Pankin prime olisi 1,5% euribor 3,2%
Ei korkosuojaa, lainaa todella paljon. Kannattaako vaihtaa tähän? Euriborilla kuukausierä nousisi melkein 500 €/kk, primellä paljon vähemmän.
Kommentit (11)
mikä pankkimtarjoaa 1,5% jos saisi helposti euribor+oman siivun?
Oma pankkini tarjoaa tätä. Primeen ei saisi korkosuojaa, mutta ei kuulemma koskaan nouse euriborin yläpuolelle. Primessä vaan ei ole sitä 12 kk takuuta, vaan korko vaihtuu sinä päivänä kun pankki päättää sitä nostaa.
Prime seuraa hiljakseen euriboria. Kun korot kääntyy laskuun, niin prime ei laske ei sitten millään, tämä on nähty moneen kertaan.
Jos pankki jotain tuollaista tarjoaa niin yleensä ei kannata.
Pankin prime nousee viiveellä euriboriin nähdin ja pankin prime myös laskee viiveellä euriboriin nähden.
Jos pankki ehdottaa primeen siirtymistä niin en suosittele.
Vierailija kirjoitti:
mikä pankkimtarjoaa 1,5% jos saisi helposti euribor+oman siivun?
No ihan mikä tahansa pankki.
Pankki hankkii itse varansa maksamalla joko primea tai euriboria, ja lainaa ne edelleen laina-asiakkaalle samalla korkosidonnaisuudella lisäten oman siivunsa päälle, eli pankki saa vain marginaalin, tietenkin.
Kauhean stressavaa kun en tiedä näistä mitään. Netistä yritin etsiä tietoa, mutta sekavaa ohjetta löytyy.
Mä yritin jokunen viikko kysellä täällä samasta asiasta, mutta en saanut vastauksia. Itse sinkku eikä sukulaisissa tai tutuissakaan ole ketään, jolta näitä voisi kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Prime seuraa hiljakseen euriboria. Kun korot kääntyy laskuun, niin prime ei laske ei sitten millään, tämä on nähty moneen kertaan.
Tämä. Prime voi olla voitto - tai sitten ei. Korotus tapahtuu pankin yksipuolisella ilmoituksella. On ollut kautta aikain maltillisempi liikkeissään kuin euribor 12kk, mutta toisaalta oma Primeni oli nollakorkovuodet noin 1%:n tuntumassa, alimmillaan taisi käväistä juuri ennen viimeisimpiä kriisejä jossain 0,55%:n luokassa. Nyt on tosin sitten matalampi, mutta 1.) kuinka kauan ennen pankin nostoja ja 2.) kuinka kauan ennen kuin euribor12kk taas laskee?
Turhan vastaukseni lopputulema on siis, että voi olla uhka tai mahdollisuus :D jos pankki tarjoaa itse, suhtautuisin aavistuksellisella varaukselle.
Kiitos sulle vastauksesta! Mutta jos prime ei näytä laskevan ja euriborit jossain kohtaa laskee, niin eikö koron voi vaihtaa sitten takaisin euriboriksi? Ainakin mulle pankista sanottiin, että korkoa voi vaihtaa kerran vuodessa omalla ilmoituksella.
Nostan, jos joku osaisi sanoa tähän jotain järkevää. Ensiasunnosta pääkaupunkiseudulla kyse, ja tähän asti maksettu vain nollakorkoa. Nyt korontarkistus edessä ja pankista ehdottivat tällaista ratkaisua.