Ullanlinnan surman todellinen motiivi
Eri keskustelupalstoilla on pohdittu psykiatrin joulun alla tekemän henkirikoksen perimmäisiä motiiveja. Mikä on sinun arviosi tapahtuneesta?
Kommentit (2695)
Luulen että ne tulossa olevat pikkujoulut on olleet yksi laukaiseva tekijä. Jos Roope oli ollut jo pitkään saikulla, ja edelliseltä kesältä oli kaikkien muistissa se veteen ajo, niin aivan varmasti pikkujoulut oli yksi keino yrittää näyttää, että hyvin meillä menee, ollaan sosiaalisia ja mukavia ja upea pariskunta. Roopen kaltaiselle introvertille juhlat on aina stressaavat, ja nyt varsinkin jos pää ei ollut ihan kunnossa ja oli tarve näyttää kaiken olevan hienosti.
Moni varmaan pystyy samaistumaan siihen, että ennen isoja juhlia tulee kilahdettua puolisolle tai perheelle jostain, kun ne juhlien valmistelut vievät voimia ja juhlia sit jännittää. Jos kerran pariskunnan oli tarkoitus pitää isot pikkujoulut laajalle kaveripiirille ja liikuttiin kumminkin aika varakkaissa piireissä, niin varmasti oli näytön paikka sairastelujen ja veteen ajon, kenties muidenkin outojen temppujen jälkeen.
Vaikka siivooja olisi siivonnut kämpän ja tarjottavat haettu Stockalta ja joku kaveri olisi luvannut tulla auttamaan järjestelyissä, niin totta kai isäntäparilla oli paljon velvollisuuksia sitä ennen kuitenkin.
Siinä sitten ovat puhuneet juhlista ja ottaneet to-illalla lasin viiniä jos toisenkin, ja tullut riitaa. Ja tilanne eskaloitunut.
En usko psykoosiin tai vastaavaan vaan siihen, että tilanne oli jotenkin niin kuormittava ja lopulta riita kenties mitättömästä jutusta vain paisui ja päättyi tappamiseen. En usko myöskään vahinkoon sillä on ihan tutkittu juttu että valtaosassa oikeasti vahingossa tehdyissä surmissa tekijä itse ilmoittaa poliisille tai esim saattaa soittaa häkeen ja sanoa että puolisolle sattunut onnettomuus.
Roope sen sijaan täysin kylmänrauhallisesti osallistui etsintöihin ja päästi poliisit kotiin jne. Luultavasti ollut dissosiaatio-kohtauksessa. Mutta psykoosiin en usko. Toivottavasti ei onnistu vedättämään mielentilaa tutkivia henkilöitä.
Mikä ero on psykologilla ja psykiatrilla
Vierailija kirjoitti:
Luulen että ne tulossa olevat pikkujoulut on olleet yksi laukaiseva tekijä. Jos Roope oli ollut jo pitkään saikulla, ja edelliseltä kesältä oli kaikkien muistissa se veteen ajo, niin aivan varmasti pikkujoulut oli yksi keino yrittää näyttää, että hyvin meillä menee, ollaan sosiaalisia ja mukavia ja upea pariskunta. Roopen kaltaiselle introvertille juhlat on aina stressaavat, ja nyt varsinkin jos pää ei ollut ihan kunnossa ja oli tarve näyttää kaiken olevan hienosti.
Moni varmaan pystyy samaistumaan siihen, että ennen isoja juhlia tulee kilahdettua puolisolle tai perheelle jostain, kun ne juhlien valmistelut vievät voimia ja juhlia sit jännittää. Jos kerran pariskunnan oli tarkoitus pitää isot pikkujoulut laajalle kaveripiirille ja liikuttiin kumminkin aika varakkaissa piireissä, niin varmasti oli näytön paikka sairastelujen ja veteen ajon, kenties muidenkin outojen temppujen jälkeen.
Vaikka siivooja olisi siivonnut kämpän ja tarjottavat haettu Stockalta ja joku kaveri olisi luvannut tulla auttamaan järjestelyissä, niin totta kai isäntäparilla oli paljon velvollisuuksia sitä ennen kuitenkin.
Siinä sitten ovat puhuneet juhlista ja ottaneet to-illalla lasin viiniä jos toisenkin, ja tullut riitaa. Ja tilanne eskaloitunut.
En usko psykoosiin tai vastaavaan vaan siihen, että tilanne oli jotenkin niin kuormittava ja lopulta riita kenties mitättömästä jutusta vain paisui ja päättyi tappamiseen. En usko myöskään vahinkoon sillä on ihan tutkittu juttu että valtaosassa oikeasti vahingossa tehdyissä surmissa tekijä itse ilmoittaa poliisille tai esim saattaa soittaa häkeen ja sanoa että puolisolle sattunut onnettomuus.
Roope sen sijaan täysin kylmänrauhallisesti osallistui etsintöihin ja päästi poliisit kotiin jne. Luultavasti ollut dissosiaatio-kohtauksessa. Mutta psykoosiin en usko. Toivottavasti ei onnistu vedättämään mielentilaa tutkivia henkilöitä.
Voiko luottaa siihen että tutkinta tapahtuu puolueettomastitälläkin palstalla ilmi tullut että kovasti on lääkäreillä tarve suojella ammatin julkikuvaamiten tämä varmistetaan että mätiä omenia vihdoin paljastetaanilman kiillotusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
RT oli tinderissä alkukesästä 2019. Muutama kuva oli, kaksi niistä jäi mieleen. Toisessa oli mies itse ja toisessa talvinen kuva, jossa näkyi vähän auton kylkeä ja muistaakseni lasten pulkka nojasi vasten autoa. Profiili oli tekstitön, mutta yliopistokoulutus oli tuotu esille. Ovat voineet tavata tinderin kautta.
Mitä muuta muistat? Selvisikö missä päin asui tms? Et sattunut ottamaan kuvia talteen ;)
Vihdoin jotakin kiinnostavaa!!!!!Kummoinen kuva oli,näyttikö hyvältä jne
Vierailija kirjoitti:
Muuten sama mut psykiatri voi antaa lääkkeitä.Koulutus suht saman mittainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi selvisivät kaikki uponneesta autosta. Ei niin itsestäänselvää avata auton ovia veden alla.
Mulla tuli tosta auton ajo veteen- keissistä mieleen että joko se on ollut vahinko. Suurella todennäköisyydellä on, koska tässä on ollut paljon näkijöitä ja se on julkisella paikalla.
Monet koulutetutkin älykkäät ihmiset voi olla tumpeloita tekniikan ja arjen juttujen kanssa. Ajatuksissaankin voi olla. Kukaties jos on ollut riitaa ja älämölöä autossa mikä herpaannuttanut keskittymisen.Toinen vaihtoehto on kieroutunut mieli joka on halunnut esim näyttää valtaansa, pelotella eksää että lapsille käy jotain tai joku impulssikontrollin häiriö jossa leikittelee mielessään että teenpä näin. Ja tekee. Se on helppo sitten pistää onnettomuuden piikkiin.
Olen itse pohtinut samaa.
Pahin versio: mies suunnitteli koko jutun, motiivina naisen pelottelu, ehkä myös naisen lapsien pelottelu. Valitsi paikaksi sellaisen alueen, että tiesi avun tulevan heti ja varmasti ja että kaikki tallentuu kameroihin. Järjesti autoksi jonkun itselleen tuntemattoman ja sellaisen jonka vahingot vakuutus korvaa, kun vain saa kaiken näyttämään vahingolta. Oiva tekosyy mennä ko. paikalle oli se laiva, ehkä tekijä on tarkoituksella siitä puhunut lapsilleen, jotta voi sanoa, että mennäänpä nyt katsomaan sitä botskia. Molempien lapset mukana, jolla tekijä viestittää, että minä teen mitä haluan, muut mitä uskaltaa.
Tai sitten se oli vain onneton vahinko, joka kuitenkin jäi sitten kalvamaan perheen sisäisiä välejä - ehkä enemmän lapsien ja miehen kuin miehen ja naisen välillä.
Tuskinpa on enää ketään joka uskoisi siihen, että tuo mereenajo oli vahinko..
Luin jostain Roopen yhden teini-ikäisen potilaan äidin haastattelun. Se äiti oli sitä mieltä, että juuri tuollainen vahinko sopisi kyseisen tyypin käyttäytymiseen ja yleiseen tohelointiin. Myös omalla kohdallani on käynyt vastaavaa, vaikkei onneksi missään vaarallisessa paikassa, vaan ihan kotipihalla. Vaihdoin syksyllä autoa ja nykyisessä vaihteet on ratin takana viiksessä. Yhä edelleen vaihdan vahingossa pakkia päälle kun tarkoitus on käyttää pyyhkimiä tms. En todellakaan tiedä onko kyseisessä volvossa samanlaiset vaihteet, mutta voin hyvin kuvitella, että tuntia aiemmin käyttöön otetun auton kanssa tuollaisen mokan voi helposti tehdä, jos edelliset parikymmentä vuotta on tottunut vaihtamaan vaihteen siitä perinteiseltä paikalta.
Kuka idiootti ajaa itselleen vieraalla autolla aivan laiturin reunalle? Sellaiseen paikkaan ei pitäisi ajaa edes tutulla autolla, koska virheitä sattuu ja autoon voi tulla vika.
Huono avaruudellinen hahmotuskyky ja huono päätöksentekokyky. Ei hyvä yhdistelmä.
Ei voi olla sillä kyseessähän oli LÄÄKÄRI
Vierailija kirjoitti:
Psykiatri on lääkäri, joka erikoistuu loppuvaiheessa psykiatriaan.
Psykologi taas ei ole lääkäri vaan psykologiaa opiskellut ja valmistunut.
Kumpikin, sekä psykiatri että psykologi, voi jatkokouluttautua psykoterapeutiksi, joka antaa terapiaa.
Iso osa psykologeista kouluttautuu terapeutiksi mutta ei missään nimessä kaikki, sillä esimerkiksi tutkimustyö tai vaikkapa kriminaalipsykologia työllistävät myös.
Myös psykiatrin luona voi jutella mutta se on huomattavasti pintapuolisempaa ja tähtää esimerkiksi sopivan lääkityksen tai lääkinnällisen kuntoutuksen löytämiseen. Psykiatrit laativat myös lausunnot, joiden avulla voi hakea Kelan korvaamaa psykoterapiaa. Psykiatri voi määrätä mitä tahansa lääkkeitä, vaikka antibioottikuurin. Psykologi taas ei voi määrätä mitään lääkkeitä. Hän tutkii ilmiöitä psykologian lähtökohdista kun taas psykiatrti lääketieteellisemmästä lähtökohdasta. Psykiatri tekee myös diagnoosit. Psykologi voi esittää arveluja diagnooseista esim terapiatyön näkökulmasta mutta niillä ei ole merkitystä juridisessa mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen kans että dissosiaatio-tasoinen kohtaus, ei psykoositasoinen. Mutta kevään kuluessa kuulemme lisää. Mikä olikaan takaraja syytteen nostamiselle?
En ole satavarma mutta luulen, että minulle tuli Tinder mätch nyt kun muistaan. Oma profiilini myös suomenruotsalainen ja asun Kruununhaassa. Ihan muistan kuin mies olisi asunut Kaartinkaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen kans että dissosiaatio-tasoinen kohtaus, ei psykoositasoinen. Mutta kevään kuluessa kuulemme lisää. Mikä olikaan takaraja syytteen nostamiselle?
Googlasin dissosiaatio mutta en pääse selville mistä kyse.Selitättekö.Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Psykiatri määrää lääkkeet. Psykologi ei ole lääkäri, hän keskustelee kanssasi ja tarvittaessa ohjaa psykiatrille lääkkeiden saamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
RT oli tinderissä alkukesästä 2019. Muutama kuva oli, kaksi niistä jäi mieleen. Toisessa oli mies itse ja toisessa talvinen kuva, jossa näkyi vähän auton kylkeä ja muistaakseni lasten pulkka nojasi vasten autoa. Profiili oli tekstitön, mutta yliopistokoulutus oli tuotu esille. Ovat voineet tavata tinderin kautta.
Mitä muuta muistat? Selvisikö missä päin asui tms? Et sattunut ottamaan kuvia talteen ;)
Vihdoin jotakin kiinnostavaa!!!!!Kummoinen kuva oli,näyttikö hyvältä jne
Sellainen kuva, jossa näkyi lähes koko vartalo. Oli hoikempi kuin noissa joissain somesta kaivetuissa kuvissa. Kuvassa näytti hyvältä. Kiinnostuin ja matchasimme. Tein keskustelualoitteen, en saanut vastausta, joten poistin matchin muutaman päivän kuluttua. Olen muutaman vuoden nuorempi, akateemisesti koulutettu, asun pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Silloin harmitti, että ei vastannut, mutta arvatkaapa, olenko ollut huojentunut. Toki minusta ei olisi varmaan ollut hänelle mielitiettyä, koska en ole mikään pika-avioituja ja yhteenmuuttaja.
Mistä dissosiaatio syntyy vai pystyykö sitä sanomaan?
Vierailija kirjoitti:
En ole satavarma mutta luulen, että minulle tuli Tinder mätch nyt kun muistaan. Oma profiilini myös suomenruotsalainen ja asun Kruununhaassa. Ihan muistan kuin mies olisi asunut Kaartinkaupungissa.
Tämä on supersuper-kiinnostavaa,jos tinttusaalistaja!
Vierailija kirjoitti:
Tuo murhan ajankohta aamuyöstä, ja nainen oli menossa aamusta töihin,
niin onko se voinut tappaa sen nukkuessaan, siis että nainen ollut unessa ja mies kumauttanu pään töhjoksi.Ei oikein sovi arvailut jostain känniriidasta, en usko että nainen olisi ryypännyt koko yön ja ollut sitten muka menossa (edelleen humalassa) töihin.
Ei kuitenkaan ole ollut mitään tarinoita että työ olisi kärsinyt vapaa-ajan ehjä runsaastakin alkon käytöstä.
Jossain luki, että uhrilla olisi ollut vapaapäivä perjantaina. Mutta ei oikein sovi tuohon yhtälöön, jos työkaveri tai ex on ilmoittanut, ettei ole tullut töihin.
Mies halusi eron, vaimo skitsahti ja alkoi riehua, mies iski vahingossa naisen hengiltä itseään puolustaessaan. Tämä siis vastauksena aloituksen kysymykseen.
Mielenterveysongelmat.
Seuraaba kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naistenpäivä eli 8.3.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän tämä pariskunta oli tavannut? Lähtökohdat kuitenkin erilaiset; toinen finanssialalta ja toinen terveydenhuollossa. Ehkä baarissa?
Pitäisin täysin mahdollisena että tunsivat entuudestaan jotain kautta, ovat melkein samanikäisiäkin.
Tai ehkä V on ollut jopa asiakas, hänhän erosi niihin aikoihin.
Mitään tietoa ei kylläkään ole.
Täällä luki edell ketjussa, että Tinderissä. Mutta ei ole varmaa.
Lääkäri on aina viisas ja tahdikas sekä raivoraitis eikä vedä itse määrämiään neuroleptejä. Lääkärille ei voi tulla psykoosi. Onhan hän aina muita viisaampi. Hän ei koskaan asu Leppävaarassa, koska hän on hieno kulttuurihenkilö. Näin on todistettu heidän itsensä toimestaan ja meidän pitää uskoa se.