Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvatukseen puuttuvat sukulaiset

Perusiskä
30.12.2022 |

Olen yhteishuoltajaiskä ja teini-ikäinen tyttäreni muutti luokseni. Meillä on ihan toimivat välit, toisinaan on tietysti normaalia rajankäyntiä raha-asioista, kotitöistä ja muusta.

Heti hänen muuttonsa jälkeen sisareni ja eräät muut naispuoliset sukulaiseni hyökkäsivät kimppuuni kertoen havaitsemistaan (kuvittelemistaan) ongelmista. Tyttäreni vaatevalikoimassa oli puutteita, hän tarvitsi heidän mielestään milloin paremman työpöydän ja milloin mitäkin. Yksi siskoistani lupasi minun hankkivan hänelle moottoripyörän, täytyyhän sitä päästä liikkumaan - noin vain meni puolestani lupaamaan tuhansien eurojen hankintoja. Toiset valittavat että olen liian tiukka, toiset taas syyttävät löperöksi kasvattajaksi. Härskeimmin toimi sisareni joka alkoi sättiä kasvatustani kovaan ääneen tyttäreni ollessa kuulolla. Tähän sisareen en ole sen jälkeen ollut yhteydessä.

Olen ällikällä lyöty. Mikä on saanut normaalit ihmiset hurahtamaan siihen että puuttuvat isä-tytär-suhteeseen noin hävyttömästi? Myös tyttäreni on hämmentynyt, sillä hän ei esimerkiksi haluaisi ikipäivänä vetää päälleen sellaisia vaatteita joiden puutteesta minulle valitettiin kovaan ääneen. On kovin vaivaantunut sukulaisnaisten kysyessä kuulumisia. Oikeasti meidän arkipäivämme ei ole mitenkään ihmeellistä - jaamme kotityöt, autan tytärtäni kotitehtävien kanssa ja elelemme ihan normaalisti. Meillä on melko avoimet välit, tyttäreni jakaa kanssani ajatuksiaan ja kuuntelen hänen murheitaan.

Onko ilmiössä kyse "womansplainingistä" eli tätiselittämisestä? Että ei mies voi mitenkään kyetä tajuamaan teini-ikäisen tyttären todellisia tarpeita. Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta lähipiirissä?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa vanhemmuuteen.

Äidit kuuntelevat tuota 24/7.

Vierailija
2/4 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haista paska!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdit mainita tyttäresi mummot.

Vierailija
4/4 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavan totta. Äiti tekee vauvan syntymästä lähtien kaiken väärin. On liikaa töissä ja hylkää lapsen tai loisii toisen rahoilla. Ei panosta lapsen hyvinvointiin jos tekee ruuat itse koska pitäisi leikkiä lapsen kanssa, ja jos antaa valmissoseita, on huono ja laiska äiti. On liian tiukka sekä liian lepsu. Kunnes on mummo, joka ei auta, tai sitten omii lapsen.

Ei se aloittajaa auta, ja aloittajan lähipiiri toimii ikävästi. Mutta tässä nyt voisi olla peiliinkatsomisen paikka laajemminkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän