Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä teidän kasvatusniksi siihen, että isommatkin lapset pukee järkevästi?

Vierailija
31.12.2022 |

Tuli vaan mieleen, kun oltiin ulkona uudenvuodenjuttuja katsomassa tuttavien kanssa ja oltiin niiden luota lähdössä ulos, niin kolmasluokkalaisen äiti kävi hakemassa hänelle toppahaalarit ja kurarukkaset ja sanoi vaan, että laita nämä kun ollaan niin pitkään siellä ulkona. Olin varma, että nyt alkaa eteisessä kolmas maailmansota, mutta ei, ei valittanut yhtään, puki reippaasti kuin mitkä tahansa vaatteet. Meillä tapellaan nuoremmankin kanssa milloin mistäkin vaatteesta.

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole omia lapsia, mutta mut ja veli kasvatettiin käyttämään riittävästi vaatteita ihan sillä, että me retkeiltiin, harrastettiin talvilajeja ja muutenkin ulkoiltiin ihan kodin läheisyydessäkin joka päivä kelistä riippumatta. Siinä kummasti oppi, mitä kannattaa laittaa päälle jos ei halua palella tai kastua.

(Toki pienessä kunnassa ulkopuolelta ei tullut samalla tavalla painetta tietynlaiseen pukeutumiseen ja vaatetus oli muutenkin ei-niin-merkki/tyylipainotteista varsinkin kun puolet kylän kakaroista oli kulkenut pikkupenskoista lähtien isiensä mukana jossain hirvimetsällä ja osa tuli kouluun suoraan aamutallilta tai -navetalta.)

Toimii yhä.

Vierailija
82/100 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirkkaniksi tietysti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti voi koheltaa, mutta isän sanaa on toteltava. Näin meillä.

Vierailija
84/100 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks vaatteiden pitäisi tukea sitä mitä lapsi haluaa ulkona tehdä? Jos lumileikit, pulkkamäet kiinnostaa, kannattaa vanhempien huolehtia, että käytettävissä on hyvät haalarit. Jos viihtyy märissä ja kuraavissa jutuissa, pitäisi kurikset olla käytettävissä. Pointtini se, että vanhempien vastuulla on katsoa, että lapsi ei vo7 tehdä jotain sen takia, että ei ole sopivia vaatteita.

Vierailija
85/100 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

siperia opettaa.mulle naurovat koulussa ku oli karvahattu. hanskat.huopikkaat.toppahousut ym napa varustus ei nauranu lewiksissä ja tennareissa porukka paljoo ku tienlaidassa odoteltiin -30 pakkasessa kyytiä pois kun koulukin jääty

Vierailija
86/100 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljaat nilkat toimii säässä kuin säässä.

Vierailija
87/100 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä vaate voi olla suojaava mutta silti kivan näköinen

Vierailija
88/100 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

MINÄ olen perheen pää ja sanon mitä tehdään. Helppoa.

Vierailija
89/100 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä seisoon pakkaseen iltasella. Ovi takalukkoon. Ikkunan kautta voitte puhua.

Eiköhön ala tulla vaatetusta, kotia, lämpöä ikävä.

Huom.  Puhe- ja katsekontakti välttämätön!!!!

Vierailija
90/100 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki. 

Puetaan itsekin lämpimästi ja sään mukaan.

Ulkoillaan paljon.

Vierailija
91/100 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeastaan mitään ohjeita tarvita.

Kyllä lapset kasvaessaan itse osaavat pukeutua sään ym kautta sopivaksi katsomoon vaatteisiin.

Se onko se vanhempien mieleen on eri asia.

Lapset kun olivat pieniä katsottiin usein keli ja sopivat vaatteet siihen eikä se ollut ongelma.

Myöhemmin lasketeltiin ja ulkoiltiin oli silloinkin ihan normaalia pukeutua sään ym kautta sopiviin vaatteisiin.

Teininä heille piti oikeastaan osataan aina heitä miellyttäviä vaatteita ja sekään ei ollut ongelma.

Aikuisena he itse ostavat ja osaavat pukeutua edelleen sään mukaan.

Mikä siis on muilla siinä ongelma ja eikö osaaminen riitä.

Paljon puhutaan uuden oppimisesta.

Uusavuttomuus oli jo aikoja sitten puheenaihe ja sekä on edelleen syynä että näitä kysyjiä ja osaamattomuus on edelleen paljon. No, t-lusikalla jos on annettu ei kannata kauhalla vaatia jälkikasvultakaan mitään.

Vierailija
92/100 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatusasia. Pitää ulkoilla aktiivisesti perheen kesken pienestä asti, harrastaa ulkoliikuntaa talvellakin. Kokemus siis opettaa, että ulkona on kivaa, kun on oikea vaatetus. Itseltä tuleva esimerkki on myös vahva kasvattaja.

Meillä tytöt 3. lk ja 5.lk ja viidesluokkalainen haluaisi edelleen myös haalarit, koska ne ovat kaikkein lämpimimmät, voi laskea mäkeä/lasketella/luistella jne. vaikka olisi kuinka kylmä. Ainoa harmin lähde on ettei toppahousuaikaan voi pukea muodikkaita leveitä farkkuja alle kouluun, kun puntit nousee. Ei niinkään niistä toppiksista.

Toinen on, ettei itse kasvata prinsessojaan ja prinssejään muotimerkkien orjiksi.

Kolmas, ettei anna rajattomasti vaihtoehtoja. Vanhemmat määrää. Laatua, ja saatan ostaa joskus niitä merkkivaatteitakin, mutta en koskaan puhu merkeistä. Eikä etenkään glam up jee jee - meininkiä. Laadukkuudesta puhun sen sijaan paljonkin. Ja kierrätyksestä, ekologisuudesta, jne. 5. lk on jo hyvin selvillä mitä laatu merkitsee tämänkin kannalta, ja toisaalta ekologiset materiaalit. Kyllä lapset ymmärtää jos vaan kertoo järkevät syyt valintojen takana.

Pipot ja muut voin hankkia heidän mielensä mukaan, tietystä valikoimasta. Laatua ja oikeita materiaaleja niin ok.

Vierailija
93/100 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tehnyt jotain väärin. Joskus ihmettelen, että mikä siinä on niin vaikeaa pitää niistä lasten rajoista kiinni. 

Vierailija
94/100 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvatusasia. Pitää ulkoilla aktiivisesti perheen kesken pienestä asti, harrastaa ulkoliikuntaa talvellakin. Kokemus siis opettaa, että ulkona on kivaa, kun on oikea vaatetus. Itseltä tuleva esimerkki on myös vahva kasvattaja.

Meillä tytöt 3. lk ja 5.lk ja viidesluokkalainen haluaisi edelleen myös haalarit, koska ne ovat kaikkein lämpimimmät, voi laskea mäkeä/lasketella/luistella jne. vaikka olisi kuinka kylmä. Ainoa harmin lähde on ettei toppahousuaikaan voi pukea muodikkaita leveitä farkkuja alle kouluun, kun puntit nousee. Ei niinkään niistä toppiksista.

Toinen on, ettei itse kasvata prinsessojaan ja prinssejään muotimerkkien orjiksi.

Kolmas, ettei anna rajattomasti vaihtoehtoja. Vanhemmat määrää. Laatua, ja saatan ostaa joskus niitä merkkivaatteitakin, mutta en koskaan puhu merkeistä. Eikä etenkään glam up jee jee - meininkiä. Laadukkuudesta puhun sen sijaan paljonkin. Ja kierrätyksestä, ekologisuudesta, jne. 5. lk o

Meidän kakkosluokkalainen haluaa myös kouluun haalarin, kun se on paljon helpompi pukea varsinkin mekkojen kanssa. Helmojen sullominen housuihin on hankalaa ja housujen henkselit myös ärsyttää häntä. Saa nähdä pitääkö vielä ensi talvellekin metsästää jostain haalari, koot vaan loppuu monesta merkistä kesken. Pahemmin ei ole tarvinnut pukeutumisesta väitellä hänen kanssaan ikinä, toisaalta olen myös antanut hänen jo pienestä pitäen itse vaikuttaa siihen mitä pukee päälle. On sit ehkä oppinut ettei turhaan käsketä pukea jotain vaan aina on perustelu. 

Vierailija
95/100 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostetaan kivannäköisiä vaatteitta ja esim. ne toppavaatteet ostetaan yleensä jostain erikoisliikkeestä missä on kivemmat valikoimat kuin perusmarketissa. 

Vierailija
96/100 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aika jännä juttu, kirjoittamaton sääntö, ettei 5-9 luokkien aikana saa käyttää toppahousuja, mutta lukiossa sitten taas saa.

Vierailija
97/100 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostetaan kivannäköisiä vaatteitta ja esim. ne toppavaatteet ostetaan yleensä jostain erikoisliikkeestä missä on kivemmat valikoimat kuin perusmarketissa. 

Missä on toppavaatteiden erikoisliike. Ja mitä ne myy kesällä?

Vierailija
98/100 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tapana leikkiä ojissa ja muissa mielenkiintoisissa paikoissa, joten kunnon vaatetus pitkävartisine saappaineen olivat asiaankuuluvat itsestäänselvyydet.

Olen pannut merkille, että jo murrosikää aloittelevilla lastenlapsillakin on käytössä erittäin asialliset ulkoiluvaatteet. Kyllä nyt kovilla pakkasilla ne toppahoisut kelpasivat myös kirjasto- ja kauppareissuille kaupungin keskustaan, vaikka autolla kuljettiin.

Vierailija
99/100 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oikeastaan mitään ohjeita tarvita.

Kyllä lapset kasvaessaan itse osaavat pukeutua sään ym kautta sopivaksi katsomoon vaatteisiin.

Se onko se vanhempien mieleen on eri asia.

Lapset kun olivat pieniä katsottiin usein keli ja sopivat vaatteet siihen eikä se ollut ongelma.

Myöhemmin lasketeltiin ja ulkoiltiin oli silloinkin ihan normaalia pukeutua sään ym kautta sopiviin vaatteisiin.

Teininä heille piti oikeastaan osataan aina heitä miellyttäviä vaatteita ja sekään ei ollut ongelma.

Aikuisena he itse ostavat ja osaavat pukeutua edelleen sään mukaan.

Mikä siis on muilla siinä ongelma ja eikö osaaminen riitä.

Paljon puhutaan uuden oppimisesta.

Uusavuttomuus oli jo aikoja sitten puheenaihe ja sekä on edelleen syynä että näitä kysyjiä ja osaamattomuus on edelleen paljon. No, t-lusikalla jos on annettu ei kannata kauhalla vaatia jälkikasvultakaan mitään.

Lapsi ei opi itseohjautuvasti, ellei häntä opeteta ja ohjata. Kuusivuotias ei ole vielä valmis ottamaan pukeutumisestaan samaa vastuuta kuin aikuinen tai vaikkapa teini - kun teinitkään eivät tätä taitoa aina osaa paljaine nilkkoineen talvipakkasella, ja hatutta päin. Monen kotona aikuisetkaan eivät pukeudu talvella lämpimästi. Katselkaa vaikka ympärillenne kaupungissa,

Vierailija
100/100 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säädä lapsesi huoneesta lämpö, patterit kiinni. Eihän se siitäkään mitään tajua. Vessakin tosi kylmäksi esim pari viikkoa - kuukausi. Muista pitää pokka naamalla. Älä reagoi. Sä kestät sen, koska varaudut. Kyl se siitä taju aukenee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme