miksi lapsi (yli 10 v.) valehtelee vanhemmilleen? mitä syitä voi olla? nimmarilla huolissaan kummipojasta
Kommentit (6)
ja että on parasta olla rehellinen.
Valehteluhan on näennäisesti helppoa, vaikkakin VOI johtaa hankaluuksiin.
Pitäisi opettaan lapselle, että pahatkin asiat voi kertoa vanhemmilleen eivätkä nämä siitä suutu.
Jos oma lapseni valehdellut olemme puhuneet asiasta pitkään. Nykyään jos esim lintsaa kertoo sen minulle takstiviestinä. Vastaan että en ole tyytyväinen toimintaansa mutta olen tyytyväinen siitä että hän kertoi asian minulle ja oli rehellinen.
Voi olla myös että ei halua tuottaa vanhemmilleen huolta. Monet koulukiusatuthan esim. eivät kerro vanhemmilleen juuri siitä syystä, että eivät halua heille tulevan paha mieli. Riippuu aika paljon siitä valehtelemisen tasosta, miten siihen pitäisi reagoida. Jos on vaan pieniä valkoisia valheita, niin voi olla vaan tapa. Jos taas systemaattisesti valehtelee kaikesta, isoistakin asioista, niin silloin ei jostain syystä halua kertoa totuutta ja asia pitäisi selvittää.
Jos olin esim. saaanut 8 kokeesta valehtelin ettemme olleet saaneet koetta vielä takaisin.. yms.
valehtelun taito on tärkeä merkki älyllisestä kehityksestä. Mutta jatkaahan sitä ei ole hyvä.
Miksi sitten lapsi ei halua kertoa totuutta? Koska pelkää, koska ymmärtää että siitä seuraa ikävyyksiä. On vain tehtävä selväksi että valehtelun seuraukset ovat vielä ikävämpiä...