Onko väärin viedä lapsi väkisin kerhoon?
Meillä 4-v. poika, joka ei haluaisi millään seurakunnan kerhoon eikä kyllä muihinkaan perhekerhoihin tms. (siis niihinkään, joissa äiti on mukana). Kuitenkin, kun hänet kerhoon vie, hän on kuulemma ollut siellä ihan kunnolla ja hän tulee sieltä ihan iloisen näköisenä ja esittelee ylpeänä askartelujaan. Olen kysellyt kovasti, että miksi hän ei haluaisi kerhoon mutta hän sanoo vain, että siellä on tylsää.
En tiedä enää, mikä olisi oikein. Kerho kuitenkin tekee hänelle hyvää, saa siellä askarrella ja oppii olemaan ryhmässä. Muuten hän pyörii vain täällä kotona minun ja pikkusiskonsa kanssa. Perhekerhossa tykkään kovasti käydä, mutten tiedä pitäisikö sieltäkin jäädä pois, kun ei poika millään haluaisi sinnekään. Ei hän omien sanojensa mukaan halua leikkiä muiden lasten kanssa ja pyörii lähinnä minun ympärilläni.
Onko kenelläkään kokemusta tai muuta neuvoa?
Kommentit (4)
Kun hän ei ole kauhean sosiaalinen, niin toivon että siellä hän oppii olemaan ryhmässä. Kerhon ryhmä on tosi pienikin, niin että sikälikään se ei varmaan ole pojalleni mitenkään liian suuri ja kauhea kokemus.
En tiedä. Kai minä häntä jatkossakin vien kerhoon. Neuvolan terkkari kehoitti kokeilemaan poikaa puolipäiväiseksi päiväkotiin, mutta se tuntuu aika vieraalta ajatukselta. Olisi järjenvastaista viedä lapsi sinne vasten tahtoaan, kun voin vallan hyvin hoitaa hänet itsekin...
ap
häntä halunnut pakottaakaan. Päätin että kokeilemme sitten myöhemmin uudestaan. Kun poika täytti 5, olikin ihan eri meininki ja nyt on todella innoissaan kun pääsee kerhoon ja parhaillaan on uimakoulussa johon lähtee innosta puhkuen. Meidän kohdallamme siis vuoden odotus teki todella hyvää enkä suoraan sanoen nää mitään järkevää syytä siihen että lapsi pitäisi pakottaa esim. kerhoon jos ei todella sinne halua mennä. Luulen että pakottamisesta voi olla enemmänkin haittaa kuin hyötyä. Jospa siis odottaisitte vielä vuoden verran ja yrittäisitte sitten uudelleen? Kyllä lapsesi varmasti ehtii sosiaalistua koulumaailmaan sitten eskarivuoden myötä ja oppii siinä samalla ryhmässä toimimiseenkin. Tai jos joku harrastus olisi hänelle mieleen, siinäkin oppii näitä ryhmätaitoja. Paras neuvoni taitaa olla se että kuuntele sydäntäsi ja tee niinkuin sinusta parhaalta tuntuu lastasi ajatellen. Sinä hänet kuitenkin parhaiten tunnet!
JOS olisi sitten sellainen pk, jossa oikeasti on jotain " resursseja" . Kerhoissa voi olla vetäjinä vaikka mitä hiihtäjiä, mutta hyvässä pk:ssa saattaa toivon mukaan olla jotain ammattitaitoa tukea sosiaalista kasvua.
Toisaalta - tykkäiskö sun poika sitten jostain poikien tarzan-kerhosta?
Siis jos syvällä sisimmässäsi ajattelet, että kerho ei ole ok pojalle, niin älä vie. Kuitenkin jos itse tarvitset ehdottomasti aikaa ilman poikaa - niin tuskin kerho hirveän paha asia on. Moni kaveriperheen lapsista jättäisi päiväkodinkin käymättä, mutta ratkaisu on perheelle siitä huolimatta paras.