäin....

Siis myötäpäivään, tarkoitit vissiin.

Vierailija
430/565 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä yhdessä vuodessa kiertää? Ei mikään!

🤔 ajatus?

Vierailija
431/565 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi on mielessäni pitkä suorakulmainen pilari, joka leijuu avaruudessa (ei siis ole pohjastaan kiinni missään). Tammikuu on ylhäällä, joulukuu alhaalla. Vuodenvaihteessa siis pompataan vanhan pilarin alaosasta uuden pilarin ylimpään kohtaan. Itse kuukaudet ovat vähän kuin perinteisen seinäkalenterin sivuja, mutta en varsinaisesti näe sellaista päivien ruudukkoa, vaan esim. nyt tammikuu vain on siellä ylhäällä, kokonaisuutena, ei pilkottuna viikkoihin tai päiviin. 

Vierailija
432/565 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avohärdelli, missä eri vuodenajat on väreinä. Talvi on valkoinen, kesä keltainen, syksy ruskea ja kevät vihreä.

Vierailija
433/565 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin kuudelle kyselyn reilu viikko sitten tästä aiheesta. Vain yksi vastasi. "Elämä on. Se tulee mikä on tullakseen"

Voi oikeasti olla monelle ihmetyksen aihe...

Jos asian ottaa puheeksi, niin hoo moilasena tuijottavat. Kiva kun nyt huomaa että se outo en olekaan vain minä. Meitä on monta👍

Ovaaali kellotaulu minulla. Ollaan seiskan kohdalla nousemassa kohti ihanaa kesää!!!

Vierailija
434/565 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä idea on noissa alapeukuissa?

Mikään mielikuva ei ole väärä. Tylsää jos kaikki ajattelisivat samalla tavalla asioista.

No, ei tulisi vietettyä aikaa täällä.

Vierailija
435/565 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä idea on noissa alapeukuissa?

Mikään mielikuva ei ole väärä. Tylsää jos kaikki ajattelisivat samalla tavalla asioista.

No, ei tulisi vietettyä aikaa täällä.

No mulle ainakin alapeukku tarkoittaa että en ole kanssasi samaa mieltä. Ei sen kummempaa. Ei se ole mitään henkilökohtaista arvostelua.

Vierailija
436/565 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolillaan täynnä oleva vesilasi, joka kallistuu vasemmalle ja oikealle vuoronperään

Vierailija
437/565 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevät keikkuu, kesä kutsuu, syys soi ja talvi taikaan taittuu

Vierailija
438/565 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä vuoden aikaa tietysti!

Kevät, kesä syksy ja talvi.

Vierailija
439/565 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä visualisointi sen samalla tavalla kuin esim. Puhelimen kalenterin. Ylhäältä alaspäin menevänä pötkönä.

Vierailija
440/565 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piha vaatetus vaihtuu vain ja piha lelut.. Muuten samaa..