Puutarhamagiaa 2023!
Laskeskelen tässä mitä kaikkia siemeniä on ja mitä pitäisi tilata lisää. Jospa tänä keväänä saisin kaikki asettumaan paikoilleen. Yksi kohta on, jossa ei kasva mikään puu tai pensas. Kaikki alut ovat kupsahtaneet siinä, vaikka vieressä kasvavat molemmin puolin hyvin. Jätän sen sitten pienemmille kasveille, uskottava on, että siihen ei pensasta tai puuta saa.
Kokeilen nyt ensimmäistä kertaa värjäyskasvien kasvattamista. Joitain perhoskasveja lisään. 5 vuodessa huomaan, että piha kävi pieneksi. Jos muuttaiai isommalle puutarhatilalle, niin olisi hirveä homma saada enstiset mukaan. Ei haluaisi ihan nollasta taas aloittaa. Montakohan hehtaaria pitäisi olla, että saisi kaikki mahtumaan?
Mitä te aiotte laittaa kasvamaan tammikuussa?
Kommentit (67)
Nyt syyhyttää jo niin paljon, että pakko saada sormet multaan ja kasvilamput päälle :D
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään tyrnitarhaa? Onko leviäminen vaikea pitää kurissa? Riittääkö metrin leveä alue kasvukaisteleeksi?
Ei ole, mutta parilla kaverilla on ja ei kyllä mahdu mihinkään metriin. Piikikkäät ja voimakkaasti versoavat tyrnit kaipaavat tilaa ympärilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään tyrnitarhaa? Onko leviäminen vaikea pitää kurissa? Riittääkö metrin leveä alue kasvukaisteleeksi?
Ei ole, mutta parilla kaverilla on ja ei kyllä mahdu mihinkään metriin. Piikikkäät ja voimakkaasti versoavat tyrnit kaipaavat tilaa ympärilleen.
Entä jos leikkaa ja muotoilee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä, mutta tekee juurivesoja myös. Itsellä 1000 m2 tontti, enkä haaveilekaan tyrnistä. Tutuilla on rannalla laajalla alueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä, mutta tekee juurivesoja myös. Itsellä 1000 m2 tontti, enkä haaveilekaan tyrnistä. Tutuilla on rannalla laajalla alueella.
Laita ihmeessä jos tykkäät. Täällä on ok-talon pihassa puutarhassa ja tosi hyvin näkyy marjovan. Aurinkoisella pihalla ovat.
Sain jotain itselleni uutta patiopaprikaa ja snackpaprikaa. Varmaan useimmille tuttuja, mutta minulle ei ennestään. Nyt on neljää eri paprikalajiketta. 2 eri luomua löysin :)
Joku kysyi jossain aiemmassa ketjussa mikä tomaatti teki minulla parvekkeella valtavan sadon (etsin itsekin sitä vanhaa pussia). Nyt satuin löytämään sen. Olivat coctailtomaatteja nimeltään. Kaikki kolme tomaattia tekivät hulluna tomaatteja parvekkeella sangossa ja viimeiset kypsyivät jouluna sisällä (Otin yhden sisälle ja testasin huvin vuoksi kuinka pitlään pysyy elossa kasvilampulla).
Sisällä olevia kasveja kannattaa puhkutella, että niistä kasvaa vahvempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ovat pysyneet aika matalina, enimmillään vajaa puolitoista metriä korkeutta ja saman verran leveyttä. Hiekansekaisessa maassa kasvavat, muutamia juurivesoja tehneet mutta helppo leikata pienenä pois. Omani ovat kotimaisia lajikkeita, Raisa ja Rudolf, monet ulkomaiset jalosteet tuntuvat kasvavan paljon suuremmiksi, jopa niin korkeiksi ettei satoa yllä keräämään.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko saaneet pähkinäpensaita menestymään?
Minulla on 4-vöhykkeellä kasvanut hyvin, terveet ja tuuheat eikä talvivaurioita. Pähkinöitä en ole kuitenkaan saanut, ja syynä lienee se että ovat samasta paikasta ostetut ja ehkä samaa kasvia alunperin. Pähkinäpensas on itsesteriili ja niitä pitää olla eri kantoja.
Harmittaa kun kun tänä vuonna ei ole yhtään intoa. Daaliatkin varmaan kupsahtaneet talvisäilöön. Rakas puutarhakaveri 🐶 laittoi kanssani vikat sipulit maahan syksyllä, rakasti kurkkuja ja kävi niitä salaa kasvihuoneesta napsimassa 🤭. Sähkö liian kallista kasvilampuille joten esikasvattelutkin jäävät. Mutta ehkä se tästä! Jään seuraamaan ketjua jos kipinä syttyisi. Onnea kaikille kasvatuspuuhiin! 🥰
Onpa hiljaista tässä ketjussa. Eipä tuolla ulkona vielä toki mikään keväinen ilma ole, nelosvyöhyke ja maa ihan valkoisena ja yöpakkasia edelleen yli -10 astetta liki joka yö.
Itsellä on paprikat kylvettynä, mutta ovat vasta pienen pieniä alkuja - saa nähdä ehtiikö näistä saada satoa kesän aikana. Tomaattejakin on jo tulossa, mutta muutamaa lajiketta olen vielä laittamassa lisää. Sormet syyhyäisi laittaa vielä vaikka ja mitä, mutta ikkunalaudat ja lisävalot loppuu kyllä sitten kesken :D
Vierailija kirjoitti:
Onpa hiljaista tässä ketjussa. Eipä tuolla ulkona vielä toki mikään keväinen ilma ole, nelosvyöhyke ja maa ihan valkoisena ja yöpakkasia edelleen yli -10 astetta liki joka yö.
Itsellä on paprikat kylvettynä, mutta ovat vasta pienen pieniä alkuja - saa nähdä ehtiikö näistä saada satoa kesän aikana. Tomaattejakin on jo tulossa, mutta muutamaa lajiketta olen vielä laittamassa lisää. Sormet syyhyäisi laittaa vielä vaikka ja mitä, mutta ikkunalaudat ja lisävalot loppuu kyllä sitten kesken :D
Mulla niin sama :D
Ilmeisesti se kasvihuonetalo pitää rakentaa kuitenkin, sillon ei pääse tila loppumaan.
Voi tulla takapakkia, mutta minulla kukkii jo piha. Kukkiiko teillä? Mitkä kaikki ovat ennättäneet jo kukalle?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on neljättä vuotta kolme tyrnin tainta. En tiedä puhutko jostain eri lajista, mutta ei nämä minnekään leviä. Korkeutta ovat kasvaneet ja satoa tuottaneet.
Olisi mukava istuttaa erilaisia kasveja mutta kaikki kuolevat :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on neljättä vuotta kolme tyrnin tainta. En tiedä puhutko jostain eri lajista, mutta ei nämä minnekään leviä. Korkeutta ovat kasvaneet ja satoa tuottaneet.
Naapurilla ovat levinneet ihan hulluna. Tulevat aidan yli tielle :p
Kuulostaa hyvälle kalenterille.