Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kananmuna menee rikki kun sitä keittää?

Vierailija
30.12.2022 |

Silloin tällöin kananmuna menee rikki kiehuvassa vedessä sillä seurauksella että valkuaista tulee ulos kuoresta. Mistä tämä johtuu? A) Kuumuudesta (kananmuna oli liian kylmä veteen laitettaessa), b) kananmunan osumisesta kattilan seinämään vai c) kananmunan rakenne virheestä eli kananmunan kuori oli jo lähtökohtaisesti liian hauras?

Jos b, saako jostain vielä sellaisia kananmunan keittämistelineitä jossa kananmuna pysyy paikallaan kiehuvassa vedessä? Isovanhempieni kotona oli sellainen 80-luvulla. Tokmannilta ei ole eikä Kärkkäisellä.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun laitat huoneenlämpöisen, tuoreen kananmunan samanlämpöiseen veteen, niin pitäisin aikamoisena ihmeenä, jos muna keitettäessä menisi rikki.

Vierailija
22/30 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munia ei saa säikyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kypsentää airfryerissa niin ei tule turhaan lämmitettyä vettä.

https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/voiko-kananmunat-keittaa-air…

Meillä tehdään airfryerissa kananmunat. Keraamisella liedellä vedessä keitettynä menee kaikkinensa 16min ja airissa 13min.

Vierailija
24/30 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lämpötilan äkillinen vaihtuminenkin voi vaikuttaa. Säilytätkö jääkaapissa? Itse säilytän huoneenlämmössä ja laitan varovasti lusikalla kiehuvaan veteen, en muista milloin viimeeksi olisi hajonnut.

Tiesittekö, että kaikkien munien kuorissa on jokseenkin yhtä paljon kalkkia, eli pienten munien kuori on vahvempaa kuin isojen?

Kannattaa napauttaa pieni reikä munan tylppään päähän, niin ei hajoa niin helposti. Monien keittimien mukana on sellainen.

Vierailija
25/30 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pitkä kokemus munista. Silti koskaan ei voi tietää etukäteen miten käy. Jotkut laittaa munansa kylmään veteen, minä aina jo hieman kiehuvaan. Laitan keitinveteen pikkasen suolaa tai väkiviinaetikkaa. Silti munat joskus särkyvät.

26/30 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei mene, mutta johtuisiko siitä että laitan kananmunat kattilaan heti, enkä vasta sitten, kun vesi kiehuu.

Meilläkin laitetaan kananmunat kattilaan heti siis kylmään veteen mutta silti menee joskus rikki, viimeksi tänään.

Vierailija
27/30 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkymätön hiushalkeama.

Vierailija
28/30 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munan saa kovaksi muutenkin.

Vierailija
29/30 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munan saa kovaksi muutenkin.

Esim. Jäädyttämällä, tiedetään tiedetään.

Vierailija
30/30 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ainakaan mene rikki, jos laitan suolaa keitinveteen. Ilman suolaa keitettäessä kyllä voi mennä rikki.