Muita, joka ei saanut yhtään lahjaa jouluna?
Oletus siis, että itse osti. Ruokiin meni rahaa, samoin aikuistuvien lasten lahjoihin. En kehtaa ääneen sanoa kellekään, mutta itku tuli taas.
Kommentit (39)
No, lapsille pitää ensin antaa rahaa, että he voivat ostaa lahjoja......
Ge dig nästa jul en bok med finsk grammatik i.
Minä en yleensä saa lahjoja. Joskus on jopa hävettänyt kun suvun kesken ollaan kokoonnuttu ja olen ainut joka on jäänyt ilman pakettia. Kukkia ja suklaata on tullut.
Tänä jouluna sitten kävi niin, että toinen aikuinen lapseni oli sairastunut, joten pyysi minua hakemaan lahjani postiautomaatista (siellä se on yhä) ja toinen lapseni unohti lahjani kotia kun tuli aattona käymään, joten toi sen vasta tänään. Periaatteessa en saanut jouluna yhtään lahjaa, mutta kyllä nuo yrittivät. 🤣
Eli toivoa on.
Oon nyt 52v ja tää joulu oli oikeesti vasta toinen sellanen joulu, kun en kaivannut itselleni yhtään mitään. Vielä viime jouluna mies tais ostaa suklaata (käsintehtyjä belgialaisia suklaakaupasta) vaikka olin sanonu, et oikeesti ei tarvii. Tänä jouluna en sitten saanut sitäkään. Toki hän oli ostanut meille yhteiseksi yhden suklaarasian joulunajalle, mutta meni siinä ruokaostosten lomassa Citymarketissa eikä suklaapuodista haettuna.
En ostanut tänä jouluna yhtään lahjaa! En edes lapselleni. Eikä tullut edes anopille soitettua jouluaattona enkä myöskään muistanut mieheltä kysyä, onko hän soittanut. Anoppi soitti tänään, kertoi olleensa ihan huolissaan että onko me oltu jossain onnettomuudessa kun ei kumpikaan ollut soitellut jouluntoivotuksia.
Lapsi on jo päälle parikymppinen, mutta ollaan me hänelle ja vävylle aiempina jouluina edes jotain ostettu. Nyt meni aivan ohi tämä joulu kaikilta osin, vasta perjantaina tulin vävyltä kysyneeksi ovatko menossa hänen vanhempiensa luokse joulunviettoon ja olivat juuri tekemässä lähtöä. Että eiköhän siellä ole mukavat joulut vietetty kuitenkin.
Ei aikuiset ihmiset oikeasti joululahjoja tarvitse, kun tarvittava ostetaan pitkin vuotta sitä mukaa kun tarvetta ilmenee ja jouluksi riittää kun on pöydässä hyvää ruokaa.
Mulla ihan sama juttu. Miehen kaksi sisarusta perheineen meillä. Heillä pieniä lapsia vielä toisella, joten pukki kävi ja lahjoja oli paljon. Myös muiden perheiden aikuiset olivat laittaneet lahjat pukinkonttiin toisilleen. Mies sai vielä iäkkäältä äidiltään paketin. Minä olin ainut, joka ei saanut mitään. Omat lapsemme eivät tajua ostaa ( teinejä) ja miehen kanssa oli sovittu ettei osteta. Miehen sisko sitten laittanut äitinsä arvokkaat lahjat pukinkonttiin. Muut aikuiset saivat jopa 5 pakettia jokainen ja minä en illan emäntänä mitään. Aivan sama jos miehen sisko tunnistaa minut tästä, mutta tää oli myös viimeinen kerta kun joudun näin noloon tilanteeseen. Viimeinen kerta. Olkoon lapsellista tai ei. En saanut edes hyasinttia. Mulle riitti.
Itse annan aina rahaa lapsille tietyn summan ja sanon, että osta tällä lahjat perheenjäsenille. Yleensä mennään yhdessä lahjaostoksillekin. Tätä ollaan tehty jo aika pienistä lapsista asti. Ei lapset muuten ymmärrä, että myös heidän tulisi ostaa lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ihan sama juttu. Miehen kaksi sisarusta perheineen meillä. Heillä pieniä lapsia vielä toisella, joten pukki kävi ja lahjoja oli paljon. Myös muiden perheiden aikuiset olivat laittaneet lahjat pukinkonttiin toisilleen. Mies sai vielä iäkkäältä äidiltään paketin. Minä olin ainut, joka ei saanut mitään. Omat lapsemme eivät tajua ostaa ( teinejä) ja miehen kanssa oli sovittu ettei osteta. Miehen sisko sitten laittanut äitinsä arvokkaat lahjat pukinkonttiin. Muut aikuiset saivat jopa 5 pakettia jokainen ja minä en illan emäntänä mitään. Aivan sama jos miehen sisko tunnistaa minut tästä, mutta tää oli myös viimeinen kerta kun joudun näin noloon tilanteeseen. Viimeinen kerta. Olkoon lapsellista tai ei. En saanut edes hyasinttia. Mulle riitti.
Ei sua tunnisteta. Täällä lähes sama tarina. Mitä nyt sisko on veli jne. En kyllä emännöi enää mitään kemuja. Pöh.
Minä en saanut mitään, en lapsilta, miesystävältä tai ystäviltä. Lapsille ja miesystävälleni ostin kivat lahjat. Ei harmita yhtään, oli ihana Joulu ja lapset tykkäsi paketeistaan.
Ei näin aikuisena mielestäni lahjoja tarvitse saada, itse voi ostaa tarvittavat. Mulla varaa ostaa melkein mitä haluan ja nautin enemmän läheisten ilahduttamisesta.
Ymmärrän pahan mielen mutta samalla koen lapsellisena ja jotenkin materialistisen turhamaisen toiveen paketeista aikuiselta ihmiseltä jolla jo omat lapset ja huomio siirtynyt (toivottavasti) omasta navasta heihin
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen avioliittomme alkuvuodet.
Eräs vuosi passasin koko miehen suvulle ruoat ja lahjat. Tulivat meille joulua viettämään.
Kaikki muut saivat lahjoja, paitsi minä. Vanhin lapseni kysyi, että onko äiti ollut tuhma, kun ei saanut yhtään lahjaa.
Tilanne oli todella nolo. Meinasi siitä häpeästä itku tulla, kun mies ja sen sukulaiset oli niin möllejä, että herkut ja passaukset otti vastaan, mutta juhlan laittajaa ei edes joulukukalla muistettu
En jatkossa ostaisi itsekään enää kenellekään aikuiselle. Siinähän sitten kukaan ei saa lahjoja, jos ne on vaan yhden vastuulla. Tai jos ostavat vain toisilleen, kyllä minä asiasta jotain sanoisin, ei mitään raivaria, mutta että vähän on pettynyt.
Vierailija kirjoitti:
Todella törkeää, mutta häpeä on heidän. Ei sinun
Vierailija kirjoitti:
Ei ostanut lapset eikä mies. Mies tosin sai lahjoja ex- liittonsa kahdelta aikuiselta lapselta. Olin ainut joka ei saanut mitään. Mitä siihen voi ees sanoa. Noloa.
Mies vaihtoon,jos ei tuon vertaa panosta.
Eihän siinä se harmitakaan ettei saa jotain pakettia. Vaan lähinnä se, että ketään ei oikeesti kiinnosta ilahduttaa tai muistaa minua tai ajatella millään tavoin. Olen pelkkä työkone ja lahja- automaatti itse. Se periaate siinä aiheuttaa pahaa mieltä. Se että on niin mitäänsanomaton ihminen ettei kukaan halua edes muistaa pienellä kukalla tms.
Mä kasvoin (kauan sitten) pienessä maalaismökissä monilapsisessa perheessä. Isän suku (mummu, vaari ja isän kaksi veljeä perheineen) tuli aina joulunviettoon meille.
1960-luku oli köyhää aikaa, paljon mitään ei ollut kellään, mutta aina joulu tuntui yltäkylläiseltä, äiti osasi taikoa pöydän koreaksi hyvin vähistä aineksista.
Ja tätä ketjua lukiessani tulin melkein ylpeäksi kun muistin, kuinka ison pakettikasan äiti aina sai, suurimman kaikista. Me lapset tehtiin lahjat itse, isä veisteli tai rakenteli myös itse jotain ja isän sukulaiset toivat kuka mitäkin, oikein kaupasta ostettua. Kaikki osasivat arvostaa joulun varsinaista laittajaa.
Voi ap, paljon halauksia ja hyvän joulun toivotuksia sulle. Olisit ansainnut joulukukan ja paketteja myös.
Vierailija kirjoitti:
Annan aineettoman lahjan, hyvää joulua ja älä sure. Mieti mitä Jeesus joutui kestämään.
Kirjaan olis voinut juonta muuttaa siten, että päähenkilö jeesus olisi voinut ottaa ritolat ennen ristiinnaulitsemistaan, jolloin hän olisi päässyt pakoon, tai hänet olisi korkeintaan ammuttu. Olisi ollut paljon häveliäämpi kuolema kuin nyt ristillä.
Just näin painajaista, että ex-miehen perhe oli täällä, yritin puhua mutta he eivät tahtoneet kuunnella. Hereillä ajattelin vaikka naapurissa asusivat en ehkä edes kävisi kylässä.
Ei kukaan heistäkään odottanut lahjoja, sen muistan.
Moukkamainen perhe. Saatko äitienpäivänä tai syntymäpäivänäsi kuitenkin jotain?
En saanut enkä antanut ja helkutin tyytyväinen. Ostimme ruuat, juomat ja jotain ale- myynneistä.