Omavarainen elämä
Olen pohdiskellut sitä onnistuisiko omavarainen elämä. Kuinka pieneksi elämänkulut voisi nipistää. Olisiko minusta sellaisiin uhrauksiin.
Oletko sinä siirtynyt omavaraista elämää kohti? Mistä aloittaa? Mihin panostaa?
Kommentit (8)
Oma mökki tai pieni talo. Iso talo vie liikaa aikaa, vaivaa ja kustannuksia. Kerää omavara-porukka isoon taloon. Yksin on muutenkin paljon työtä.
Kasvimaa. Kasvien hoidon, luonnonkasvien keruun ja käytön opiskelusta voi aloittaa. Kalastaminen. Metsää, polttopuita. Opiskele ja kehitä taitojasi.
Haluatko teknologian helpottamaa omavaraisuutta vai perinteistä luonnon läheistä omavaraisuutta?
Toivottavasti tästä ei tule sellaista ketjua, että pitäisi itse takoa raudasta työkalutkin ja kasvattaa jopa leipäviljansa itse. Aloita pienestä, vaikka kasvimaasta ilman pottuja, kunhan kasvatat ensi kesänä tomaattia, kurkkua, salaatteja, herneitä, porkkanaa, sipulia ja kesäkurpitsaa plus yrttejä. Netistä löytyy paljon ohjeita tähän.
Kannattaa katsoa Tanskalaista maajussia tv:stä.
Vihannesten kasvattaminen kulutti viime vuonna mulla enemmän rahaa kuin säästi. Pitää siis olla osaamista, meiltä aloittelijoilta ei onnistu.
Kiinnostaa minuakin. Kaarina Davisin kirjoihin ja etenkin Irti oravanpyörästä -kirjaan kannattaa tutustua. Nyt olen aikeissa tilata Seymourin alan "raamatun", tiedä sitten millainen se on. Kasvimaata olen pitänyt ennenkin. Kannattaa keskittyä kasveihin, jotka ovat helppoja ja mitä voi säilyttää sitten kellarissa. Viime kesänä laitoin perunaa ja minusta se oli helppoa, aika kiitollinen kasvi. Käänsin maan talikolla entiselle heinikolle, laihduin monta kiloa :) Härkäpapuja kokeilin, kasvoivat nekin hyvin. Porkkanaa olen viljellyt jo monena vuonna. Nyt aion kyllä selvittää maan pH:n, jotkut kasvit kasvavat aina tosi huonosti. Meillä on kaksi lämmitettävää uunia, tuhkat heitän kasvimaalle. Aion nyt myös kerätä kunnolla villivihanneksia, mikäpä sen helpompaa ja edullisempaa :)
Vietin lapsuuteni paikassa, jossa kasvatettiin itse ruokaa, pidettiin lehmiä, hevosella tehtiin töitä, metsästettiin ja kalastettiin. Viljaa siellä ei kasvatettu, ei ollut myöskään kanoja ja omalla maalla kasvatettuja perunoita, maitoa, teuraseläimiä ja puuta vaihdettiin suolaan, sokeriin, jauhoihin, vaatteisiin, lamppuöljyyn ym. ostotavaraan. Siihen aikaan ei ollut siinä paikassa sähköä eikä vesijohtoja, ei edes puhelinta. Nyt on aurinkopaneeli, joka tuottaa sähköä ainakin kesäisin. Näillä seuduilla on jokseenkin mahdotonta olla täysin omavarainen, vaikka olisi kuinka paljon maata, metsää ja kalavesiä.
Vihannesten kasvatuksessa kannattaa suosia monivuotisia hyvin talvehtivia, ja kerätä paljon marjoja ja villiyrttejä.
Omavaraopistosta voi aloittaa.