Kertokaa mistä vähävrainen voisi ostaa vaatteita jotka kestäisi käyttöä edes 2-3 vuotta?
Ostin vuosia sitten vaatteita HM ja zalando, kaikki nukkaantuneet ja yöhousuihin tuli reikä 9 kk käytön jälkeen, ymmärrettävää kyllä koska maksoi jotain 15-20, mutta varaa ei ole kauhesti laittaa vaatteisiin silti. Kirppareilta en löydä koska omalla seudulla ei ole montaa ja ovat pieniä, lisäksi olen pitkä joten kirpparivaatteissa yleensä liian lyhyet hihat tai muuta vikaa. Itse en osaa vaatteita tehdä ja vihaan ompelukoneita.
Kommentit (68)
Halvalla ei saa hyvää. Se on varma, että kertakäyttömuotia ostamalla ei saa tuotetta, joka kestää 2-3 vuotta. Mikä sekin itseasiassa on todella vähän.
Tarkista vaatetta ostaessasi saumat (onko huolellisesti ommeltu, kiertääkö), kankaan laatu (valmiiksi ohut ja pehmeä kuluu nopeasti puhki) ja materiaalit. Napillisissa vaatteissa napit ja napinlävet.
Alennusmyynneistä kannattaa käydä etsimässä hyvää tavaraa ja silloinkin mielummin panostaa kuin pihistää. Itselläni on esimerkiksi vuosia sitten alennuksesta ostettu NoaNoan t-paita, joka on edelleen kuin uusi. Maksoi alennuksessa saman verran kuin Vilan vastaava ilman alennusta. Vilan vastaava on jo kierrätyksessä, kun kangas kului puhki vähemmällä käytöllä.
Vierailija kirjoitti:
Kirppareilta ei löydy sopivaa vai ei löydy mieleistä? Ehkä köyhän täytyisi joustaa kriteereissään. Itse hyvätuloisena ja pitkänä löydän kirppareilta aina jotain ja ne vaatteet kestää vuosia.
Enkä nyt tarkoita että täytyisi risoja tai väärän kokoisia ostaa mutta jos kelpaa ainoastaan tietyn värinen ja tietyn mallinen niin sitten en ihmettele jos ei löydy.
Mujin vaatteet kestävät, on mitoitettu hyvin ja ovat ajattomia
Oikeastaan mistä vaan, kun tiedostaa materiaalit ja ompeleet. Halpakaupoistakin voi tehdä löytöjä mitkä kestää niin kauan, että lopulta nuhjaantuvat vain monen vuoden käytöstä ja harmittaa vain se, kun joutuu luopumaan.
Katso siis mitä materiaalia vaatteet on. Monen kuidun sekoitukset löystyvät, repeävät ja nyppyyntyvät eniten. Luonnonkuidut ovat usein kestävimpiä ja muodossa pysyviä.
Farkuissa kannattaa suosia 100% puuvillaa ja hyvää leikkausta sekä katsoa, että vetoketju vaikuttaa kestävältä. Metallivetoketju voi kestää muovista pidempään. Villa kestää hyvänä, akryyli nyppyyntyy ja saattaa alkaa jopa haisemaan. Sekoitteet joissa on elastaania löystyvät aina pitkäaikaisessa käytössä ja kuidut saattavat erottua toisistaan ja näkyä haituvina.
Jossain käytössä jotkut tekokuidut 100%:sena, kuten polyamidi, voivat olla kestäviä. Saumat kannattaa katsoa kaupassa.
Oikean kokoiset vaatteet kestää myös kauemmin, vetoketjuja ja nappeja ei tarvitse vetää kireälle. Toisaalta liian isot vaatteet eivät enää näytäkään kivoilta vähän löystyessään. Ja missä vaatetta aikoo käyttää. Hikisiin hommiin ja likaisiin hommiin paljon pesua kestäviä materiaaleja.
Pesu tarpeeksi korkeassa lämpötilassa estää lian ja hien pinttymistä. Esim. kaikki puuvilla kestää 60 asteen pesua.
Tekstiilikuituopas:
https://www.stjm.fi/palvelut-ja-tietoa-yrityksille/tekstiilikuituopas/?…
Minulla on välillä varaa kalliisiinkin vaatteisiin, mutta suurimman osan vaatteistani hankin UFFin alennusmyynneistä! Useamman kerran vuodessa siellä on niitä päiviä, joissa varastoa tyhjennetään. Hinnat aluksi esim. 5 euroa / tuote, sitten 4 euroa jne. Odotan että tulee kahden euron ja euron päivät ja käyn ostamassa kaiken itselleni sopivan ja tarpeellisen pois.
Näin säästyy rahaa hankkia sitten harvakseltaan vaikka laadukas villakangastakki tai kunnollinen käsilaukku jne.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on välillä varaa kalliisiinkin vaatteisiin, mutta suurimman osan vaatteistani hankin UFFin alennusmyynneistä! Useamman kerran vuodessa siellä on niitä päiviä, joissa varastoa tyhjennetään. Hinnat aluksi esim. 5 euroa / tuote, sitten 4 euroa jne. Odotan että tulee kahden euron ja euron päivät ja käyn ostamassa kaiken itselleni sopivan ja tarpeellisen pois.
Näin säästyy rahaa hankkia sitten harvakseltaan vaikka laadukas villakangastakki tai kunnollinen käsilaukku jne.
Lisään vielä, että käytetyistä vaatteista on usein helpompaa erottaa, mikä on laadukas ja kestävä. Osa on nuhraantunut käytössä, mutta joukossa on myös kymmeniä vuosia vanhoja vaatteita, jotka näyttävät edelleen kuin uusilta. Sellainen kestää helposti vielä kymmenen vuotta hyvänä.
Vielä yksi hyvä puoli kirpparilta ostaessa: tarjolla on kaikkia mahdollisia värejä ja kuoseja! Uusien vaatteiden kaupoissa on kovin kapea tarjonta, eli jos jokin väri ei satu olemaan muotia niin sitä ei löydy sitten mistään. Itselläni on niin kalpea iho ja heikot omat värit, että minulle ei sovi ihan mikä tahansa. Joskus menee vuosiakin niin että en voi ostaa vaatekaupoista mitään. Sama pätee myös vaatemalleissa. Jos vyötärö ei ole in, niin jokainen kauppa on täynnä suoria säkkimäisiä vaatteita. Kirppareilta löytyy silloinkin ihania 80-luvun vyötäröä korostavia hepeneitä. :)
Parhaat kesähousuni ostin UFF:lta, ne ovat 4 euron KappAhlit. Alas hieman kapenevat lahkeet. Tiivis puuvilla, joka ei veny eikä vanu. Vyötärölinja saisi olla hieman korkrampi, mutta onneksi saan painoa alemmaksi. Elastaani joustaa, mutta tekee helposti polvipussit eikä vaate pysy kauniina.
Itse olen ostanut alennusmyynneistä ja kirppareilta Hillfigerin ja Laurenin vaatteita. Ovat kestäviä ja ajattomiakin.
Vierailija kirjoitti:
Halvalla ei saa hyvää. Se on varma, että kertakäyttömuotia ostamalla ei saa tuotetta, joka kestää 2-3 vuotta. Mikä sekin itseasiassa on todella vähän.
Oikein ja väärin.
Laadukkaan tuotteen ovh-hinta on aina korkea mutta kun sen ostaa edelliskauden mallina sesongin päättävästä alesta (talvivaatteet toukokuussa, kesävaatteet marraskuussa) niin 70-80% alennus ovh-hinnasta ei ole mitenkään mahdoton.
Kaksi kalleinta GoreTex talvi/syystakkia jotka omistan olivat ovh-hinnaltaan 400-450€ luokkaa mutta minä maksoin niistä 120€ ja 135€
Tuo 135€ kuulostaa monen 1-2 vuotta kestävän kertokäyttömuodin ostajan mielestä kalliilta mutta se ei todellakaan ole sitä kun kurjasta kelistä vaivattomasti selviävä laadukas takki on minulla käytössä 10-15 vuotta.
1. Vältä kaikkia vaatteita, joissa on yli 20% akryyliä. Surkein kuitu mitä on ja nyppyyttää pahasti.
2. Huonon vaatteen tunnistaa epäsymmetrisyydestä, tarkista vaikka olkaommelten pituus.
3. Vältä neuleita, joissa on sekoitettu polyesteria ja viskoosia, ei kestä eikä pelkkä viskoosineulekaan ei ole kovin hyvä.
4. Rohkeasti miesten osastolle niin marketissa kuin kirpparilla. Sieltä löytyy hyviä luonnonmateriaalineuleita ja hillittyjä kuoseja. Jättivaatteet on muotia muutenkin.
5. Jos luonnonmateriaalin seassa on yli 20% keinokuitua, jätä kauppaan.
6. Tunnustele laatuvaatteita hyvissä vaatekaupoissa. Vähitellen opit näppituntuman hyviin kankaisiin. Itse tunnistan ohuenkin villakankaan vain tuntumasta.
Vierailija kirjoitti:
Prismasta löytyy yllättävän laadukkaita vaatteita. Ostin äidille palvelukotiin ja yllätyin.
NP housukaupasta saa mahtavalla materiaalilla olevia housuja. Onkohan näillä nettimyynti.
House-merkin paitapuserot kestävät.
Osta pikeepaitoja, puuvillapopliinia, lyosell-kuitua. Ovat kestäneet yli 10 vuotta arkikäytössä.
Itse tehdyt pyjamat ovat parempia kuin ostetut.
House-merkin paitapuserot kestävät.
Harvinaisen huono neuvo.
Kaupan oman brändin vaatteet ovat niitä joissa jokainen erä on tasan se halvin parttierä jonka sisäänostaja kulloinkin löysi hinkuvintialaisen hikipajan lastauslaiturilta.
Vaikka edellinen House-paitapusero olisi ollut laadukas, se ei takaa mitenkään sitä että seuraava jonka pesulappuun ommeltiin sama nimi kelpaisi edes lattiarätiksi.
Myös monet ketjussa mainutut "kalliit" muotimerkit ovat viime vuosina alkaneet rahastaa härkisti myymällä brändillään preemiumin sijaan aivan luokatonta scheissea.
Kirpparilta saa. Jos ei ole paikkakunnalla senkun menet ihan sitä varten johonkin kaupunkiin. Niin on tehty jo aikojen alusta.
Tokmannin miesten puoli. Sieltä löytyy kestävää.
Itseneulotut villapaidat ovat tosi kestäviä. Siis villa, ei akryyli tms muovi. Ja ne voi neuloa uudelleenkin uuteen kuosiin, jos kyllästyy entiseen. Langat oikenee kun kastelee ne vyyhdillä ja ripustaa kuivumaan. Itseneulotuissa se huono puoli, ettei saa heti päälle, kun neulominen ottaa oman aikansa.
Minulla on parikin noin 40v vanhaa. Toinen on kuin pakasta vedetty, toisessa käyttö vähän jo näkyy, muttei häiritsevästi (mikään juhlapaitahan se ei olekaan). Ei tule vilu kummassakaan. Päällystakin ei tarvitse olla kovin paksu sen lisänä ja sama takki menee sitten leudommillakin säillä.
Blaa-merkki on osoittautunut hyväksi. Kestää. Ei nukkaannu.
Nämä hommat tuntuu olevan vähän arpapeliä. Tuntuu että hinta, merkki tai materiaalikaan ei aina kerro, onko kyseessä kestävä vai huonolaatuinen vaate. Lähtökohtaisesti kuitenkin itse olen jättänyt kauppaan kaikki vaatteet, joissa on: akryylia, polyamidia, viskoosia, polyesteria yhdistettynä elastaaniin. Puuvilla, pellava, polyester tietyissä sekoitteissa, villa ovat kestävimpiä.
Minulla on paljon polyestermekkoja, jotka kestävät vuodesta toiseen uudenveroisina työkäytössä. Vanhimmat päivittäisessä työkäytössä olevat mekot taitavat olla jo 8 vuotta vanhoja. Ja sopivat siis edelleen toimistolle. Merkkejä ovat mm.dorothy perkins, mango, zara ja hm. Ei siis mitään kalliita merkkejä.
Pellavavaatteet kestävät myös hyvin, omani olen ostanut Nansolta ja Mujilta.
Villatuotteiss suosin merinovillaa ja alpakanvillaa. Hyviä merinovaatteita olen ostanut Cubukselta, alpakkavaatteita puolestaan Alpalta (mutta se on jo aika kallis merkki, paidat alkaen 150e). Näissä riittää huolloksi tuuletus ja silloin tällöin nyppyjen poisto nyppyharjalla.
Puuvillavaatteet ovat vähän hankalia. Joitakin hyviä olen ostanut Lindexiltä ja Cosilta, toisaalta taas jotkut ovat haalistuneet ja nukkaantuneet ennenaikaisesti.
Vantaan porttipuistossa on kierrätyskeskus jossa on myynnissä myös vaatteita. Olen käynyt siellä ja huomannut, että on halpoja ja hyviä sellaisia.
Kirppareilta ei löydy sopivaa vai ei löydy mieleistä? Ehkä köyhän täytyisi joustaa kriteereissään. Itse hyvätuloisena ja pitkänä löydän kirppareilta aina jotain ja ne vaatteet kestää vuosia.