Miten uskallatte varata matkan puolen vuoden vuoden päähän jos ei tiedä milloin lomaa voi pitää?
Eli meidän tulisi varata lautta ja muut kuljetukset nyt heti tammikuuussa eli reilusti puoli vuotta ennen lomaa. Lomat pystytään päättämään vasta aika myöhään, vaikka kuinka yrittää saada vahvistusta lomille.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä ainakin ilmoittaisin pomolle että olen sitten menossa matkoille esim. kesäkuussa, niin haluan loman sitten silloin. Ja jos nyt jo ilmoittaa niin ei pitäisi tulla mitään ongelmia asian suhteen. Tuskimpa se pomo haluaa pilata sun lomasuunnitelmat vaan eiköhän se tee parhaansa että tuo onnistuu ihan no problem.
Entä jos kaikki tekevät samoin, kuka joustaa ja peruu lomansa?
Tuosta selviää sillä että tekee ennen varausta pomolle alustavan tiedustelun. Pomo voi sitten sanoa, että muuten kävisi mutta Tuija on jo varannut nuo kaksi viikkoa. Sanot siihen että ok, otankin sitten Tuijan jälkeiset 2 viikkoa. Ja asiaa tietysti helpottaa jos ei ota lomaansa juuri silloin kun kaikki muutkin haluavat, eli koulujen hiihtolomaviikolle tai heinäkuulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ilmoitan työnantajalle milloin olen lomalla, tehkööt sitten järjestelyt haluamallaan tavalla.
Saattaa käydä niin ettei enää tarvitse ilmoittaa työnantajalle yhtään mitään.
No sitten mennään muualle töihin.
Son jokaisen oma valinta.
Perheet varaa lomat parhaaseen loma-aikaan. Ja sinkku pitää loman sitten kun kaikille muille sopii. Tämä on moneen kertaan nähty ja koettu.
En oo tähän mennessä kokenut tarvetta varata mitään puolta vuotta etukäteen. Mielessä voi olla jokin loma-aika ja reissu, joiden perusteella teen lomaehdotuksen ja lyön suunnitelmani lukkoon sitten kun lomatkin on sovittuna.
Minä pidän loman silloin kun itse haluan. Joskus laitan loman kalenteriin parin päivän varoajalla. En voi vielä talvella tietää millä viikolla on hyvät kelit kesällä.
Meitä on tiimissä kuusi. Yhden pitää olla aina töissä. Kyllä me keskenämme puhumme, jos Tero suunnittelee kesäkuuksi Rooman matkaa tai Tanjalla on tiedossa pääsiäisenä Miamin reissu. Ei me kaikki olla yhtä aikaa lomareissuja tilaamassa muutenkaan. Ainoastaan mulla on kouluikäisiä lapsia, mutta ei se mun syysloma ole este etteikö joku muukin voisi silloin lomailla. Virallisesti lomat lyödään yllätyksettömästi lukkoon aika lähellä loma-aikoja.
Monilla työpaikoilla loman saa toivomaansa ajankohtaan JOS ajankohta ei ole kaikista suosituin.
Moni haluaa olla heinäkuun lomalla, toukokuussa harvempi =suuremmalla todennäköisyydellä toukokuulle voi sijoittaa lomansa mihin kohtaan vaan ja on ok, vs. heinäkuu.
Meillä kiertävät lomalistat eli esim tänä vuonna olen elokuussa lomalla, ensi vuonna kesäkuu, sitten taas heinäkuu jne. Paljon parempi kuin entinen jossa piti jännätä huhtikuulle asti menikö toive läpi vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Kun keväällä oli loma-aikojen kysely pomo oikein halveksivasta kyseli olenko varannut lomamatkaa ja tiedänhän, että hän voi perua lomani vaikka juuri ennen loman alkua. En käynyt koskaan ulkomailla lomilla. Ei ainoa asia, jossa sain ikävää kohtelua. Kyseinen narsisti eteni lopulta kyseisen paikan suurimmaksi pomoksi. Seurakunnalla näin.
Miksi kaikki tuollaiset pa*kapäät on aina just seurakunnilla töissä? Mikä siinä organisaatiossa mättää.
Vierailija kirjoitti:
Perheet varaa lomat parhaaseen loma-aikaan. Ja sinkku pitää loman sitten kun kaikille muille sopii. Tämä on moneen kertaan nähty ja koettu.
Ja tietyt perheet varaa aina parhaat lomat jo kauan ennen ajankohtaa. Viis muista kunhan minä saan...kyseessä ala joka ei nuku ja työ pyörii kesät talvet. Sitten kun pomo sanoo että vahvistus ensin, alkaa se parku että ihan pakko. Oli mikä tahansa loma tai mahdollisuus pitkään vkonloppuun ni aina samat oli kinuamassa. Asiaan otettiin tiukempi linja ja voivoi kitinää kun ei saanutkaan ajaa enää ohi. Saamme muutkin vuorollamme toivelomaa.
Minä itse tiedän työni mitä on parhaillaan ja pystyn ennakoimaan jonkun verran mitä on tulossa ja sen mukaan sitten itse aikataulutan lomani. Yleensä pyrin pitämään n. 5 viikon kesäloman heinä-elokuussa ja talvella joko pidemmän tai yksittäisiä päiviä. Meillä on sellainen kalenteri, jonne kukin lisäilee lomansa. Laitan vain pomolle tiedoksi, että tällaista suunnittelen ja jos on sitten aikomus lähteä matkalle, niin kerron senkin, että varaan matkan tuolle ajankohdalle, joten jos hän havaitsee jotain estettä, niin pitää sanoa heti. Ei ole koskaan havainnut, koska pomo ei tiedä minun töitä tarkasti, vain minä tiedän ja hän myös tietää, että olen katsonut loma-ajat sellaisiksi, että sopivat työaikatauluihin.
No en ole ikinä varannut matkaa ennen kuin loma on varma. Pisin etukäteisaika on varmaan ollut joku 5 kk ennen matkaa kun olen kysynyt pomolta ja kollegoilta voinko varata jonkun tietyn ajankohdan, jos on ollut jokin spesiaali kohde tai tietty ajankohta jolloin haluan kohteessa olla. Sekin auttaa, jos en ole haluamassa matkustaa kaikkein halutuimpana hetkenä. ;) Harvalla on mitään sitä vastaan, jos haluaisin ottaa esim. toukokuussa 2 vk.
Varaan ja kerron sen jälkeen esimiehelle, milloin olen lomalla.
Vierailija kirjoitti:
No en ole ikinä varannut matkaa ennen kuin loma on varma. Pisin etukäteisaika on varmaan ollut joku 5 kk ennen matkaa kun olen kysynyt pomolta ja kollegoilta voinko varata jonkun tietyn ajankohdan, jos on ollut jokin spesiaali kohde tai tietty ajankohta jolloin haluan kohteessa olla. Sekin auttaa, jos en ole haluamassa matkustaa kaikkein halutuimpana hetkenä. ;) Harvalla on mitään sitä vastaan, jos haluaisin ottaa esim. toukokuussa 2 vk.
Meillä taas kukaan ei saa lomailla touko- tai syyskuussa kesälomaansa kun sijaistarve on laskettu kattamaan suoran putken kesä-elokuulle että voidaan ottaa joku opiskelija. Opiskelijaa ei saa vielä toukokuussa sijaistamaan. Jos syyskuussa haluaa lomapäiviä, se on sitten talvilomapäivistä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kiertävät lomalistat eli esim tänä vuonna olen elokuussa lomalla, ensi vuonna kesäkuu, sitten taas heinäkuu jne. Paljon parempi kuin entinen jossa piti jännätä huhtikuulle asti menikö toive läpi vai ei.
Meilläkin kiertää. Touko-syyskuu.
Syyskuu vi t un kiva.
Juttelen pomon kanssa hyvissä ajoin tyyliin koska viime vuonna olin lomalla elokuussa, haluaisin nyt pitää lomani juhannuksen jälkeen. Johon pomo hetken kalenteria tuijoteltuaan tuumaa eiköhän se onnistu. Meidän tiimissä on 5 muutakin.
Eli nopeat syö hitaat. Muita buukkauksia kesälomille ei vielä ollut.
Onpahan omahyväistä porukkaa 🤣.. suurin osa kuvittelee juuri hänen olevan se työyhteisön helmi, joka ihan itse tosta noin vaan ilmoittaa pomolle lomansa ajankohdan.. Entäs kun onkin työpaikka, jossa on vaikka 100 henkilöä, joiden lomat pitäisi järjestää niin, että hommat kuitenkin hoituu? Ei siinä voi vaan sooloilla oma napa edellä, on huomioitava muutkin. Onneksi meillä ei ole noin 💩-tyyppejä töissä. Varmaan nää ilmoittajat sitten vaan saikuttaa tarvittaessa, kun se nyt vaan on heidän oikeus olla lomalla kun haluavat. Huhhuh.
Meillä on onnistunut esimiehen kanssa ajoissa sopiminen. Toki asiaa on auttanut se että harvoin haluan lomailla kaikkein suosituimpina loma-aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Onpahan omahyväistä porukkaa 🤣.. suurin osa kuvittelee juuri hänen olevan se työyhteisön helmi, joka ihan itse tosta noin vaan ilmoittaa pomolle lomansa ajankohdan.. Entäs kun onkin työpaikka, jossa on vaikka 100 henkilöä, joiden lomat pitäisi järjestää niin, että hommat kuitenkin hoituu? Ei siinä voi vaan sooloilla oma napa edellä, on huomioitava muutkin. Onneksi meillä ei ole noin 💩-tyyppejä töissä. Varmaan nää ilmoittajat sitten vaan saikuttaa tarvittaessa, kun se nyt vaan on heidän oikeus olla lomalla kun haluavat. Huhhuh.
Riippuu ihan kuule työpaikasta ja tässä toki pomon pitää olla tasapuolinen. On tietysti helpompi saada omat toiveet läpi jos ne ei aina ole juuri ne suosituimmat ajat.
Tervetuloa varhaiskasvstukseen, saamme tietää lomamme 1-3vkoa ennenkuin toivottu ajankohta häämöttää.
Asiasta puhetta mm "varhaiskasvatuksen kertomuksia"-topicin alla.