Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asuntojen hinnat vauhdilla alas

Vierailija
29.12.2022 |

Kertoo päivän kauppalehti... olkaa varovaisia

Kommentit (1010)

Vierailija
741/1010 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun osakkeiden omistaja jättää rahoitusvastikkeen maksamatta, taloyhtiö hakee oikeudelta päätöksen.

Just tätä pyysin sinua vähän avaamaan. Miltä oikeudelta ja minkä päätöksen taloyhtiö "hakee"?

Oikeus ei ole virasto josta haetaan päätöksiä käsittelymaksua vastaan.

Oikeus tekee päätöksen ihan itse mutta taloyhtiön pitää ensin haastaa joku oikeuteen. Kuka ja millä perusteella. Mitä tapahtuu jos päätös on se jota taloyhtiö toivoo?

Meille on tullut jo selväksi että olet niin sekaisin että kuvittelet taloyhtiön voivan ihan omin päin mennä myymään jonkun muun omistaman asunnon. Nythän kyse ei ollut taloyhtiön itsensä omistamasta huoneistosta.

Epäilen vahvasti että kuvittelet taloyhtiön "hakevan oikeudesta" sellaisen päätöksen et nyt sen velallisen luukku on sun, tässä on avaimet ole hyvä. Voit myydä sen jos huvittaa.

Menikö oikein?

Mitä Sinä oikein kuvittelet? Että voit jättää taloyhtiön velan maksamatta ja sillä olisi mitään vaikutusta mihinkään?

No, tottakai muut osakkaat hakee pikeudelta päätöksen myydä asuntosi! Sitä ennen taloyhtiö on jo ottanut sen hallintaan ja vaikkapa vuokrannut edelleen. Meinasitko vaan elellä asunnossa maksamatta velkojasi???

Vierailija
742/1010 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odot4llaan yhdessä sitä velkapetteriä, koska tähän mennessä yksikään asunto-osakeyhtiö ei ole mennyt Suomessa konkurssiin.

Siis ihan oikeastiko täällä kirjoittaa oikeustoimikelpoisia henkilöitä joille joku pankki on jopa mennyt myöntämään lainaa?

Toisaalta ihminen jonka tiedot ovat av-foorumilta peräisin ei ole varmaan lukenut uutisia viimeiseen vuosikymmeneen.

Näytä minulle oikeuden päätös, jossa on haettu taloyhtiö konkurssiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/1010 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odot4llaan yhdessä sitä velkapetteriä, koska tähän mennessä yksikään asunto-osakeyhtiö ei ole mennyt Suomessa konkurssiin.

Siis ihan oikeastiko täällä kirjoittaa oikeustoimikelpoisia henkilöitä joille joku pankki on jopa mennyt myöntämään lainaa?

Toisaalta ihminen jonka tiedot ovat av-foorumilta peräisin ei ole varmaan lukenut uutisia viimeiseen vuosikymmeneen.

Näytä minulle oikeuden päätös, jossa on haettu taloyhtiö konkurssiin.

Ja tarkoitan tllä kasvukeskuksia, en mitään äkäslompolon pirttikeskittymää.

Vierailija
744/1010 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.kotitalolehti.fi/taloyhtio-voi-menna-konkurssiin-mutta-se-o…

Se, jos jossain hevonhelvetin kuusessa taloyhtiö menee konkurssiin, niin ei hetkauta esim.

Helsingissä pätkääkään. Kun näytät minulle ensimmäisen taloyhtiön Helsingistä tai muun suuremman kuapungin keskustasta, otan puheesi vakavasti.

Vierailija
745/1010 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on rahoitusvastike, eli taloyhtiön laina ja jätät sen maksamatta, taloyhtiöllä on oikeus hakea oikeudelta päätös myydä osakkeesi, jos kieltäydyt tästä.

Ei voi.

Taloyhtiö voi hakea oikeudelta päätöksen ulosotosta joka koskee perinnässä olevia maksamatta jääneitä yhtiövastikkeita.

Taloyhtiöllä ei ole mitään sananvaltaa siihen miten ulosotto toteutetaan mutta yhtenä vaihtoehtoina on asunto-osakkeen "vapaaehtoinen" myynti tai pakkohuutokauppa.

Tällaisissa olosuhteissa on enemmän kuin todennäköistä että ulosotossa on paljon muitakin saatavia ja on yhä yleisempää että ulosmittaus perutaan koska yhtään hyväksyttävän tason (saatavat + kulut) ylittävää tarjousta ei saada kiinteästä omaisuudesta.

Taloyhtiö ei tule todellakaan saamaan oikeudelta omistusoikeutta asuntoon eikä taloyhtiö tule sitä koskaan myymään.

Vierailija
746/1010 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljeni pitää itseään esimerkiksi voittajana kun ei ole ostanut asuntoa aiemmin vaan odottanut hintojen laskua. Kun olen kysellyt niin säästöjä heillä ei kuitenkaan juuri ole vaan rahat menneet elämiseen vuokrasta alkaen. Veljeni täyttää pian 50 vuotta joten asuntojen ostoajat alkavat olla jo takanapäin vaikka hinnat nyt taas kerran laskevatkin. Lisäksi tuskin saisi mitään aikaiseksi vaikka joku pankki lainan myöntäisi. Ollut ikänsä hyvin palkatussa tehdastyössä joten oikeasti ihme ettei perheellä ole mitään omaisuutta. Tyytyväisinä maksavat yli tonnin vuokraa pienemmässä kaupungissa vuodesta toiseen.

Kaikki eivät halua omistaa asioita.

Tiedän olevani vähemmistöä, mutta minulla on aina ollut tärkeintä käyttää rahaa kokemuksiin ja elämyksiin (erilaiset tapahtumat, matkustelu, ulkona syöminen jne.) ei omaisuuden keräämiseen.

Minulla ei ole lapsia, ketä varten edes keräisin sitä omaisuutta...?!

Ärsyttää kun moni sukulainen painostanut oman ostamiseen "koska se on järkevää". Ymmärrän pointin, mutta asuntovelka niskassa en olisi voinut elää näin vapaata elämää mitä olen nyt voinut elää.

Vuokra-asunnosta voi aina _helposti_ muuttaa pois. Samoin asumisen hintaan voi vaikuttaa, voi asua HKI keskustassa tai jossain syrjemmässä (teen nykyään lähes täysin etätöitä).

Itse asiassa vakityökin on alkanut tuntua pallolta jalassa, haaveilen siitä että tekisin enemmän freelancerina/keikkahommia, jolloin voisin helpommin asua talvet ulkomailla.

Vierailija
747/1010 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on rahoitusvastike, eli taloyhtiön laina ja jätät sen maksamatta, taloyhtiöllä on oikeus hakea oikeudelta päätös myydä osakkeesi, jos kieltäydyt tästä.

Ei voi.

Taloyhtiö voi hakea oikeudelta päätöksen ulosotosta joka koskee perinnässä olevia maksamatta jääneitä yhtiövastikkeita.

Taloyhtiöllä ei ole mitään sananvaltaa siihen miten ulosotto toteutetaan mutta yhtenä vaihtoehtoina on asunto-osakkeen "vapaaehtoinen" myynti tai pakkohuutokauppa.

Tällaisissa olosuhteissa on enemmän kuin todennäköistä että ulosotossa on paljon muitakin saatavia ja on yhä yleisempää että ulosmittaus perutaan koska yhtään hyväksyttävän tason (saatavat + kulut) ylittävää tarjousta ei saada kiinteästä omaisuudesta.

Taloyhtiö ei tule todellakaan saamaan oikeudelta omistusoikeutta asuntoon eikä taloyhtiö tule sitä koskaan myymään.

Tutustupa vähän tarkemmin

Mikäli kaupantekohetkellä huoneisto on otettuna yhtiön hallintaan, voi yhtiö jatkaa hallintaanottoa päätetyn hallintaanottoajan loppuun saakka. Uudella osakkaalla on kuitenkin oikeus saada huoneisto hallintaansa, jos hän maksaa aiemman osakkaan rästit sekä hallintaanotosta yhtiölle aiheutuneet kustannukset yhtiölle.

Vapaaehtoisen kaupan lisäksi pahasti velkaantuneen osakkaan huoneisto saatetaan pakkohuutokaupata. Menettely on yhtiön kannalta usein edellä kuvatun kaltainen, tosin usein ulosottomiehen kanssa saadaan sovittua, että ulosottomies ohjaa kauppahinnasta osakkaan velat yhtiölle maksettavaksi ja yhtiö puolestaan vapauttaa huoneiston tämän jälkeen uuden osakkaan hallintaan.

Taloyhtiöllä on todellakin sanavaltaa ulosotossa.

Vierailija
748/1010 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi.

Tutustupa vähän tarkemmin

Mikäli kaupantekohetkellä huoneisto on otettuna yhtiön hallintaan, voi yhtiö jatkaa hallintaanottoa päätetyn hallintaanottoajan loppuun saakka. Uudella osakkaalla on kuitenkin oikeus saada huoneisto hallintaansa, jos hän maksaa aiemman osakkaan rästit sekä hallintaanotosta yhtiölle aiheutuneet kustannukset yhtiölle.

Vapaaehtoisen kaupan lisäksi pahasti velkaantuneen osakkaan huoneisto saatetaan pakkohuutokaupata. Menettely on yhtiön kannalta usein edellä kuvatun kaltainen, tosin usein ulosottomiehen kanssa saadaan sovittua, että ulosottomies ohjaa kauppahinnasta osakkaan velat yhtiölle maksettavaksi ja yhtiö puolestaan vapauttaa huoneiston tämän jälkeen uuden osakkaan hallintaan.

Taloyhtiöllä on todellakin sanavaltaa ulosotossa.

Liskäsi

Viimeisenä vaihtoehtona tilanteessa, jossa vastikevelat ovat kasvaneet suureksi, eikä niitä saada kuitattua esimerkiksi hallintaanottomenettelyn kautta saatavalla vuokratulolla on se, että yhtiö hankkiii osakkeet omaan omistukseensa.

Vierailija
749/1010 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kinä olen osatanut asunnon niin minulla on ihan siihen oikeus. Kellään muulla ei ole kyllä pikeutta myydä sitä, vaikka jättäisin jonkun summan maksamatta!

Mistä näitä ihmisiä sikiää, jotka kuvittelee, että ne sais myydä mun asunnon, jos jätän jonkun kuukauden maksamatta!? Tutkikaapa Suomen lakia, ketän ei voi pakotta taivasalle! Jos mä jätän maksamatta, te muut maksatte ja sillä siisti.

Vierailija
750/1010 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veljeni pitää itseään esimerkiksi voittajana kun ei ole ostanut asuntoa aiemmin vaan odottanut hintojen laskua. Kun olen kysellyt niin säästöjä heillä ei kuitenkaan juuri ole vaan rahat menneet elämiseen vuokrasta alkaen. Veljeni täyttää pian 50 vuotta joten asuntojen ostoajat alkavat olla jo takanapäin vaikka hinnat nyt taas kerran laskevatkin. Lisäksi tuskin saisi mitään aikaiseksi vaikka joku pankki lainan myöntäisi. Ollut ikänsä hyvin palkatussa tehdastyössä joten oikeasti ihme ettei perheellä ole mitään omaisuutta. Tyytyväisinä maksavat yli tonnin vuokraa pienemmässä kaupungissa vuodesta toiseen.

Kaikki eivät halua omistaa asioita.

Tiedän olevani vähemmistöä, mutta minulla on aina ollut tärkeintä käyttää rahaa kokemuksiin ja elämyksiin (erilaiset tapahtumat, matkustelu, ulkona syöminen jne.) ei omaisuuden keräämiseen.

Minulla ei ole lapsia, ketä varten edes keräisin sitä omaisuutta...?!

Ärsyttää kun moni sukulainen painostanut oman ostamiseen "koska se on järkevää". Ymmärrän pointin, mutta asuntovelka niskassa en olisi voinut elää näin vapaata elämää mitä olen nyt voinut elää.

Vuokra-asunnosta voi aina _helposti_ muuttaa pois. Samoin asumisen hintaan voi vaikuttaa, voi asua HKI keskustassa tai jossain syrjemmässä (teen nykyään lähes täysin etätöitä).

Itse asiassa vakityökin on alkanut tuntua pallolta jalassa, haaveilen siitä että tekisin enemmän freelancerina/keikkahommia, jolloin voisin helpommin asua talvet ulkomailla.

Omistusasunnossa asuminen on pitkällä aikavälillä lähes poikkeuksetta edullisempaa kuin vuokralla asuminen. Joten elämän aikana säästyy rahaa paljon enemmän käytettäväksi kokemuksiin ja elämyksiin!

Näin ainakin itse ajattelen. Viisas oman talouden suunnittelu mahdollistaa toteuttaa elämän aikana omia unelmia enemmän verrattuna siihen, että eläisin huolettomasti vailla huolta huomisesta. Pitkäjänteisellä suunnittelulla saavuttaa enemmän.

Vierailija
751/1010 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä tuli nyt kyllä uusinurbaanilegenda: Pääkaupunkiseudun konkurssiin menevät uudisyhtiöt. 😂

Tänään folihattujuttu huomisen uutinen.

Tänään salaliittohörhön foliojuttu huomisen salaliittohörhön foliojuttu.

Vierailija
752/1010 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kinä olen osatanut asunnon niin minulla on ihan siihen oikeus. Kellään muulla ei ole kyllä pikeutta myydä sitä, vaikka jättäisin jonkun summan maksamatta!

Mistä näitä ihmisiä sikiää, jotka kuvittelee, että ne sais myydä mun asunnon, jos jätän jonkun kuukauden maksamatta!? Tutkikaapa Suomen lakia, ketän ei voi pakotta taivasalle! Jos mä jätän maksamatta, te muut maksatte ja sillä siisti.

Joo, koskaan ei ole kenenkään taloa tai huoneistoa ulosmitattu? 😂

Vierailija
753/1010 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko siis joku nyt selittää

Jos mä en psyty maksaa mun rahoitusta, niin menetänkö asunnon? Vai voinko asua siinä niin, et muut mksaa ja sitten kun taas pystyn kyhentää, niin alan itse maksaa?

Vierailija
754/1010 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunto-osakeyhtiön osakkaana et omista mitään muuta kuin sen yhtiön osakkeita. Et omista sitä asuntoa jossa asut. Osakkeenomistajana sinulla ainoastaan on hallintaoikeus kyseisen asunto-osakeyhtiön omistamaan asuntoon. Se on se asunto-osakeyhtiö joka omistaa koko kiinteistön! Ja osakkeenomistajat omistaa yhdessä sitten sen yhtiön.

Ja kyllä - asunto-osakeyhtiöllä on valta hallinnoida omistamaansa kiinteistöä ja rajoittaa asuntojen hallintaoikeutta. Tiukasti lain määrämällä tavalla ja tietyin ehdoin. Lopputulemana kuitenkin on, että jos jätät asunto-osakeyhtiölle maksamatta sinulle kuuluvat maksut niin sinut voidaan häätää omasta kodistasi!

Vierailija
755/1010 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko siis joku nyt selittää

Jos mä en psyty maksaa mun rahoitusta, niin menetänkö asunnon? Vai voinko asua siinä niin, et muut mksaa ja sitten kun taas pystyn kyhentää, niin alan itse maksaa?

Kun nyt olen ymmärtänyt niin, että jos en itse pysty lyhentää, niin muut osakkaat maksaa (noloa) sen aikaa, kunntaas pystyn itse maksaa? Ei kai multa asuntoa myydä, jos tulee maksuvaikeuksia??

Vierailija
756/1010 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa jollakin ollut kova kadehtiminen omistusasuntolaisia kohtaan. Oikein orgasmeja vetelee, jos joillain korot nousee.

Vaikka ihan oikeasti se koti ei ole mikään päivän pörssikurssi, useimmille se on vain  asunto.

Onneksi vuokrat eivät nouse.

Vierailija
757/1010 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaa vaan pahanilmanrotat jättää velkanne ja vastikkeenne maksamatta, niin katsotaan miten käy? Kun tunnutte kuvittelevan ettei käy kuinkaan. 😂

Vierailija
758/1010 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilkaa vaan pahanilmanrotat jättää velkanne ja vastikkeenne maksamatta, niin katsotaan miten käy? Kun tunnutte kuvittelevan ettei käy kuinkaan. 😂

No, ei kai ketään voi taivasalle pakottaa 😮

Vierailija
759/1010 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä pankkien tarjoamat asuntolainan korot on luokkaa 5%. Jos otat 240000e lainan, niin maksat pelkkiä korkoja 1000€/kk!!!

Mulle kyllä tarjosivat jotain 2,5-3%

Vierailija
760/1010 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsellaan. Olen asunut vuokralla aina ja seuraan päivittäin oman alueen asuntojen hintoja ja vuokra. Vuokrat ovat laskeneet ja asuntojen hinnat tulleet alaspäin ja myyntiajat pidentyneet. Helsingissä. Kiva jos ei mitään tapahdu mutta ,kojamon tapaiset suuret toimijat ei yhtäkkiä vuokra laske kuten nyt on tapahtunut ilman painavia syitä... noussut on vuokra joka vuosi tähän asti. Meillä on rahoitus omaan ja vakityöt mutta nyt ei osteta vielä, ehkä ensi keväänä.