Lonkan limapussitulehdus
Kokemuksia ja vertaistukea kaivataan. Mistä olette saaneet apua tai helpotusta?
Kommentit (34)
Kylmähoito auttoi pahimpaan kipuun. Buranakuurilla meni minulla ohi.
Vierailija kirjoitti:
Onko tästä mahdollista päästä pysyvästi eroon vai jääkö ainaiseksi uusiutuvaksi riesaksi, kun on kerran iskenyt?
Jatkossa kannattaa hakea apua heti. Jos jää vetkuttelemaan kotiin, niin vaiva vain pahenee. Sama juttu kuin jäätyneen olkapään kanssa. Kortisonipiikki heti eikä 15. päivä niin bursiitti alkaa parantua. Hoitamaton jäätynyt olkapää on vuodesta puoleentoista vuoteen kestävä riesa.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka olette hoitaneet vaivaa kortisonilla, oletteko saaneet pistoksista mitään haittavaikutuksia?
Yhdestä piikistä ei tule mitään. Mulla on reuma ja yleensä jos pistetään useampaan kuin 3 niveleen, kortisonia on kehossa niin paljon, että yöunet menee vähäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko tästä mahdollista päästä pysyvästi eroon vai jääkö ainaiseksi uusiutuvaksi riesaksi, kun on kerran iskenyt?
Joo, mulle se on ainakin tullut vain kerran. Kortisonilla hoitui pois. Jos toistuu, hakeudu reumalääkärille.
Laihdutus auttaa todella paljon ja hyvä lihaskunto.
Pakastimessa viilennetty jyväpussi kipukohdan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Auttaako lämpöhoito? Esim. sauna tai lämpöpeitto?
PRP-hoito. Ei ole sen jälkeen vaivannut, tästä on jo useampi vuosi. Tosin ilmeisesti vaan aika harva sairaala tekee sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaako lämpöhoito? Esim. sauna tai lämpöpeitto?
Justhan tähän vastattiin, että kylmä auttaa.
Jos vaiva pitkittyy ja uusiutuu, saattaa olla kyse jostain asentovirheestä tai kehon toispuoleisuudesta, joka sitten aiheuttaa ärsytystä lonkkaan. Minulle pistettiin vuoden aikana 3 kertaa kortisonia (auttoi joksikin aikaa), mutta pysyvän avun sain sitten fysioterapiasta ja kuukausien suunnitelmallisesta lihasharjoittelusta.
Kannattaa tutkia, jos se sittenkin on nivelrikon alkua. Mun nivelrikko nimittäin alkoi noin ja tietysti se varsinainen juttu jäi hoitamatta.
Särkylääkekuuri ja lepo auttoi. Ei oo toistunut. Onneksi.
Isäni kärsi lonkkakivusta yli kahden vuoden ajan, ja kun hänet viimein saatiin lääkäriin, diagnoosi oli lonkan limapussitulehdus. Sai kortisonipiikin ja parani hyvin pian täysin pitkään piinanneesta vaivastaan.
Ei niitä anneta yli kolmea enempää vuodessa, ettei liha muutu mureaksi kuin saunapalvattu kinkku.