Miksi kananmuna menee rikki kun sitä keittää?
Silloin tällöin kananmuna menee rikki kiehuvassa vedessä sillä seurauksella että valkuaista tulee ulos kuoresta. Mistä tämä johtuu? A) Kuumuudesta (kananmuna oli liian kylmä veteen laitettaessa), b) kananmunan osumisesta kattilan seinämään vai c) kananmunan rakenne virheestä eli kananmunan kuori oli jo lähtökohtaisesti liian hauras?
Jos b, saako jostain vielä sellaisia kananmunan keittämistelineitä jossa kananmuna pysyy paikallaan kiehuvassa vedessä? Isovanhempieni kotona oli sellainen 80-luvulla. Tokmannilta ei ole eikä Kärkkäisellä.
Kommentit (30)
Ei sen kattilan tarvitse kuohuvana kymenä kiehua, että kolina kuuluu. Muna kypsyy yhtä lailla, vaikka vesi olisi vähän kiehumispisteen alapuolella.
Ohutkuorisuus (minkälainen ravinto kanoilla tai stressitaso?) tai huono laatu? Tuossa välillä oli aika, että koko ajan yksi rikkoutui eli 6 pakkauksesta kaksi, nyt on ollut vähän parempi laatu osassa eli paksumpi kuori. Oli outoa että ensin vuosia oli hyvät kananmunat, sitten heikot kuoret ja nyt pieni parannus. Laitan lusikan avulla varovasti kattilaan aina. Kiehuessa toki osa munista heiluu ylös alas ja kopsuu kattilaan, koska kuplat, mutta ei silti pitäisi rikkoutua helposti.
Vierailija kirjoitti:
Laita suolaa keitinveteen niin pysyy ehjänä.
Joku kemisti selittäkööt, mutta tämä suolan lisääminen perustuu siihen, että ne kuplat pienenevät ja ne pienet kuplat eivät riko niitä munia niin helposti kuin isot poukkoilevat kuplat. Vesi kiehuu tasaisemmin pienin kuplin.
Onhan noita kananmunankeittimiä ja erikokoisia. Itselläni on yhden munan keitin.
Minulla ei mene, mutta johtuisiko siitä että laitan kananmunat kattilaan heti, enkä vasta sitten, kun vesi kiehuu.
Ja lämpötilan äkillinen vaihtuminenkin voi vaikuttaa. Säilytätkö jääkaapissa? Itse säilytän huoneenlämmössä ja laitan varovasti lusikalla kiehuvaan veteen, en muista milloin viimeeksi olisi hajonnut.
Ensin laitan hellan levyn nappulan täysille 6 asentoon kunnes alkaa vesi kuumeneen ja sen jälkeen nappula 4 asentoon loppuajaksi niin ei mene munien kuoret rikki.
Vierailija kirjoitti:
Ja lämpötilan äkillinen vaihtuminenkin voi vaikuttaa. Säilytätkö jääkaapissa? Itse säilytän huoneenlämmössä ja laitan varovasti lusikalla kiehuvaan veteen, en muista milloin viimeeksi olisi hajonnut.
Olen aina säilyttänyt munat jääkaapin vihannes laatikossa kun niitä kaksi on isossa jääkaapissa. Jos ei tule niin nopeasti käytettyä niin ne säilyy pitkään parasta ennen päiväyksen jälkeenkin yli kuukauden tai ei ole testattu säilyisikö kauemminkin. Laitan suoraan jääkaapista kylmään veteen kattilaan ja ne hajoaa vain jos liian kovalla lämmöllä niitä keittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina säilyttänyt munat jääkaapin vihannes laatikossa kun niitä kaksi on isossa jääkaapissa. Jos ei tule niin nopeasti käytettyä niin ne säilyy pitkään parasta ennen päiväyksen jälkeenkin yli kuukauden tai ei ole testattu säilyisikö kauemminkin. Laitan suoraan jääkaapista kylmään veteen kattilaan ja ne hajoaa vain jos liian kovalla lämmöllä niitä keittää.
Säilyy ne hyvin huoneenlämmössäkin mutta joutuu sen silti aina tarkistamaan jos ei haise päällepäin.
Useimmiten syy on liian kovalla porinalla kananmunien pompottaminen.
Joskus tietysti kananmunan kuoressa voi olla särö jo alkuunsa, sen huomaa siitä, että jostain kohtaa kuorta alkaa tulla pientä ilmakuplavanaa heti kun munan laskee veteen.
Johtuu paineesta.
Tee ennen keittämistä pieni reikä munan päähän niin se paine pääsee purkautumaan ja ei enää halkea.
Neulalla reikä munan tylppään päähän. Siellä on ilmatasku, ja ilma pääsee reiästä ulos eikä aiheuta painetta joka rikkoisi munan.
Munankeittimessä sisus ei pursua ulos, vaikka munassa olisi railo.
Ennen olin sitä mieltä, että ihan turha kapistus. Mutta se onkin aivan huippuvekotin!
Saa säädettyä melko tarkkaan kovuusasteen, eikä sisukset pursuile ulos vaikka muna olisi rikki.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu paineesta.
Tee ennen keittämistä pieni reikä munan päähän niin se paine pääsee purkautumaan ja ei enää halkea.
Ja tässä tuli tämän visan ainoa oikea vastaus!
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten syy on liian kovalla porinalla kananmunien pompottaminen.
Joskus tietysti kananmunan kuoressa voi olla särö jo alkuunsa, sen huomaa siitä, että jostain kohtaa kuorta alkaa tulla pientä ilmakuplavanaa heti kun munan laskee veteen.
Minusta pomppiminen ei vaikuta asiaan yhtä paljon kuin kattilaan laittaessa rikkoutunut tai ohutkuorinen. Ohutkuorisuuden syitä voi vaan miettiä vaikka kanojen ravinnosta ja muut tekijät.
ruokasoodaa noin 5g per vesilitra niin ei tuotakaan ongelmaa ole, ja kiehuvaan veteen jos munasi laitat edellä neuvottu pikku reikäkikka on toimiva. Muutenhan munat keitetään kylmässä vedessä aloittaen ja kun kiehunut minuutin kaksi, pois levyltä ja kansi päälle. Parempia et saa suoraan kiehuvaan veteen laittamalla.
t kemisti (myös kokin paperit on)
Laitan aina kananmunan kylmään veteen kattilassa ja ripauksen suolaa päälle. Kun alkaa kiehumaan lasken lämpöä asteella. Ei ole koskaan mennyt rikki.
Kannattaa kypsentää airfryerissa niin ei tule turhaan lämmitettyä vettä.
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/voiko-kananmunat-keittaa-air…
Nosto