Kertokaa mistä vähävrainen voisi ostaa vaatteita jotka kestäisi käyttöä edes 2-3 vuotta?
Ostin vuosia sitten vaatteita HM ja zalando, kaikki nukkaantuneet ja yöhousuihin tuli reikä 9 kk käytön jälkeen, ymmärrettävää kyllä koska maksoi jotain 15-20, mutta varaa ei ole kauhesti laittaa vaatteisiin silti. Kirppareilta en löydä koska omalla seudulla ei ole montaa ja ovat pieniä, lisäksi olen pitkä joten kirpparivaatteissa yleensä liian lyhyet hihat tai muuta vikaa. Itse en osaa vaatteita tehdä ja vihaan ompelukoneita.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti kuitenkin itse olen jättänyt kauppaan kaikki vaatteet, joissa on: akryylia, polyamidia, viskoosia, polyesteria yhdistettynä elastaaniin. Puuvilla, pellava, polyester tietyissä sekoitteissa, villa ovat kestävimpiä.
Siis mitä tuosta jäi jäljelle? Nudismi tai 100% puuvilla?
Vierailija kirjoitti:
Tori.fi annetaan ilmaiseksi vaatteita, sieltä vaan hakemaan!
Ei tod. Torissa kasoittain ketjuliikkeiden vanhoja vaatteita. Ostan mieluummin uuden alesta. En halua käytettyjä vaatteita ainakaan ylihintaan enkä jos se on ilmainen nimittäin sekin epäilyttää jos se on ilmainen.
New yorkerilta. Olen ostanut sieltä alennuksesta perusvaatteita, rintaliivejä, lyhythihaisia, pitkähihaisia, leggingsejä, ja hyvin on kestänyt jo pari vuotta ilman reikiä tai muutakaan. Hinnaltaan olivat 1.99-6,99€.
Vierailija kirjoitti:
Miestenosastoa suosittelen minäkin. Marketeissakin miesten vaatteet ovat aina paksua puuvillaa eikä mitään ohuita keinokuituja. Toki ne eivät ole viimeisimmän muodin mukaisia jos sellainen on tärkeää.
ei kestä miestenvaatteetkaan enää(nnn). valmistajat huomasivat, että miestenvaatteet olivat liian kestäviä. nykyään ei enää löydy edes perus t-paitaa, joka kestää normaalin 60 asteen pesun.
Prismasta, ei varmaan suosittu paikka, mutta vaatteidennlastu on ollut mulla ok.
Itse miehenä ostan halpoja vaatteita halpakaupoista, paidat ja housut maksaa sen 20e/kpl. Vaatteet kestää käyttöä sen 3-4 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
HM rättejä ei missään nimessä kannata ostaa. Tokmannin halpisvaatteet kestää paremmin jos onnistut löytämään sopivan kokoisia.
Ne on kyllä ihan järkyttävän isoja puolijoukkueteltoja. (Ei ap)
Tee ensin vuodelle vaatebudjetti ja inventoi vaatevarastosi. Voi tehdä useamman vuoden kattavan suunnitelmankin. Jos vaatteita ostettaisiin suunnitelmallisesti, useimmilla olisi varaa paljon "parempiin" vaatteisiin kuin nyt, kun budjetti kuluu turhiin pikkuostoksiin jotka kuitenkin vastaavat huonosti todellisiin tarpeisiin.
Useimmat tarvitsevat (huom. eri asia kuin haluavat tai ostelevat) vuodessa 5-10 uutta vaatetta. Ne voi sitten etsiä rauhassa budjetin rajoissa.
Kyllä mulla ainakin on HM:n tuotteet säilynyt ihan hyvänä. Kannattaa vain katsoa mistä kankaasta ne on tehty ja noudattaa pesuohjeita ja muutenkin pitää hyvää huolta.
Minä käytän ihan vaan markettivaatteita ja hyvin on kestäneet. Nyt en ole kolmeen vuoteen ostanut mitään vaatteita muuta kuin alushousuja ja sukkia, niin ja uudet lenkkarit. Mulla on muuten käytössä jopa 26 vuotta vanha t-paita, joka lähes yhtä hyvässä kunnossa kuin ostaessa. Ennen kyllä tehtiin vaatteita paremmasta materiaalista eikä veny ja kulahda pesuista huolimatta.
Ei mistään. Kaikissa on hajoavuutta ja linkous sen hoitaa myös. Olisi helpompi saada kaikille riittävä raha jolla ne voi ostaa, kuin yrittää keinotella milloin mitäkin.
Kun löydän alesta hyvän ja mieleisen vaatteen, otan ainakin kaksi kappaletta.
Työvaatteet vaihdan kotivaatteisiin heti kotiuduttua ja tuuletan raikkaaksi. Vähentää kuluttavia pesukertoja. Omat työvaatteeni ovat jopa vuosia käytössä, mutta laatu pitää pintansa. Ihoa vasten käytän aina aluspaitaa/teepaitaa/puseroa, ettei se päällimmäinen vaate ole ihokontaktissa ja siten likaantumiselle (hielle, rasvoille, dödöille) alttiina.
Halvallakaan ei kannata ostaa huonoa laatua, joten pitää tarkistaa materiaali siitä vaatteeseen ommellusta lappusesta ja vastaisuudessa välttää niitä nyppyyntyviä kankaita.
Vierailija kirjoitti:
Kirpparilta saa. Jos ei ole paikkakunnalla senkun menet ihan sitä varten johonkin kaupunkiin. Niin on tehty jo aikojen alusta.
Joo, en taida mennä... Bussimatka maksaisi 14 e
Vaihdan aina vaatteet kun tulen kotiin, parempi seppälä pois päältä, ja kuluneemmat kotivaatteet päälle esim trikoomekko tms. Näin pysyy vaatteet parempana pidempään.
Millä logiikalla nukkaantunut on rikkoontunut ja käyttökelvoton?
Ostst kirppikseltä niin ei harmita ja tosiaan vintagevaatteissa on niitä kestävämpiä.
Mä itse katson enemmän vaatteen materiaaleja. Jos on vähänkin akryylia, niin en osta. Keinonahka on myös kartettavien listalla. Sadan prossan puuvillaiset vaatteet jätän myös ostamatta, koska ne aina vähän kutistuu, vaikka pesen ohjeen mukaisesti.
Nykypäivän vaatteet kestää heikommin. Sen takia vaatekaapissa on oltava tarpeeksi vaatteita joita käyttää vaihdellen. Mulla on myös erikseen vaatteet joita käytän kotona ja julkisilla paikoilla. Näin ne vähän paremmat vaatteet on pienemmällä kulutuksella. Bile- ja juhlavaatteita en omista, koska en käy kyseisissä tapahtumissa.
Naiset käyttävät enemmän pikamuotia, kun taas miehet ostavat vaatetta tarpeeseen vasta kun edellinen on puhkikulutettu. Siksi miehille tehdään kestävämpiä vaatteita.
Itse olen monesti ostanut alesta neuleita miestenosastolta, koska saan samalla hinnalla villa- tai villasekoitepaidan siinä missä naisille on tarjolla vain akryylia. Samoin miesten t-paidat on usein tehty parempilaatuisesta, paksusta puuvillasta.