Miten saisin toimintakykyni takaisin
Käytin rauhoittavia 17 v. - 40 v. Pysyin siis toimintakykyisenä niiden lääkkeiden ansiosta. Opiskelin itselleni ammatin, kävin töissä, yms. Kun sitten lopetin niiden käyttämisen, meni toimintakyky täysin. Olen ihan aloitekyvytön. Koti on kaaoksessa, siivota pitäisi, mutta mistä hitosta mä löydän sen toimintakyvyn? Ennen oli siisti koti, kävin lenkillä, uimassa... nyt olen vaan kotona. Meni muuten työkykykin siinä samalla tietysti.
Lääkärien mukaan ei haittaa kotona oleva kaaos, ei haittaa toimintakyvyttömyys ja erakoituminen, pääasia että en käytä rauhoittavia. No, sen toimintakyvyn kyllä haluaisin takaisin mutta miten? Onko ideoita?
Kommentit (19)
Kun tämä asia nyt olisikin noin yksinkertainen. Väitän että jos saisin niitä lääkkeitä, saisin yksin siivottua kotini viikossa.
Miksi et saa niitä lääkkeitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Miksi et saa niitä lääkkeitä sitten?
No kun käytin niitä siis n. 23 vuotta päivittäin, siis 23 vuotta. Nykyäänhän niitä ei suositella käytettäväksi kuin korkeintaan parin viikon ajan. Ennen lääkärit kirjoitti niitä hyvin avokätisesti, oikein pitivät huolta että pysyin lääkekoukussa ja tiukasti. Mulla ne lääkkeet toimi juuri niin että pysyin toimintakykyisenä niiden avulla. Nykyään niitä on hyvin vaikea saada ja jos saa, niin juuri vain pariksi viikoksi. Koska ne aiheuttaa riippuvuutta. Se on se syy miksi niitäö ei nykyään saa. Ja minä haluan ennenkaikkea sen toimintakyvyn takaisin, mieluiten ilman niitöä lääkkeitä jos saisin valita. Ikävä kyllä se ei taida olla mahdollista.
Siis miten rauhoittavat saisivat sinut aktiivisemmaksi, eikö niiden olisi tarkoitus toimia juuri päinvastoin? Vai onko taustalla jokin lamaava ahdistus, joka pitäisi hoitaa?
Ei muu auta, kuin että alat vaan tekemään. Alussa voi tuntua jopa fyysistä kipua, kun tekee väkisin tylsiä ja pakollisia juttuja. Kun alat huomaamaan tuloksia, eli joku kohta kodissasi on puhdas, motivoidit jatkamaan urakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten rauhoittavat saisivat sinut aktiivisemmaksi, eikö niiden olisi tarkoitus toimia juuri päinvastoin? Vai onko taustalla jokin lamaava ahdistus, joka pitäisi hoitaa?
Sehän siinä just on, että mulla ne toimi päinvastoin kuin yleensä, eli pysyin toimintakykyisenä. Jaksoin siivota, lenkkeillä ynnä muuta. Sitähän se lääkärikin naureskeli että kun yleensä ne päinvastoin vie toimintakykyä. Nyt olen ollut ilman niitä 15 vuotta ja olen työkyvyttömyyseläkkeellä, koska en vaan ole toimintakykyinen. En sitä paremmin osaa selittää. On kuin minulta olisi viety oikea käsi.
Ja ihan turhia nuo "ota itseäsi niskasta kiinni" -neuvot. Ne ei auta yhtään mitään.
Jos sinulla on ADD, tuo aloitekyvyttömyys voisi viirata siihenkin. Eli siihen lääkitys, eikä rauhoittavia. En ole lääkäri tosin.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on ADD, tuo aloitekyvyttömyys voisi viirata siihenkin. Eli siihen lääkitys, eikä rauhoittavia. En ole lääkäri tosin.
Missä voi tehdä tuon ADD-testin? Joka paikassa on ADHD-testejä kyllä. En ole todellakaan hyperaktiivinen kuten lienee jo tullut selväksi, kun kerran toimintakykyni perään kyselen.
Kyllä tässä muutkin joutuu ihan vaan ottamaan itseä niskasta kiinni. Ei siihen muuta keinoa ole jos et palkkaa siivoojaa. Sinä olet lääkeriippuvainen.
Mitä jos vaihtaisit lääkäriä, jolta saat sen lääkityksen mitä tarvitset.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä muutkin joutuu ihan vaan ottamaan itseä niskasta kiinni. Ei siihen muuta keinoa ole jos et palkkaa siivoojaa. Sinä olet lääkeriippuvainen.
En ole 15 vuoteen niitä käyttänyt ja olen lääkeriippuvainen?
Olet edelleen lääkeriippuvainen. Myös alkoholistit ovat alkoholisteja loppuikänsä.
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan turhia nuo "ota itseäsi niskasta kiinni" -neuvot. Ne ei auta yhtään mitään.
Ei, vaan se on ainut mitä ihminen voi tuossa tilanteessa tehdä. Minulla on toistuvia lyhyitä masennusjaksoja. En olisi päässyt siitä ensimmäisestäkään jaksosta eroon, jos en olisi väkisin kivun ja kyynelten läpi raahannut itseäni takaisin normaaliin arkeen.
Vierailija kirjoitti:
Olet edelleen lääkeriippuvainen. Myös alkoholistit ovat alkoholisteja loppuikänsä.
Tuo ei pidä millään tasolla paikkaansa. Kulutettu ja valheellinen fraasi. Ap:n aivokemia on muuttunut aineiden käytön seurauksena. Ap:n pitää kouluttaa aivonsa toimimaan ilman aineita.
Vierailija kirjoitti:
Riippuvaiset hankkii ne lääkkeet vaikka kadulta tai ihan mistä vaan että saavat ne. Minä en ole mennyt edes lääkäriin niitä kyselemään 15 vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei pidä millään tasolla paikkaansa. Kulutettu ja valheellinen fraasi. Ap:n aivokemia on muuttunut aineiden käytön seurauksena. Ap:n pitää kouluttaa aivonsa toimimaan ilman aineita.
Niin, sain ne lääkkeet 17-vuotiaana. Siitä lähtien lääkärit uusivat reseptejä hyvin avokätisesti, eivät seuranneet paljonko niitä mulla meni jne. Pitivät huolen että pysyin lääkekoukussa. Sitten yhtäkkiä ilmoitettiin että et näitä sitten enää käytä. Ok, en käyttänyt, mutta toimintakyky meni.
Mene psykiatrille. Hän osaa neuvoa ja kartoittaa sen add.
En halua kuulostaa julmalta mutta ei se koti itsestään siistiydy. Ota pieni pala kerrallaan. Aloita vaikka roskien viemisellä ja tiskaamisella. Kerää vaatteet kaappiin.
Sitten vaan imuria käteen vaikka seuraavana päivänä.
Kyllä se siitä lähtee.