Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä eroa on kohteliaisuudella ja miellyttämisellä?

Vierailija
06.02.2019 |

Olen aina ollut se kiltti ja ilmeisesti miellyttämishaluinen tyttö.

Mulle on epäselvää milloin ihminen on kohtelias ja milloin miellyttäjä.

Osaisiko joku kertoa tai antaa esimerkkejä?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välitätkö liikaa mitä sinusta ajatellaan? Yritätkö miellyttää jotta joku hyväksyisi sinut? Ei kannata.

Kohtelias on kohtelias kaikille, ei sen enempää. Siis ottaa toiset huomioon siten että käyttäytyy hyvin. Se pitäisi kaikille olla itsestäänselvyys.

Vierailija
2/19 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtelias tekee kohteliaisuuden toisen hyväksi. Miellyttäjällä taka-ajatuksena on oma etu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohteliaisuus on pyyteetön, mutta miellyttämisen halulla on joku toinen/lisäpäämäärä.  Miettii että kun on kohtelias, että kohde alkaa tykkäämään kohteliaisuuden esittäjästä.

Vierailija
4/19 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtelias nainen on sellainen joka pitää miehelleen ovea auki. Miellyttäjä on sellainen joka ostaa hänelle lahjaksi seksinuken.

Vierailija
5/19 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten edellä todettu, ,kohteliaisuus on pyytetöntä ja sillä ei tavoitella itselle mitään. Kohteliaasti toimitaan, koska ajatellaan sen toisen parasta. Miellyttämisenhaluinen taas ajattelee itseään eli tekee asioita, jotta toinen pitäisi hänestä tai pitäisi häntä hyvänä ihmisenä: Se ei ole pyyteetöntä, vaan miellyttämisellä tavoitellaan aina jotain päämäärää ja jonkintasoista hyötyä myös itselle.

6/19 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, olipa hyvä kysymys ja puheeks otto.

Elämässä vain harvat asiat ovat aivan puhtaasti joko tai. Tuskin tämäkään.

Mutta ajattelen niin, että kohteliaisuus on toisten hyväntahtoista huomioimista, johon jokaisella on 'varaa'. Se ei siis mitenkään verota kohteliaan omaa hyvinvointia. Kohteliaisuutta ovat perinteisten kiitos, ole hyvä jne lisäksi myös kyky tilannetajuun, ottamaan toisen elämäntilanne huomioon, olla myöskin sanomatta ei-sopivia asioita jne. Kohteliaisuus on hyviä tapoja ja sitä kuuluisaa lähimmäisenrakkautta. Kohtele toista niin kuin tahtoisit itseäsi kohdeltavan. 

Kohteliaisuus on kuitenkin aina myös rajallista: se ei verota omia rajoja ja kunnioittaa toisen rajoja.

Miellyttämisen tarvekin on perus inhimillinen tarve. Mutta liialliseksi tai epäterveeksi mennessään se nimenomaan polkee rajoja, verottaa miellyttäjää. Miellyttäjä luopuu omista tarpeistaan tai jättää sanomatta tärkeitä asioita, usein suojellakseen tilannetta esim ajautumasta riitaan. Viime kädessä miellyttäjän motiivi onkin tavallaan itsekäs: jotta minulle ei tule harmia, riitaa, minua ei hylätä jne niin yritän pitää toiset hyvällä tuulella jne. Miellyttäminen ei siis ole samalla tavalla aitoa lähimmäisenrakkautta, vaan se on pelolla maustettua alistumista.

Toki miellyttämistä on myös terveenä: Viedä puolisolle aamiainen vuoteeseen tai ostaa lapselle hänen lemppariherkkunsa lohdutukseksi kurjasta päivästä. Mutta uskon, että eron epäterveeseen ja terveeseen miellyttämiseen tuntee nimenomaan siitä, että miellyttäjä luopuu omista rajoistaan ja antaa tavallaan tahtonsa toisen taskuun.

Mitä muut ajattelevat?

Vierailija
7/19 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ajattelen kuin yllä.

Miellyttäjä tekee asioita sen takia, että minusta pidettäisiin. Kohteliasuudella ei haeta mitään itselleen.

Vierailija
8/19 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miellyttäjä on sellainen, joka suostuu asioihin, joita ei oikeasti halua. Ei ole kohteliaisuutta esimerkiksi suostua joka jouluaatto töihin tai tekemään ilmaiseksi kakut tädin juhliin, joihin ei haluaisi edes mennä. Ei ole kohteliaisuutta hymyillä, kun sinua loukataan tai jatkaa ihmissuhteita, jotka perustuvat hyväksikäyttöön. Miellyttäjä ei osaa/uskalla kertoa omista tarpeistaan ja vaatia itselleen sellaistakaan, mikä hänelle kuuluu. Hän ei osaa laittaa rajoja muille ihmisille.

Vierailija
9/19 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohtelias tekee kohteliaisuuden toisen hyväksi. Miellyttäjällä taka-ajatuksena on oma etu.

Miellyttämisenhalu voi olla omaa rikkinäisyyttä, huonoa itsetuntoa, konfliktinkammoa... Veikkaan ihan näppituntumalla että tällaisia ihmisiä löytyy enemmän kuin suoranaisia juonittelijoita. Suomessa on kasvatettu ihan tarpeeksi lapsia jotka vielä aikuisenakin tuntevat että he "kelpaavat" vain ollessaan mahdollisimman miellyttäviä.

Vierailija
10/19 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtelias: "Kiva paita sulla Anne" 

Miellyttämisenhaluinen: "Anne, ihana toi sun uusi paita. Mistä olet ostanut? Sulla on aina niin kauniita vaatteita. Osaisinpa minä olla niin kuin sinä"

TAI

Kohtelias avaa toiselle oven, koska pitää sitä hyvänä käytöksenä. 

Miellyttämishaluinen avaa toiselle oven, koska haluaa tehdä toiseen hyvän vaikutuksen.

Vierailija
11/19 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohteliaisuus on normaaleja, hyviä käytöstapoja. Miellyttämisenhalu taas jokseenkin näkyvää nuoleskelua, imartelua, matelua ja perseennuolentaa.

Miellyttämisenhaluiselta ihmiseltä puuttuu jämäkkyys. Eli oma tahto, selkäranka ja kyky sanoa tarvittaessa ei.

Vierailija
12/19 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmiseltä pyydetään jotain, mitä hän ei halua tehdä, kohtelias sanoo esim "ikävä kyllä en voi/halua tehdä asiaa x, toivottavasti saat apua muualta". Miellyttäja sanoo "joo tottakai, mähän rakastan tehdä asiaa x" ja sitten kiristelee hampaita ja/tai laskeskelee kuinka pyytäjä on nyt hänelle kiitollisuudenvelassa ja milloin sen voi lunastaa.

Vierailija
13/19 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ollut se kiltti ja ilmeisesti miellyttämishaluinen tyttö.

Mulle on epäselvää milloin ihminen on kohtelias ja milloin miellyttäjä.

Osaisiko joku kertoa tai antaa esimerkkejä?

Kohtelias osaa sanoa myös ei, eikä ajattele kieltäytymisen olevan jotenkin epäkohteliasta. 

Miellyttäjä sanoo kyllä, vaikka ei haluaisi/pystyisi, koska ajattelee olevansa epäkohtelias, jos ei suostu kaikkeen.

Vierailija
14/19 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miellyttämisenhalu voi olla omaa rikkinäisyyttä, huonoa itsetuntoa, konfliktinkammoa... Veikkaan ihan näppituntumalla että tällaisia ihmisiä löytyy enemmän kuin suoranaisia juonittelijoita. Suomessa on kasvatettu ihan tarpeeksi lapsia jotka vielä aikuisenakin tuntevat että he "kelpaavat" vain ollessaan mahdollisimman miellyttäviä.

Näin. En itsekään yhdistä miellyttämisenhalua kierouteen, vaan juuri tuohon, että ei osaa kertoa omista rajoistaan ja päätyy sitten myötäilemään muita, ettei koeta "ongelmalliseksi" vastarannankiiskiksi. Muille normaali kohtelias "en nyt pysty" on miellyttämisenhaluiselle mahdoton ajatus, koska hän ajattelee, että sitten pidetään yhteistyökyvyttömänä. 

Vierailija
15/19 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkisin, että suurin ero näiden kahden välillä on teon takana olevassa motiivissa. Kohtelias on kohtelias vain ja ainoastaan kohteliaisuuden vuoksi. Taustalla ei ole erityistä tarvetta miellyttää muita, vaan yleisesti vain olla hyväkäytöksinen ja kohtelias. Miellyttämisenhalussa (kuten sanakin jo kertoo), on aina taustalla halu olla muille mieliksi. Eli tehdä asioita, jotta muut tykkäisivät. Tällaisessa toiminnassa ei ole tarpeena olla hyväkäytöksinen, vaan olla muille mieliksi. Ne voivat joskus olla sama asia, mutta motiivi erottaa sen, onko kyseessä kohteliaisuus vai miellyttämisenhalu.

Vierailija
16/19 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miellyttämisen taustalla on usein yksin jäämisen pelko. Kohtelias ihminen uskaltaa pitää jämäkästi tarpeen tullen myös omia puoliaan.

Vierailija
17/19 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtelias haluaa joko miellyttää ensisijassa itseään tai sitten käyttäytyy opittujen mallien mukaan, miellyttämisenhaluinen janoaa hyväksyntää muilta tai ei osaa vetää rajoja. 

Vierailija
18/19 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miellyttäjä saattaa olla salassa muita kohtaan katkera. Jos miellyttäjä kokee saavansa liian vähän takaisin muilta, niin hänen on vaikea päästä siitä yli. Hän saattaa silti piilottaa todelliset tunteensa muilta ja esittää kaiken olevan hyvin. Kohtelias ihminen osaa tuoda vaikeat asiat esiin.

Vierailija
19/19 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Luulen, että tästä oli mulle apua paljonkin.

Olen kärsinyt masennuksesta vuosi tolkulla. Aina olen etsinyt syytä kaikkeen tähän pahaan oloon. Mitä teen väärin, mistä tässä kaikessa on kyse. Parin viimeisen vuoden aikana uuvuin ihan täysin ja lopulta päädyin sairauslomalle.

On ollut aikaa pohtia, olla rauhassa.

Se syy miksi haluan miellyttää on se, että pelkään kuollakseni, että mun kimppuun hyökätään porukalla sanallisesti ja syrjitään sekä nauretaan. Että jään outoudessani täysin yksin. Etten tule pärjäämään työelämässä ja sosiaalisissa tilanteissa.

Viime talvena olin niin uupunut, että koin kaikki ihmiset todella uhkaavina. Jopa kaupan kassaneidin näin halveksivan minua tai jos joku nauroi jossakin ne varmasti nauroivat minulle.

Töissähän mua kiusattiinkin. Varmaan mielistelyni takia kaikki ei musta tykänneet. Sitten hakeuduin hoitoon ja tuli pitkä sairausloma.. Nyt yritän tässä päästä jaloilleni.

Mun pää on aika sekaisin.. En tiedä mitä tehdä.

Terapiassa käyn..

-Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi