Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi influenssa nostaa niin järjettömän kuumeen? Naapurin teini on nyt sairaalassa, eilen vietiin ambulanssilla. :(

Vierailija
28.12.2022 |

Kuume oli ollut viime viikon 39 - 40 ja eilen oli noussut 41 asteeseen ja eilen illalla sairaalaan. Influenssa todettiin ennen joulua.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa rokotuttaa pikkulapsenne (nenäsumute), on ilmainen kai 3-vuotiaaksi asti. Aikaisemmin influenssa aiheutti paljon lasten kuolemia maailmalla. Rokotteen ottaminen voi myös lieventää tautia, jos se siitä huolimatta tulee. Influenssarokote tehoaa vassta 2 viikon päästä sen ottamisesta.

Ja tämä on perinteinen rokote, joka ei sisällä RNA:ta niin ei kenenkään tarvitse edes pelätä, miten mikrosirut menevät aivoihin ja saavat äänestämään väärää puoluetta.

Ja sitä on jaettu jo 40 vuotta, niin ilmeisesti on hyväksi havaittu.

Minusta on hyvä juttu että kaltaisesi salaliittohörhöt eivät hanki rokotuksia. Väestö viivästyy kun hörhöt poistuvat pilaamasta tilastoja.

Vierailija
42/56 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssa on rankka tauti. Esim. espanjalainen ja aasialainen olivat influenssia. Ensimmäinen tappoi nimenomaan nuoria miehiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden eristys vuoden jälkeen influessa tuli aiempaakin pahempana. Ei ole nyt vastustuskykyä virukselle. Tänä vuonna jyllää A-viruksen muoto joka on yleensäkkin pahempi kuin B. 

Vierailija
44/56 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 12-vuotiaana influenssan jälkeen angiinan ja vanhemmat veivät minut siinä vaiheessa sairaalaan, kun taju meni. Antibiootteja olin jo saanut terveyskeskuksesta, mutta jostain syystä ne eivät tehonneet. Aloittivat sitten siellä sairaalassa antibioottitiputuksen epäiltyään ensin veriarvojen perusteella, että minulla on leukemia.

Influenssa voi olla rankka sairaus enkä nyt kovin hevillä usko, että olisin 12-vuotiaana elänyt kovinkaan epäterveellisesti. Äitini teki monipuolista ruokaa ja talvisin otettiin kalanmaksaöljykuuri. Harrastin muun muassa juoksua, hiihtoa ja taitoluistelua.

Tuosta on aikaa, joten kukaan ei ollut saanut yhtäkään koronarokotusta. Ei levitelleet vanhempani hengitysilmaan piikkiproteiineja eivätkä mikrosirut piinanneet ketään. Coca-cola kyllä sulatti hampaita, jos laittoi hampaan yöksi vesilasiin, niin hammas oli liuennut siihen veteen. HIV laskettiin liikkeelle CIA:n labrasta ja tarkoituksena oli tappaa homot. Jollei pitänyt päähinettä pakkasella, niin aivot jäätyivät. Mayakalenterin mukaan maailmanloppu oli varmasti tulossa. Että oli näitä kaikenlaisia stooreja ja urbaaneja legendoja silloinkin.

Vierailija
45/56 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri taudit käyttäytyvät eri ihmisillä eri tavoin. Itse sairastin influenssan vuonna 2009. Olin kipeä kyllä, mutta se ei ollut mitään verrattuna koronaan, jonka sairastin 40 asteen kuumeessa, ja kuume kesti kuusi päivää, nyt joulukuussa 2022. En ole ikinä ollut niin kipeä. Vieläkin kova yskä, nuha ja väsymys. Joku taas sairastaa koronan vain pienenä nuhana.

N30

Vierailija
46/56 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.n kysymykseen: Elimistö yrittää kuumeella tappaa sinne hyökänneen viruksen tai bakteerin nostamalla kuumeen. Usein se toimiikin.

Vierailija
47/56 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän vuoden rokote ei estä tautia, todella monella ollut nyt rajuna eikä mitään merkitystä onko piikki vai ei.

Vierailija
48/56 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikolle kaikki on raskasta.

Ikina en ole rokotetta ottanut ja melekin 40 vuoteen olen vain kerran sairastanut influenssan.

Ja sentaan matkustanut paljon ja asunut yli 5 eri maassa.

En kayta laakkeita, mutta silloin otin panadolin. Olin kuumeessa ja vasynyt ja sitten nousin sangysta ylos. Toki alle 2 vuotias lapsi kintereilla motivoi paranemaan nopeasti.

Antibiootteja olen syonyt vain muutaman kerran teinina.

Laakkeiden vaikutus on heikko, jos niita napsii kuin karkkia. Sama koskee rokotteita.

Vierailija
49/56 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vielä Wikipediasta:

Espanjantauti oli vuosina 1918–1920 riehunut pandemia, jonka aiheutti harvinaisen tappava influenssa A:n alatyyppi H1N1. Nimestään huolimatta tauti ei ollut lähtöisin Espanjasta. Arviot kuolleiden määrästä vaihtelevat suuresti, noin 30 miljoonasta 100 miljoonaan. Luonteeltaan espanjantauti oli influenssa, jonka oireina olivat yskä, kuume ja särky. Jälkitauteina se saattoi aiheuttaa muun muassa keuhkokuumeen. Pelkästään Suomessa espanjantautiin kuoli noin 20 000 ihmistä.

Espanjantauti on ollut kaikkien aikojen tuhoisin influenssapandemia, ja siihen kuoli 30–100 miljoonaa ihmistä. Tautiin sairastui arviolta 20–50 prosenttia maapallon kaikista ihmisistä.

Poikkeuksellista espanjantaudissa oli se, että siihen kuoli etenkin terveitä, nuoria aikuisia. Syytä ei tiedetä, mutta on arveltu, että virus olisi saanut nuorten aikuisten vahvan immuunipuolustuksen riehaantumaan ylikierroksille, jolloin se tuotti liikaa potilaan omaa elimistöä vastaa hyökänneitä tulehdusta välittäviä sytokiineja, jotka auttavat elimistöä tuhoamaan viruksen infektoimia soluja. Iäkkäämmät säästyivät toisen teorian mukaan useammin siksi, että he olivat ehtineet sairastaa aiemmin samankaltaisen taudin, mikä oli koulinut heidän immuunipuolustustaan. Toisaalta sairastamisen virittämä immuniteetti voi olla liian tehokas, jolloin se voi aiheuttaa vakavan taudinkuvan.

Vierailija
50/56 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Influenssat ovat aina nostaneet epåtavallisen korkean kuumeen. Jo kauan ennen koronarokotteita.

jos kuumetta on kestänyt noin kauan, on todennäköisesti kyseessä influenssan aiheuttama keuhkokuume.

Kyllä. Ihan perinteisesti näitä keuhkokuumeeseen sairastuneita tulee aina enemmän influenssakauden aikana ja myös kuolleisuus nousee, kun vanhuksia kuolee normaalia enemmän.

Vierailija
51/56 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se kaikilla ole paha, jotkut pitää parempaa huolta kehostaan ja influenssa ei ole heillä mitenkään erityisen pahana.

Tämä on vaarallista disinformaatiota. Influenssat usein iskevät pahana juuri nuoriin ja terveisiin, koska heiltä puuttuu aiempien tautiaaltojen suojaa (joihin siis osa on kuollut) ja heillä on vahva immuunivaste, joka aiheuttaa rajut oireet. Toki eniten kuolee hauraita ikääntyneitä, mutta silti myös perusterveitä kaikenikäisiä.

Minulla oli kaksi pahaa infulenssaa nuorena ja sen jälkeen olen ottanut rokotteen. Rokote ei täysin suojaa, mutta se on silti paras mahdollinen suoja ja kuten koronassa, antaa suojaa vakavinta muotoa vastaan.

Nyt iäkkäämpänä olen saanut viisi koronarokotetta, koska olen riskiryhmää enkä ole vuosiin ollut näin terve. Olen todella kiitollinen siitä, että olen voinut saada nämä rokotteet.

Tuollainen kova tauti on hirveä, vie vastustuskyvyn vaikkei tappaisikaan ja tosi heikkoon kuntoon. Minulla rokotusvastainen perusterve tuttu sairasti kovan influenssan ennen koronaa. Koko talven oli sairas, kun meni heikkoon kuntoon ja oli kuukausia sitten sairastelukierteessä eikä mitään voinut tehdä. Muuttui asenne rokotuksiin hänellä.

Vierailija
52/56 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä vielä Wikipediasta:

Espanjantauti oli vuosina 1918–1920 riehunut pandemia, jonka aiheutti harvinaisen tappava influenssa A:n alatyyppi H1N1. Nimestään huolimatta tauti ei ollut lähtöisin Espanjasta. Arviot kuolleiden määrästä vaihtelevat suuresti, noin 30 miljoonasta 100 miljoonaan. Luonteeltaan espanjantauti oli influenssa, jonka oireina olivat yskä, kuume ja särky. Jälkitauteina se saattoi aiheuttaa muun muassa keuhkokuumeen. Pelkästään Suomessa espanjantautiin kuoli noin 20 000 ihmistä.

Espanjantauti on ollut kaikkien aikojen tuhoisin influenssapandemia, ja siihen kuoli 30–100 miljoonaa ihmistä. Tautiin sairastui arviolta 20–50 prosenttia maapallon kaikista ihmisistä.

Poikkeuksellista espanjantaudissa oli se, että siihen kuoli etenkin terveitä, nuoria aikuisia. Syytä ei tiedetä, mutta on arveltu, että virus olisi saanut nuorten aikuisten vahvan immuunipuolustuksen riehaantumaan ylikierroksille, jolloin se tuotti liikaa potilaan omaa elimistöä vastaa hyökänneitä tulehdusta välittäviä sytokiineja, jotka auttavat elimistöä tuhoamaan viruksen infektoimia soluja. Iäkkäämmät säästyivät toisen teorian mukaan useammin siksi, että he olivat ehtineet sairastaa aiemmin samankaltaisen taudin, mikä oli koulinut heidän immuunipuolustustaan. Toisaalta sairastamisen virittämä immuniteetti voi olla liian tehokas, jolloin se voi aiheuttaa vakavan taudinkuvan.

On tuosta Espanjantaudin tuhoisuudesta tuoreempaakin spekulaatiota kuin tuo wikiartikkeli.  Yksi teoria rakentuu sen varaan että tiedetään että aiemmin sairastetut influenssat, erityisesti ensimmäinen varhaislapsuudessa sairastamasi, vaikuttavat koko eliniän vastustuskykyysi myöhempiä influenssatartuntoja vastaan eikä se vaikutus ole aina suinkaan positiivinen. Espanjantauti oli tappavin vähän alta kolmekymppisille ja sen ikäiset taas olivat syntyneet juuri ennen edellistä isoa pandemiaa eli tappavuuden selittäisi käänteinen risti-immuniteetti noiden kahden virustyypin välillä.

Immuunipuolustusteorian ongelma on siinä että immuunipuolustuksen tehokkuudessa ei ole merkittäviä eroja 20, 30 tai vielä edes 40-vuotiaan välillä eli se ei selitä miksi juuri hieman alle kolmekymppisten kohdalla oli huomattava kuolleisuuspiikki.

Vierailija
53/56 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottanut aiemmin influenssarokotetta vaikka työnantaja tarjosi halukkaille. Sitten sairastuin influenssaan, oli ehkä kamalin tauti jonka olen sairastunut. Sen jälkeen olen kiltisti ottanut piikin joka syksy ja ainakin toistaiseksi välttynyt infuenssalta. Tai sitten se on tullut niin lievänä että olen luullut nuhaksi.

Vierailija
54/56 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla influenssa oli tosi pahana. Yli 39 kuumetta ja oksensin pari päivää. Miehen työpaikalla melkein kaikki saivat tartunnan

Vierailija
55/56 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssa on nuorille vaarallisempi kuin korona, sanoo virusopin professori: "Suomessa ei tiettävästi yhtään lasta ole kuollut koronaan"

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/influenssa-on-nuorille-vaarallisemp…

Vierailija
56/56 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

lemmenkuume ja kova krapulahuume.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän