Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eväät 6h junamatkalle

Vierailija
28.12.2022 |

Facen yhdessä reissuryhmässä henkilö kysyy vinkkejä. Mukana teini ja pikku lapsi. Joku ehdottaa jopa kylmälaukkua jne mukaan. Siis eikö oikeasti tuota aikaa selviä vaikkapa yhdessä sämpylällä ja pillimehulla? Toivottavasti ei mitään haisevia lihapullia ynnä muita pakkaa mukaan ravintolavaunuun.

Kommentit (1015)

Vierailija
781/1015 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan selviä edes itse 6h ilman eväitä saati että laittaisin lapseni selviämään. Toisekseen perillä harvoin pääsee suoraan ruokapöytään vaan pitää jaksaa kävellä ja matkustaa bussilla jonnekin. Miksi kärsisin kun voin ottaa eväätkin?

Itse vien mieluiten lapset ravintolavaunuun syömään. Mutta jos se ei ole vaihtoehto niin sit joku pastasalaatti ja/ tai voileipiä.

Aivan varmasti selviät. Kukaan ihminen ei kuole nälkään kuudessa tunnissa, ei edes lapsi. Kokeile joskus, saatat yllättyä, miten nopeasti näläntunne katoaa, kun ei heti ensimmäisestä vatsan kurnaisusta ole kiskomassa välipalaa.

Jos junamatka kestää 6h, menee matkaan todennäköisesti 7-8h, koska sinne junalle tullaan jostain ja sieltä vielä mennään eteenpäin. Jos junamatka olisi vaikka 11-17, niin tuossa tulisi 10-18 tauko syömisiin, jos junassa ei syö. Ihanko todella pitäisit päiväkoti-ikäiset lapset ruoatta tuon ajan? Tietenkään he eivät kuole nälkään, mutta miksi ihmeessä kiusata heitä? Matka menee taatusti mukavammin, jos kaikki syö jossain välissä vähintään kerran

Vierailija
782/1015 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Banaania, mandariineja, pähkinöitä.

Haisevia ja vaarallisia allergisille. Todella haisevia. Viekää sitten se roskapussi sinne dtiesen isoon roskikseen, älkää jättääkö penkkien viereen. Se siis kuuluu itse viedä.

Saako joku allergisen reaktion banaanin tai pähkinän hajusta? Jos näin on, voiko sellainen ihminen olla koskaan missään yleisillä paikoilla? Tuohan ei ole silloin ongelma vain junassa, vaan ihan kaikkialla.

Esim. lentokoneessa ei pääse karkuun pähkinöiltä.

Pähkinäallergian oireet tulevat yleensä esiin muutamassa minuutissa. Oireita voivat olla esimerkiksi suun kutina, vuotavat silmät/nenä, huulten ja kurkun paisuminen, ihottuma, ihon turpoaminen silmien lähellä sekä vatsavaivat. Myös lieviä hengitysvaikeuksia voi ilmetä. Joissain harvoissa tapauksissa pähkinäallergia voi johtaa myös niin kutsuttuun anafylaksiaan. Se tarkoittaa vakavaa tilaa, jossa verenpaine laskee ja hengitys voi vaikeutua. Vaikeimmissa allergisissa reaktioissa oireita voi saada vain pelkästään olemalla samassa huoneessa pähkinöiden kanssa. Se vaikuttaa hengittämiseen ja voi kehittyä anafylaksiaksi. Anafylaksia voi kehittyä nopeasti ja se voi olla hengenvaarallinen, joten sairaalahoitoon kannattaa hakeutua nopeasti. Anafylaksiaa hoidetaan adrenaliiniruiskeella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/1015 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän olen havainnut käteväksi matkaevääksi muikkukukon (tiedätte kyllä, niitä herkullisia kukkosia tinapaperissa) ja purkki rasvatonta piimää. Ei haittaa, vaikka (kun) junamatka kestää ja kestää milloin minkäkin syyn takia. Ei ainakaan kuole nälkään ennen pääteasemaa ;)

Vierailija
784/1015 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan selviä edes itse 6h ilman eväitä saati että laittaisin lapseni selviämään. Toisekseen perillä harvoin pääsee suoraan ruokapöytään vaan pitää jaksaa kävellä ja matkustaa bussilla jonnekin. Miksi kärsisin kun voin ottaa eväätkin?

Itse vien mieluiten lapset ravintolavaunuun syömään. Mutta jos se ei ole vaihtoehto niin sit joku pastasalaatti ja/ tai voileipiä.

Aivan varmasti selviät. Kukaan ihminen ei kuole nälkään kuudessa tunnissa, ei edes lapsi. Kokeile joskus, saatat yllättyä, miten nopeasti näläntunne katoaa, kun ei heti ensimmäisestä vatsan kurnaisusta ole kiskomassa välipalaa.

Erityisesti pienet lapset kestävät nälkää todella hyvin. Lapsen luonnollinen tunteiden ilmaisu kiukulla ja siihen mahdollisesti liittyvällä huudolla piristää mukavasti kanssamatkustajien tunnelmaa, eivätkä he vahingossa nuku oman pysäkkinsä ohi. Nälkäinen lapsi on ihanaa matkaseuraa, hän keskittyy silloin todella hyvin esim. piirtämään tai pelaamaan.

Nälkäinen aikuinen kuulostelee vatsansa murinaa samalla kun tiedostaa alkavan päänsäryn, joka johtuu energian ja mahdollisesti myös kofeiinin puutteesta. Päänsärky tehostaa mukavasti lapsen kanssa vietettyä ihanaa jutteluhetkeä, kirjan lukua tai puhelimen selailua.

Muiden matkustajien eväiden syöntiä voi välillä paheksua luomalla heihin merkitseviä katseita.

Ihanaa junamatkustelua kaikille!

Vierailija
785/1015 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella asiallista syödä rauhallisesti junassa työpäivän jälkeen. Edellisestä ruokailustahan on minullakin 5h aikaa. Nyt on levollinen hetki ja ruoka maistuu. Ei tarvitse kotona ola nälkäinen, verensokerit kohdillaan ja hyvä tuuli. Ottakaa opiksi!

Luultavasti syöt heti kotonakin siitä pelosta, ettei vaan ne  kuuluisat verensokerit laske. Maailmanloppuhan siitä tulee jos ne verensokerit laskee. Villi veikkaus ettet ole normaalipainoinen?

En oo toi sama vastaaja, mut siis todellakin itse pakkaan eväät mukaan 6h junamatkalle ellen aio syödä ravintolavaunussa. Ja syön 3-4 tunnin välin ihan poikkeuksetta. Oon terve, hyväkuntoinen, hoikka (162/52) nelikymppinen.

Vierailija
786/1015 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen muutaman sadan pitkän junamatkan tehneenä päätynyt siihen, että tärkein eväs on vesipullo ja toiseksi tärkein joku pieni pähkinäpatukka tai karkkipussi, joka ei sisällä suklaata. Sellainen voi olla aina jossain laukun sivutaskussa jemmassa ja sen kerran, kun juna taas vaihteeksi seisoo jostain syystä keskellä metsää ja ravintolavaunussa on ruuhkaa, tietää pärjäävänsä muutaman tunnin pidempään kuin matkan piti kestää ja voi keskittyä lukemaan kirjaa kun kanssamatkustajat ympärillä kiukuttelevat myöhästymisestä. Eristetty vesipullo on paras, koska varsinkin kesällä lämpötila nousee äkkiä aika tuskaiseksi ja silloin hörppy kylmää vettä on tarpeen.

Entäs silloin, kun junassa on pelkkä bistrokärry ja myöhässä 2-3 tuntia? Vetele sinä vettäsi, kun kello on 18 ja olet aamulla syönyt aamupalasi joskus klo 8

Syön myös sen pähkinäpatukan tai karkkipussin ja luen sitä kirjaa ja hörpin vettä, en kuole nälkään enkä nälkäkiukkuile enkä joudu juoksemaan haisevassa vessassa, vaan otan rennosti. Saatan jopa torkahtaa. Vastamelukuulokkeet muuten on hyvät, kun amatöörireissaajien bistrokärryvalitus vaimenee kärpäsen surinaksi. Ihanaa matkaa sinullekin!

Vierailija
787/1015 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Graavilohileipiä, lapselle sämpylä omilla täytteellä. Jogurttia. Tai sitten oikeasti lomailette ja menette syömään ravintolavaunuun.

Vierailija
788/1015 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain maalaiset ottavat junaan mukaan eväitä.

Vierailija
789/1015 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalakukko ja piimee , jäläkruuvaks vehnästä ja sumppia.

Vierailija
790/1015 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella asiallista syödä rauhallisesti junassa työpäivän jälkeen. Edellisestä ruokailustahan on minullakin 5h aikaa. Nyt on levollinen hetki ja ruoka maistuu. Ei tarvitse kotona ola nälkäinen, verensokerit kohdillaan ja hyvä tuuli. Ottakaa opiksi!

Luultavasti syöt heti kotonakin siitä pelosta, ettei vaan ne  kuuluisat verensokerit laske. Maailmanloppuhan siitä tulee jos ne verensokerit laskee. Villi veikkaus ettet ole normaalipainoinen?

Esimerkiksi DM1 on sellainen, että on parempi yrittää pitää ne sokerit tasaisina. Veikkaanpa, että sinä olet juuri niitä pösilöitä, jotka auttavat hypokohtauksen saanutta diabeetikkoa pistämällä häneen lisää insuliinia. Silloin tälle diabeetikolle tulee todella maailmanloppu.

Vierailija
791/1015 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

0,7l pullo suomiviinaa.

Vierailija
792/1015 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korillinen kalja mukaan.

Vierailija
793/1015 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko että kuolet nälkään 6 tunnissa. Tuskin?

Hengenlähtökö on ainoa syy, minkä nojalla on sallittua syödä eväitä? 😄 Itse syön kyllä huomattavasti aiemmin.

Vierailija
794/1015 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sienisalaatilla, sämpylällä ja yrttiteellä pärjään vaikka 12h matkan ajan.

Vierailija
795/1015 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varaa yhdelle henkilölle:

- yksi banaani

- kolmioleipä (kinkku tai juusto tai kinkku-juusto)

- suklaapatukka (35 grammaa)

- kahvia tai teetä termokseen

- yksi ylimääräinen kolmioleipä (kinkku tai juusto tai kinkku-juusto), jos juna myöhästyy

- mausteita ja suolaa

Mihin noita mausteita ja suolaa tarvitsee tuossa? Eikö kinkku- tai juustoleivässä ole jo tarpeeksi suolaa?

Niin, ja miksi juuri kinkku tai juusto tai kinkku-juustokolmioleipä? :D

Vierailija
796/1015 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen syö muutaman tunnin välein valveilla ollessaan, selviytymismahdollisuudet aika heikot jos ei ole ruokaa saatavilla. 

Tunnetusti pitkän matkan junissa, kuten Tampere-Rovaniemi kuolee joka kerralla aina muutama nääntymykseen, kun ovat ajatelleet syödä eväät vasta loppumatkasta, mutta eivät ole selvinneetkään sinne asti. Surullista katsoa kun konduktöörit kärräävät näitä junista pois. Omalla kohdalla on sattunut pari kertaa vierustoverille, on aika hankalaa jos on itse ikkunapaikalla.

Vierailija
797/1015 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain maalaiset ottavat junaan mukaan eväitä.

Höpöhöpö. Tosilandeille ravintolavaunu on niin fiini elämys, että sitä ei jätetä väliin.

Itse toimin ihan fiiliksen ja jaksamisen mukaan; joskus on liian kiire tehdä/hommata eväitä, ja joskus taas ei huvita maksaa ja jonottaa ravintolavaunussa. Terveisin ison kaupungin asukas

Vierailija
798/1015 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko että kuolet nälkään 6 tunnissa. Tuskin?

Hengenlähtökö on ainoa syy, minkä nojalla on sallittua syödä eväitä? 😄 Itse syön kyllä huomattavasti aiemmin.

Sama täällä. Väittäisin, että 99% ihmisistä syö tai juo edes jotain 6 h tunnin matkan aikana. Kyllähän lentokoneessakin tarjoillaan ruokaa, jos lento kestää 6 h, esim. Kanarialle lentää sen ajan. Miksi junassa pitäisi olla tyhjin vatsoin?

Jokainen, joka täällä ketjussa huutelee, ettei tuona aikana tarvitse mitään, voi mennä kokeilemaan ja kertoo sitten, miltä tuntuu, kun on ollut sen 6 h + matkat junalle ja junalta pois kokonaan syömättä ja juomatta. Se, että sanoo syövänsä pähkinöitä tai karkkia, on myös eväiden syömistä. Ei missään sanottu, millaiset ne eväät pitää olla, vaan kyse oli siitä, laittaako ihminen jotain suuhunsa matkan aikana vai ei.

Vierailija
799/1015 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuden tunnin ruokailuväli on optimaalinen 60-luvulla syntyneille, joten matkalle riittää vesipullo. Hanavettä tietenkin.

Vierailija
800/1015 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei ole diabetesta tai vastaavaa, kyllähän aikuinen ei eväitä 6 h ajalle tarvitse edes.