Menkkapikkareista tuli markettitavaraa Elsa Heiko luottaa pikkareihin ja kertoo nyt, miltä ne tuntuvat
Oletko jo kokeillut menkkapikkareita? Itse ei oo tullu vielä kokeiltua. Luotan vielä ihan perus siteisiin ja tamponeihin. Ehkä joskus vois kokeillakin. 🤔
Kommentit (28)
Miten ne voi toimia? Ilmeisesti soveltuvat vain vähäiseen vuotoon? Joudun vaihtamaan tamponin 2-3 tunnin välein, vaikea kuvitella että kaikki se veri voisi vaan imeytyä pikkareihin.
Vierailija kirjoitti:
Miten ne voi toimia? Ilmeisesti soveltuvat vain vähäiseen vuotoon? Joudun vaihtamaan tamponin 2-3 tunnin välein, vaikea kuvitella että kaikki se veri voisi vaan imeytyä pikkareihin.
Toimiihan se tamponikin sinulla muutaman tunnin? Löytyy erilaisia malleja erilaisilla imukyvyillä ja jos vuoto on voimakasta niin housujen vaihtaminen päivän aikana auttaa varmasti. Ja kyllä, on eri asia kuinka kätevää on vaihtaa noita esim. työpäivän aikana ja raahata likaisia mukana samaan tapaan kuin kestositeiden kanssa (verrattuna esim. siihen kertakäyttöiseen tamponiin tai helpommin puhdistettavaa kuukuppiin).
Siis onko ne menkkapikkarit tarkoitus aina pestä vai onko ne kertakäyttöiset?
Uskokaa tai älkää keksin tuollaiset noin 40 vuotta sitten "monkkarit" olisivat olleet kerta käyttöiset, silloin ei ollut viellä viher piperrystä. Olivat testattavana ja käyttäjät pitivät mainioina varsinkin yö käytössä, kun vuoto suurinta...
Aika ei ollut kypsä ja homma vesittyi rahoitukseen, kuten Inkoon terästehdas tulee "vaali vekkuloinnin" jälkeen hyytymään.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko ne menkkapikkarit tarkoitus aina pestä vai onko ne kertakäyttöiset?
Pestään ja käytetään uudestaan kuten esim. kestositeet.
Off topic, mutta en voisi ikinä kuvitella esiintyväni julkisesti jossain alushousuissa, olkoon sitten menkka- tai tavalliset, ja esitteleväni kaikelle kansalle jotain alushousujeni pyykkäystä. Kiva että menkoista voidaan nykyään puhua avoimemmin, mutta en ihan ymmärrä sitä että mikään ei tunnu nykyään olevan yksityistä.
Mulla on yhdet, tilasin Saksasta kokeeksi. Kokeilun asteelle jäi, sillä vaikka ne tuntuvatkin ihan ookoolta yllä, mulle tuli niissä aika nihkeä ja inha olo. Käytän tosin niitä vielä joskus harvoin tiputteluvaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, tämä on nyt vähän asian vierestä, mutta eikö tuo ole ihan normaali vaihtoväli? Eli ei mikään runsas vuoto? Itse vaihdan pahimmillaan vartin välein, pakko kuitenkin pitää tamponia töissä ollessa. Siteistä hulahtaa ohi samantien.
Yle taas tärkeimpien ydinasioidensa äärellä
Vierailija kirjoitti:
Off topic, mutta en voisi ikinä kuvitella esiintyväni julkisesti jossain alushousuissa, olkoon sitten menkka- tai tavalliset, ja esitteleväni kaikelle kansalle jotain alushousujeni pyykkäystä. Kiva että menkoista voidaan nykyään puhua avoimemmin, mutta en ihan ymmärrä sitä että mikään ei tunnu nykyään olevan yksityistä.
Alapeukuttajat esittelisivät alushousujaan yle-uutisissa?
Erittäin hyvät, suosittelen kaikille. Minulla on nykyään kun olen n 50 hyvin arvaamattomat ja välillä runsaat kuukautiset, eli siteet ei enää riitä. Noista pikkareista ei yli puolen vuoden aikana ole kertaakaan tullut mitään vahinkoja ja töhryjä. Ja vaihtoväli voi olla monta tuntia. Eikä edes haise yhtään, tuntuvat kuivilta päällä.
Eli täydet 10 pistettä minulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hienoa, että jotkut esittelevät. Naisten kuukautiset ovat tärkeä asia siinä missä monet muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimiihan se tamponikin sinulla muutaman tunnin? Löytyy erilaisia malleja erilaisilla imukyvyillä ja jos vuoto on voimakasta niin housujen vaihtaminen päivän aikana auttaa varmasti. Ja kyllä, on eri asia kuinka kätevää on vaihtaa noita esim. työpäivän aikana ja raahata likaisia mukana samaan tapaan kuin kestositeiden kanssa (verrattuna esim. siihen kertakäyttöiseen tamponiin tai helpommin puhdistettavaa kuukuppiin).
No mutta etkös voisi pitää molempia aamusta alkaen? Kun on tamponin vaihdon aika, jätät vain uuden laittamatta ja luotat noihin menkkapikkareihin loppupäivän, niin ei tartte äheltää.
Minua kiinnostaa kaikki kokemukset menkkapikkareista! Itse en ole vaihtamassa, koska kuukuppi toimii minulla täydellisesti, mutta 11 v. tytöllä alkaa kuukautiset luultavasti pian, koska itsellänikin alkoi noihin aikoihin.
Kuukuppi ei varmaankaan tuon ikäiselle toimi ja itse muistan siteet tosi inhottavina. Epäluotettavina, epämukavina, kutittavina, rapisevina ja kaikin puolin hankalina.
Ovatko menkkapikkarit oikeasti niin hyviä, kuin kehutaan, vai onko se vain propagandaa jätteiden vähentämiseksi? Kuukuppi on ollut minulle sellainen pelastus, että käyttäisin sitä vaikka tuottaisi satakertaisesti jätettä siteisiin verrattuna, mutta monet tuntuvat suhtautuvan siihen niin, että sitä käytetään vain ympäristösyistä. Minulla taitaa olla sama epäilys menkkapikkareiden suhteen.
Kummat ovat oikeasti kivempia käytössä, siteet vai menkkapikkarit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisesti en esittelisi, MUTTA minusta ihan luonnollinen asia.
Olen muutenkin hyvin tarkka yksityisyydestäni, en kaipaa minkäänlaista 'julkisuutta" enkä edes ole somessa jne.
Mutta keskustelun aiheena en näe tuossa mitään eroa vaikka siihen mitä shampoota käytän, -mitä en tuotakaan olisi valmis jakamaan JULKISESTI missään, mutta kaverille voisin ihan hyvin kertoa/suositella jne.
Kaikkein mukavin tapa hoitaa menkat. Itsellä aika runsas vuoto. Sidettä pitäisi vaihtaa muutaman tunnin välein. Menkka alkkareilla pärjään monta tuntia. Menee 2-3 alkkarit vuorokaudessa. Näitä on erilaisia eli kannattaa valita sopivat itselle niin mallilta kuin imukyvyltä.
Helppohoitoisia myös. Käytön jälkeen huuhtelu ja liotus, kunnes tuuppaa pesukoneeseen muun pyykin kanssa. Kannattaa siis olla muutamat alkkarit, ettei lopu heti kesken.
Pitäisi kestää useamman vuoden eli ekologisempi vaihtoehto kuin siteet yms. kun menee samassa pesussa muitten pyykkien kanssa. Kuu kuppi ei myöskään sovi kaikille ja niissä on myös sen toksisen sokkioireyhtymän riski.
Vierailija kirjoitti:
On teillä naisilla ongelmat.
Niin on. Joka kuukausi!
Nehän pitää pestä 60 asteessa, muuten bakteerit alkavat lisääntyä. Voiko ne pestä muun pyykin mukana, jos kovin veriset? Jos pelkät pikkarit pesee, aika kalliiksi tulee pyörittää 60 asteen pyykissä pelkkiä pikkareita.
Olen ja ihan mukavat päällä. Kuitenkin kuukuppi on paras ja ekologisin.