Liian helposti lannistuminen?
Jos teen vaikka pienen virheen töissä niin tuntuu, että koko elämäni on pilalla ja haluan kuolla. Hävettää niin paljon sekä koen oloni aivan säälittäväksi täystunariksi. Ja kenellekään muulle ei ikinä satu vastaavia virheitä, tai siis niin kuvittelen, mutta eihän se ole totta. Tai sitten ajattelen, että jos joku muu tekee vastaavan virheen niin se ei ole mitään, mutta omalla kohdallani kaikki pitävät minua heti aivan toivottomana, myös minä itse.
Ennen vain nauratti tekemäni pienet virheet ja en ajatellut, että olisin mikään täystunari. Mutta itsetuntoni onkin kyllä nykyään laskenut pohjalukemiin, siitäkö tämä johtuu? Että lannistun kaikesta..
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Onko jossain vaiheessa tapahtunut jotain mikä on vaikuttanut suhtautumiseesi virheisiin? Voisitko harkita ammatti-ihmisen kanssa keskustelua/terapiaa tms.
Terapia valitettavasti kustantaa vähän liikaa. Lapsena minulta vaadittiin aika paljon, se voisi vaikuttaa. Ap
Yritä suhtautua itseesi myötätuntoisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Olet vissiin joku 20v?
Todennäköisesti just näitä omasta mielestään ainutlaatuisia erityisherkkiä ahdistujia.
Jos se on täydellisyydentavoittelu, jota nuorena varsinkin tekee. Muualta voi tulla myös paineita työhön. Pitäisi poistaa stressiä ja ahdistusta, jos on. Se pieni virhe ei aina kaada maata, senhän huomaa myöhemmin. Ajan myötä osaa tehdä ehkä toisin. Jos olisit kirurgi asia olisi oleellisempi tai joku tarkkuutta vaativa ala.
Virheiden tekeminen oikein on yksi vaikeimmista asioista.
Työterveyshuollossa on yleensä myös työpsykologi, jonka kanssa voisit sparrailla asiaa ja saada keinoja selättää epävarmuus. Eikä maksa mitään. Tosin vaan kerran, pari kai saa käydä mutta on sekin jotain.
Vierailija kirjoitti:
Työterveyshuollossa on yleensä myös työpsykologi, jonka kanssa voisit sparrailla asiaa ja saada keinoja selättää epävarmuus. Eikä maksa mitään. Tosin vaan kerran, pari kai saa käydä mutta on sekin jotain.
Kiitos vinkistä, tämä voisi olla ainakin hyvä ensiaskel. Ap
Onko jossain vaiheessa tapahtunut jotain mikä on vaikuttanut suhtautumiseesi virheisiin? Voisitko harkita ammatti-ihmisen kanssa keskustelua/terapiaa tms.